Yamaha fzr600 problemen

Opzouten

MF'er
23 jun 2015
60
0
Geachte motorliefhebbers,

Ik zou graag uw advies willen. Ik heb een yamaha fzr600 gekocht uit 1990 voor 500 euro.
De kappen en body zijn in perfecte staat, maar uiteraard waren er wat problemen.
Vooraf bekend was dat de voorvork keerringen lek waren en de retour gas kabel was gebroken. Dit heb ik hersteld, totale kosten aan onderdelen en olie ongeveer 60 euro.

Nu wilde ik gaan rijden maar ik merkte dat de motor als ie warmer werd ging brommen en knallen bij de uitlaat. Hij liep ook niet meer goed stationair. Hij viel na 1 km uit en starte daarna niet meer. Ik moest teruglopen. Na 10 min ging ie dan weeraan maar zodra deze weer iets warmer werd viel die weer uit. De uitlaat gaf dus een soort brom alsof de uitlaatgassen niet volledig werden uitgespuugd, soms ook een knal.

Tevens bokte de motor bij lagere toeren en reed het gewoon niet lekker. De achterrem pedaal is ook niet lekker soepel in te drukken. De koppeling pakt pas hoog op en dit is niet aan de hand van de kabel meer af te stellen. Waarschijnlijk moet er dus ook een nieuwe koppeingin. Verder (als deze motor reed) reed hij erg slecht en gewoon niet zo soepe op alle fronten als mijn Gsx.

Als laatste is me opgevallen dat werkelijk elk schroefde is verroest. Dit viel mij waarschijnlijk niet eerder op omdat de kappen zo gaaf zijn.

Mijn vraag aan jullie is: zouden jullie deze motor opknappen en nog meer geld erin pompen (ik zou een carb syncset moeten kopen bv.) of zouden jullie een verlies nemen en hem bv voor 400 verkopen met de informatie die ik hierboven gaf. Het wordt zo wel een heel project en dat was nietecht de bedoeling. Graag u reactie.

Gr dennis
 
Maar dan slaat op een gegeven moment de brom in, de uitlaat klinkt fan hee
Anders en ik lijk wel een tractor. Ik veries vermogen en de motor valt uit. Als ik 10-20 min wacht gaat ie wel aan en dan rijd ie we goed, hetzij korter dan de eerste keer, dan is t nAmelijk na 500m al zo.

volgens mij valt je ontsteking uit. een komponent werkt niet meer als hij warm wordt.
 
Ja daar dacht ik ook aan. Kan toch niet zo zijn dat als de motor lekker loopt zonder enige afstelling te veranderen en dan opeens kut loopt na 5 km? Hoe kan dat een carburatiefout zijn?
 
Hij krijgt genoeg benzine.
Hoe weet je dat :?
Ik heb heerlijk even gereden op de fzr, het is een fijne motor als ie t doet. Maar dan slaat op een gegeven moment de brom in, de uitlaat klinkt fan hee
Anders en ik lijk wel een tractor. Ik veries vermogen en de motor valt uit. Als ik 10-20 min wacht gaat ie wel aan en dan rijd ie we goed, hetzij korter dan de eerste keer, dan is t nAmelijk na 500m al zo.

Een doos onderdelen van de fzr? Hoef je er echt niks voor dan? Ik zou er misschien wel mee kunnen rommelen. Die fzr is echt leuk maar hij moet wel
Betrouwbaar zijn en het gewoon doen.

Gr dennis
 
Hoe ik dit meen te weten: deze motor heeft altijd goed gereden en nooit problemen gehad. Sinds het vervangen van de gaskabels is de motor raar gaan doen. Kan liggen aan dat ik iets heb geraakt wat zeer onwaarschijnlijk is, het waren gewoon tonnetjrs in de sleuf klikken verder nergens aan gedraaid. Of het kan toeval zijn en er is iets kapot gegaan. Een afstelling is toch niet oppeens slecht als drze altijd zo gereden heeft. Bovendien slaat de benzine pomp aan en spuit er benzine uit de benzineslang als ik deze los maak
 
Hoe weet je dat de motor altijd goed heeft gereden? Je hebt hem als 'opknapper' gekocht toch? Je kan niet mensen op hun woorden geloven dat er altijd maar 1 ding mis is als zij dat opnoemen.
Ik verwacht bij jou een ontstekingsprobleem. Het brommen wordt waarschijnlijk veroorzaakt omdat 1 (of misschien wel twee) cilinder(s) niet mee doen als ze warm zijn. Als je bobine al stervende is zal hij op een gegeven moment er helemaal mee kappen. Ik zou je ontsteking eens controleren. Iig dat bekijken voordat je je carburateurs gaat open trekken.
Laat je ook niet uit het veld slaan door zoiets, jan al redelijk kosteloos veel dingen uitsluiten als je maar goed nadenkt. En bovendien is het toch slecht weer dus rijden zit er nu ook niet in.
 
Ik bedenk me ook ineens dat toen de luchtfilterbox eraf was en ik de schuiven welke voor de gaskleppen zitten (weet niet hoe ze heten, zijn niet helemaal rond en hebben een opening) terugduw hij even beter liep, maar misschien is t maar een illusie
 
gewoon logisch te werk gaan om te bepalen waar het probleel ligt. 2 mogelijkheden : brandsfof tekort (je motor verbruikt meer brandstof dan de toevoer naar je carbu's) of je ontsteking valt uit.

je kleed de FZR zover uit dat je vlot aan de leegloop-vijsjes van je vlotterkamers en aan je bougies kan.

je gaat rijden en neemt mee : sleutel/schroevendraaier vijsjes en een werkende bougie.
de moment dat je stil valt direkt kontakt af (fzr heeft brandstofpomp geloof ik ?) zetten, en/of brandstof kraan dicht draaien .
vijsjes van vlotterkamers lossen en kijken hoeveel benzine eruit komt. indien slechts enkele druppels of minimale hoeveelheid zit daar je probleem.

indien er ongeveer de inhoud van je vlotterkamers uitkomt, even weer proberen starten om zeker te zijn dat hij niet weer rijdt zoals je zegt. rijdt hij weer, doen tot hij weer stil valt.
dan bougiedop aftrekken , je extra bougie erin, tegen massa houden en proberen starten en kijken of ze vonkt.

beide doen voor de 4 cylinders.
 
Laatst bewerkt:
Beste helpers,

hier weer even een update op wat ik vandaag heb gedaan. Ik heb de bougies vervangen. Dit hielp echter niet. Ik heb toen gekeken of elke bougiekabel zn werk deed. Alle 4 vonken ze prachtig en sterk. Echter,
ik merkte dat de motor bij het uittrekken van bougiekabel van cilinder 2 hetzelfde bleef lopen, bij de andere 3 cilinders was het NOG slechter als de ik de kabel eruit had.

Ik heb daarna dus de motor warm laten draaien en inderdaad, de uitlaat van cilinder 2 is wel warmig, maar ik mag hem van me lichaam aanraken en kan me hand erom heen doen. Bij de andere 3 uitlaten trekt mn hand meteen terug van de hitte.

Probleem lijkt dus met cilinder 2 te maken te hebben. De vonk is goed, en als ik perslucht door de carb spuit komt er ook gewoon benzine uit. Wat zou ik dan nu moeten doen? Of is cilinder 2 dood?

Ik heb ook een filmpje gemaakt van het geluid van de FZR, dit doet hij dus nu continue, heb hem vandaag ook niet 1 keer lekker draaiend gekregen zoals ik gister wel een moment kon.

Ik hoor graag jullie mening. Hier is de link naar het filmpje:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/26287483/IMG_2631.mp4

Gr Dennis
 
Beste helpers,

hier weer even een update op wat ik vandaag heb gedaan. Ik heb de bougies vervangen. Dit hielp echter niet. Ik heb toen gekeken of elke bougiekabel zn werk deed. Alle 4 vonken ze prachtig en sterk. Echter,
ik merkte dat de motor bij het uittrekken van bougiekabel van cilinder 2 hetzelfde bleef lopen, bij de andere 3 cilinders was het NOG slechter als de ik de kabel eruit had.

Ik heb daarna dus de motor warm laten draaien en inderdaad, de uitlaat van cilinder 2 is wel warmig, maar ik mag hem van me lichaam aanraken en kan me hand erom heen doen. Bij de andere 3 uitlaten trekt mn hand meteen terug van de hitte.

Probleem lijkt dus met cilinder 2 te maken te hebben. De vonk is goed, en als ik perslucht door de carb spuit komt er ook gewoon benzine uit. Wat zou ik dan nu moeten doen? Of is cilinder 2 dood?

Ik heb ook een filmpje gemaakt van het geluid van de FZR, dit doet hij dus nu continue, heb hem vandaag ook niet 1 keer lekker draaiend gekregen zoals ik gister wel een moment kon.

Ik hoor graag jullie mening. Hier is de link naar het filmpje:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/26287483/IMG_2631.mp4

Gr Dennis
Pufje remreiniger in carb 2 om reactie te krijgen.

zo ja± carburatie niet goed.
Zo nee± compressie cilinder 2 meten.

Uitgaande van idd goede vonk.





hmmm,toetsenbord problemen...
 
Remmenreiniger heb ik er al ingespoten, gaf geen reactie. Compressie meten blijft dan denk ik nog over. Zou dat waarschijnlijk zijn? Is dit trouwens het geluid van 3 cilinders?
 
Tankontluchting controleren zoals gunterex zegt.
Dus res. Sleutel in je tankdop en tijdens ontstaan probleem even openen.
Als het tijdgerelateerd is kan je m ook stationair laten lopen en lijken of het probleem dan ook ontstaat.
Succes en gewoon even doorzetten.
 
Ik heb laatst nog n vergelijkbaar geintje gehad, bleken de pick-up coils te zijn. Koud niks aan de hand maar met het warmer worden begon t ding steeds slechter te lopen.
kun je mss ff checke .
 
Remmenreiniger heb ik er al ingespoten, gaf geen reactie. Compressie meten blijft dan denk ik nog over. Zou dat waarschijnlijk zijn? Is dit trouwens het geluid van 3 cilinders?


Als remreiniger geen reactie geeft zou ik toch nog eens goed controleren of die cilinder wel ontsteking heeft.
Misschien een rotte bougiekabel of dop?

Als de ontsteking is uitgesloten zou ik de klepspeling controleren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de bougie laten vonken en dat was gewoon echt een nette vonk, vergeleken met de andere 3 bougiekabels. Ik krijg die cilinder maar niet aan de praat, komt dit probleem vaker voor? Je hoort in t filmpje ook wel dat het toerenopbouw egaal is, dus de carb afstelling lijkt goed?
 
Een doos onderdelen van de fzr? Hoef je er echt niks voor dan? Ik zou er misschien wel mee kunnen rommelen. Die fzr is echt leuk maar hij moet wel
Betrouwbaar zijn en het gewoon doen.

Gr dennis
Ik heb die doos nu al een tijd in de garage staan en kom er niet van af.
Er zit een nieuwe bobine bij in, wellicht kun je daar iets mee (evenals carburateurs).

Waar woon je precies?
 
Zoals ik kan zien gat er 1 slang naar een soort verdeler toe en die geeft iedere carb benzine. Met die slang is niks mis in ieder geval. Hopelijk kom ik er snel uit. Bedankt iig!
 
Terug
Bovenaan Onderaan