El viva El Van-Van / Catalonië 2015

RV-Thijs

MF'er
26 dec 2014
61
3
Zierikzee
Hier een reisverslag van 4000 km op de Van-Van in 14 dagen onder zeeeer gevarieerde omstandigheden. Ik plaats dit verslag hier hoewel het in meerdere rubrieken past, maar toch het meest op z'n plek is in de afdeling voor lichte motoren en hun berijders.

Ik heb nu een jaar een RV-125. Bevalt me prima en dit motortje doet het erg goed in de bossen en op het strand. En dan wordt het zomer en na de zomerpiek op m'n werk is het tijd voor vakantie.....dus ik wilde nu ook wel eens op de motor van ons eiland af.

Na het nodige ge-internet en speurwerk werd ik op All-Road-Maniac forum gewezen op een 5 daags Off-the-Road evenement in Catalonië. Dat leek me wel wat, alleen om er te komen was nog even de vraag.

Ik heb nog geprobeerd om vervoer te kunnen regelen zoals meeliften op een aanhanger van andere deelnemers of gekeken naar auto-trein of motor verzenden, maar het kwam erop neer dat ik gewoon over de weg met de Van-Van helemaal over binnenwegen, al kamperend naar Pobla de Segur zou gaan om daar een week te blijven en flink te gaan Off-Roaden en dan weer via binnenwegen terug naar Nederland. Over de snelweg??? _O- ik pieker er nog niet eens over !

Motor nog een laatste servicebeurt gegeven én wel wat aanpassingen voor terreinrijden( Zie ook het grote Van-Van topic) alle bepakking kompleet, anwb/verzekeringszaken geregeld en met complete bepakking een stuk proefrijden.

O.K. alles is er klaar voor dus morgen, 1 Sept. ga ik op reis. Toch altijd wel weer wat spannend, maar ik heb dit vaker gedaan. En zo vertrek ik morgen.

full
 
01 Sept. Zierikzee-Epernay via Lier (B) en Hirsch (F) 385 km

Rond 07:30 ben ik op weg. het weer is bewolkt maar het is droog. Via de Zeelandbrug en Reimerswaal rijd ik bij Putte de grens over. Eigenlijk kom ik best wel dicht langs de voorsteden van Antwerpen en dan zijn die Belgische binnenwegen best druk in de ochtendspits.
Ik kom door Charlerois; en het is een wat troosteloze stad. Het lijkt wel op Luik in de jaren '80.
Veel vergane glorie van een industrieel verleden, en dan wordt het landschap veel glooiender. Onbedoeld kom ik ook langs Waterloo en dat kan je echt niet missen, vanaf kilometers is de monumentale pyramide al zichtbaar.

Om 14:00 uur ga ik in de nabijheid van Hirsch de Franse grens over. Gaandeweg zijn de wegen rustiger geworden en ik krijg de laatste 15 kilometer nog even een flinke regenbui over me heen.

Om 16:30 kom ik aan op de Camping Municipal de Epernay. Om dat het al naseizoen is krijg ik mooie ruime plek toegewezen en voor € 10,00 overnachting incl gebruik van de voorzieningen. Een aanrader deze camping want alles is er keurig en hierna begint het echte mooie gedeelte van de reis.
full
 
Laatst bewerkt:
Wat gaat zoal mee op de motor ? Tent/kampeerspullen en eigenlijk allen het noodzakelijke aan kleding. Achteraf zal blijken dat ik toch eigenlijk weer iets teveel meegenomen had. Maar ook gereedschapsetje, kaarten naast de Tom-Tom en een klapstoeltje zijn onmisbaar.

De Camping in Epernay heeft trouwens iets aparts. Deze ligt net buiten de stad, wel dichtbij een paar grote winkels en tussen een voetbalstadion ten Westen, de Marne ten Noorden een atletiekstadion ten Oosten en een goederspoorlijn ten Zuiden.

Naast mij kampeerde twee Duitse dames, dus ik met een wijntje bij ze langs voor een praatje, totdat..... de schijnwerpers in het voetbalstadion aangingen en de training begon. Wel 5 pubers begaven zich met frissen tegenzin het inmense veld op, en de trainer stond over de luidsprekers van het stadion instructie te krijsen of-ie een heel bataljon moest aanvoeren. Maar na deze B-tjes kwamen de A-s en dat gebler van de trainer ging door tot 22:30 Eerst was het best grappig, maar toch fijn dat het afgelopen was. En toen.......... werd de lokomotief van de goederentrein gestart.
Uiteindelijk toch maar gaan slapen. Wat zit er hier veel chloor in het drinkwater !
full
 
Mijn VanVan doet het prima in de bergen. Was van de zomer in de Zuid-Vogezen en zit nu bij Winterberg. Vandaag super steile stukken omhoog gereden en dat ging prima.
Maar ben wel benieuwd hoe dat Thijs verging met zijn bepakking.
 
02 Sept. Epernay - Issy -l"Evêque 337 km

Via: Fere-Champenoise, Méry sur seine, Chaource, Avallon, Dun-les-Places, Chateau Chinon, en La Roche Millay.

04:30.....Kkkkkkkoud wat is het koud . Dat had ik niet verwacht. De tent is ook zeiknat van binnen. Er blijkt een zeer dichte mist te hangen en mijn enkelwandige tent heeft goeie ventilatieopeningen maar die laten nu de vochtige lucht binnen. Je ziet buiten echt amper 10 meter !

Om 07:30 sta ik op en de mist is er nog steeds. Alles is vochtig en klam, maar het weervooruitzicht is verder goed, dus na ontbijtje alles opruimen inpakken en voorzichtig rij ik door de mistige ochtendspits Epernay uit. Twee heuvels verder is de mist veel minder en komt de zon door. Had dus echt met het Marne-dal te maken.
Snel kom ik in de wijngebieden van de Bourgogne; glooiend landschap, gestrekte lange 90km/h wegen en dat schiet dus vlot op. Om 10:00 is alle mist weg.

Na Avallon kom ik in het natuurgebied Parc de Morvan. Dit is misschien het mooiste deel van de heenreis. Ik stel de Tom Tom in op maximaal binnenweg en via de bovengegeven waypoints levert dat een prachtige reis op, over weggetjes die geschikt zijn voor een licht motor of kleine auto, maat die ik grotere voertuigen afraadt. Ik kom door veel kleine ingeslapen dorpjes waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Op de Routes Départementals ( D-wegen) is de kwaliteit van het wegdek zeer variabel. Het Parc de Morvan is een berggebied met pieken tot zo'n kleine 1000 meter en het gebied heeft een soort eigen mini-klimaat. Het is er kouder, bewolkter en er staat ineens een wind uit een heel vreemde richting. Het gebied heeft zeer dicht bossen, donker en vochtig en dus uitkijken geblazen op de smalle bochtige weggetjes; ik bedoel haarspeldbochten.
Als ik het gebied uitrij en afdaal naar La Roche Millay wordt het in 15 minuten tijd 10 graden warmer en schijnt de zon weer.

Als ik op de camping in Issy-l'Evêque kom is het + 25 graden en ik mag zelf plek uitzoeken op de camping. Dan nog even naar het dorp wandelen voor wat boodschappen en ook in dit plaatsje lijkt de tijd 100 jaar te hebben stilgestaan. Het is een mooie avond, en als zo ongeveer net in mijn slaapzak lig hoor ik geweerschoten in de verte. Ja echt, ik weet het zeker er wordt geschoten, zeker opening van het jachtseizoen. Nou ja, dat zal zo wel ophouden.....
full
 
Le routes Départementals.

Dat klinkt als wat wij provinciale weg zouden noemen, maar in de praktijk pakt dat vaak anders uit. Soms zijn ze net als onze provinciale 80 km/h wegen, maar soms zeer smal, zeer steil en bochtig of zelfs deels onverhard ! Ook kan er een zône met speciale aandacht ingelast zijn waar geen of nauwelijks onderhoud is.
De D-20 die ik die dag reed is ronduit berucht voor haar crashes ! Op alle D wegen mag je officieel 90 km/h maar ik reed er meestal 50 a 60 km/h. Toch zijn er ook D wegen waar je met gemak 90 zou kunnen rijden. Erg verschillend dus maar hoe afgelegener het gebied hoe smaller hobbeliger en kronkeliger deze wegen.
full
 
Laatst bewerkt:
Wauw, super vet man!

Nou begint het bij toch ook weer heel erg te kriebelen!
Lijkt me echt gaaf om ook eens een keer zoiets te doen. :]
 
03 Sept. Issy-lÉvêque naar Saint Martin Cantales 384 km

Via Dompiere sur Besbre / Labrosse / Le Gozel / Viscomtat / St. Flour / Cpoupat / Issoire / St. Alyre es Montagne / St. Bonnet de Condat / Mandailles

02:00 uur; wordt wakker van de jagers.

04:00 uur: weer wakker, koud en nog steeds geknal in het bos

05:00 uur; O.K. ófwel er zit hier heel veel wild, of we hebben hier de beroerdste schutters van Frankrijk aan 't werk.

Om 06:30 sta ik op en heb nauwelijks geslapen. Maar na 2 bekers pittige koffie ziet alles er al weer beter uit. Zo na achten rij ik de camping af. Ik heb vandaag veel way-points ingebracht om de Route National en grotere plaatsen zoveel mogelijk te vermijden. En met succes; vandaag zal echt de mooiste dag van de heenreis worden. Echt alleen maar super-stuur-weggetjes ( voor een Van-Van tenminste) en een landschap dat zo van een Märklin-poster kan komen.

In Labrosse doe ik wat boodschappen en da's maar goed ook want daarna komt er weinig gelegenheid meer. Het landschap is echt overweldigend mooi; foto's nemen geeft eerder teleurstelling, ik krijgt 't niet "voor de lens".

Dan rij ik het vulkaangebied in. Het zijn bergpieken van zo 1200 tot 1500 meter en ook dit gebied heeft weer dat eigen typische miniklimaat. Er is ineens zware bewolking, duidelijk kouder en ik krijg 2 x een bui over me heen. De tom-tom is het spoor regelmatig kwijt, dus de kaart erbij. De omgeving van Mandailles, tja dat is of je door een sprookjesland rijdt; dit moet je gewoon zelf zien. Alles gaat weer over D-wegen en ook weer hier een wisselende staat van onderhoud.
Ik ben nu al 170 km geen tankstation tegen gekomen en dan kom ik bij een garage, nou ja dat WAS het. Nu is het een ruïne. Gelukkig die jerry-can aan boord, dus de tank zit weer vol. 40 km verder, ja hoor een tankstation met één pomp en die is.....En PANNE ! De pomphouder verteld me dat hij over 2 weken waarschijnlijk wel benzine heeft :+ maar dat duurt mij iets te lang. O ja ? nou rij dan maar door, komt vanzelf wel. Ja dat klopt, ik kom bij een tractorwerkplaats ( 30 km verder) en die heeft één dubbele pomp met Gas-Oil én Carburant 85 . Dat laatste moet benzine voorstellen, maar het ruikt heel anders al lijkt de brandstof verder wel zuiver. Het is een soort half-synthtische benzine aangemengd met veel ethanol of zo; helemaal begrijpen doe ik het niet maar vooruit, weinig keus, dus tanken met indication d'octane 85 !
De hele route is best zwaar en door al mijn way-points zeker 100 km boven GPS-advies. Maar wat een prachtige etappe was dit. Om 19:00 uur kom ik op de camping in Saint Martin Cantales en die camping blijkt al 8 jaar beheerd te worden door een Nederlands echtpaar. Dit had ik niet geplaned maar zo zie je weer...kleine wereld.
Dan tent opzetten, eten, wijntje erbij, kletsen met de eigenaren en vandaag is mijn zus jarig dus ik stuur een felicitatie SMS. Hmmm...mislukt geen signaal. Nog eens midden op het veld met mijn GSM in de lucht. Gelukt, hoop ik. Om 21:30 kruip ik in m'n slaapzak en val als een blok in slaap.
full
 
Laatst bewerkt:
Les Francais Soi-mêmes.

In dit afgelegen gebied, het vulkaan gebergte, leven de mensen nog een beetje zoals mijn grootouders leefde. En uiteindelijk ontmoet je deze mensen.

Enfin, ik reed over een weggetje van wel ruim 2 mtr breed en voor mij reed een bestelwagen met in de cabine opgepropt 3 dikke kerels en in de bak stond gewoon een losse koe. De koe loeide en trapte tegen de wand van de wagen dat ik 't kon horen en Jean-Pierre vond 15 km/u hard zat.

In dit deel van het land is het niet de gewoonte om in je spiegel te kijken; er is toch geen ander verkeer ? Ik wilde er wel langs en uiteindelijk kon dat via de berm. Ik keek naar de wagen en zag het trio in de cabine zitten en zij keken mij vuil aan....Merde ! un Etranger ! Wat moet dat hier ? leek hun uitdrukking te zeggen.

Ik liet ze achter me en kwam bij een dorp. Mijn verstand zegt rechts-af, de Tom Tom zegt rechtdoor. Nou laat ik dat dan maar proberen, als het niet gaat ga ik alsnog rechts. Na 300 meter geeft Tom-Tom er de brui aan. Dus ik terug naar die afslag en blijf stilstan in de hoop dat de Tom-Tom weer actief wordt. Na 5 min blijkt dat dat er niet inzit, dus verder op kaart.

Ondertussen heeft het trio-agricol mij ingehaald en de bestelbus stopt midden op de T-spiltsing. De koe in de bak protesteert op volle sterkte maar dat boeit niet. Ze kijken naar mij. Es tu perdu ? vraagt een . Welnee zeg ik, alleen mijn navigatie is perdu ! En waar ga je heen vraagt de tweede. Naar de Spaanse Pyreneen antwoord ik. Ze barsten nu in lachen uit. Naar de Pyreneen en jij denk dat je niet verdwaald bent ! Mais non, je prenne la route touristic, leg ik uit. Nu liggen ze bijna op grond van het lachen. Dan zal ik dus geen haast hebben en ik wordt zowat van de motor afgetrokken en moet mee naar binnen. Er wordt koffie gezet, de hele familie opgetrommeld, een taart aangesneden en ik moet ALLES vertellen en uitleggen. Deze lui komen hun dorp dus waarschijnlijk nooit uit en een Nederlander op zo'n rare motor bepakt en bezakt, in HUN DORP :o ja daar moet iedereen het fijne van weten.
De bestelwagen met koe is gewoon midden op kruising achter gelaten, maar ach, er is hier toch nooit verkeer.............
Na zo'n half uur neem ik afscheid van deze gastvrije mensen. Buiten de grote steden en toeristische gebieden leven de mensen heel ontspannen.....als GOD in FRANKRIJK *D
 
Laatst bewerkt:
04 Sept. Van: Saint Martin Cantales naar: Les Cammazes 306 km

Via Aurillac / Marcoles / Grand Vabre / Valady / Baraqueville / Tanus / Moulares / St. Gregoire / Teulet / Roumegoux / Roque Courbe / Verdalle

Ik slaap vandaag wat uit en als ik opsta is het nog een beetje nevelig maar de zon komt eraan. Ontbijtje, route voor vandaag invullen, tent opruimen en ik neem afscheid van de campingbeheerders.

Het wordt een prachtige dag. Dit gebied is erg dun bevolkt, weer heb ik de jerry-can voorraad nodig en weer kom ik uiteindelijk aan de Carburant 85 pomp. De plaatselijke garage is een enorme puinhoop. De 3 roldeuren kunnen niet meer open zoveel zooi ligt er binnen. Buiten zet dat zich voort; een lading schroot, een oude renault 4 een rotte motormaaier waar olie uit lekt wat oude brommers; alles gewoon voor de deur op een hoop gepleurd. En dan daarboven een groot bord: Centre de Contôle Ecologique " *O* Ik weet niet of ik nu hard moet gaan lachen of éérst een foto nemen, maar de pomphouder komt al aanlopen. Het blijkt een soort Franse Ma-Flodder te zijn met blommetjes schort en rubber laarzen. Ik maak maar geen foto want misschien komt dat dan toch wat beledigend over. Het is trouwens wel de bedoeling dat ik zelf tank, Madamme komt alleen afrekenen.

Tank en jerrycan weer gevuld, dus ik ga weer verder. Dit gebied bestaat uit bergen en dalen, maar niet erg steil meer glooiend, dus ik schiet lekker op. Sommige D wegen zijn hier weer zo goed dat het N- wegen zouden kunnen zijn. Later vanaf Teulet wordt het weer wat bewolkter maar het blijft de hele dag droog. In Teulet doe ik ook wat inkopen bij een supermarkt (Carrefour) van een afmeting die we in Nederland niet kennen. De mensen zijn er allemaal erg vriendelijk en ook hier weer dat zeer relaxte tempo waarin alles gaat.
Geleidelijk kom ik in het voorgebergte van de Franse Pyreneen. Hier zie je veel stadjes op bergtoppen, bijna allemaal op een of andere manier versterkt als een vesting.
Tegen de avond kom ik Les Cammazes. De camping ligt op 600 mtr hoogte en bestaat uit een soort terrasperceeltjes uitgegraven in de bergwand. Het is een nette camping en vlot zet ik mijn tent op want er hangen erg donkere wolken.
Dat valt mee; het blijft de hele avond droog, maar laat de avond valt een klein buitje en rommelt het in de verte; meer niet. 600 Meter hoog, dat zal wel een koude nacht worden.
full
 
05 Spet. Les cammazes (F) naar La Pobla del Segur (SP) 287 km

Via: verdun en Lauragais / Villepinte / Villasavery / Mirpoix / Lavalnet / Belesta / Beleaire / Ax les Thermes / Andorra en dan de N-260 tot Pobla del Segur

Na vertrek van de camping kom ik door veel kleien ingeslapen stadjes. Verder is het een erg dun bevolkt gebied, eerst is het een soort glooiende hoogvlakte maar geleidelijk gaat het over in echte bergen. Na een heel lange afdaling met veel haarspeldbochten kom ik in Ax-les-Thermes. Die weg ernaartoe is spectaculair en Ax-les-Thermes zelf is extreem druk en toeristisch. ik drink er koffie en met een broodje.

Van daaruit ga ik door naar Andorra. Helder zonnig weer en bewolking wisslelen elkaar af en er valt een enkele spat regen. Ik ga over de "Mont" en niet door de tunnel en dat is een klim tot 2412 meter hoogte. Veel koeien en ook paarden lopen los over de weg en het is een kronkelende enkelbaansweg waar toch zowat alle verker naar Andorra overheen moet. Ik wil even tanken en kom bij een tankstation, nou ja, het is meer een soort vleigtuighangaar. Er zijn 5 rijstroken naar binnen en iedere strook herbergt 8 benzinepompen allen bemand ! Benzine kost er krap een euro en sigaretten ongeveer € 20,00 de slof. Maar ik rook niet en tank slecht 4 liter 8-) Andere automobilisten pakken het massaler aan !

De weg voert ook door Andorra stad. Een fiscale speeltuin voor type's met grote dure auto's en voorliefde voor zeer grote luxe hotels. De Spaanse grens komt in zicht.

full
 
05 Sept. vervolg

Waarom de foto zichzelf weer terugdraait weet ik niet maar een indruk van het bergparcours.

Van Andorra naar Spanje moet ik door een douanepost met net als vroeger een strook voor aangifte en niet-aangifte. Maar de wachters laten me ongehinderd passeren. Het is meteen een heel stuk warmer geworden en de zon schijnt fel.
Dan volg ik alsmaar de N-260 tot de camping. De aanleg van deze weg moet een enorm karwei zijn geweest en het landschap is overweldigend mooi en uitgestrekt. Deze weg is belangrijk maar niet heel erg druk en ja, het zaterdagmiddag.

Om 16:30 kom ik aan op Camping Collegats en al snel wijst de eigenaar ,Jordy, mij waar ik mijn tent kan opzetten. Het is een nette camping met zelfs een zwembad. Na tent opzetten en inruimen maak ik kennis met de andere off-roaders die er al zijn. Er zijn ook Nederlanders op af gekomen maar die zijn er nog niet allemaal.

's Avonds ga ik met 5 britten naar het stadje om wat te gaan eten. Dat wordt eerst een biertje, dan eten en nog wat bier en om 01:00 ga ik slapen.
Buiten het stadje is het pikkedonker, wat een prachtige sterrenhemel hier !
full
 
Laatst bewerkt:
Leuk verslag tot nu toe!
Fijn om te lezen dat er nog meer gekken zijn die op een kleine motor gaan toeren :+

Andorra kan je ook heel mooi offroad inrijden, geen files, geen auto´s een zeer mooie bergen. Helaas dus....

Moet je nog een keer terug *O*

Ik kijk uit naar het vervolg!
 
06 Sept. Verkennen Trials 117 km

Het is Zondag, en de lucht is strak blauw. Ik ga 's ochtends nog even naar Pobla voor wat kleine boodschappen, maar ik ben wat te vroeg bij de winkel die een variabel systeem van openingstijden heeft.

Met Chris, Steven en ?? heb ik afgesproken wat verkenningsroute's te gaan rijden om te kijken hoe het terrein zich verhoud t.o.v de kaart.
Simon ( waarover later meer) heeft mij een stafkaart 1: 50.000 gegeven waarop ik alle 5 sectie's met bijbehorende trial heb in getekend, maar dit in zulke bergen is dit ook voor mij een beetje nieuw.

Dus rond 12:00 uur ga ik met de drie Britten op weg. Alle drie BMW GS rijden 650 - 750 cc en ik met mijn RV-tje. We hebben afgesproken om te beginnen met "klein asfalt"

Na ongeveer een uur zitten we al op een terras met Tea-and-Cake :9 Leuk wel maar, ik vind dit wel wat vroeg. Enfin, Steven heeft nu "al" 50 minuten op-kop gereden en vind dat ik maar de route moet overnemen. Nou dat kan.....
Snel zijn we nu weer op pad en de weggetjes worden smaller en bochtiger en we staan op een doodlopend stuk. Ehh... eigenlijk toch niet, we hadden gewoon 300 mtr eerder een haarspelbocht naar Links moeten nemen, dus omdraaien en terug. Ik zet m'n brommer met voorwiel tegen de bergwand, een peut gas, halve burn-out (op grevel) en ik sta 180 graden gedraaid. De Britten kijken mij vreemd aan. Van omkeren maken zijn een wetenschap. Man, man, wat duurt dat zeg ! Maar als blijkt dat de rest onverhard verder gaat, meent Chris dat ik maar eerst een kilometer of 2 vooruit moet gaan en terugkomen om hen te melden of dit spoor begaanbaar is _O- Ja, ja dat zegt een BMW GS-750 rijden. Maar ik ga wel even kijken en het kan best.


N.B. dit heb ik niet gefilmd, maar is bedoeld als een indruk.

We stonden in werkelijkheid in Sie.3 Track H
full
 
06 Sept. Vervolg

Nou ja het was eigenlijk een korte trail van een goeie 4 kilometer en echt prachtig om te rijden. Ondanks wat eerdere reserve's van Chris rijden we het met z'n allen helemaal uit en daarna doen we weer wat "klein asfalt" en ook die weggetjes zijn voor een niet-terreinrijder zeker zo interessant in de Pyreneen.
Wat later zitten we weer op een terras en maken de balans op van een middagje verkenning. Het grevelparcour 3-H was aangemerkt als "gemakkelijk" maar dat zegt niet alles. Dit soort off-road rijden, in afgelegen hoog berggebied moet wel echt "je ding" zijn en anders tja......
Ik weet het al helemaal zeker, ik ga zeker morgen off-road. De Britten kijken er wat gemengder tegenaan. Zulke trials zijn echt prachtig en bijzonder, maar het moet je wel liggen en dat is ook zo, we zijn hier wel voor wat we graag willen doen, niet omgekeerd.

Wat we reden leek meer op dit:

Terug op de camping waren de laatste deelenemers ook gearriveerd waaronder ook weer Nederlanders. 's Avonds zijn we langs de rivier naar Pobla de Segur gelopen en hebben er wat gegeten en het was weer een schitterende dag.

Morgen begint het echte off-roaden
full
 
Laatst bewerkt:
H.I.S.S.
Dit hele evenement wordt georganiseerd door Simon en Polly Rice. Zij wonen al bijna 20 jaar in Spanje, beiden Off-Road rijders en dit Off Road evenement heet H.I.S.S. Betekend: High Intensity S???? of Spain.

In September in Catalonië en in het voorjaar is er een gelijksoortig evenement in Aragon. Het gebied rond Pobla de Segur heeft Simon in 5 sectie's verdeeld, en iedere sectie bevat meerdere trials. Er is een soort classificatie, maar dat zegt niet alles, want soms is een parcours niet heel technisch maar wel heel lang en wordt dan toch als moeilijk aangemerkt, terwijl een kort parcours soms juist heel erg op de vaardigheid van de rijder aankomt.
Globaal geld: in het noordelijk deel hooggelegen bergtrials, het zuiden is vlakker en meer gravel, het oosten steniger en meer bos en het westelijkdeel een mengelmoes van kleiïg, stenig, bergachtiger en soms bos.
In principe mag overal met de motor gereden worden tenzij aangegevan staat dat dit niet mag, of duidelijk privéterrein is.
Er zijn ook regels. Rijden in groepjes van maximaal 7, anders is een vergunning vereist, max snelheid off-road is 30 km/u :Y niet buiten de paden door het bos, en laat de dieren met rust.

Simon begint de week met een palaver waarin iedereen alles uitgelegd wordt, en ook procedures voor geval van nood, want je rijdt hier erg afgelegen op bergpaden waar b.v. een ambulance niet zomaar kan komen. Natuurlijk is alles een kwestie van gezond verstand, maar in enthousiasme kan het soms toch wat te hard gaan.

Soms gebeurt dat ook: dit heb ik niet gefilmd, en met de jongens in dit filmpje liep alles goed af, maar het is meer een voorbeeld hoe snel je je kunt vergissen in dit terrein:


Voor het rijden van de trials wordt veel gebruik gemaakt van de Garmin Sat-Nav. en de route-file's krijgen de deelnemers vooraf per E-mail toegestuurd. Deze programmeer je vervolgens in je Garmin en .....rijden maar. Nou ja, ik heb zelf een stafkaart 1:50.000 bij Simon besteld en de routes ingekleurd, dat kan ook, maar zo'n Garmin werkt echt goed.

Simon en Polly, alsnog bedankt dit mogelijk te maken:
full
 
Laatst bewerkt:
Die YouTube link doet het niet. Het lijkt erop dat die video privé is.
 
Klopt, maar als je gewoon naar Y-tube gaat, en als zoekterm thespanishbiker intoetst krijg je dit filmpje wel.

Daar staan nog meer leuke beelden op uit Catalonië Arargon en de Spaanse Sierra.

Dit filmpje is getiteld "Drama" maar liep gelukkig beter af als de titel doet vermoeden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan