Trial voorwiel verwijderen

Malissa1993

MF veteraan
16 okt 2019
2.410
1.073
Hoogeveen
Beste mensen

Normaal lukt het wel om een voorwiel te verwijderen, maar van een trial uit '89 vind ik het maar vreemd.

-Rem is verwijderd
- de 4 boutjes om de boel bij elkaar te houden losgedraaid

Inbus erin en je zou denken dat je iets moet losdraaien....
maar bij mij blijft de as (hoe je het ook noemt) rond draaien. Ook als ik 100 rondjes rond ben gegaan, blijft hetzelfde.
Als ik de vorken beweeg dan zie je wel dat die los zijn van de as.

Is het dan nu de bedoeling om met geweld dat ding eruit te slaan, of zie ik nou iets over het hoofd.
Andere kant is trouwens een gaatje, waar ik niet veel mee kan?

Ideeën welkom. Anders ben ik genoodzaakt om een bedrijf te bellen die even moet langskomen :)

Als er foto's gewenst zijn dan hoor ik het wel.
 
Malissa, welke motor heb je ook al weer? "Normaal" (bijv bij n Honda) zit de as aan 1 kant opgesloten met de plaatje met de 4 moertjes, op de rechter vorkpoot. [Gezien in de rijrichting] De andere kant heeft schroefdraad en zit vastgedraaid in de linker vorkpoot. Dat kan je dan losdraaien dmv de zeskant of inbus.
Kan je op de linkerpoot het einde van de as zien draaien?
Of, is de as al uit de linker schroefdraad en draait hij nu in t luchtledige?
In dat laatste geval n doek over het uitstekende deel aan de rechterkant en met bijv n waterpomp vastpakken en er uit trekken (doek tegen beschadigingen). K hoop je hiermee geholpen te hebben.
Als t anders zit, post graag ff wat foto's.
 
Foto's zijn altijd fijn,
Bij mij moet ik eerst de as losmaken en daarna de 4 bouten los halen (die houden de as een beetje vast zodat die niet mee draait).
Neen, zo beschadig je de klemming van de as
de as bestaat uit 2 delen.
je maakt aan 1 kant de 2 boutjes los, zo kan 1 deel draaien en het andere niet.
dn los je de as, uiteraard aan de kant waar je de boutjes hebt los gemaakt en haalt hem er uit.
als je de verkeerde kant gegokt hebt, maak je de andere 2 boutjes los en verwijdert de as
 
Malissa, welke motor heb je ook al weer? "Normaal" (bijv bij n Honda) zit de as aan 1 kant opgesloten met de plaatje met de 4 moertjes, op de rechter vorkpoot. [Gezien in de rijrichting] De andere kant heeft schroefdraad en zit vastgedraaid in de linker vorkpoot. Dat kan je dan losdraaien dmv de zeskant of inbus.
Kan je op de linkerpoot het einde van de as zien draaien?
Of, is de as al uit de linker schroefdraad en draait hij nu in t luchtledige?
In dat laatste geval n doek over het uitstekende deel aan de rechterkant en met bijv n waterpomp vastpakken en er uit trekken (doek tegen beschadigingen). K hoop je hiermee geholpen te hebben.
Als t anders zit, post graag ff wat foto's.

Ik zal straks nog even een foto toevoegen van beide kanten.

Maar, ik kan de as zien draaien aan het einde van de linkerpoot.
Ik kan niks vastpakken met een waterpomp tang. Zou eventueel wel willen aan de binnenkant van de as.

Gaat trouwens om een trial Beta uit 1989.
 
Excuses! Hier de foto's

Eerste 2 linkerkant.
De andere rechts.
 

Bijlagen

  • 20240216_145741.jpg
    20240216_145741.jpg
    424,8 KB · Weergaven: 0
  • 20240216_145732.jpg
    20240216_145732.jpg
    470,7 KB · Weergaven: 0
  • 20240216_145720.jpg
    20240216_145720.jpg
    442,4 KB · Weergaven: 0
  • 20240216_145714.jpg
    20240216_145714.jpg
    430,5 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan