A2 sport motor

19 okt 2023
20
8
Beste allen, ik rijdt nu een aantal maanden met veel plezier op mijn honda nsr125 uit 1997. ik ben ondertussen al een beetje aan het orienteren voor een goede optie voor als ik mijn a2 rijbewijs heb. ik ben 1.93 waardoor veel motoren wel aan de kleine kant zijn (de nsr gaat opzich prima, maar bij lange ritten moet ik wel rekken) ik zit te denken aan een sport motor met kuip erop aangezien ik dit simpelweg gewoon heel mooi vind, en een beetje een sportieve houding rijdt leuk. ik zat een beetje te kijken in de richting van honda cbr500r of cbr650r, of de kawasaki njna650/njna400 of de er-6f. deze lijken allemaal redelijk comfortabele zitposities te hebben maar wel met een mooi sportief uiterlijk. Maar mijn vraag is of jullie misschien goede suggesties hebben voor motorfietsen in dit segment.

Alvast bedankt,
 
Probleem wat je een beetje hebt is meer gerelateerd aan sportmotoren. Die zijn meestal wat beter voor de kleinere mensen onder ons.
 
Je hebt er zelf al een paar genoemd. Maar wat is je budget? Anders is een Suzuki GSX-8R misschien ook nog wel leuk...
 
mijn budget zit rond de 5-6 k, ik heb een beetje door zitten kijken en ik zit ook tw tweifelen tussen 2 - 3 of 4 cilinder, ik vind het hoger revvende geluid van de 3 en 4 cilinder wel heel mooi, maar ik denk dat de 4 cilinders die teruggevoerd zijn naar a2 niet hoog genoeg kunnen revven om leuk te kunnen rijden en klinken? klopt dit?. ik las wel dat 3 clinders een beetje high end power en ook low end power heeft dus wellicht is dta een goede optie. een naked bike zou ook nog een optie kunnen zijn. dank voor de reacties!
 
Voor A2 zou ik niet voor een 4-cilinder gaan, ze worden idd geknepen op het moment dat het leuk gaat worden.
Ook zijn ze denk ik niet echt goed te krijgen voor jouw budget. Je kan wel hoog revven, maar er gebeurt echt helemaal niets. Voor A2 zijn er extreem veel 2-cil motoren te koop. Een 3-cil is leuk, maar die zijn vrij beperkt voor A2 te krijgen en ik denk niet voor jouw budget. Maar misschien is een Kawasaki ER-6F ook nog wat voor je? Wel een 2-cil. Vanaf 2012 kunnen ze op 35kW op kenteken, de jaren daarvoor op 25kW. Zou niet te moeilijk doen voor die 2 jaar A2 om dan exact te zoeken wat je wil rijden. Na 2 jaar (en jij dan ook nog weer voor je A-rijbewijs examen moet doen) kan je met je gewone A-rijbewijs kopen wat je wil.
 
ah ja, dan ga ik inderdaad niet kijken naar een 4 Cil, 3 is niet zoveel te vinden inderdaad. De er-6f zit binnen mijn budget en lijkt op een leuke fiets. Binnekort even kijken of ik er goed op pas. En inderdaad na twee jaar heb ik mijn a dus dan kan iets anders met wellicht 4 Cyl. Dank voor de reactie
 
Een 3-cil loopt best lekker voor A2, maar die zijn er dus weinig... Triumph heeft er een paar, Yamaha met z'n MT-09. MV Agusta hier en daar een verdwaalde A2'er, als je goed zoekt. Er waren er een paar als 70kW geimporteerd. Maar goed, ik zou niet teveel moeite doen en idd eens kijken of zo'n ER-6F anders wat is. Ik heb zelf een ER-6N van 2016. Niet dat dat de beste motor ter wereld is, maar ik rijd elk jaar toch van alles en nog wat. Zo'n ER-6 blinkt nergens in uit, maar is een prima motor.
 
en als een GSX op het lijstje staat: een GSX250R misschien?
Is een goede tweepitter, niet echt fel ofzo, maar rijd wel prettig.
maar is anderzijds qua gewicht wat zwaarder dan z'n evenknieën van bijv. Kawa en Yamaha (kan het weten want heb er een gehad).
dus het voelt iets logger, dikker dan de lichtere motoren uit het A2 segment.

ER6F is ook een goede keus (N versie als lesmotor destijds), maar vind m zelf nogal rauw i.v.m het getril van het motorblok.
op langere ritten kon dat nog wel es zorgen voor lam gevoel in de voeten.


t is maar een idee :)
 
Laatst bewerkt:
Wederom bedankt voor de reacties, De aprillia zit wat boven mijn budget helaas, wel prachtige motor. ik was in de winkel kijken bij een ninja650 en deze viel mij tegen, vind eigenlijk de staart te kort tenopzichte van de voorkant, en de hoeken op de tank spraken mij niet heel erg aan en ik zat er met mijn knieen tegen, dus net iets te laag. De cbr500r heb ik ook gepast en die leek erg goed te zitten, vind hem ook erg mooi. en uiteraard de cbr650r paste goed maar deze zit ook boven mijn budget. De cbr500r lijkt mij een goede optie voor een prima prijs. alleen ben ik nou benieuwd of het uit maakt of de motor standaard 35 kw heeft, en of het misschien beter is om een motor met 50kw te zoeken en terug te voeren. het lijkt mij dat de teruggevoerde misschein veel meer koppel heeft? en hierdoor een stuk vlugger optrekt? klopt dit? Want de mt-07(a2) lijkt een stuk sneller te zijn dan een cbr500r zag ik op een fiompje?Dank.
 
Je hebt wel meer koppel idd, maar je moet ook op gewicht letten. Al zit dat bij de MT-07 wel goed.
Het voordeel van een geknepen motor is dat je niet meteen op zoek hoeft naar wat anders na 2 jaar, omdat je 'm kan ontgrenzen. Op zoek gaan naar wat anders hoeft ook niet met een originele 35kW-motor, maar je wil vast wel wat meer na 2 jaar als je dan eindelijk vol mag gaan.

Maar ik zou niet nu al naar je ideale motor zoeken, na A2 heb je nog véél meer keus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan