Beurt 20k km R1 2004

Vinn

Die hard MF'er
9 mei 2015
477
0
Velserbroek
Hallo mijn R1 uit 2004 heeft 20.000 KM er op staan en is dus toe aan een grote beurt.

Nu ben ik vrij nieuw in de motor wereld en heb ik 1 bedrijf gebeld deze vragen 450a500 euro voor een beurt.

Is dit niet extreem duur? en klepspeling hoeft pas bij 40k km en de luchtfilter hoeft ook niet verwisseld te worden.

Iemand misschien een ander goed adres? in de omgeving van Haarlem/Amsterdam oid.
 
Hallo Vinn,

je zegt dat de motor aan een 'grote' beurt toe is.
volgens het schema hoeven de bougies niet vervangen te worden en officieel het olie filter ook niet, hoewel je dat net zo goed kan doen als je ook olie wisselt.

van meerdere mensen hoor ik dat er altijd een zeer summier verhaal vertelt word wat er gedaan word en een ruwe schatting om teveel prijsvergelijking te voorkomen.

Als je voor de eerste keer bij een motorzaak komt zal die alles goed na willen lopen om er zeker van te zijn dat de staat van onderhoud overeenkomt met de km stand die de motorfiets heeft.
zou toch flauw zijn dat men een grote en kleine beurt moet combineren omdat de motorfiets achterstallig onderhoud heeft.

het luchtfilter dient elke 6000 km gecontroleerd te worden en vervangen indien vuil/stoffig.

als je gebeld hebt voor een grote beurt heb je een prijsopgaaf gehad die je motor misschien wel niet nodig heeft en kost het veel minder als men nu opgeeft.
als je (specifiek) vraagt om een grote beurt zal men die naar eigen inzicht uitvoeren, ik zou dan bijv. wel het luchtfilter doen (iig controleren) en de bougies vervangen als daar het standaard type inzit.
wat natuurlijk allemaal pas duidelijk word als er aan gewerkt word, daardoor kan de opgaaf ook wat hoog uitvallen.(men houd het 'ruim aan')

de kuip van model 2004 is ook niet het makkelijkst om los te halen, mocht men daar rekening mee gehouden hebben.

google geeft meerdere namen aan in de buurt van haarlem aan die goed aangeschreven staan.

succes !
 
Bedankt voor je reactie!

Maar mijn luchtfilter zit er pas 100 km in en is van K&N en in mijn 'online' handleiding staat dat bij 20dkm oa. de bougies's en olie vervangen moet worden
 
Vraag eerst eens wat ze doen voor je gaat roepen dat iets duur of goedkoop is.
Een ding is zeker onderhoud aan een motor is niet goedkoop.

De kleine beurt bij een auto voor 100 euro oid is geen vergelijk.
 
Bedankt voor je reactie!

Maar mijn luchtfilter zit er pas 100 km in en is van K&N en in mijn 'online' handleiding staat dat bij 20dkm oa. de bougies's en olie vervangen moet worden

Ik heb de engelstalige, die gaf 19.000 km aan als onderhoudsinterval, dat is overduidelijk van Miles omgerekend.
Goed dat je weet dan er K&N in zit, zou ik gewoon elke beurt even reinigen.

voor de bougies staat elke 13 (in jouw geval waarschijnlijk 12) duizend km vervangen, of jaarlijks...wat ik als je die km aantallen niet haalt om het jaar doen.
wederom uitgaand van de standaard bougies.

je weet verder niet meer van de staat van het onderhoud? aangezien je ook op de hoogte bent van het K&N filter, dan kan je zelf beter aangeven wat er nodig zou kunnen zijn bij diegene waar je de motor gaat aanbieden of een offerte aan vraagt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan