Nokken as slijtage

ChefBierfles

MF'er
19 apr 2022
44
58
Hallo,

Ik heb mijn motor (Husqvarna 701) nu 1.5 jaar in bezit. Kleine 7800km gelopen en heb besloten om alvast de jaarlijkse grote beurt uit te voeren. Echter ben ik behoorlijk geschrokken met het stellen van de kleppen. Gek genoeg ziet het er erger uit dan dat het voelt. Want dat is dus precies niks ook niet met nagel. Motor is nog in garantie dus ik ga maandag direct even een belletje doen. Zijn mensen bekend met dit fenomeen? De blauwe verkleuring wijst op gebrek aan smering maar olie peil is niet onder niveau geweest en ook niet dusdanig oud dat het al vervangen had moeten worden.

Aanvullende video:
 

Bijlagen

  • IMG20240113152507.jpg
    IMG20240113152507.jpg
    214,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240113152222.jpg
    IMG20240113152222.jpg
    292 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240113152205.jpg
    IMG20240113152205.jpg
    312,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240113151557.jpg
    IMG20240113151557.jpg
    224 KB · Weergaven: 0
Dat ziet er niet goed uit, heb je de motor wel altijd rustig warm gereden?
Ja in principe wel.
Kan ook een productiefout zijn…. :?

Tijdens de garantieperiode zelf sleutelen, levert dat ook geen probleem op.…..:?
Ik hoop dat het een productie fout is. Gezien het blauw is lijkt het op gebrek aan smering maar olie peil is nooit onder niveau geweest wel een keer laag maar heb hem bijgevuld. Sleutelen tijdens garantie mag niet onderdoen voor de garantie maar kan inderdaad wel gezeur opleveren.

Gek genoeg voel je geen ene kras.
 
KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!.

Screenshot_20240114-094301.png


Tja einde garantie nadat jij van alles verandert hebt aan de Husqvarna.
Ik heb geen idee waarom je dit allemaal doet tijdens garantie periode en ook nog uitgebreid op sociale media neerzet.
Ik snap nu wel nokkenas probleem nadat jij zelf van alles verandert hebt aan de motor in garantieperiode.
En zelfs aan de ecu dat schrijf jij hierboven ergens op het forum veranderingen hebt aangebracht
En katalysator hebt verwijdert.
De fabrikant en dealer gooien het dan erop dat er een onbekwaam niet gespecialiseerd persoon aan gesleuteld heeft.
En jij de motor verandert hebt en niet meer is zoals hij hoort te zijn officieel.
Ik snap het zelf ook even niet waarom jij dit doet in garantie periode.
 
Laatst bewerkt:
KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!.

Bekijk bijlage 1962893

Tja einde garantie nadat jij van alles verandert hebt aan de Husqvarna.
Ik heb geen idee waarom je dit allemaal doet tijdens garantie periode en ook nog uitgebreid op sociale media neerzet.
Ik snap nu wel nokkenas probleem nadat jij zelf van alles verandert hebt aan de motor in garantieperiode.
En zelfs aan de ecu dat schrijf jij hierboven ergens op het forum veranderingen hebt aangebracht
En katalysator hebt verwijdert.
De fabrikant en dealer gooien het dan erop dat er een onbekwaam niet gespecialiseerd persoon aan gesleuteld heeft.
En jij de motor verandert hebt en niet meer is zoals hij hoort te zijn officieel.
Ik snap het zelf ook even niet waarom jij dit doet in garantie periode.
Ben het met bovenstaande reactie eens , bespaar je energie om maandag te bellen. koop een vel waterproof schuurpapier van k 1500 en verwijderd hiermee de witte slijt /aanslag kleppen speling controleren.olie vernieuwen en rijden maar weer.
 
Zou het kunnen dat de moderne API- SM,SN,SP olie met verminderde ZDDP de oorzaak is?
En dat bij een "ouderwetse" API- SF 0f SG olie met lekker veel antislijtage ZDDP dit niet gebeurd was.
Maar ja, de katalysator en milieu en 0,5% brandstof besparing is natuurlijk veel belangrijker
 
KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!.

Bekijk bijlage 1962893

Tja einde garantie nadat jij van alles verandert hebt aan de Husqvarna.
Ik heb geen idee waarom je dit allemaal doet tijdens garantie periode en ook nog uitgebreid op sociale media neerzet.
Ik snap nu wel nokkenas probleem nadat jij zelf van alles verandert hebt aan de motor in garantieperiode.
En zelfs aan de ecu dat schrijf jij hierboven ergens op het forum veranderingen hebt aangebracht
En katalysator hebt verwijdert.
De fabrikant en dealer gooien het dan erop dat er een onbekwaam niet gespecialiseerd persoon aan gesleuteld heeft.
En jij de motor verandert hebt en niet meer is zoals hij hoort te zijn officieel.
Ik snap het zelf ook even niet waarom jij dit doet in garantie periode.
Vrij kort door de bocht. Ik heb niet geknooit met de ECU ik snap niet waar je dat op uitmaakt er zit enkel een dongel die lamda waarde emuleert dat heeft niks met schrijven van een ecu te maken. Verwijderen van een katalysator of aanpassen van in en uitlaat heeft niks te maken met slijtage aan een nokkenas en kan zelfs door de dealer gedaan worden onder garantie! Ik kon mijn motor laten afleveren met een niet goed gekeurde wingsuitlaat uiteindelijk niet gedaan ivm e-keur merk. Verder heb je het recht om onderhoud zelf uit te voeren ook met behoud van garantie de bewijslast ligt immers nog steeds bij de fabrikant en een reparatie handleiding is dan ook niet voor niks beschikbaar voor de consument.
 
Zou het kunnen dat de moderne API- SM,SN,SP olie met verminderde ZDDP de oorzaak is?
En dat bij een "ouderwetse" API- SF 0f SG olie met lekker veel antislijtage ZDDP dit niet gebeurd was.
Maar ja, de katalysator en milieu en 0,5% brandstof besparing is natuurlijk veel belangrijker
Dealer heeft hem afgevuld met Putoline N-Tech pro+ 10w50 daar heb ik hem ook mee moeten bijvulken.
Ik vind ook dat het niet goed uit ziet. Of het dramatisch is (einde oefening voor de nokkensas) of enkel optische verkleuring betreft (niets aan het handje)... dat kan ik vanaf foto`s niet beoordelen.
Wel lullig voor je.
Ik denk dat het er erger uit zit dan dat het is. Je kan er met de vinger nagel niks van voelen en de kleppen zitten vlak op het minimum en er net onder dus qua materiaal lijkt er niet overmatig weg gesleten te zijn.
 
Ik heb een Kawa gehad en die had ook van die putjes in de nokkenas, de dealer zei dat dat geen probleem was, 'daar wordt ie wel oud mee'. Ik weet niet of jij er strepen of krassen op hebt, dat kan ik niet goed zien maar bij mij Kawa waren die er niet, die waren verder mooi glad.
 
Vrij kort door de bocht. Ik heb niet geknooit met de ECU ik snap niet waar je dat op uitmaakt er zit enkel een dongel die lamda waarde emuleert dat heeft niks met schrijven van een ecu te maken. Verwijderen van een katalysator of aanpassen van in en uitlaat heeft niks te maken met slijtage aan een nokkenas en kan zelfs door de dealer gedaan worden onder garantie! Ik kon mijn motor laten afleveren met een niet goed gekeurde wingsuitlaat uiteindelijk niet gedaan ivm e-keur merk. Verder heb je het recht om onderhoud zelf uit te voeren ook met behoud van garantie de bewijslast ligt immers nog steeds bij de fabrikant en een reparatie handleiding is dan ook niet voor niks beschikbaar voor de consument
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoeveel je moet bijvullen, maar dat kan wel eens duiden op overleden olieschraapveren.
Ik spreek uit ervaring helaas, zowel mijn 701 2019 als mijn vriendin haar 690 2016 hadden daar last van. Bij mij moest er zelfs een nieuwe cilinder op
 
Dealer heeft hem afgevuld met Putoline N-Tech pro+ 10w50 daar heb ik hem ook mee moeten bijvulken.

Ik denk dat het er erger uit zit dan dat het is. Je kan er met de vinger nagel niks van voelen en de kleppen zitten vlak op het minimum en er net onder dus qua materiaal lijkt er niet overmatig weg gesleten te zijn.
Precies dat bedoel ik. Dat is zo'n moderne milieuvriendelijk olie met minder ZDDP.
De "ouderwetse" API-SF,SG olie heeft veel meer ZDDP en dus meer slijtage bescherming.
 
Ik weet niet hoeveel je moet bijvullen, maar dat kan wel eens duiden op overleden olieschraapveren.
Ik spreek uit ervaring helaas, zowel mijn 701 2019 als mijn vriendin haar 690 2016 hadden daar last van. Bij mij moest er zelfs een nieuwe cilinder op
Bijvullen? Bij 7800km al?

Hoeveel heb je in die periode moeten bijvullen?
Kleine 400ml om hem weer op maximum te krijgen. Of hij bij aflevering op maximum stond durf ik niet te zeggen.
Precies dat bedoel ik. Dat is zo'n moderne milieuvriendelijk olie met minder ZDDP.
De "ouderwetse" API-SF,SG olie heeft veel meer ZDDP en dus meer slijtage bescherming.
Hmm toch maar kijken naar een alternatief. Moet toch nog een 4 liter busje bestellen. Heb je suggesties? Alvast bedankt.
 
Ik zou eerst met de dealer in overleg gaan voor je verder gaat.

400ml vind ik serieus veel met deze kilometerstand.

Dat vul ik met 107.000km niet eens bij per 10.000

Maar, misschien mis ik iets en is olie consumptie de eerste 10.000 juist normaal?
Nog nooit een nieuwe motor gehad dus geen eigen ervaring mee.
 
Kleine 400ml om hem weer op maximum te krijgen. Of hij bij aflevering op maximum stond durf ik niet te zeggen.

Hmm toch maar kijken naar een alternatief. Moet toch nog een 4 liter busje bestellen. Heb je suggesties? Alvast bedankt.
Bijvullen was denk ik niet niet nodig geweest, je hoeft niet tot max aan te vullen. Was de olie wel warm toen je keek?
ps Hoe hoog stond olie voor je bijvulde?
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er inderdaad niet best uit.

Heeft je Husqvarna de 1.000 km beurt volgens de service manual gehad, bij voorkeur bij een dealer?
Wellicht kun je je oliefilter voor de zekerheid openmaken en het filter controleren op metaaldeeltjes? Als er toch een olieprobleem is (geweest) dan kan er ook schade bij andere delen ontstaan.
Verder zou ik wel benieuwd zijn naar de kleur en de staat van de bougie.
 
Het gaat hier wel om een 690cc 1 pitter. Dat kun je in bijna geen enkel opzicht vergelijken met een 14 in een dozijn 4 pittertje
Ik heb geen 4 pitter :N

Maar, is olieverbruik bij een 1 pitter normaal? Ook bij nauwelijks kilometers op de teller?

Edit: ik heb daar geen ervaring mee en ook niet eerder gelezen dat dat normaal zou zijn. Dus pure interesse. Als het bij een 1 pitter hoort dan heb ik niks gezegd
 
Laatst bewerkt:
Zou het kunnen dat de moderne API- SM,SN,SP olie met verminderde ZDDP de oorzaak is?
En dat bij een "ouderwetse" API- SF 0f SG olie met lekker veel antislijtage ZDDP dit niet gebeurd was.
Maar ja, de katalysator en milieu en 0,5% brandstof besparing is natuurlijk veel belangrijker
Die husq heeft toch 2 oliepompen?

Voorgeschreven olie uit het wphb:
---------------------
Engine oil (SAE 10W/50)
Standard/classification

JASO T903 MA2 (
p. 271)

SAE (
p. 271) (SAE 10W/50)
Guideline

Use only engine oils that comply with the specified standards (see specifications on the container) and that
possess the corresponding properties.
Fully synthetic engine oil
Recommended supplier
MOTOREX
®

Power Synt 4
 
Terug
Bovenaan Onderaan