Motor van België’s kenteken op Nederlands kenteken zetten.

Sammie-

Rookie
3 okt 2023
6
0
Hallo allemaal,

Ik ben dus al een tijdje opzoek naar een ktm exc die op a1 kenteken staat nou zijn deze motoren schaars in Nederland. Ik heb er dus 1 op het oog in België alleen is het een 200cc. Ik moet hem dus op Nederlands kenteken zetten en moet die dus naar de rdw toe heeft iemand ervaring of ze de kw overnemen van het kenteken in België dus dat het een a1 motor blijft of zeggen ze het is een 200cc dus valt niet meer onder a1?
 
Hoe kan het dan zo zijn dat er modellen ktm exc 300cc op a1 staan met 6kw. Die modellen zijn toch van fabriek geknepen voor de keuring en op de een of andere manier is er niet naar de cilinder inhoud gekeken.
 
Welke motor mag je met A1?


Motorrijbewijs afhankelijk van motor
Soort voertuigVermogen motorRijbewijs
Lichte motor125 cc en maximaal vermogen van 11 kilowatt (kW)Rijbewijs A1
Middelzware motorMaximaal vermogen van 35 kWRijbewijs A2
Zware motorOnbeperkt vermogenRijbewijs A

Ik weet dat er OTR modellen zijn met een veel lager opgegeven vermogen als dat ze echt hebben, maar ook die kunnen niet legaal op A1 staan, hooguit A2.
 
Hoe kan het dan zo zijn dat er modellen ktm exc 300cc op a1 staan met 6kw. Die modellen zijn toch van fabriek geknepen voor de keuring en op de een of andere manier is er niet naar de cilinder inhoud gekeken.
De motor heeft geen classificaties. Je rijbewijs bepaalt of je op een bepaalde motor mag rijden.

Enduro’s worden inderdaad extreem geknepen bij een toelatingskeuring, dus qua vermogen zou het passen (op papier). Maar de cilinderinhoud is ook een factor, en alles boven 125cc valt dus af.
 
Ik snap dat helemaal maar als nog staat de motor op a1 kenteken dus mag je er toch gewoon op rijden dus hebben ze bij de toelatingskeuring dan niet cilinder inhoud gekeken?
 
Volgens je rijbewijs mag jij niet op een motor met meer dan 125cc rijden.
Wat er verder in de papieren van de motor staat, is dan niet meer belangrijk.
 
Ik snap dat helemaal maar als nog staat de motor op a1 kenteken dus mag je er toch gewoon op rijden dus hebben ze bij de toelatingskeuring dan niet cilinder inhoud gekeken?
Wellicht was het op de Belgische papieren een 125cc. Dat wordt verder niet gecontroleerd. Dan staat de motor op de NL papieren ook op 125cc en mag je er met een A1 rijbewijs op rijden.

Je neemt wel een risico natuurlijk als je weet dat de motor niet aan de papieren voldoet, maar als dat problemen geeft moet je je gewoon van de domme houden.
 
En daarom vind ik het allemaal vaag omdat op papier is het ook gewoon een echte 200cc
Maar staat ook a1. Heeft iemand ervaring waar je bij het België’s kenteken de kw van de motor kan vinden?
 

Bijlagen

  • f592f129-5b08-4bb7-9252-9e0ec9031b61.jpeg
    f592f129-5b08-4bb7-9252-9e0ec9031b61.jpeg
    381,2 KB · Weergaven: 3
En daarom vind ik het allemaal vaag omdat op papier is het ook gewoon een echte 200cc
Maar staat ook a1. Heeft iemand ervaring waar je bij het België’s kenteken de kw van de motor kan vinden?
Ook hier heeft de A1 volgens mij niets te maken met de rijbewijscategorie, maar met de Europese typegoedkeuring.
 
Mag ik vragen hoe u dat kan zien?
Via de website van het rdw.
(Mijn reactie had betrekking op de exc450 uit de post Grandia.)

Maar als jij beperkt bent tot een A1 rijbewijs dan kan ik je vertellen dan geen enkele KTM EXC voor jou geschikt is. (Mits je een SX50 om zou kunnen keuren naar een Enduro, maar dat is onmogelijk.)
Ja, veel staan op kenteken met niet kloppende gegevens. De LC4 en EXC250 die ik gehad heb waren beide 11kW op kenteken maar waren dat alles behalve!

Niet dat ik er last van had, ik haalde mijn motorrijbewijs voor de invoering van het stappen rijbewijs.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan