Katalysator vervangen door rechte pijp

RobertBrus

MF'er
16 jun 2015
81
0
Regio Delft
Ik zit eraan te denken om de cat onder mijn 320cc paralel twin te halen (Yamaha R3). Ik wil het gaan vervangen met een rechte pijp. Is er een mogelijkheid om te slijpen ná de O2 censor dus wat waardes betreft zal dat wel goed gaan. De katalysator, specifiek op deze motor, dempt gigantisch veel geluid en in mijn ogen heb je dat wel nodig met een A2 motor tussen het "smartphone" verkeer vandaag de dag.

Nu vraag ik me af:
* is dit slecht voor de motor?
* zijn er wettelijk strenge consequenties?

Het millieu is inderdaad niet blij met dit soort ongein maar zolang we elk jaar vuurwerk afknallen en met die VW diesels vergeleken is dit een peulenschil :)
 
Laatst bewerkt:
Technisch zal het ongetwijfeld prima gaan. Zolang de motor geen lambdasonde na de kat heeft die de reiniging van de kat daadwerkelijk controleert zoals bij alle moderne auto's.

Persoonlijk vind ik het aso.
De constructeur heeft een motor gemaakt die aan uitlaatgasnormen voor motoren voldoet en mooi stil is zodat mensen in de omgeving niet meer gestoord woren dan noodzakelijk. Persoonlijk vind ik dat uitstekende innovaties. Dat motoren vervuilen en herrie maken was oorspronkelijk een noodzakelijk kwaad dat om merkwaardige redenen verworden tot een positieve eigenschap.

Dat anderen ook (al dan niet bewust) vervuilen vind ik geen steekhoudend argument. Of dat anderen zich misdragen met hun smartphones vind ik eerlijk gezegd ook geen argument om dan maar een extra bak herrie te gaan veroorzaken.

Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. Doe het rustig aan en wees voorzichtig met die smartphone bestuurders.

In NL lijkt het overigens niet zo'n vaart te lopen met APK e.d. en met controles wordt geloof ik ook maar zelden naar een Ekeur gekeken (niet zoals blijbkaar in Duitsland of Italie).
 
De controles worden steeds strenger (er zijn al topics over uit de regio Rotterdam) en ook in Duitsland kun je zomaar stil komen staan.

Daarbij heeft "meer geluid" totaal geen zin om op te vallen, want het geluid van de motor is voornamelijk naar achteren gericht, dus iedereen hoort je als je er al voorbij bent. Totaal nutteloos dus.

En "smartphone" verkeer zit voornamelijk op het fietspad, daar kom je toch niet meer?
 
De controles worden steeds strenger (er zijn al topics over uit de regio Rotterdam) en ook in Duitsland kun je zomaar stil komen staan.

Daarbij heeft "meer geluid" totaal geen zin om op te vallen, want het geluid van de motor is voornamelijk naar achteren gericht, dus iedereen hoort je als je er al voorbij bent. Totaal nutteloos dus.

En "smartphone" verkeer zit voornamelijk op het fietspad, daar kom je toch niet meer?

Da's toch niet helemaal waar: als ik op de snelweg rijd en bijvoorbeeld op de linkerbaan aan kom rijden dan kijken mensen al ver voordat ik naast ze ben in hun spiegel wat er eraan komt rijden...valt vrienden van me ook op, vooral die hun Ducati niet meer horen als ik naast ze rijdt :+
 
Da's toch niet helemaal waar: als ik op de snelweg rijd en bijvoorbeeld op de linkerbaan aan kom rijden dan kijken mensen al ver voordat ik naast ze ben in hun spiegel wat er eraan komt rijden...valt vrienden van me ook op, vooral die hun Ducati niet meer horen als ik naast ze rijdt :+

_O- _O- , Na de walgelijke post van de heer mpostuma |( |(

+100 voor buellbloke _O- _O- ;)
 
Technisch zal het ongetwijfeld prima gaan. Zolang de motor geen lambdasonde na de kat heeft die de reiniging van de kat daadwerkelijk controleert zoals bij alle moderne auto's.

Persoonlijk vind ik het aso.
De constructeur heeft een motor gemaakt die aan uitlaatgasnormen voor motoren voldoet en mooi stil is zodat mensen in de omgeving niet meer gestoord woren dan noodzakelijk. Persoonlijk vind ik dat uitstekende innovaties. Dat motoren vervuilen en herrie maken was oorspronkelijk een noodzakelijk kwaad dat om merkwaardige redenen verworden tot een positieve eigenschap.

Dat anderen ook (al dan niet bewust) vervuilen vind ik geen steekhoudend argument. Of dat anderen zich misdragen met hun smartphones vind ik eerlijk gezegd ook geen argument om dan maar een extra bak herrie te gaan veroorzaken.

Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. Doe het rustig aan en wees voorzichtig met die smartphone bestuurders.

In NL lijkt het overigens niet zo'n vaart te lopen met APK e.d. en met controles wordt geloof ik ook maar zelden naar een Ekeur gekeken (niet zoals blijbkaar in Duitsland of Italie).

Dat jij nog motor rijdt. :? Ik denk dat een NS jaarkaart beter bij je gedachtegoed past.
 
Ik zit eraan te denken om de cat onder mijn 320cc paralel twin te halen (Yamaha R3). Ik wil het gaan vervangen met een rechte pijp. Is er een mogelijkheid om te slijpen ná de O2 censor dus wat waardes betreft zal dat wel goed gaan. De katalysator, specifiek op deze motor, dempt gigantisch veel geluid en in mijn ogen heb je dat wel nodig met een A2 motor tussen het "smartphone" verkeer vandaag de dag.

Nu vraag ik me af:
* is dit slecht voor de motor?
* zijn er wettelijk strenge consequenties?

Het millieu is inderdaad niet blij met dit soort ongein maar zolang we elk jaar vuurwerk afknallen en met die VW diesels vergeleken is dit een peulenschil :)
Er zijn nog geen katvervangers voor deze motor, maar ik verwacht ze wel vroeg of laat. Maar zelf iets fabrieken kan natuurlijk ook. Door de betere ademhaling heb je zeker kans op betere prestaties. Het geluid neemt altijd toe bij toepassing van een katvervanger. Hou wel in de gaten of je afstelling goed blijft.
 
Laatst bewerkt:
De officiele BMW dealer heeft dit gedaan met mijn "special".

Had dit liever niet gehad, maar tweedehands zo aangeschaft.
Lijkt prima te werken, iets meer geluid, vermogen had ik toch al zat.

beetje vreemd wereldje, ik zie al dat mijn toyota dealer dit soort fratsen zou uithalen.
 
Haha RogieR1. Weet jij hoeveel herrie een trein maakt? :P Ik kan je vertellen dat zo'n trein echt een teringherrie maakt. Daar kom je met een Ducati met open pijpen niet overheen.

Die trein rijdt al, met of zonder jou. Dat is met de motor niet zo, die pak je voor jezelf en niemand anders. Zou je dus met de trein gaan dan is er weer een motortje minder en dat merken we natuurlijk in de uitstoot van uitlaatgassen en lawaai. O-) Kom op, geef het goede voorbeeld dan ook. ;)
 
Zolang je geen wheelies maakt of op andere manieren aandacht vraagt, is de kans dat je gecontroleerd wordt in NL nihil. Iets met niet genoeg blauw op straat.

In D zijn ze strenger, die weten best dat er een KAT onder je R3 moet zitten en laten je dan gewoon staan.

Wel eens gedacht om gewoon één of 2 versnellingen lager te rijden indien nodig (= meer herrie)?

Ik rij tussen files ook het meest in 1 of 2, om idd meer lawaai te maken zodat men weet dat er een motorrijder aankomt.

In NL lijkt het overigens niet zo'n vaart te lopen met APK e.d. en met controles wordt geloof ik ook maar zelden naar een Ekeur gekeken (niet zoals blijbkaar in Duitsland of Italie).
Er is voorlopig geen APK voor motoren in NL, dus hiermee zul je geen problemen krijgen.

Technisch gezien gaat je motor waarschijnlijk armer lopen zonder KAT, dus je moet 'm laten afstellen om motorische problemen te voorkomen.
 
Zou je dus met de trein gaan dan is er weer een motortje minder en dat merken we natuurlijk in de uitstoot van uitlaatgassen en lawaai. O-) Kom op, geef het goede voorbeeld dan ook. ;)
Zwaar OT:

Volgens de moderne mileumeter maakt het niets uit of ik per openbaar vervoer of per (kleine) auto naar schiphol reis. Milieubelasting is nagenoeg hetzelfde!!
(Komt voornamelijk omdat ik per auto rechtstreeks kan rijden, en met openbaar vervoer dat dus niet kan.)
 
* is dit slecht voor de motor?
Op een A2 zal dit wel meevallen. Op het moment dat het vermogen wat serieuzer is moet je wel gaan kijken naar de afstelling omdat de airflow en met name de tegendruk drastisch kan veranderen. Zelfs als dit na de lambda gebeurd.

* zijn er wettelijk strenge consequenties?
officieel: ja
daadwerkelijk: nee, tenzij je bij een ongeluk oid betrokken raakt, dan willen ze nog wel is alles uit elkaar trekken (vooral de verzekering om niet te hoeven betalen)
 
@RogieR1: grapjas. :). Waarom zou ik naar het OV verbannen moeten moeten als ik betoog dat je ook op de motor een bewuste kan maken om je eigen overlast te beperken?

Blijkbaar is het nog steeds erg "not done" om geen bad boy imago uit te stralen als motorrijder. Dan staan er altijd weer "oermannetjes" op die vinden dat motoren moeten brullen, roken en vuur spuwen. Prachtig hoor (op een show), maar liever niet in het gewone woonwerk verkeer.

Maar nu ga ik kappen, voordat de moderatoren het stoom ut de oren blaast. Ik denk dat TS genoeg info heeft en er zijn al genoeg discussies over geluidsoverlast.
 
Bedankt voor de reacties heren. Ik heb een volledig systeem besteld destijds, echter kwam er door een communcatiefout dealer -> importeur een slip-on op de mat. Ondanks dat mn youtubefilmpje 113k vieuws heeft (:)), blijf ik merken dat Truus de huisvrouw meer aandacht heeft voor Facebook dan mijn buikschuivert.

In essentie wil ik de originele kat openslijpen en er een een rechte pijp in te zetten. Heb alle apparatuur tot mn beschikking en daarbij kosten de onderdelen voor de R3 ook niet de wereld. Ik vind het persoonlijk erg lelijk als er een lege plek onder de motor zit en voor de politie is het ook een stuk gunstiger. Leuk winterprojectje.

Linkie van hoe de motort nu klinkt:
 
Technisch zal het ongetwijfeld prima gaan. Zolang de motor geen lambdasonde na de kat heeft die de reiniging van de kat daadwerkelijk controleert zoals bij alle moderne auto's.

Persoonlijk vind ik het aso.
De constructeur heeft een motor gemaakt die aan uitlaatgasnormen voor motoren voldoet en mooi stil is zodat mensen in de omgeving niet meer gestoord woren dan noodzakelijk. Persoonlijk vind ik dat uitstekende innovaties. Dat motoren vervuilen en herrie maken was oorspronkelijk een noodzakelijk kwaad dat om merkwaardige redenen verworden tot een positieve eigenschap.

Dat anderen ook (al dan niet bewust) vervuilen vind ik geen steekhoudend argument. Of dat anderen zich misdragen met hun smartphones vind ik eerlijk gezegd ook geen argument om dan maar een extra bak herrie te gaan veroorzaken.

Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. Doe het rustig aan en wees voorzichtig met die smartphone bestuurders.

In NL lijkt het overigens niet zo'n vaart te lopen met APK e.d. en met controles wordt geloof ik ook maar zelden naar een Ekeur gekeken (niet zoals blijbkaar in Duitsland of Italie).

:')

Als je zo om het milieu geeft moet je lekker gaan lopen.

Jouw motor vervuilt ook, al heb je er 6 katalysatoren onder. Dat vind je acceptabel maar iemand die meer dan jou vervuilt, dat kan weer niet.

Alsof onze aardbol het een kloot uitmaakt wat in onze wet staat. _O-
 
Laatst bewerkt:
Technisch zal het ongetwijfeld prima gaan. Zolang de motor geen lambdasonde na de kat heeft die de reiniging van de kat daadwerkelijk controleert zoals bij alle moderne auto's.

Persoonlijk vind ik het aso.
De constructeur heeft een motor gemaakt die aan uitlaatgasnormen voor motoren voldoet en mooi stil is zodat mensen in de omgeving niet meer gestoord woren dan noodzakelijk. Persoonlijk vind ik dat uitstekende innovaties. Dat motoren vervuilen en herrie maken was oorspronkelijk een noodzakelijk kwaad dat om merkwaardige redenen verworden tot een positieve eigenschap.

Dat anderen ook (al dan niet bewust) vervuilen vind ik geen steekhoudend argument. Of dat anderen zich misdragen met hun smartphones vind ik eerlijk gezegd ook geen argument om dan maar een extra bak herrie te gaan veroorzaken.

Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. Doe het rustig aan en wees voorzichtig met die smartphone bestuurders.

In NL lijkt het overigens niet zo'n vaart te lopen met APK e.d. en met controles wordt geloof ik ook maar zelden naar een Ekeur gekeken (niet zoals blijbkaar in Duitsland of Italie).

:^

Als iedereen redeneerd van de rest vervuilt toch dus dat van mij maakt ook niet meer uit. Ik ga mijn smartphone gebruiken in de auto want de rest doet het ook. Dus maakt het toch niet meer uit. :W
 
Haha, waarom is het altijd zo alles of niets? Natuurlijk weet ik ook wel dat een katalysator op een motor niet zaligmakend is. Zeker bij een 4takt benzine motor is een katalysator wel een hele effektieve verbetering. Natuurlijk is het eindresultaat nog steeds een vervuilend apparaat, maar wel minder vervuilend en niet meer dan noodzakelijk met behulp van de techniek. Ik ben echt niet zodanig boomknuffelig dat ik mij daardoor laat afschrikken.

Natuurlijk is het in het grote geheel een druppel op de gloeiende plaat. In je eigen invloedsfeer is het wel een duidelijk verschil. Waarom zou je bewust een stap terug doen voor wat egoistisch gewin?
 
Terug
Bovenaan Onderaan