Effect van een groter achter tandwiel

zurp11

Die hard MF'er
18 nov 2006
955
0
Heiloo
In mijn project motor zit een ander achterwiel gemonteerd.
Nu zijn de standaard tandwielen voor dit achterwiel 5 tanden groter dan het wat er op het standaard achterwiel zit.
48 tands ipv 43 tands.

Ik weet dat door de grotere vertanding de motor sneller op zal trekken maar het is absoluut niet de bedoeling om een wheely monster te maken.

Is het raadzaam om een passend 43 tands tandwiel te zoeken of valt het effect van 5 tanden groter nog wel mee?

Graag hoor ik jullie ervaringen met het vergroten van een achtertandwiel.

Thanks,
Arjan
 
hogere toeren, lagere eindsnelheid...
dus eigenlijk ook meer slijtage..

maar je bent waarschijnlijk wel als eerste weg bij t stoplicht...
je kan best een groter achtertandwiel nemen, maar hangt af van wat je wilt.. beetje stuntrijden, prima, ,maar relaxt toeren... is weer minder..
koop anders ook een 44/ 45/ 46 tandwiel, zo duur is dat (staal) nu ook weer niet, en kan je testen wat je het beste ligt..


suc6!
 
Het verschil tussen de kettingwielen (tandwielen zijn compleet anders) is 5 tanden: dit is 11,6% en dat is inderdaad veel.

Probeer eens 3 tanden verschil, dit is al merkbaar anders.
 
Laatst bewerkt:
Stunters hebben een achterlijk groot achtertandwiel, met die motoren kun je nauwelijks zonder wheelie wegrijden.
Motogymkhana rijders hebben ook een heel groot achtertandwiel, en daar valt op de openbare weg nauwelijks mee te rijden, kan ik je vertellen. Denk aan "6 keer schakelen en je rijdt 80". Ik zou het tandwiel zo kiezen dat je dezelfde verhouding hebt als origineel. Als het wiel even groot is als het originele wiel, dan het tandwiel ook even groot.
 
Bedankt voor de snelle reacties.
Ik moet zo wie zo nog een tandwiel aanschaffen maar na de reacties ga ik maar opzoek naar een 43 of 44 tand tandwiel.
Weten jullie een adres waar ik tandwielen kan bestellen die dus niet de standaard vertanding hebben?
Ook moet er nog een voortand wiel komen met een offset. Enig idee waar ik dat kan vinden?
 
In mijn project motor zit een ander achterwiel gemonteerd.
Nu zijn de standaard tandwielen voor dit achterwiel 5 tanden groter dan het wat er op het standaard achterwiel zit.
48 tands ipv 43 tands.

Ik weet dat door de grotere vertanding de motor sneller op zal trekken maar het is absoluut niet de bedoeling om een wheely monster te maken.

Is het raadzaam om een passend 43 tands tandwiel te zoeken of valt het effect van 5 tanden groter nog wel mee?

Graag hoor ik jullie ervaringen met het vergroten van een achtertandwiel.

Thanks,
Arjan

Mijn ervaring is dat een motor het fijnst rijdt met de originele tandwiel verhouding.
 
Mijn ervaring is dat een motor het fijnst rijdt met de originele tandwiel verhouding.

Hangt er dus wel vanaf wat voor achterwiel er nu inzit tov de originele.
Ga je van een 18" naar 17", ben je wel wat sneller van z'n plek (met dezelfde tandwiel verhouding) Topsnelheid waarschijnlijk iets lager en verbruik hoger.

Tandwiel met afwijkende tandjes heb ik bij Jossmit vandaan, ook het voortandwiel. Maar dat was een tandwiel van een andere fiets die origineel een offset heeft.
Misschien kun je daar naar zoeken voor jouw fiets :?
 
Laatst bewerkt:
Stunters hebben een achterlijk groot achtertandwiel, met die motoren kun je nauwelijks zonder wheelie wegrijden.
Motogymkhana rijders hebben ook een heel groot achtertandwiel, en daar valt op de openbare weg nauwelijks mee te rijden, kan ik je vertellen. Denk aan "6 keer schakelen en je rijdt 80". Ik zou het tandwiel zo kiezen dat je dezelfde verhouding hebt als origineel. Als het wiel even groot is als het originele wiel, dan het tandwiel ook even groot.

Mijn CBR600 stunter liep met stuntvertanding anders nog prima 80 in de 1ste, daar had ik de andere 5 versnellingen niet voor nodig.
Was prima mee te rijden op de openbare weg zolang je maar niet te ver over een auto(snel)weg hoefde, heb er destijds regelmatig (en met veel plezier) 120km per dag woon/werk mee gereden. Verbruik en het vele tanken was wel minder dan optimaal... :+


@TS Als je toch al bezig moet met je voorste kettingwiel zou ik ook daar gewoon 1 voor nemen met een tandje extra (mits er ruimte voor is). Dat is goedkoper en dan word het verschil al een heel stuk kleiner.
 
Mijn CBR600 stunter liep met stuntvertanding anders nog prima 80 in de 1ste, daar had ik de andere 5 versnellingen niet voor nodig.
Was prima mee te rijden op de openbare weg zolang je maar niet te ver over een auto(snel)weg hoefde, heb er destijds regelmatig (en met veel plezier) 120km per dag woon/werk mee gereden. Verbruik en het vele tanken was wel minder dan optimaal... :+


@TS Als je toch al bezig moet met je voorste kettingwiel zou ik ook daar gewoon 1 voor nemen met een tandje extra (mits er ruimte voor is). Dat is goedkoper en dan word het verschil al een heel stuk kleiner.

:^
Ik heb ook een 600RR gehad met +6 achter en -1 voor. Hoe snel die nu kon in de versnellingen weet ik niet want ik had geen speedohealer of andere manier van snelheidscontrole gedaan. Klopte dus niets meer van hetgeen dat op teller verscheen.

Het is de leukste "straatmotor" die ik heb gehad los van de snelweg inderdaad. Daar maakte de fiets te veel toeren waardoor die continu in z'n vermogensgebied zat wat zenuwachtig aanvoelde.

Buiten de snelwegen om was het dikke pret. Zo veel pret dat ik deze heb verkocht omdat het een kwestie van tijd voordat ik een art. 5 zou krijgen. Mijn zelfbeheersing was destijds dan ook een stukje minder dan nu.
Ik heb nu een 600RR met standaard vertanding :z Vol gas fiets noem ik het altijd maar.

Veel fun was het zeker. Van 1 naar 6 alsof het een crosser was zo snel moest je schakelen en gewoon in z'n 6 meteen door de toerenbegrenzer in bij 286 km\h volgens de teller (uiteraard liep die dat bij lange na niet maar dat was ook niet de bedoeling).
 
Laatst bewerkt:
Wacht even... standaard is vijf tanden groter? Dan trekt ie nu dus voor geen meter... en kun je 't prima doen. Standaard is niet voor niks standaard, dat is... standaard. Da's je uitgangspunt, niet wat je nu hebt. Wat je nu hebt is dus vijf tanden kleiner.

Voordat iedereen hier over onrijdbare wheeliemachines doorgaat.. dat gaat pas op als je verder gaat dan normaal.
 
Mijn ervaring is dat een motor het fijnst rijdt met de originele tandwiel verhouding.

Dit is dan wel als de motorfiets gebruikt wordt waar hij eigenlijk voor bedoeld is.

Dus als je een racer hebt, zeg een dikke twin, met een lange eerste versnelling, dan werkt dit op het circuit over het algemeen prima. Maar in de binnenstad bij snelheden onder de 50 km/h steeds de koppeling erbij moeten pakken verveelt snel :P

Dus in sommige gevallen is achter 1 of 2 tandjes meer wel zo prettig.
 
Laatst bewerkt:
Bedenk wel, min of meer al benoemd hier, dat je snelheidsmeter gaat afwijken. Indien het een straatfiets hebt kan dit bij veranderen van de verhouding negatief uitvallen.
Je denkt dat je 120 rijdt, maar blijkt in het echt 130 te zijn.... Zuur geld!

Met jouw verhouding zal dit andersom zijn ;)

Ik heb een 15-46 vertanding ipv 16-43 origineel (uit mijn hoofd). Samen met de standaard afwijking van de motor kom ik op een afwijking van meer dan 45 km's op de GPS tov de teller! (250 plus gezien, 212 "echte" km's op de laptime logger.....)
 
Dit is dan wel als de motorfiets gebruikt wordt waar hij eigenlijk voor bedoeld is.

Dus als je een racer hebt, zeg een dikke twin, met een lange eerste versnelling, dan werkt dit op het circuit over het algemeen prima. Maar in de binnenstad bij snelheden onder de 50 km/h steeds de koppeling erbij moeten pakken verveelt snel :P

Dus in sommige gevallen is achter 1 of 2 tandjes meer wel zo prettig.

Alsof je op een SP rijd joh :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan