Probleem met carburatie van xs 650

Vyvyan

Die hard MF'er
15 feb 2007
643
9
Oud-Turnhout (België)
Beste, ik heb een probleem met mijn yamaha xs 650 van 1977, type 447.
Ik heb deze motor nu een 3-tal jaren, en heb er elk jaar al nieuwe olie in gedaan, oliefilter vervangen en afgelopen winter kleppen gesteld en ontsteking nagekeken.
De motor reed goed, maar niet geweldig (pakte soms wat traag op en kwam soms wat vermogen te kort, wat misschien wel normaal is voor een motor van die leeftijd, aangezien ik modernere motoren gewend was...). Ik reed er best vaak mee en heb dit jaar al enkele grotere trips gemaakt. De bougies waren altijd wel vrij donker.
Een aantal weken geleden besloot ik daarom eens de carburators van de motor te halen en ultrasoon te laten reinigen bij een kennis. Ik heb deze zelf gedemonteerd (vlotterkamers, vlotters, sproeiers, naalden, gasschuiven, mengschroeven,...).
Vanavond heb ik alles opnieuw gemonteerd en weer op de motor geplaatst. Maar...
Hij draait amper nog. Hij start enkel nog met de choke en dan draait hij uiteraard hoger in toeren. Zodra ik de choke loslaat, begint hij te stotteren. Als ik dan gas geef, geeft hij heel harde klappen uit de uitlaten, en valt hij uiteindelijk stil.
Beide bougies vonken en worden nat, dus krijgen benzine. Toch lijkt hij af en toe maar op 1 cylinder te draaien, maar niet altijd.
Ik weet het even niet. Ik ben geen ervaren sleutelaar, maar probeer mijn plan meestal wel te trekken. Ik had bij het demonteren van de carbs ook van elke stap foto's gemaakt, dus ik ben zo goed als zeker dat ik niets fout gedaan heb bij het terug monteren.
Kan iemand mij helpen aub?
 
Vyvyan, je zou om te beginnen eens kunnen kijken of de aansluitrubbers waarmee de carburateurs aan de kop vastzitten nog heel zijn. De XS650 staat erom bekend dat deze wel eens kunnen scheuren. En kijk ook of de membranen van de gasschuiven geen kleine gaatjes hebben. Ook dit gebeurt vaker bij de XS. Dus toch weer even de carburateurs eraf halen...
 
Bedankt voor de tips, heren.
Ik heb daarnet de motor gestart, en remmenreiniger op de inlaatrubbers gespoten. Het toerental wijzigde niet, dus daaraan kon het niet liggen.
Vervolgens de carbs van de motor gehaald, membramen van de gasschuiven op gaatjes gecheckt (tegen het licht gehouden, ik weet niet hoe je dit precies moet checken anders?). Geen gaatjes of scheurtjes te bemerken.
Daarna vlotterhoogte nogmaals gekontroleerd en tenslotte alle sproeiertjes nog eens zuiver gemaakt door er met een dun koperdraadje doorheen te gaan.
Synchroniseren van de gaskleppen weet ik niet zo goed hoe dat moet...? Als iemand mij dat kan uitleggen.
Uiteindelijk met een bang hartje de hele boel terug op de motor geplaatst en alles weer aangesloten, en... Hij draait mooi stationair rond en pakt mooi op als ik aan de gas kom. Geen gestotter of knallen meer. :-))
Ik vermoed dat er ergens in een van de sproeiers (vermoedelijk stationair sproeier) toch nog wat vuil heeft gezeten.
Deze man gaat gelukkig slapen. Hopelijk is het de volgende dagen mooi weer, zodat ik eens een testritje kan maken.
Nogmaals bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan