Probleem met koppeling

Sethjee

Rookie
25 sep 2023
8
0
Hey Allen!

Ikzelf rij met een KTM EXC 500 (2015/2016) en heb vermoedelijk een probleem met de koppeling.

Als ik men motor start en hem in de eerste versnelling zet met de koppeling volledig ingedrukt, kruipt/rijdt hij zeer lichtjes vooruit. Alsook wanneer de motor draait en stilstaat is hij niet in neutraal te krijgen…

Wanneer ik er effectief mee rijdt en enige snelheid maak is hij wel makkelijk in neutraal te krijgen. (Ook wanneer hij stilstaat en afstaat).

Zou het ontluchten van de koppeling dit probleem verhelpen? Of hebben jullie nog andere oplossingen en/of tips?

Bedankt!!!
 
Hey Allen!

Ikzelf rij met een KTM EXC 500 (2015/2016) en heb vermoedelijk een probleem met de koppeling.

Als ik men motor start en hem in de eerste versnelling zet met de koppeling volledig ingedrukt, kruipt/rijdt hij zeer lichtjes vooruit. Alsook wanneer de motor draait en stilstaat is hij niet in neutraal te krijgen…

Wanneer ik er effectief mee rijdt en enige snelheid maak is hij wel makkelijk in neutraal te krijgen. (Ook wanneer hij stilstaat en afstaat).

Zou het ontluchten van de koppeling dit probleem verhelpen? Of hebben jullie nog andere oplossingen en/of tips?

Bedankt!!!
Ja, dat kan helpen. Maar als je toch bezig gaat, dan zou ik gelijk de vloeistof vervangen.
 
Buiten de bovenstaande tips kan ook een ingeslagen koppeling zijn.
Doet de motor dit ook als hij goed warm is?
Ik heb het nu alleen met een koude motor. Type olie maakte bij mij het verschil, exc 450 met gescheiden versnellingsbak.
 
Wat je beschrijft is eigenlijk gewoon een natte koppeling, hoewel de ene wat geraffineerder is dan de ander. Bij mijn LC8 gedraagt de koppeling zich exact zoals jij beschrijft. Stationair van de 1 naar vrij wil bijna niet. Klein blipje gas voor het in neutraal zetten en hij valt er wel soepel in. Kruipt inderdaad een beetje. Ik kan me zomaar voorstellen dat jouw koppeling vergelijkbaar is.

Door alles te vernieuwen (stalen en gevoerde platen) en inderdaad te controleren of de koppeling goed ontlucht is en je de goede olie hebt, zou het zo goed moeten worden als het kan zijn. Plakt het dan nog steeds, dan is dat gewoon een feit van het leven.
 
Hey Allen, sorry voor mijn late reactie!

Het is een eigenaardig probleempje… Wat het zo raar maakt is dat dit probleem zich totaal niet voordeed alvorens ik de oliewissel uitvoerde… Tijdens de olie wissel liet ik de oude olie eruit en dit was ongeveer maar 100ml… Wat zeer weinig is als je naar het onderhoudsboekje kijkt. (Daar staat 1.3l in).

Ik heb dan vervolgens 1.3l olie erin gedaan en sinds dan heeft men motor dit probleem…

Voor de oliewissel was er geen vuiltje aan de lucht, schakelde hij perfect en kruipte hij totaal niet naar voren…

Kan dit er iets mee te maken hebben of heeft dit er totaal niets mee te maken?

Alvast bedankt voor de talrijke reacties!
 
100ml olie is niet goed. Grote kans dat je geen goede smering hebt gehad in je blok en dat dit voor schade heeft gezorgd

Ik check bij aanvang van elke rit/sessie m'n oliepeil, juist omdat er zo weinig olie ingaat.
 
100ml?? Het is niet toevallig een dry-sump zeker, of wel?

Voor zover ik kan zien niet. 100ml is echt idioot weinig, zou mij verbazen als de boel daarbinnen nog in goede staat is.
 
Laatst bewerkt:
100ml is inderdaad idioot weinig, dat dacht ik zelf ook…Het gekke is dat ik toch op die manier al 10 uren heb gereden… (gewoon op de weg/ supermoto) zonder enig probleem te hebben… Geen rare geluidjes, gewoon normaal… Nu zit er 1.3l olie in en voel geen verschil met ervoor toen er maar 100ml in zat… Sinds de olie switch naar 1.3L botste ik op het koppelingsprobleem 😬
 
Kan hier slecht tegen. Dus bij het olie verversen komt er maar 100 ml uit .fabriek geeft op 1.3L
Als het mij motor was ik er direct ziek van,
en ging direct op zoek naar de oorzaak waar is de 1.2 L olie.
Nu jij , jij doet er gewoon nieuw olie 1.3 L in
en gaat weer er mee rijden.
( jou probleem .koppeling komt onvoldoende vrij. of er zit veel te veel olie in je blok)
 
Kan hier slecht tegen. Dus bij het olie verversen komt er maar 100 ml uit .fabriek geeft op 1.3L
Als het mij motor was ik er direct ziek van,
en ging direct op zoek naar de oorzaak waar is de 1.2 L olie.
Nu jij , jij doet er gewoon nieuw olie 1.3 L in
en gaat weer er mee rijden.
( jou probleem .koppeling komt onvoldoende vrij. of er zit veel te veel olie in je blok)
Ik heb de motor tweedehands gekocht dus weet niet goed wat de vorige eigenaar heeft gedaan… Verder bij het rijden of starten van de motor komt er geen verdachte “grijze rook” uit de uitlaat dat zou kunnen duiden dat hij graag “olie lust”
 
Ik weet het niet honderd procent zeker maar volgens mij maakt het wel uit welke je er uit haalt,ik heb niet lang geleden mijn ktm ververst en volgens mij komt het laatste olie er uit bij de voorste plug met zeef en magneet
 
Mijn olie begint knalrood (motul 7100), groen zal ook best bestaan. Hoewel ik dat eerder associeer met KVS, maar swah.

Ik geloof er gewoon geen reet van dat er echt maar 100ml in zat, het blok niks verbruikt, en toch 10 uur goed gewerkt heeft. Dat kan haast niet.
 
100 ML kwam eruit misschien, dat nog 25 a 30% van de totale olie hoeveelheid in het blok is achter gebleven? Bij mijn CBR blijft ongeveer 0,7L 25% van totaal achter na aftappen. Dus zo'n 300 a 400 ML kan nog in het blok gezeten, als dat ook bij dit motortje zo is? Vaak loopt de boel kapot ergens rond de helft of rond een derde van de capaciteit.

Ik zou er goed ziek van zijn als er maar 100ML uit kwam lopen.

Bij gebrek aan smering merk je dat meteen, het vermogen neemt af en krukaslagers draaiend zichzelf binnen no time aan gort. Dan krijg je vervolgens een harde tik/ ratel in het blok. Als jouw blokkie nog goed klinkt heb je misschien mazzel gehad, heel veel mazzel...
 
Hey Jongens!

Ik ben absoluut geen mechanieker dus dit is allemaal vrij nieuw voor mij… Wat wel vaststaat is dat ik enkel maar de onderste bout heb losgedraaid onderaan de motorblok voor het aflaten van de olie… Blijkbaar zijn er 3 “drainpluggen” om olie af te laten… dit wist ik dus totaal niet 🤦‍♂️ Vermoedelijk is er een groot deel van de olie er blijven inzitten wat maakt dat na bijvulling van de nieuwe olie, er wellicht veel te veel inzit…

Als ik nu kijk naar het oliepijl glaasje is dit helemaal gevuld… (als de motor koud staat) dit is naar mijn opzoekingen veel te veel… Dus het gevolg van teveel olie in de blok zal wellicht mijn koppelingsprobleem verklaren!
 
Terug
Bovenaan Onderaan