1.000 KM beurt (CFmoto 650 MT)

MrMarcie

CFmoto 650MT 2023
19 feb 2014
640
36
Zeist
Afgelopen week was de inrij periode van mijn CFmoto 650MT volbracht. Dus netjes langs de dealer voor het beurtje en de 'normale' olie.
Ik heb heel netjes gereden volgens boekje, eerste 500KM max 4K toeren en daarna max 6K toeren. Was ff doorbijten maar dan heb je hopelijk wat.

Nu heb ik paar vragen. Die dealer stopt er Syntix 10W40 in. Zal best goed zijn maar ik vind niks over dat merk hier. Iemand daar ervaring mee?
Ook stopt ie er een flesje Syntix Petrol Multi Treat in. Is dat nodig en waarom doet ie dat? (zag ik pas later op factuur).

Maar belangrijkste vraag. Kan ik nu vol gas gaan 'raggen'? Volgens die dealer wel. Ik heb de break-in periode heel netjes gedaan. Maar na de oliewissel deed hij testritje en heb daarna even aan de banden gevoeld. Nou die waren behoorlijk warm. En hij zei ook nog hij gromt lekker met over de 8K toeren (redline is 10K). Is dat niet een beetje wild zo net na de inrij periode? Hij zegt dat ik nu nergens meer rekening mee hoef te houden.
 
Beetje gezond verstand gebruiken. Ja; je kan een motor helemaal afraggen en nergens rekening mee houden. Maar sta dan niet raar te kijken als onderdelen ineens heel snel gaan slijten. Helemaal bij een Chinees.

Dealer zegt natuurlijk wel; des te sneller ben je weer bij hem terug :+
 
Dat 'raggen' staat tussen haakjes he:). Ik dacht dat je na break in en nieuwe olie op gaat bouwen naar de redline. Dus zeg in de volgende 500 KM en vanaf dan kan je rijden zoals je wilt. Als die dealer dan gelijk na oliewissel gas (bijna) helemaal opendraait vraag ik me af of dat verstandig is. Ik probeer dat maar te vergeten en bouw het aankomende 500 KM gewoon rustig op.

Die Chinees slijt niet sneller dan iets anders hoor. Ze bouwen voor anderen ook blokken. Dat blok ben ik verder niet zo bang voor qua kwaliteit t.o.v. andere merken.
 
Paar weken terug van een werknemer bij een bekende motorzaak gehoord dat je na ongeveer 400 km (vanaf 0km) inrijden volgens het boekje een nieuwe motor echt wel af en toe kort richting het rode gebied mag trekken, bij optrekken bijv.
Let op: niet IN het rode gebied maar er net onder. En even aantikken dus niet blijven hangen. O ja uiteraard wel met een goed warmgereden blok. Op die manier pak je ook de hogere toerentallen mee met het inrijden ipv dat je die “ineens” gaat benutten na de eerste 1000 km.
 
Onderbouwing:
Voor het goed inrijden is het van belang voldoende gasdruk op de zuigers te hebben. Zodoende kunnen de ringen zich goed zetten.

Daarom moet je ook met een variabel toerental rijden en niet constant.
 
Onderbouwing:
Voor het goed inrijden is het van belang voldoende gasdruk op de zuigers te hebben. Zodoende kunnen de ringen zich goed zetten.

Daarom moet je ook met een variabel toerental rijden en niet constant.
en dat heb je waar gehoord/gelezen/gezien???...

Ga eens een keer naar b.v. de ducati fabriek in bologna en kijk eens hoe ELKE motor daar volgens een testprogramma wordt getest..
Gaat echt niet zachtzinnig, en door alle versnellingen en het HELE toeren gebied..
Gebeurt met auto's ook zo....de productieprocessen zijn tegenwoordig heel anders dan vroeger toen er nog echt ingereden moest worden ...
Veel precieser en heel andere materialen
 
Anecdotische ervaring:
M'n MT09 2017 heb ik ingereden door de eerste 200km max 1/3 gas te geven en maximum 2/3 van het toerental bereik eens de motor/olie warm was.
Na 200km werd dat als snel 1/2 gas met ook tot 2/3 toerental.
Vanaf 450km 3/4 gas (niet te laag in toeren) en volledig toerenbereik aantikken met warme motor maar niet langdurig belasten. (Soms wel eens volgas, kort)
Bij 1000km eerste onderhoud en dan was de motor klaar om af te zien.

Daarna heb ik er nog 44k kilometers en ongeveer 40 circuitdagen opgezet zonder problemen.
Hij kreeg alleen een extra oliewissel na 6 circuitdagen tussen originele OH interval.
Bij +-40k kilometer hebben we met m'n broer eens vergeleken met een MT09 met +-4000km en ik was een haartje sneller. (Ik weeg 6kg minder)

Lang verhaal kort te maken, neen dat ritje van de dealer heeft niets kapot gemaakt.


Op het werk roderen we nieuwe/ geriviseerde stationaire motoren ongeveer als volgt:
30min zonder belasting goed laten opwarmen.
Dan even stilleggen, dan terug opstarten, 30min met 10-15% belasting.
Volgende halfuur naar 30% belasting, 30min later naar 40% , volgende 30min naar 50%, stilleggen, dan 1u op 60% , en 1u later op 70% belasting.
Dan +-500u op 70% en dan 100% belasting.
 
en dat heb je waar gehoord/gelezen/gezien???...

Ga eens een keer naar b.v. de ducati fabriek in bologna en kijk eens hoe ELKE motor daar volgens een testprogramma wordt getest..
Gaat echt niet zachtzinnig, en door alle versnellingen en het HELE toeren gebied..
Gebeurt met auto's ook zo....de productieprocessen zijn tegenwoordig heel anders dan vroeger toen er nog echt ingereden moest worden ...
Veel precieser en heel andere materialen
Misschien is het verschil dat in de fabriek er geen echte belasting is, en als je rijdt de motor plus berijder er als gewicht bijkomen alsmede wind en hellingen. Lijkt me totaal anders.
En, volgens mij klopt dat zuigerverhaal wel, je moet ook met constant wisselende toerentallen rijden in die begin periode. Volgens mij heeft het ook te maken met hotspots. Anyway, het is leuk om YT en websites te bezoeken hierover want men raakt er niet over uitgepraat en de meningen zijn verdeeld. Ik ben dan van het type RTFM en hou je daaraan.
 
Anyway, het is leuk om YT en websites te bezoeken hierover want men raakt er niet over uitgepraat en de meningen zijn verdeeld. Ik ben dan van het type RTFM en hou je daaraan.
Er staan veel goede zaken op YT en de rest van het internet,maar ook heel veel onzin.
Ik geloof ook dat de fabrikant het in zo'n geval het beste weet.
 
Misschien is het verschil dat in de fabriek er geen echte belasting is, en als je rijdt de motor plus berijder er als gewicht bijkomen alsmede wind en hellingen. Lijkt me totaal anders.
En, volgens mij klopt dat zuigerverhaal wel, je moet ook met constant wisselende toerentallen rijden in die begin periode. Volgens mij heeft het ook te maken met hotspots. Anyway, het is leuk om YT en websites te bezoeken hierover want men raakt er niet over uitgepraat en de meningen zijn verdeeld. Ik ben dan van het type RTFM en hou je daaraan.

Dit verzin je compleet zelf, gaat helemaal nergens over.
- Dus als de dikke monteur uit de frabriek er opgaat zitten tijdens de testrun, wordt hij meer belast dan dat de dunne monteur dat doet?
- Dus als je pech hebt en veel wind mee hebt tijdens de inrij fase, rijd je je motor wat minder goed in? Met storm maar geen motor rijden als die nieuw is?
- Dus een motor in Italie wordt sneller ingereden dan een motor in de Hollandsche polder?

Komop zeg. Als je bang bent dat de dealer na de inrij periode iets gesloopt heeft door de motor (na warmrijden) 'gewoon' te gebruiken, dan ben je misschien niet de juiste persoon om dit soort onderbuik gevoelens van jezelf te geloven.

Ja, je kunt nu de motor veilig volledig benutten, na netjes warmrijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan