Yamaha r1 2000 loopt plots onregelmatig

RinusKachelglans

Die hard MF'er
24 apr 2009
560
0
Amsterdam
Gisteren mijn r1 even laten lopen, maar werd er niet vrolijk van. Motor loopt onregelmatig, wil alleen op de choke lopen en slaat bijna direct afvwanneer ik de gashendel bedien. Laatste keer dat de motor heeft gelopen liep hij goed, stationair zonder choke en goed op het gas. Enige aanpassingen die ik sindsdien heb gedaan, zijn de lampen en de relais bij de koplampen, omdat deze het niet deden.

Vandaag luchthuis, benzinefilter, bedrading en connections gecontroleerd, blijft onregelmatig lopen.

Bij controle op uitlaat maar twee van de vier pijpen écht warm, dus heeft er alle schijn van dat hij plots maar op 2 cilinders loopt. Bougies trouwens allemaal goed bij controle, geen natte of rare afwijkingen.

Ik las links en rechts over devlotternaalden, maar lijkt me sterk dat van de een op andere dag iets plots niet in orde kan zijn. Aan de andere kant, alles kan.

Wie O wie kan mij helpen dat monster weer normaal te laten lopen!
 
Gisteren mijn r1 even laten lopen, maar werd er niet vrolijk van. Motor loopt onregelmatig, wil alleen op de choke lopen en slaat bijna direct afvwanneer ik de gashendel bedien. Laatste keer dat de motor heeft gelopen liep hij goed, stationair zonder choke en goed op het gas. Enige aanpassingen die ik sindsdien heb gedaan, zijn de lampen en de relais bij de koplampen, omdat deze het niet deden.

Vandaag luchthuis, benzinefilter, bedrading en connections gecontroleerd, blijft onregelmatig lopen.

Bij controle op uitlaat maar twee van de vier pijpen écht warm, dus heeft er alle schijn van dat hij plots maar op 2 cilinders loopt. Bougies trouwens allemaal goed bij controle, geen natte of rare afwijkingen.

Ik las links en rechts over devlotternaalden, maar lijkt me sterk dat van de een op andere dag iets plots niet in orde kan zijn. Aan de andere kant, alles kan.

Wie O wie kan mij helpen dat monster weer normaal te laten lopen!

Bij het openen van het gas komt meer lucht binnen, als de benzine toevoer niet in de verhouding wordt aangezogen is de mengverhouding niet goed dus te weinig benzine wat al blijkt dat je met choke de lucht toevoer afknijpt wat het mengsel dan rijker maakt en hij wel blijft lopen.

Dus m.i. carburatie probleem.
 
Laatst bewerkt:
Misschien nog nuttig om te zeggen dat de motor voor het draaien van de laatste keer een jaar heeft stilgestaan geloof ik. Eigenaar heeft de motor laten draaien, sloeg direct aan, geen gestotter, stationair goed. Alleen de tweede keer dus totale paniek.

Vjezze benzine (oud/residu) in de vlotter, opgehoopt en de boel verstopt?
 
:^
c0e3fe06-c406-42bf-b147-f5aea4885ffb


en controleer de witte stekker linksvoor in de kuip,onder het carbonprint afdekplaatje op corrosie.
als dat nog hetzelfde is als bij het 98 model.
 
Ik gok op de ontsteking... :/
Als ik het goed heb dan heb je 2 bobines, lijkt mij dat een van de twee kapot is of de bedrading er naartoe slecht contact maakt (stekkertjes goed aangesloten of per ongeluk losgetrokken met het varvangen van het relais?).

Draai eens één voor één de bougies er uit en kijk eens of ze vonken...
Mocht dat niet het geval zijn, kan je eventueel de spoelen van de bobines doormeten.
Als ze wel (goed) vonken dan is het inderdaad het brandstofsysteem en is -zoals al eerder gezegd is- carburateurs (laten) reinigen de enige optie...

Succes iig
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties, ik ga morgen eerst eens alle kabels doormeten, bougies vervangen en alle stekkers schoonspuiten. Mocht er niets gebeuren, ga (MOET) ik de carburateurs maar eens onder handen nemen.

Jeej, weer wat te doen deze week! -O-
 
Wanneer je de uitlaat bochten voelt staat de motor zeker op zijstandaard ? Had precied zelfde ! Als de motor linkerkant lager hangt dan worden de 2'meest linkse uitlaatbochten warm... Probeer eens anders de motor tegen een muur te zetten, zodat de rechterkant lager hangt en laat dan de motor warm lopen ! Bij mij was de brandstof pompje die niet zo goed zijn best deed maar wel werkte 50%.
Lemme know
 
Heb even de boel omgewisseld ( had nog carbs liggen) en liep weer als een zonnetje. Ik moet nu alleen nog wel de oude carbs schoonmaken om te zien of deze alsnog goed kunnen lopen.. Had trouwens meteen alles verwisseld, dus bougies, carbs en benzinefilter om er zeker van te zijn dat hij zou lopen haha :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan