Scheurtjes in band door accelereren

Justim

Rookie
10 aug 2015
17
0
Vandaag bij een dealer een proefritje gemaakt op een Yamaha fazer 600. Rijdt lekker maar heeft kleine scheurtjes in het midden van de band. Zowel voor- als achterband. Daar waar de band contact heeft met de weg als je rechtdoor rijdt. Volgens de dealer komt dit door het accelereren en kan het geen kwaad. Klopt dat? Ik heb helaas geen foto gemaakt. Alvast bedankt voor jullie reactie.
 
@dirtbag nee daar leek het niet op. Waren meer kleine sneetjes. Hoop morgen een foto te ontvangen en dan post ik hem hier.

@jim als hij over de banden onzin vertelt dan weet ik niet of ik bij hem een motor wil kopen. In hoeverre zal de rest dan wel kloppen..
 
@dirtbag nee daar leek het niet op. Waren meer kleine sneetjes. Hoop morgen een foto te ontvangen en dan post ik hem hier.

@jim als hij over de banden onzin vertelt dan weet ik niet of ik bij hem een motor wil kopen. In hoeverre zal de rest dan wel kloppen..

En weer is een motorzaak de dupe van onwetendheid, vage internetverhalen, totaal onjuiste aannames en conclusies.

Ik stel voor dat je eerst zelf eens uitzoekt hoe bepaalde slijtage er uit ziet. Vervolgens raad ik je aan om eens met nieuwe banden te gaan rijden en ze elke rit te controleren. Om je de tijd te besparen, ja er komen scheurtjes in en nee, het boeit geen reet.

Oh, je gaat ook niet zomaar plat met een lekke band mocht dat het gevolg zijn. Ja, dat kan ook met een gloednieuwe band.
 
Is het zoiets:
full

Want dan kan het best kloppen. Dit is een foto van een 1.5 jaar oude band. Koud een paar keer te hard opgetrokken (bij 4 graden oid)

Maar als het ook voor is is het idd bullshit. Of er is iets enorm mis met de vering van die motor.
 
Voor kan dan zoals aangegeven door hard remmen zijn. De persoon die TS gesproken heeft is gewoon een verkoper zonder technisch inzicht, die van de monteur uitleg gekregen heeft maar de helft alweer vergeten is. Zeg nou eerlijk, hoe vaak heb je in een grote zaak al iemand gesproken die verstand had van hetgeen hij verkoopt? (motorzaak, maar ook bijvoorbeeld autodealer of de mediamarkt). Vraag anders gewoon even of je een monteur kan spreken, als je dan nog steeds geen goed gevoel hebt bij de technische staat cq kennis kun je m nog altijd laten staan, maar je aankoop laten afhangen van een sales figuur is n beetje jammer.
 
Je dealer kan gelijk hebben, maar had iets beter moeten uitleggen wat hij bedoelde.

Hij heeft het over het zogenaamde Cold Tear"-effect".
Cold Tear (vertaald als koude scheur, niet sexueel getint trouwens :+ ) treedt op als het rubber van een band nog te koud is, en dus niet soepel. Je ziet het vaak bij mensen die na de koude start de motor teveel belasten, bijvoorbeeld doordat ze meteen de snelweg opdraaien of te hard accelereren.
Cold Tear kan weinig kwaad zolang het niet te erg wordt.... Als de scheuren doorlopen tot de karkaslaag, dan wordt het wel tijd de band te vervangen of je rijstijl aan te passen. Gassen met een koude motor is niet alleen voor de banden slecht.....
 
Je dealer kan gelijk hebben, maar had iets beter moeten uitleggen wat hij bedoelde.

Hij heeft het over het zogenaamde Cold Tear"-effect".
Cold Tear (vertaald als koude scheur, niet sexueel getint trouwens :+ ) treedt op als het rubber van een band nog te koud is, en dus niet soepel. Je ziet het vaak bij mensen die na de koude start de motor teveel belasten, bijvoorbeeld doordat ze meteen de snelweg opdraaien of te hard accelereren.
Cold Tear kan weinig kwaad zolang het niet te erg wordt.... Als de scheuren doorlopen tot de karkaslaag, dan wordt het wel tijd de band te vervangen of je rijstijl aan te passen. Gassen met een koude motor is niet alleen voor de banden slecht.....

Ook voor het milieu is het slecht :+
 
Hier een foto van de achterbandband incl de scheurtjes/sneetjes. Het gaat om het merk Metzeler Roadtec Z6 uit het jaar 2014. Dus een redelijk nieuwe band.

full
 
Hier een foto van de achterbandband incl de scheurtjes/sneetjes. Het gaat om het merk Metzeler Roadtec Z6 uit het jaar 2014. Dus een redelijk nieuwe band.

[afbeelding]


Zijn steentjes geweest ;)

Waarom maak jij je zo druk om de banden of ze wel of nie tgoed zijn ? Had laatst een nieuwe erop liggen die ik al half-kapot reed op een stuk ijzer.

Voor 300-400 euro heb je weer vers nieuw rubber :9
 
Laatst bewerkt:
Thnx voor de reacties! Het is mn eerste motor en ben er dus nog niet helemaal in thuis. Ik vond het vooral opvallend omdat er meerdere van dit soort kleine sneetjes in de banden zaten. Dus wilde het even checken :)
 
prima dat je dat doet en fijn dat er uiteindelijk een foto bij gekomen is ;)
gelukkig dat het geen kwaad kan.
jammer dat er weer allemaal lieden net doen of ze er verstand van hebben zonder het hele verhaal te kennen en dan maar wat roepen oftewel voorbarige conclusies trekken.

nog veel rijplezier :) :]
 
prima dat je dat doet en fijn dat er uiteindelijk een foto bij gekomen is ;)
gelukkig dat het geen kwaad kan.
jammer dat er weer allemaal lieden net doen of ze er verstand van hebben zonder het hele verhaal te kennen en dan maar wat roepen oftewel voorbarige conclusies trekken.

nog veel rijplezier :) :]

Thnx!! :):)
 
Terug
Bovenaan Onderaan