Katalysator vervangen door rechte pijp

RobertBrus

MF'er
16 jun 2015
81
0
Regio Delft
Ik zit eraan te denken om de cat onder mijn 320cc paralel twin te halen (Yamaha R3). Ik wil het gaan vervangen met een rechte pijp. Is er een mogelijkheid om te slijpen ná de O2 censor dus wat waardes betreft zal dat wel goed gaan. De katalysator, specifiek op deze motor, dempt gigantisch veel geluid en in mijn ogen heb je dat wel nodig met een A2 motor tussen het "smartphone" verkeer vandaag de dag.

Nu vraag ik me af:
* is dit slecht voor de motor?
* zijn er wettelijk strenge consequenties?

Het millieu is inderdaad niet blij met dit soort ongein maar zolang we elk jaar vuurwerk afknallen en met die VW diesels vergeleken is dit een peulenschil :)
 
Laatst bewerkt:
Daarbij heeft "meer geluid" totaal geen zin om op te vallen, want het geluid van de motor is voornamelijk naar achteren gericht, dus iedereen hoort je als je er al voorbij bent. Totaal nutteloos dus.

Als je alleen maar op de snelweg rijdt klopt dat wel enigszins, maar in de bebouwde kom is het zeker prettig wat meer geluid te hebben. Al was het alleen maar vanwege buitenspelende kinderen.

En "smartphone" verkeer zit voornamelijk op het fietspad?
In welk land woon jij dan? ik zie ze nl aan de lopende band. Wel opletten he ;)


@ RobertBrus

Rij even langs bij Wang Motorcycles in Den Haag als je goed advies hierover wilt.
 
Laatst bewerkt:
Als je alleen maar op de snelweg rijdt klopt dat wel enigszins, maar in de bebouwde kom is het zeker prettig wat meer geluid te hebben. Al was het alleen maar vanwege buitenspelende kinderen.

kortom, elektrische moto's - of nog beter alle elektrische voertuigen - zijn levensgevaarlijk en moeten op zijn minst verbannen worden uit bewoonde gebieden :')
 
Je lacht wel, maar de eerste electrische auto's werden in de 18e eeuw geïntroduceerd, maar ook al snel in enkele grote steden verboden omdat mensen (en vooral paarden) ze niet hoorden aankomen wat resulteerde in ongelukken ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het op mijn beurt juist hypocriet wanneer je zegt dat men iets niet moet doen terwijl je dat zelf ook (dan wel in mindere mate wellicht) doet.

Doel daarmee niet op jou want je bent lekker duidelijk in deze. :Y

De mens is nu eenmaal kuddedier (en ja, daar kan ik mij ook soms aan storen) ;)

Dat is ook ongenadig hypocriet, eigen acties goed praten en die van anderen beoordelen.

~mpostma schreef op 09 oktober 2015 @ 08:27
Heb jij wel er wel eens over nagedacht dat er mensen zijn met astma die de prijs betalen voor jouw standpunt? Die chronisch ziek raken omdat zonodig iedereen in de stad met zijn eigen autootje of motor wil rijden en schijt heeft aan de uitstoot? Misschien woon je op het platteland waar de lucht nog lekker zuiver is. Good for you. Maar in gebieden met veel vervuiling (niet alleen door motorverkeer) kan iedereen zijn steentje bijdragen om de vervuiling te beperken en dus de overlast voor mensen die extra gevoelig zijn voor luchtvervuiling. Dat milieu waar jij schijt aan hebt is de lucht die we allemaal in moeten ademen. Mensen gaan daar kapot van. Dat is geen slap gelul van weke vega musli knagende milieu fanatisten, maar gewoon de realiteit, onomstotelijk aangetoond door jarenlang wetenschappelijk onderzoek.



Ja, daar heb ik wel eens over nagedacht, want ik heb asthma en zelfs ondanks dat, rij ik en geniet ik van prachtig schreeuwende uitlaat.

beperken?

Je mag het overigens best hypocriet vinden, dat is jouw keuze. Ik vind het kleuterargumentatie, maar da's dan weer mijn mening. Je blijft hiermee steken in "jamaar, hij doet het ook" redenatie.
Zoals reeds is getypt. Al rijdt iedereen met iets, zij het een open pijp die te veel uitstoot of een geknepen pijp die niks uitstoot, dat deert me niet. Gaat om mijn eigen keuze. Je assumptie dat iedereen tot de facebookgeneratie behoort, is fout.

Ik denk dat mensen die overal schijt aan hebben een minder hoog i.q. hebben dan sociale mensen. Je probeert ze (op een erg nette manier naar mijn idee) uit te leggen dat het beter is om rekening te houden met anderen. Houd er maar mee op want ze willen je gewoon niet snappen.

Tja, de ironie hiervan laat mij bijna in mijn broek zeiken. Anderen keuzevrijheid ontnemen en vervolgens spelen op rekening houden met. Maar het ging al fout bij ik denk, want het is glashelder dat je duidelijk geen inschattingen van mensen kan maken noch hun IQ. Overigens is EQ op sociale vaardigheden meer van toepassing dan IQ.
 
Mondkapje opdoen tegen toekomstige astma.

Katalysator demonteren, stevige pijp pakken en hamer. Boven grijze container pijp, hamer en binnenwerk katalysator combineren tot binnenwerk katalysator verplaatst is vanuit de katalysator naar de grijze container.

Lege pijp terug op de motor.

Zolang je niet aan een 4 gas tester wordt gehangen en de pijp onder de motor blijft is het verrekte lastig om aan te tonen dat de kat leeg is.

Volgende keer niet bij de openingspost al beginnen over het milieu, dan worden de hippies/activisten/forumtrollen wakker.

db
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik trek een grens bij het "onnodig" weghalen van een prima functionerende katalysator, in dit specifieke geval. Ik zeg niet dat je helig bent, als je maar een katalysator monteert.

Als je dat verschil niet begrijpt, dan heb ik ook weinig meer uit te leggen.

Ook een prettig weekend!

Jawel hoor, maar dat maakt vanuit mijn beleving nog steeds weinig verschil. Een kataysator vind ik over het geheel gezien nog steeds een te verwaarlozen grens.

In the end haalt hij of ik de kat weg vanuit een egoïstisch oogpunt en rijdt jij (ook) op jouw motor rond ook vanuit egoïstisch oogpunt.

Op een detail na, 1 pot nat vanuit mijn beleving. Vanuit jouw oogpunt niet.
Duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Mondkapje opdoen tegen toekomstige astma.

Katalysator demonteren, stevige pijp pakken en hamer. Boven grijze container pijp, hamer en binnenwerk katalysator combineren tot binnenwerk katalysator verplaatst is vanuit de katalysator naar de grijze container.

Lege pijp terug op de motor.

Zolang je niet aan een 4 gas tester wordt gehangen en de pijp onder de motor blijft is het verrekte lastig om aan te tonen dat de kat leeg is.

Volgende keer niet bij de openingspost al beginnen over het milieu, dan worden de hippies/activisten/forumtrollen wakker.

db

Je doet je nickname eer aan '(
 
Waarom geen elektrische motor? Goeie vraag: ik rij nu op een wat oudere motor rond uit 2004. In die prijsklasse zijn er nog geen alternatieven. Ik sluit het in de toekomst zeker niet uit. En voor al die huilebalken die mekkeren dat die elektriciteit uit steenkool ook smerig is: waar ik woon komt verreweg de meeste stroom uit kerncentrale, waterkracht en biomassa.
Al was het 100% kolenstroom, zelfs dan nog is een elektrisch voertuig schoner dan zijn plofmotor evenknie.

Wel jammer dat de nuance in zulke topics altijd ver te zoeken is en het binnen twee posts ontaard in een partijtje strontgooien.
 
Al was het 100% kolenstroom, zelfs dan nog is een elektrisch voertuig schoner dan zijn plofmotor evenknie.

Wel jammer dat de nuance in zulke topics altijd ver te zoeken is en het binnen twee posts ontaard in een partijtje strontgooien.
En wat dacht je van dieselstroom?
Bij mij in de buurt staat een hulpcentrale met diesels.
 
Ik denk dat mensen die overal schijt aan hebben een minder hoog i.q. hebben dan sociale mensen. Je probeert ze (op een erg nette manier naar mijn idee) uit te leggen dat het beter is om rekening te houden met anderen. Houd er maar mee op want ze willen je gewoon niet snappen.
dus die banktypes die de onbegrijpelijke constructies bedachten met hun hoge iq's waren sociaal bezig?
okay? kan ik niet volgen maar daar ben ik blijkbaar niet sociaal genoeg voor :?
 
Al was het 100% kolenstroom, zelfs dan nog is een elektrisch voertuig schoner dan zijn plofmotor evenknie.

Wel jammer dat de nuance in zulke topics altijd ver te zoeken is en het binnen twee posts ontaard in een partijtje strontgooien.

Ben ik niet van overtuigt, denk juist dat de kolencentrale veel meer moet uitstoten om genoeg energie op te wekken om jou te kunnen laten rijden.

Er gaat nogal wat energie verloren voordat het uiteindelijk in jou accu's zit.
 
dus die banktypes die de onbegrijpelijke constructies bedachten met hun hoge iq's waren sociaal bezig?
okay? kan ik niet volgen maar daar ben ik blijkbaar niet sociaal genoeg voor :?
Ik zeg niet dat mensen met een hoog iq sociaal zijn. Het valt mij alleen op dat mensen met een lager iq dat niet zijn. Snap je?
 
Idd dat denk IK, daarom schrijf IK dat ook zo, omdat IK er niet van overtuigt ben. Daarom ben IK ook benieuwd waar de resultaten van deze onderzoeken te vinden zijn.
De onderzoeken die IK ken laten nl een ruimte over waar je je vraagtekens bij kunt zetten.
 
Ben ik niet van overtuigt, denk juist dat de kolencentrale veel meer moet uitstoten om genoeg energie op te wekken om jou te kunnen laten rijden.

Er gaat nogal wat energie verloren voordat het uiteindelijk in jou accu's zit.
Hoeveel energie gaat er denk je verloren tussen de oliebron en het achterwiel van een benzinemotor. Meer dan over ons efficiënte hoogspanningsnet.

En wat dacht je van dieselstroom?
Bij mij in de buurt staat een hulpcentrale met diesels.
En hoe vaak denk je dat die draait? De hoeveelheid dieselstroom in de Nederlandse stroommix is verwaarloosbaar want duurder dan gas en kolen.

Die centrale, zoals de naam als zegt is er alleen bij te springen als er ergens anders in het net een andere centrale eruit plokt.
 
Hoeveel energie gaat er denk je verloren tussen de oliebron en het achterwiel van een benzinemotor. Meer dan over ons efficiënte hoogspanningsnet.En hoe vaak denk je dat die draait? De hoeveelheid dieselstroom in de Nederlandse stroommix is verwaarloosbaar want duurder dan gas en kolen.

Die centrale, zoals de naam als zegt is er alleen bij te springen als er ergens anders in het net een andere centrale eruit plokt.

Hmm dus kolen opgraven, verschepen, verladen/transporteren, vergruizen, en dan verbranden omzetten in electriciteit om een wiel in beweging te brengen kost minder energie. 8-)
 
Hmm dus kolen opgraven, verschepen, verladen/transporteren, vergruizen, en dan verbranden omzetten in electriciteit om een wiel in beweging te brengen kost minder energie. 8-)
Jup. Ik denk dat je schromelijk onderschat hoeveel energie het raffineren van olie kost.

Het is een beetje lastig om cijfers te produceren op mijn mobiele telefoon maar hier een video die het opzich wel duidelijk maakt.

 

en dan wordt er over 1 ding niet eens gesproken : recycleren. kwa recycleren is een gewone auto immens goedkoper en beter voor het milieu dan een elektrische en die kost moet je ook meerekenen.

wat zeker is : voor het milieu is het beter dat we onze huidige "vuile" voertuigen tot op de draad verder blijven verslijten ipv ze vroegtijdig te vervangen voor elektrische.
 
Ik zeg niet dat mensen met een hoog iq sociaal zijn. Het valt mij alleen op dat mensen met een lager iq dat niet zijn. Snap je?

Het lijkt jou op te vallen...want of het daadwerkelijk ook zo is staat geenszins vast, het feit daargelaten dat jij met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen IQ aan een uitlating kunt koppelen.
 
Laatst bewerkt:
Jup. Ik denk dat je schromelijk onderschat hoeveel energie het raffineren van olie kost.

Het is een beetje lastig om cijfers te produceren op mijn mobiele telefoon maar hier e video die het opzich wel duidelijk maakt.


Mij maakt dat filmje weinig duidelijk. Omdat voor een olieraffinaderij een grote hoeveelheid stroom nodig is. Is rijden op elektriciteit schoner??! :N
Kolen komen niet vanzelf uit de grond en op de plek van de centrale hoor. |( Hier worden weer diesel aangedreven machines voor gebruikt en dat vindt je dus weer nergens terug in die leuke filmpjes. En dan nog het trucje wat men uithaald met betrekking tot de uitstoot van een kolencentrale. Van de uitstoot(een heel klein gedeelte) en het afval maakt men weer bij-producten, onder de noemer recycling. En gelijk valt het niet meer onder de uitstoot van de centrale. Maar het zorgt ervoor dat de centrale makkelijk aan de uit te stoten norm komt. Ja dat klopt nu stoot je niet alles via de pijp uit en je hebt geen afval want iemand anders komt de halfbewerkte rommel ophalen. Naar mijn mening klopt dat dus niet, want niet alles is te gebruiken, en zal hoe dan ook ooit een x als avfal vernietigt moeten worden. :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan