Proefrit A motor met rijbewijs A code 80

12 mrt 2024
8
1
't zonnige zuiden
Goedeavond MF’ers

Ik mag volgende week afrijden voor mijn AVD, super leuk maar hierna komt natuurlijk de volgende stap; een motor aanschaffen.

Ik zit zelf te denken aan een Allroad achtige motor zoals een Transalp, BMW F650GS of een Kawasaki KLE. Alleen hier is dus waar voor mij het probleem komt kijken; 2 van die motoren hebben meer dan 35 kW.

Als ik de ANWB mag geloven zijn sommige zakelijke verkopers wel bereid om de motor naar een privé weg te brengen om een proefrit te kunnen doen, maar hoe zit dit bij particulieren? Hebben jullie ervaring hoe dit bij jullie is gegaan?
Ik vind het toch wel lastig want van alle kanten hoor ik; koop niet overhaast een motor, doe genoeg proefritjes om te kijken wat je fijn vindt rijden voordat je de knoop door hakt, maar dit lijkt mij in de praktijk toch wel lastig.

Excuses als het wat langdradig is, ik ben er nu al een paar daagjes over aan het piekeren want ben bang dat ik mezelf anders moet limiteren naar motoren die al geknepen zijn, of motoren die vanuit de fabriek 35kW hebben.
 
Ik zou je in ieder geval niet laten proefrijden, als het geen correcte A1 of A2 motor betrefd die je volgens je rijbewijs mag rijden,
Als er wat gebeurd heb je gewoon niet het juiste rijbewijs en ziet de verzekering het als rijden zonde rijbewijs en heeft de eigenaar van de motor een probleem. Mocht de politie je aanhouden heb je eveneens een probleem.
Voor elke motor die te koop staat zijn er meerdere kopers dus waarom zou een verkoper dat risico gaan lopen voor een onbekende?
 
Niet vervelend bedoeld maar ik zou dit zowel als particulier als als zaak zijnde nooit doen als ik een motor verkoop.
Ookal rij je op een priveterrein en niet op de openbare weg; je hebt het rijbewijs er nog niet voor.
De kans dat er dan (door gebrek aan ervaring op een dergelijke motor) iets gebeurd met de motor zou ik groter achten; ook op priveterrein.

Excuses als het wat langdradig is, ik ben er nu al een paar daagjes over aan het piekeren want ben bang dat ik mezelf anders moet limiteren naar motoren die al geknepen zijn, of motoren die vanuit de fabriek 35kW hebben.
Nogmaals; niet vervelend bedoeld maar met code 80 schaf je normaal gesproken toch sowieso voor de eerste 2 jaar een 35KW/geknepen motor aan?
Kun je uileggen waarom je wilt proefrijden op een motor die niet aan je rijbewijs voldoet?
Bedoel je dat de demo/proefrit motor niet beschikbaar is in 35KW of wil je een A motor gaan rijden onder code 80/A2 (waar je rijbewijs dus eigelijk niet voor geldt)?
 
De kans dat er dan (door gebrek aan ervaring op een dergelijke motor) iets gebeurd met de motor zou ik groter achten; ook op priveterrein.
Voor zo ver ik weet is mijn lesmotor ook vol vermogen, dus technisch gezien heb ik alleen maar ervaring op een motor met vol vermogen.
Kun je uileggen waarom je wilt proefrijden op een motor die niet aan je rijbewijs voldoet?
Omdat ik die motor dan zou willen laten begrenzen tot 35kW voor de komende 2 jaar, en daarna begrenzing er af.
Ik ben namelijk niet heel veel motoren tegen gekomen die mij aanspreken die vanaf de fabriek 35kW of minder hebben.

Bedoel je dat de demo/proefrit motor niet beschikbaar is in 35KW

Er zijn voor zo ver ik kan zien niet heel veel voorgeknepen motoren in mijn regio, en de 2 die ik tegen ben gekomen hebben best wat kilometers op de teller. Daarom zou ik liever voor een motor gaan met minder kilometers en die dan bij aanschaf laten knijpen. Rijden op een A motor wil ik sowieso niet; als er dan iets mis gaat ben ik verder van huis.
 
Ik zou zeggen; als je graag een 35KW motor wilt kopen, kijk waar er eentje met 35kw te koop staat zodat je ook op het juiste vermogen een proefrit kunt maken.
Naast dat het risico's meeneemt op vol vermogen te rijden, rijd de motor begrensd vaak heel anders dan op vol vermogen waardoor je ook geen realistische indruk krijgt van de motor.
 
Voor zo ver ik weet is mijn lesmotor ook vol vermogen, dus technisch gezien heb ik alleen maar ervaring op een motor met vol vermogen.
De 'echte' rijervaring begint pas na je lessen imo;)

Omdat ik die motor dan zou willen laten begrenzen tot 35kW voor de komende 2 jaar, en daarna begrenzing er af.
Ik ben namelijk niet heel veel motoren tegen gekomen die mij aanspreken die vanaf de fabriek 35kW of minder hebben.
Afhankelijk van in welk segment motoren je zoekt;
Je kunt er ook overna denken nu een geknepen/35kw motor aan te schaffen en voor je A een andere motor aan te schaffen.
Een hoop moderne motoren met A2 optie komen al (deels) begrensd uit de fabriek waardoor ze nooit op echt 'vol' vermogen te maken zijn.
Bij wat oudere modellen kan het terugvoeren een hoop afstellen met zich meebrengen, kan een hoop extra gedonder opleveren: nu terug voeren, afstellen, weer naar vol vermogen, weer afstellen, etc,etc.....
 
Ten eerste; bedankt voor het inzicht, iedereen in mijn omgeving met een rijbewijs heeft deze al sinds het begin der tijden dus die hebben niet echt ervaring met begrenzingen en dergelijke.

Naast dat het risico's meeneemt op vol vermogen te rijden, rijd de motor begrensd vaak heel anders dan op vol vermogen waardoor je ook geen realistische indruk krijgt van de motor.
Ja dat was me dus ook niet helemaal duidelijk, ik heb ergens gelezen dat sommige kits er gewoon voor zorgen dat je je gashendel niet helemaal open kan draaien, maar jij hebt het ook over opnieuw afstellen dus dan kan er dus ook begrensd worden door je blok zelf te knijpen denk ik dan? Lucht-gas mengsel aanpassen OID?
Je kunt er ook overna denken nu een geknepen/35kw motor aan te schaffen en voor je A een andere motor aan te schaffen.
Ja dat is misschien wel een betere optie, net nog even rond gekeken en ik zie dat het keuren bij het RDW 600 a 700 eu per keer kost, dus dan zou ik al snel €1300,- kwijt zijn om de fiets heen en weer te laten zetten.
De 'echte' rijervaring begint pas na je lessen imo;)
Ja dat sowieso, maar voordeel is dat ik nu nog wel enigszins weet hoe voorzichtig ik moet zijn met gas geven e.d omdat ik op een zware motor heb gelest, over 2 jaar als ik gewend ben aan een motor met minder vermogen let je daar mogelijk dan iets minder snel op uit laksheid.
 
Ja dat was me dus ook niet helemaal duidelijk, ik heb ergens gelezen dat sommige kits er gewoon voor zorgen dat je je gashendel niet helemaal open kan draaien, maar jij hebt het ook over opnieuw afstellen dus dan kan er dus ook begrensd worden door je blok zelf te knijpen denk ik dan? Lucht-gas mengsel aanpassen OID?
Klopt, je begrensd hem bij wat oudere motoren door de luchtinlaat kleiner te maken (waardoor ze vaak hahum... RUK lopen |( )
Door hem alleen op het gas te begrenzen kun je hem wel begrenzen, maar op die manier krijg je hem meestal niet op kenteken teruggekeurd helaas... (heb zelf mijn Yamaha bijv teruggekeurd, hiervoor moet je bij een officiele Yamaha dealer een lijst onderdelen kopen, bewijs van bevestigen bij dealer hebben etc... pas daarna geeft yamaha aan RDW aan dat de motor A2 is en kun je hem op kenteken terugkeuren)
Bovenstaande is overigens afhankelijk van model/bouwjaar/merk.
Nieuwere motoren zijn soms via de computer begrensd, dan is het er makkelijker af te halen zou ik denken.. echter bestaan er dus ook modellen die, eenmaal op A2 aangeschaft vanuit de fabriek, nooit even 'snel' meer worden als de A editie.

Ja dat is misschien wel een betere optie, net nog even rond gekeken en ik zie dat het keuren bij het RDW 600 a 700 eu per keer kost, dus dan zou ik al snel €1300,- kwijt zijn om de fiets heen en weer te laten zetten.
Klopt, financieel gezien niet heel gunstig...
Ik heb het gedaan omdat ik bij een motorzaak werkte en de motor al had staan, anders had ik zeker voor een 35kw motor kopen gekozen.
Bij mij komt er om die rede ook een andere A motor over 2 jaar:)

Dit alles is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van in welk segment je zoekt;
Op een motor van 20k is die 1300 euro omkeuren een veel kleiner aandeel dan als je een wat prijsvriendelijkere motor koopt.
Als de motor 2k kost is voor 1300 euro omkeuren natuurlijk een beetje van de gekke........

Ten eerste; bedankt voor het inzicht, iedereen in mijn omgeving met een rijbewijs heeft deze al sinds het begin der tijden dus die hebben niet echt ervaring met begrenzingen en dergelijke.
Geen probleem:)Ik heb zelf de hele riedel vanaf A1 doorgelopen en moet nu alleen nog A, dus ben 'helaas' redelijk ingelezen in alle terugkeur ellende..
 
Laatst bewerkt:
Klein detail; als je de motor al op A2 koopt met gasbegrenzing (zowel bij het stuur als blok) zal dit niet zo'n problemen geven..
Ik doel puur op;
Stel je koopt een A motor en wilt deze terugkeuren naar A2 voor de komende jaren, in dat geval krijg je hem meest niet legaal op A2.
Stel dat hij al A2 is bij aanschaf mbv begrenzing op het gas is het over 2 jaar kwestie van schroefjes los;)Let wel dat dit vaak bij geïmporteerde motoren het geval is, of motoren die al een aantal keer heen en terug gekeurd zijn..:Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan