tensile strength GS 750

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Van mijn Suzuki wil ik de kruiskop bouten vervangen door RVS inbusbouten.
Alles ligt toch al los omdat we van 2 blokken 1 willen maken.
Dit omdat door de slagschroeven draaier de kopjes veelal heeft beschadigd en inbus makkelijker is aan te trekken met een momentsleutel.
We hebben immers gemerkt dat het materiaal gevoelig is en gaan daarom een paar Nm onder de aanbevolen Torque zitten.

Nu was ik bij Fabory en voordat je het weet sta je buiten met een vraag erbij.
Wat voor treksterkte heb ik nodig.
Blijkbaar bij te zware treksterkte is de "afschuifkracht" weer klein.
"Je moet wel de juiste bouten nemen"

Het gaat om de kleppendeksel, dynamo, koppeling, en sierrondjes op de nokkenas.
Of moet ik gewoon 8.8 nemen

(Eerste getal is Breekkracht 8 x 100=800 N / mm2
tweede getal maar eerste x 10 is vloeigrens 8x8x10 =640N/mm2)
Heb ik ergens vernomen uit dit forum.
 
de boutjes bij cmsnl.com bestellen? heb je gewoon OEM.

Edit: owja w8, je wilt rvs; dat gaat corroderen in je alu blok, ik stem voor de originele schroefjes, gewoon beetje kopervet op ofso en met JIS bitje vastzetten op moment, niks mis mee ;)
 
Laatst bewerkt:
Ha, mooi! maar nu de uitleg Rendsdw.
Een RoestVastStalen bout en corrosie , ik denk die RVS zal wel niet gaan "roesten", dat betekent dat het alu een elektrolytische reactie aangaat?

Met kopervet heb ik weer een probleem dat het aanhaalmoment niet klopt.....
Ik meen dan je dan je Torque op factor 0,8 moet zetten. En omdat dit toch al 40 jaar oud spul is...

een JIS bitje, toch klinkt Torx beter (= mooie uitvinding)
Nu ben ik helemaal :?
 
https://www.fastenal.com/content/feds/pdf/Article - Corrosion.pdf

Blijkt dat een RVS bout het aluminium harder laat roesten. De RVS bout overleeft het dus, het blok dus niet. Weer wat wijzer geworden Rens en Vroembert, Martin

Bij het nakijken van die pdf is Austenitic Stainless Groep 300 geeft Marginaal oxidatie.
Je moet gewoon de 400 groep mijden. (Martensitic)
En inderdaad beter is verzinkt of gegalvaniseerde bouten te gebruiken.

Alleen zijn we niet op de vraag aan het antwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Of je nu gewone stalen bouten neemt of rvs bouten, die galvanische werking hou je altijd. Aluminium is nu eenmaal een onedeler metaal als de staal soorten. Alleen kan een gewone stalen bout ook nog eens gaan roesten en dat samen met aluminium oxidatie kan ervoor zorgen dat complete blokophangings bevestigingen open barsten en daarna je carters onbruikbaar zijn.

Rvs is dus altijd de betere oplossing en alles qua vet is altijd beter als niets. En er bestaat ook nog aluminium vet waarmee je de bouten kan smeren. Dit komt het meest in de buurt van het originele materiaal.
 
Of je nu gewone stalen bouten neemt of rvs bouten, die galvanische werking hou je altijd. Aluminium is nu eenmaal een onedeler metaal als de staal soorten. Alleen kan een gewone stalen bout ook nog eens gaan roesten en dat samen met aluminium oxidatie kan ervoor zorgen dat complete blokophangings bevestigingen open barsten en daarna je carters onbruikbaar zijn.

Rvs is dus altijd de betere oplossing en alles qua vet is altijd beter als niets. En er bestaat ook nog aluminium vet waarmee je de bouten kan smeren. Dit komt het meest in de buurt van het originele materiaal.

*O* zo leren we elke keer weer bij. :)
 
Kijk allemaal nuttige info.
Heb vandaag motor service Biggelaar in Boxtel even gebeld:
Gewoon verzinkte stalen bouten gebruiken, RVS is ellende , vooral als ze breken.

Hij doet ze zelfs de oude bouten opnieuw verzinken.
Voordat ik dit las heb dus een kleinere bestelling (dynamo en koppeling covers) gedaan bij Fabory.
Gevraagd om torx ,
meeste 6.9
sommige 8.8 (uitlaat manchetten)
 
Wat een moeilijk gedoe allemaal,
Zijn simpele boutjes, komen geen extreme krachten op ofzo.

Vast is vast, geen momentsleutel nodig oid.

Rvs is mooi als het een showfiets moet worden, maar dan moet je ze ook schuin afdraaien en polijsten.
Daarna met ceramisch vet vast, ook geen probleem

Ik had willen zeggen, niet bij fabory halen.....
Zijn een heel stuk duurder dan via internet bestellen.....
 
Wat een moeilijk gedoe allemaal,
Zijn simpele boutjes, komen geen extreme krachten op ofzo.

Vast is vast, geen momentsleutel nodig oid.

Rvs is mooi als het een showfiets moet worden, maar dan moet je ze ook schuin afdraaien en polijsten.
Daarna met ceramisch vet vast, ook geen probleem

Ik had willen zeggen, niet bij fabory halen.....
Zijn een heel stuk duurder dan via internet bestellen.....

RVS is juist hartstikke prettig bij een dagelijkse fiets, heb een hekel aan roestige bouten ziet er gelijk gaar uit, beetje keramisch vet op de rvs boutjes en op gevoel vastzetten. Bij fietsen die mooi moeten zijn draai ik ze ook nog een keer netjes af. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan