As voorwiel verwijderen

robinnus

MF veteraan
12 apr 2013
1.485
1.404
Ok ok is edam geworden
Zoals als de titel zegt probeer ik de as uit mijn falco te verwijderen als sta ik op het punt dat ding in de fik te steken....
Vorig jaar een glijer gehad waardoor er nu een plat stuk in de as zit waardoor hij er niet
Meer uit wil, hebben jullie ideeën?
20240324_143751.jpg
 
Langs welke kant moet hij eruit?
Naar de kijkers toe of van de kijkers af?

Mijn eerste ingeving is om met een dremel of iets soortgelijks het beschadigd stuk eruit te slijpen.
En daarbij heel goed opletten om niet de passing in de onderpoot te beschadigen.

Edit,
Robinjo was me voor ;)
 
Hoofdzaak is inderdaad om het schroefdraad in de onderpoot op geen enkele manier te beschadigen, die is een stuk duurder als een nieuwe as (die je toch al moet hebben) Zelfs met een wig er tussen zou ik niets er doorheen willen hebben wat een grotere diameter heeft als de originele maat van de as op die plek.
 
Ik vermoed dat er schroefdraad in het uiteinde zit, waar je tegenaan kijkt. Bij een gladde as kan wat extra ruimte wel helpen bij bijvoorbeeld roestvorming, maar om schroefdraad nou ovaal te trekken lijkt me niet ideaal.
Ik herinner me van mijn Appie alleen schroefdraad aan de andere kant van de wiel-as. Deze kant zit geklemd met twee boutjes.
 
Pas op met een wig.
Zo'n klemstuk is bedoeld om de as vast te klemmen.
Dus vanuit geen speling naar een negatieve speling.
Het is niet bedoeld om een beschadigde, niet meer ronde, as genoeg speling te geven.
 
Wig in onderpoot zal wel gaan maar de niet ronde as moet ook nog door 2 kogellagers.
Is het niet mogelijk om het beschadigde staal van de as zo veel als mogelijk weg te slijpen met dremel diamat freesjes?
Ben er zelf verbaast over wat ze aan kunnen en dan heb ik ze nog wel van Ali.
 
Wig in onderpoot zal wel gaan maar de niet ronde as moet ook nog door 2 kogellagers.
Is het niet mogelijk om het beschadigde staal van de as zo veel als mogelijk weg te slijpen met dremel diamat freesjes?
Ben er zelf verbaast over wat ze aan kunnen en dan heb ik ze nog wel van Ali.
Dat dikke stuk hoeft en kan niet door de lagers 😂
 
Dat dikke stuk hoeft en kan niet door de lagers 😂

Op de eerste vraag van slijptol heeft @robinnus helaas geen antwoord gegeven.
Ik denk dat jij gelijk hebt en dat de as er naar de kijkers toe uit moet.
Dan heeft slijpen geen enkele zin.

Een wig kan nu hebben, maar niet zoveel.
Gewoon harder slaan en als je kunt de poot ondersteunen zodat de klap goed aan komt.
 
Op de eerste vraag van slijptol heeft @robinnus helaas geen antwoord gegeven.
Ik denk dat jij gelijk hebt en dat de as er naar de kijkers toe uit moet.
Dan heeft slijpen geen enkele zin.

Een wig kan nu hebben, maar niet zoveel.
Gewoon harder slaan en als je kunt de poot ondersteunen zodat de klap goed aan komt.
De as moet er langs de andere kant uit, ik moet eerst ruimte maken en dan een slijptol fixen of met de hand met een ijzerzaag..
E.e.a. kan ik echter niet meteen regelen
 
Klopt het dat je de as al een stukje terug hebt getikt? Zo ja terug tikken tot de aanslag en het beschadigde gedeelte eraf halen/slijpen. Dit geeft je misschien voldoende ruimte om de rest te demonteren
Die as wordt toch wel vervangen. Toch🤔
 
Kun je met een slijpschijf, tussen de remschijf en de vorkpoot door, de as én de eventuele vulbus doorslijpen ?
Dan hoeft dat beschadigde stuk niet door alles heen.


Een handzaag is uiteraard ook een optie
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan