Tandwiel slijtage na 8500km

Umop3p1sdn

MF veteraan
17 mrt 2021
2.177
1.569
Vandaag bij mijn garage geweest en mijn tandwiel laten zien.

Garage had hem zelf gemonteerd eind maart.
8500km gereden, niet extreem zitten knallen.

tanden zijn in het midden van de tand in gesleten ze worden hol qua vorm en er is een braam voelbaar op de rand waar hij er in is gesleten.

Ketting zat niet te strak en het wiel zat recht. Garage staat in voor zijn eigen montage en heeft contact gezocht met de leverancier. Die is ook verbaasd en levert een nieuwe. Oude gaat retour voor onderzoek. Ze verdenken het tandwiel op een slechte uitharding van het staal.

Op kosten van de garage wordt het nu vervangen.
 

Bijlagen

  • 5518E1A7-712D-4130-88F1-AC6BEDB20B2F.jpeg
    5518E1A7-712D-4130-88F1-AC6BEDB20B2F.jpeg
    280,1 KB · Weergaven: 4
  • A364EC9A-814E-466C-AB0B-E9F84C21A59D.jpeg
    A364EC9A-814E-466C-AB0B-E9F84C21A59D.jpeg
    339,5 KB · Weergaven: 6
  • 1B75782C-CCFD-4D8D-8410-C468FB698869.jpeg
    1B75782C-CCFD-4D8D-8410-C468FB698869.jpeg
    344,4 KB · Weergaven: 4
  • 108A4C56-7BE1-4A00-9964-7D6E749D8EE9.jpeg
    108A4C56-7BE1-4A00-9964-7D6E749D8EE9.jpeg
    309,9 KB · Weergaven: 3
  • 050BCDFC-7271-4C5D-9F97-0B7A463B1215.jpeg
    050BCDFC-7271-4C5D-9F97-0B7A463B1215.jpeg
    378,3 KB · Weergaven: 5
Vandaag bij mijn garage geweest en mijn tandwiel laten zien.

Garage had hem zelf gemonteerd eind maart.
8500km gereden, niet extreem zitten knallen.

tanden zijn in het midden van de tand in gesleten ze worden hol qua vorm en er is een braam voelbaar op de rand waar hij er in is gesleten.

Ketting zat niet te strak en het wiel zat recht. Garage staat in voor zijn eigen montage en heeft contact gezocht met de leverancier. Die is ook verbaasd en levert een nieuwe. Oude gaat retour voor onderzoek. Ze verdenken het tandwiel op een slechte uitharding van het staal.

Op kosten van de garage wordt het nu vervangen.
Netjes opgelost dan.
 
Mij lijkt het verstandigste om alles te vervangen. Ketting en tandwielen lopen op elkaar in. Tandwiel verslijt door te grote steekafstand van de schakels als gevolg van oprekken. Hierdoor past de schakel niet meer tussen de tand, waardoor tanden aan de trekkant gaan uithollen. Komt dan eruit te zien als een zaagblad. Zou je iedere keer ruim op tijd je ketting vervangen, dan hoef je normaal gesproken tandwielen niet te vervangen. Wel netjes dat ze je onder garantie helpen.
 
Mij lijkt het verstandigste om alles te vervangen. Ketting en tandwielen lopen op elkaar in. Tandwiel verslijt door te grote steekafstand van de schakels als gevolg van oprekken. Hierdoor past de schakel niet meer tussen de tand, waardoor tanden aan de trekkant gaan uithollen. Komt dan eruit te zien als een zaagblad. Zou je iedere keer ruim op tijd je ketting vervangen, dan hoef je normaal gesproken tandwielen niet te vervangen. Wel netjes dat ze je onder garantie helpen.
Ketting is erg sterk en zag geen slijtage. Is net 4 maanden oud.
 
Niet iedereen is op de hoogte lees ik hier.
Maar een ketting word aangedreven door een
Kettingwiel ,GEEN tandwiel.
Wisten we al hoor, dat is al eerder benoemd in andere topics. Maar daar doen wij niet aan:)

Op het forum doen we niet aan terminologie.
Net als TB of tb en ga zo maar door.

Heb het ook geprobeerd, maar dan wordt je door verwezen naar het taalnazi’s gedeelte.

En de Nederlandse taal veranderd als iedereen het woord anders gebruikt.
Dus bij deze;)

98% binnen de motor branch noemt het een tandwiel. Zoek een link met een motor zaak die echt een kettingwiel verkoopt. Product naam en prijs.
 
Laatst bewerkt:
Wisten we al hoor, dat is al eerder benoemd in andere topics. Maar daar doen wij niet aan:)

Op het forum doen we niet aan terminologie.
Net als TB of tb en ga zo maar door.

Heb het ook geprobeerd, maar dan wordt je door verwezen naar het taalnazi’s gedeelte.

En de Nederlandse taal veranderd als iedereen het woord anders gebruikt.
Dus bij deze;)

98% binnen de motor branch noemt het een tandwiel. Zoek een link met een motor zaak die echt een kettingwiel verkoopt. Product naam en prijs.
Als zo,n kettingwiel meer dan 8500 km mee gaat is het ok.;
 
Vandaag bij mijn garage geweest en mijn tandwiel laten zien.

Garage had hem zelf gemonteerd eind maart.
8500km gereden, niet extreem zitten knallen.

tanden zijn in het midden van de tand in gesleten ze worden hol qua vorm en er is een braam voelbaar op de rand waar hij er in is gesleten.

Ketting zat niet te strak en het wiel zat recht. Garage staat in voor zijn eigen montage en heeft contact gezocht met de leverancier. Die is ook verbaasd en levert een nieuwe. Oude gaat retour voor onderzoek. Ze verdenken het tandwiel op een slechte uitharding van het staal.

Op kosten van de garage wordt het nu vervangen.


Wie heeft het laatst de speling op de ketting gecontroleerd/afgesteld?

Er is het één en ander duidelijk niet uitgelijnd geweest!

Je ketting heeft gigantisch lopen vreten aan één zijde van het kettingwiel. Aan de binnenkant (velgzijde) zie je de platen van de ketting in het kettingwiel staan, waar ze het staal hebben weggevreten (die randen in het blauw), aan de buitenkant helemaal niet. Of je achterwiel stond heel scheef in de brug, of er is een uitlijningsprobleem (wel evenwijdig maar verschoven). Nieuwe kettingset er op (kan me niet voorstellen dat je ketting ook niet veel harder slijt) en dit keer beter opletten dat hij goed en goed recht gemonteerd zit.

1693045359976.png


Edit, uitlijning even verduidelijken, de middelste is als je het achterwiel scheef in de brug zet, maar het lijkt me nog eerder op de rechter:

1693045653971.png
 
Hoe ziet het voorste kettingwiel er uit? Zowel voor als achterkant, en misschien een plaatje van hoe die gemonteerd zit.
En je ketting? (binnenkant ben ik benieuwd naar!)


Je zou bijna denken dat spacer 45 aan de verkeerde kant van het kettingwiel zit. Je achter kettingwiel zit in ieder geval met de juiste kant naar buiten.. Die omgekeerd had het ook kunnen verklaren.

1693046872154.png
 
Hoe ziet het voorste kettingwiel er uit? Zowel voor als achterkant, en misschien een plaatje van hoe die gemonteerd zit.
En je ketting? (binnenkant ben ik benieuwd naar!)


Je zou bijna denken dat spacer 45 aan de verkeerde kant van het kettingwiel zit. Je achter kettingwiel zit in ieder geval met de juiste kant naar buiten.. Die omgekeerd had het ook kunnen verklaren.

Bekijk bijlage 1918239
Voor zit een nieuwe op 18 tandjes;) ipv 17
Ketting is ook nog mooi. Oude tandwiel zag er nog mooi uit.

Reactie vd leverancier.
Hij vrat er echt in omdat het metaal niet goed was uitgehard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan