Katalysator vervangen door rechte pijp

RobertBrus

MF'er
16 jun 2015
81
0
Regio Delft
Ik zit eraan te denken om de cat onder mijn 320cc paralel twin te halen (Yamaha R3). Ik wil het gaan vervangen met een rechte pijp. Is er een mogelijkheid om te slijpen ná de O2 censor dus wat waardes betreft zal dat wel goed gaan. De katalysator, specifiek op deze motor, dempt gigantisch veel geluid en in mijn ogen heb je dat wel nodig met een A2 motor tussen het "smartphone" verkeer vandaag de dag.

Nu vraag ik me af:
* is dit slecht voor de motor?
* zijn er wettelijk strenge consequenties?

Het millieu is inderdaad niet blij met dit soort ongein maar zolang we elk jaar vuurwerk afknallen en met die VW diesels vergeleken is dit een peulenschil :)
 
Laatst bewerkt:
helaas moet ik je daar toch echt ongelijk geven.
Een katalysator is gewoon een blokkade in je uitlaat systeem. Hierdoor krijg je meer tegendruk wat resulteerd in minder topvermogen in hogere toeren en een langzamere gasrespons omdat de uitlaatgassen niet snel genoeg weg kunnen. Bij het verwijderen van bij vrijwel al mijn auto's leverde dit elke keer vermogen op (tussen de 5 en 15pk afhankelijk van auto), bevestigd door de rollerbank.
Daartegenover staat wel dat je onderin iets koppel verliest omdat de tegendruk wegvalt.
 
@smeck: stel nu dat je die oude kat door een nieuwe had vervangen? Waarschijnlijk had niks uitgemaakt.

Nu neem ik aan dat het in dit geval ging om gebruike katalysatoren. Je zegt niks over de leeftijd van die auto's. Alle auto's na 1/1/94 waren behoudens enkele uitzonderingen gekentekend met U9 of E2 en waren derhalve voorzien van kat en werden gecontroleerd daarop bij de APK (4 gas test en dat ging echt niet goed zonder kat). De tijd dat "we" massaal de kat eruit konden halen ligt al lang achter ons, bedoel ik daarmee. En daarom vraag ik me af hoe relevant die ervaring nu nog is. Verder is er echt geen "hond" die die 10 pk verlies in het hogere toerensegment zal merken, zolang je nog steeds hetzelfde koppel tot pakweg 4000 tpm hebt.

Het verschil in brandstofverbruik is echt het enige relevante. Om een kat goed te laten werken moet een motor op lambda 1 draaien en dat is eigenlijk iets rijker dan nodig om de motor goed te laten draaien. Wel weer goed voor de NOX uitstoot overigens, want die gaat weer flink omhoog bij motoren die armer draaien dan "noodzakelijk". Overigens is dat verschil in brandstofverbruik ook minimaal. Lean burn motoren draaien eigenlijk niet heel veel zuiniger.
 
@smeck: stel nu dat je die oude kat door een nieuwe had vervangen? Waarschijnlijk had niks uitgemaakt.

Nu neem ik aan dat het in dit geval ging om gebruike katalysatoren. Je zegt niks over de leeftijd van die auto's. Alle auto's na 1/1/94 waren behoudens enkele uitzonderingen gekentekend met U9 of E2 en waren derhalve voorzien van kat en werden gecontroleerd daarop bij de APK (4 gas test en dat ging echt niet goed zonder kat). De tijd dat "we" massaal de kat eruit konden halen ligt al lang achter ons, bedoel ik daarmee. En daarom vraag ik me af hoe relevant die ervaring nu nog is. Verder is er echt geen "hond" die die 10 pk verlies in het hogere toerensegment zal merken, zolang je nog steeds hetzelfde koppel tot pakweg 4000 tpm hebt.

Het verschil in brandstofverbruik is echt het enige relevante. Om een kat goed te laten werken moet een motor op lambda 1 draaien en dat is eigenlijk iets rijker dan nodig om de motor goed te laten draaien. Wel weer goed voor de NOX uitstoot overigens, want die gaat weer flink omhoog bij motoren die armer draaien dan "noodzakelijk". Overigens is dat verschil in brandstofverbruik ook minimaal. Lean burn motoren draaien eigenlijk niet heel veel zuiniger.

Fout dus. Lambda waarde van 1 is je ideale lucht/brandstof verhouding. En dan doet je kat helemaal niets. Om een kat te kunnen laten werken moet je A/F (air/fuel oftewel lucht/brandstof verhouding) juist wisselen tussen iets te rijk en iets te arm. Daarom is zon systeem juist uitgerust met een lambda sensor, en soms 2. Om constant je "management" bij te regelen.
 
"stel nu dat je die oude kat door een nieuwe had vervangen? Waarschijnlijk had niks uitgemaakt."

Dan had het vermogen nog lager gelegen. Een katalysator is simpelweg niets meer dat enkele keramische blokken met een coating die schadelijke stoffen tegenhouden. Deze blokkeren uitlaatgassen > minder flow >minder vermogen. Leeftijd van de auto maakt niets uit, als de kat ouder is, dus versleten zal het wel minder vermogen opleveren door een lege kat te monteren, maar normaliter gaan ze 500.000+ km mee met normaal gebruik.
Maar om volledig te zijn, het ging om diverse sportauto's van 89 tot 2001, zowel met als zonder turbo, met vermogens tussen de 200 en 400pk op de wielen.

"Verder is er echt geen "hond" die die 10 pk verlies in het hogere toerensegment zal merken, zolang je nog steeds hetzelfde koppel tot pakweg 4000 tpm hebt."

Juist in hogeren toeren heb je niets meer aan koppel, maar des te meer aan pk's ;)
Normale mensen zullen het inderdaad niet merken omdat die niet in de hogere toeren komen. De mensen die dit wel doen zullen wel een licht verschil merken. Ik neem aan dat je een ±5% loonsverhoging ook wel zal merken ondanks dat het als weinig klinkt ;)

Dat het brandstof verbruik hierdoor wel stijgt is logisch, meer vermogen gaat vrijwel altijd gepaard met meer verbruik.
 
Laatst bewerkt:
g-flater: juiste constatering dat het pendelen rond lambda 1 belangrijk is. Niet óp lambda 1.

smeck: scherp. Ik drukte me verkeerd uit. Als je die oude kat door een nieuwe kat had vervangen ipv door een holle pijp was het verschil tussen nieuwe kat en holle pijp waarschijnlijk verwaarloosbaar geweest. Uiteraard kan het verchil tussen een oude kat en een nieuwe kat aanzienlijk zijn, vooral als die oude kat verstopt is.

Ik geloof het overigens best dat je onder optimale omstandigheden best vermogensverlies zal kunnen meten, maar ik denk dat de meerderheid dat helemaal niet zal merken.

Bij alle toeren is het het koppel wat je meet. Het vermogen is simpelweg koppel x toerental.

Je merkt idd een tekort aan loon pas als je geen reserve meer hebt. ;). Niet helemaal correct voorbeeld want die salarisverhoging blijft wel degelijk staan, ook als je het niet gebruikt. Vermogen dat je niet gebruikt mis je niet. Koppel evenmin, maar ik dat het wat vaker voorkomt dat je plankgas geeft bij 3000 tpm dan bij 5500 tpm. (met de auto dan) daarom merk je een gebrek aan koppel in veelgebruikte toerenregionen veel eerder dan minder totaalvermogen (een gebrek aan koppel dat werkelijk consequenties heeft voor het totaalvermogen).
 
helaas moet ik je daar toch echt ongelijk geven.
Een katalysator is gewoon een blokkade in je uitlaat systeem. Hierdoor krijg je meer tegendruk wat resulteerd in minder topvermogen in hogere toeren en een langzamere gasrespons omdat de uitlaatgassen niet snel genoeg weg kunnen. Bij het verwijderen van bij vrijwel al mijn auto's leverde dit elke keer vermogen op (tussen de 5 en 15pk afhankelijk van auto), bevestigd door de rollerbank.
Daartegenover staat wel dat je onderin iets koppel verliest omdat de tegendruk wegvalt.
In de beginjaren van de kat (vorige eeuw dus) werd idd de kat er tussen gepropt en verloren de motoren aantallen pk's. Uitlaatgas was goed, vermogen en verbruik niet.

Moderne motoren (en uitlaatsystemen) zijn van begin af aan ingericht op een katalysator en gaan juist vermogen verliezen als je zomaar de katalysator er tussenuit gooit. De katalysator wordt als onderdeel gezien om de juiste tegendruk te creëren.

En ja, auto's worden geoptimaliseerd op vermogen onderin, dus logisch dat het verwijderen van een katalysator een hoger topvermogen oplevert, omdat de koppelkromme verandert en je bovenin iets meer koppel krijgt (en dus ook meer vermogen).
 
_O- _O- , Na de walgelijke post van de heer mpostuma |( |(

+100 voor buellbloke _O- _O- ;)

Yep, geweldig.
Ik rij bijna elke zomer nog wel een weekje in Zwitserland, waarbij ik gemiddeld elke 2 dagen wel een keer in een politiefuik rij.
Originele uitlaat - doorrijden.
Niet origineel - afstappen en meten. Is het geluidsniveau te hoog, dan heb je echt een probleem, EU keurmerk of niet.
Gevolgen? Hele dorpen zijn ondertussen al verboden voor motorrijders, in het Zwarte Woud zijn vele wegen al verboden gebied, zeker in het weekend.

Maar ach, de eigenaren van lawaaibakken maakt het meestal niet uit, dergelijke lawaaibakken rijden meestal alleen maar rondjes door het dorp :-)

Het argument van "dan horen ze me aankomen" werkt meestal andersom en lokt alleen maar agressie uit. Ik maak in m'n auto zeker geen ruimte voor zo'n lawaaibak.
 
:^

Als iedereen redeneerd van de rest vervuilt toch dus dat van mij maakt ook niet meer uit. Ik ga mijn smartphone gebruiken in de auto want de rest doet het ook. Dus maakt het toch niet meer uit. :W
:^

Ook de posts van mpostma wil ik graag onderschrijven.
Laten we proberen elke kleine bijdrage aan het milieu gewoon te doen.
Die paar procent extra vermogen ga je toch niet gebruiken.

Die herriepijpen zijn soms gewoon echt aso.
Bij mij werkt het ook averechts.
"Loud pipes saves lives" is heel betrekkelijk, het geluid zit toch achter je en die koekblikkers rijden echt niet allemaal cabrio.


P.S. Zo kunnen we ook discussiëren over verkeerd afgestelde after market XENON verlichting. Of gemonteerd in niet daarvoor geschikte koplampen.
Zowel bij auto's als bij motoren.
Dat is eigenlijk nog irritanter dan wat meer herrie.
 
Laatst bewerkt:
Tja, ik ben nu eenmaal liever een luidruchtige motorrijder dan een agressieve en gefrustreerde automobilist.

:]

:W

Daar heb je gelijk aan!

Het valt voor mij ook niet mee; met mooi weer stap ik op de motor, met slecht weer lekker comfortabel in een (sportieve) auto. Wat ben ik toch gefrustreerd :+

Mischien ben ik de frustraties niet helemaal kwijt geraakt, deze zomer. Misschien had ik nog wat meer Passen moeten rijden dan de 13 (waaronder de Grimsel, de Furka en de Stelvio) die ik gereden heb op m'n Speed Triple.
Blijf jij maar lekker rondjes rijden rond het dorp en aandacht vragen })

Doei!!
 
Testbankresultaten liegen er anders niet om. Ik betaal me in NL al de pleuris om te kunnen genieten van mijn voertuigen, wil er er graag ook voor mijn beleving het maximale uithalen. Dhr Postma, voor uw(?) idee, ik rijdt met een 320cc fietsje en geen Suzuki Intruder 1800.

Zet er maar een slotje op, ik heb mn antwoord al. Zo staat de Greenpeace nog op de stoep met mondkapjes en spandoeken ;(
 
Daar heb je gelijk aan!

Het valt voor mij ook niet mee; met mooi weer stap ik op de motor, met slecht weer lekker comfortabel in een (sportieve) auto. Wat ben ik toch gefrustreerd :+

Mischien ben ik de frustraties niet helemaal kwijt geraakt, deze zomer. Misschien had ik nog wat meer Passen moeten rijden dan de 13 (waaronder de Grimsel, de Furka en de Stelvio) die ik gereden heb op m'n Speed Triple.
Blijf jij maar lekker rondjes rijden rond het dorp en aandacht vragen })

Doei!!

Ik hoop dat het je opluchtte! *O*
 
Testbankresultaten liegen er anders niet om. Ik betaal me in NL al de pleuris om te kunnen genieten van mijn voertuigen, wil er er graag ook voor mijn beleving het maximale uithalen. Dhr Postma, voor uw(?) idee, ik rijdt met een 320cc fietsje en geen Suzuki Intruder 1800.

Zet er maar een slotje op, ik heb mn antwoord al. Zo staat de Greenpeace nog op de stoep met mondkapjes en spandoeken ;(


Ga nu niet lopen huilen hier. :r

Je krijgt gevraagd en soms ongevraagd onze mening en die hoeft niet altijd de jouwe te zijn.

Roetfilter bij een kleine diesel auto verwijderen is zeker ook niet erg, omdat je ook grotere diesels hebt :?

De redenering van jou is een beetje naar jezelf toe gerekend!
 
Testbankresultaten liegen er anders niet om. Ik betaal me in NL al de pleuris om te kunnen genieten van mijn voertuigen, wil er er graag ook voor mijn beleving het maximale uithalen. Dhr Postma, voor uw(?) idee, ik rijdt met een 320cc fietsje en geen Suzuki Intruder 1800.

Zet er maar een slotje op, ik heb mn antwoord al. Zo staat de Greenpeace nog op de stoep met mondkapjes en spandoeken ;(
Die vermogenswinst is procentueel: als een 1800 er 1 pk bij krijgt, is dat bij 300 cc 0,17 pk.
 
Ik zit eraan te denken om de cat onder mijn 320cc paralel twin te halen (Yamaha R3). Ik wil het gaan vervangen met een rechte pijp. Is er een mogelijkheid om te slijpen ná de O2 censor dus wat waardes betreft zal dat wel goed gaan. De katalysator, specifiek op deze motor, dempt gigantisch veel geluid en in mijn ogen heb je dat wel nodig met een A2 motor tussen het "smartphone" verkeer vandaag de dag.

Nu vraag ik me af:
* is dit slecht voor de motor?
* zijn er wettelijk strenge consequenties?

Het millieu is inderdaad niet blij met dit soort ongein maar zolang we elk jaar vuurwerk afknallen en met die VW diesels vergeleken is dit een peulenschil :)

Sorry hoor, maar 1) geluid red je niet van smartphones gas, remmen en een stuur doen dat en 2) zij vervuilen dus ik doe het ook is typische neutralisatie van deviant gedrag en getuigt niet van bijster veel intelligentie :]
 
Sorry hoor, maar 1) geluid red je niet van smartphones gas, remmen en een stuur doen dat en 2) zij vervuilen dus ik doe het ook is typische neutralisatie van deviant gedrag en getuigt niet van bijster veel intelligentie :]

Deel jouw, waarschijnlijk intelligente, reden eens met ons waarom jij op zo'n vervuilende motor rond rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Millieu boeit me niet. Sterker nog, ik juich lekkere luide, vervuilende uitlaten toe. Mijn motor heeft een Yoshi en de auto heeft een custommade catloze uitlaat. Ik ben alleen niet zo hypocriet dat ik het ga goed praten of met drogredenen op de proppen kom.
 
Ik vind het op mijn beurt juist hypocriet wanneer je zegt dat men iets niet moet doen terwijl je dat zelf ook (dan wel in mindere mate wellicht) doet.

Doel daarmee niet op jou want je bent lekker duidelijk in deze. :Y

De mens is nu eenmaal kuddedier (en ja, daar kan ik mij ook soms aan storen) ;)
 
Yep, geweldig.
Ik rij bijna elke zomer nog wel een weekje in Zwitserland, waarbij ik gemiddeld elke 2 dagen wel een keer in een politiefuik rij.
Originele uitlaat - doorrijden.
Niet origineel - afstappen en meten. Is het geluidsniveau te hoog, dan heb je echt een probleem, EU keurmerk of niet.
Gevolgen? Hele dorpen zijn ondertussen al verboden voor motorrijders, in het Zwarte Woud zijn vele wegen al verboden gebied, zeker in het weekend.

Maar ach, de eigenaren van lawaaibakken maakt het meestal niet uit, dergelijke lawaaibakken rijden meestal alleen maar rondjes door het dorp :-)

Het argument van "dan horen ze me aankomen" werkt meestal andersom en lokt alleen maar agressie uit. Ik maak in m'n auto zeker geen ruimte voor zo'n lawaaibak.

Tja met betrekking tot het geluid produceren kan ik het met je eens zijn, kan ik het zelfs met mpostma eens zijn. "walgelijk" was dan ook niet het juiste woord, het was meer het gezever over mil... :r waar mn broek van afzakte. Maar goed zelf produceer ik ook het liefst zo min mogelijk "lawaai". Ik rij dan ook het meest met mijn motoren op het circuit, en dan wil ik rijden en geen gezeik. Persoonlijk vestig het liefst zo min mogelijk aandacht op me, dus ik snap je punt.
Maar ik kan het dus wel waarderen als iemand met een Harley met open pijpen door mn straat heen komt denderen, of de buurman met zn v8 de straattegels uit de straat trekt, en een rookgordijn van rubber en Castrol optrekt.
Een trekker of een vrachtwagen maakt net zo veel lawaai, in mijn "beleving"!!! Of jankende kinderen, of een nerveus keffende hond, of de blerrende schapen net buiten het dorp, of het koor van kwaakende kikkers uit de sloten (echt geloof me dat is echt een enorme bak herrie snachts :( ) of....... naja.... allemaal verbieden. Direct weg ermee, wordt het eindelijk rustig achter de geraniums O-) .
En nu ff het puntje respect, meneer de "aftermarket" uitlaatverkopert (natuurlijk allemaal met katalysator 8-) ). Ik rij dus rond zal als het wettelijk mag/moet met mijn otr/sm en denk jij dat ik dan ook het respect krijg van de boomknuffelaar/wandelaar met blaffende hond?! Vergeet het maar een kwaaie kop kan je krijgen omdat je een stukje aan het rijden bent op een mooie zondag ochtend. Respect moet van 2 kanten komen, en ik ben zo langzamer hand door mn respect heen en doe waar ik zin in heb, lekker mijn ding.
En oja als ik op mn mtb over een mtbroute rag krijg de zelfde kwaaie kop, wat dan schrikken ze zich de typhus, ze hoorden me niet aankomen terwijl ze lekker op de mtbroute liepen te ouwehoeren. Dan moet ze daar niet lopen? Van mij mogen ze lopen waar ze willen, ik heb remmen dus ik red me wel, maar ga niet lopen zeiken wat daar wordt ik wel link van.
En dat milie.... :r :r traal interesseert me dus geen ene moer, mijn motor en auto moeten vooral lekker rijden, en ik wil er dus ook zo lang mogelijk plezier van hebben. En dus geen onzin met te arm afgestelde motoren, geknepen dit of start-stop-systeem. Ik ben de bestuurder dus ik bepaal wanneer dat kreng mag stoppen. :] :9
 
De bovenstaande vergelijking had ik moeten verduidelijken, ik refereerde naar het gegeven dat ik zonder cat meer herrie zou maken. Vandaar ook de Intruder aangezien die apparaten flink brullen. Schuiver, ik heb het al opgegeven wat millieu betreft. Even een paar voorbeelden:

* Drugsafval in de natuur
* Vuurwerk
* Roken/vreugdevuren/pyromanen
* trekkerpull

Gewoon wat het eerste in me opkomt. Ga ik met een kat verandering in brengen? Misschien. Het pad dat het millieu gaat besparen is allang niet meer in zicht. Dan kappen we nu met bouwen, electriciteit en vooruitgang. We wachten tot we over een paar millenia weer gelijk staan met de familie Flindstone.

Het is te laat om te mierenn**ken over een uitlaatje
 
Terug
Bovenaan Onderaan