uitlaat lucht temperatuur

joostvb10

MF'er
27 jan 2013
186
0
Zwaag
beste motor vrienden,

ik heb een sv650N uit 2003 met een bsm dubbel high mount dempers er op.
nu viel het mij op dat de lucht uit de rechter demper gewoon koud is en de linker warm.

dacht zelf ook natuurlijk 1 cilinder doet het niet maar de uitlaat pijp word wel warm.
kan de lucht zo snel afkoelen dat het zo koud word. zelfde temperatuur als een ventilator die aan staat.

heeft iemand een idee of dat zo hoort of juist niet hoort.
 
Is de rechter pijp aangesloten op de voorste cilinder en de linker op de achterste cilinder? De rechterpijp hangt dan in de rijwind en de linker achter het warme motorblok.
 
Is de rechter pijp aangesloten op de voorste cilinder en de linker op de achterste cilinder? De rechterpijp hangt dan in de rijwind en de linker achter het warme motorblok.

Jouw stelling is van een hoog steekhoudend gehalte.

mensen zijn toch goedgelovig. denk je nu echt dat een uitlaat die "in de wind hangt" zo fel afgekoeld wordt dat er koude uitlaatgassen uit komen :')
 
Ha!

Ik heb ook een SV650 uit 2003, ook met dubbele BSM pijpen en ook een verschil in temperatuur. Volgens mij is het de linker pijp (van achteren gezien) die kouder is en ook iets minder hard de gassen lucht uitblaast. Maar als jij zegt de rechter, dan is het vast de rechter. Het was mij ook al eens opgevallen. Er zitten twee best scherpe bochten in die linker buis, dus de lucht moet zich meer door de buis wringen en kan meer warmte afgeven in het eerste deel. Daar heb ik het altijd aan gewijd.

Ik zou me nergens druk om maken, dat doe ik iig niet. Kleppenstelling is goed, hij rijdt goed, niks aan de hand. Dat we allebei dit fenomeen hebben gemerkt op een goed rijdende fiets, is voor mij een extra reden om aan te temen dat het gewoon normaal is .
 
Laatst bewerkt:
#themarshal, handig dat jij ook de zelfde motor hebt. heb na het controleren van de klepspeling de uitlaat lucht bekeken/gevoeld en kleppen waren goed.

nu net ook ff knutselen en ff starten en herinnerde me motor mij weer ergens aan.
linker demper komt rook uit, gewoon water damp.( nee geen koelvloeistof) rechter niet.

temperatuur heb ik bij stilstaande motor gevoeld, tijdens het rijden handschoenen aan.
motorblok was ook op temperatuur 100+ graden
 
mensen zijn toch goedgelovig. denk je nu echt dat een uitlaat die "in de wind hangt" zo fel afgekoeld wordt dat er koude uitlaatgassen uit komen :')

Hoe deden ze dat vroeger eigenlijk, toen er alleen nog maar luchtgekoelde motoren waren en een radiateur alleen nog maar een frans woord was wat niet eens te vergelijken is met een huidige radiator in je huis?
 
Hoe deden ze dat vroeger eigenlijk, toen er alleen nog maar luchtgekoelde motoren waren en een radiateur alleen nog maar een frans woord was wat niet eens te vergelijken is met een huidige radiator in je huis?

wat heeft motorkoeling te maken met de al of niet koelende eigenschappen van een buis waardoor uitlaatgassen gaan ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan