Brembo RCS 19 Honda VTR upgrade

HondaVTR1000

Rookie
1 nov 2015
14
0
Beste motorvrienden!

Ik heb afgelopen zomer een Honda VTR 1000 Firestorm aangeschaft, van het zomer al veel kilometers gereden met veel plezier.
Echter zijn er een aantal puntjes die me toch storen;

- Remmen voorzijde duurt lang voordat deze lekker aangrijpt.
- Voorvork vering te slap (niet progressief, weeg 100 KG)
- Banden (bijna) af, tijdens staling nieuwe monteren.

Ik heb wat vragen omtrent deze punten.
- Ik wil graag mijn hoofdremcilinder vervangen door een Brembo RCS 19 rempomp, ik lees veel goede berichten over deze pomp. Maar soms ook weer wat mindere, zou het een goede upgrade zijn op mijn motor?
Er zitten nu 296mm zwevende schijven op, met 2 keer Nissin 4 zuiger klauwen en stalen remleidingen.

- Voorvork moet allereerst even een 'beurtje' hebben, maar wil er ook Hyperpro progressieve voorvork vering monteren.
Min of meer dezelfde vraag, is dit een goede upgrade? (zinvol)?
(De achterste schokdemper betreft een Showa instelbaar).

- Banden keuze, Michelin Pilot Power 3 of Bridgestone S20 EVO hoor van beide goede verhalen!?


Ik hoor graag jullie mening,
Jorick =)
 
Of ik ermee gereden heb? Natuurlijk niet.
Ik hoef mijn hand ook niet in kokend water te houden om te kunnen beweren dat het heet is en dat je erge verbrandingen oploopt ;)
Nee dat zou ook niet slim zijn _O- Wij allemaal hier weten wel dat 100 gr erg heet is ;) Met remmen en het gevoel wat de een fijn vind remmen en een andere weer niet is een persoonlijk gevoel.

Hij heeft voor zijn klauwen een 14mm rempomp nodig. Als hij een 19mm pomp gebruikt, dan zal zijn remhendel keihard zijn en heeft hij er vrijwel geen gevoel meer in.
Als hij wel een 19mm RCS pomp wil, dan zal hij ook andere remklauwen moeten aanschaffen, want alleen die pomp gaat geen verbetering brengen. Behalve dat zijn hendel niet meer 'zacht' aanvoelt.

Duidelijk 14 naar 19 een NO GO is en 16 naar 19 een GO GO is :Y Heeft btw de Honda_vtr1000f geen 6 pot zuigerklauwen ?

Wat ik in zijn geval zou doen weet ik niet. Misschien gebruikte klauwen van een andere motorfiets, inclusief de bijbehorende rempomp.
Of alleen een Brembo RCS 14.
Zou als ik hem was eerst andere remblokken proberen .Die RCS 16 moet toch ook best kunnen ?
Er zijn voor zijn Firestorm vast 'upgrades' die vaak gedaan worden. Hij moet zijn huiswerk maar op een Firestorm forum doen ;)

Geheel mee eens :Y
 
Laatst bewerkt:
De klauwen zijn ook klein.Nee, van 600RR zijn veel groter. 600RR klauwen zijn ook een goede upgrade voor firestorm.

Ik rij overigs zelf met F4i klauwen (nog groter dan 600RR) en radiale 17,5mm pomp. Dat remt super :Y


Dat las ik, ik neem aan dat dit bovenste geld voor je circuit fiets?!
Of betreft dit wel de VTR, welke klauwen zijn de F4i van welke motor.

Ik heb je alleen horen zeggen dat het remsysteem onder de maat is, nog niet hoe je het zelf vind remmen op je eigen VTR? :)
 
Dat las ik, ik neem aan dat dit bovenste geld voor je circuit fiets?!
Of betreft dit wel de VTR, welke klauwen zijn de F4i van welke motor.

Ik heb je alleen horen zeggen dat het remsysteem onder de maat is, nog niet hoe je het zelf vind remmen op je eigen VTR? :)


O-) Mijn recente ( zinloze & geld verslindende ) adviezen die kan je beter negeren zoals aangegeven in de PM van zojuist :+

Zo........... ik kan vannacht weer rustig slapen :o
 
Laatst bewerkt:
&willem je hebt een berichtje terug!


Bij twee schijven heb je meer olieverplaatsing nodig dus een grotere cilinder.
de grootte van de cilinder in de klauw en de slag die deze maakt bepalen hoeveel olie je moet verplaatsen om voldoende remkracht te verkrijgen ( naast type remblokjes en soort materiaal) De invloed is als volgt, Een te kleine hoofdremcilinder geeft te weinig olie verplaatsing, dus een lange slag van de remhandel en in het slechtste geval dus te weinig druk om goed gedoseerd te kunnen remmen, Een te grote hoofdremcilinder omgekeerd, bouwt te snel druk op en is dus moeilijk te doseren. Het werkt binnen bepaalde grenzen maar verre van optimaal.

Volgens mij kan je met een kleine diameter makkelijker een hoge druk opbouwen als met een grote diameter.
Wel zal de grote diameter een grotere olieverplaatsing hebben bij gelijke slag als de kleine.
Simpel gezegd
"grote" diameter = kleinere slag vd remhendel maar lagere druk dus harder knijpen.
" kleine" diameter = grotere slag vd remhandel maar meer druk dus harder remmen
Dit is dus eenvoudig uitgelegd en er wordt geen rekening met de doseerbaarheid gehouden.

Stukje theorie, nu uitvogelen welke master cilinder en klauwen een perfect match zijn.

Willem sloeg de spijker even op ze'n kop met zijn PM.
Ik wilde voorkomen dat ik allerlei dure uitgaven zou gaan doen, zonder dat dit gewenst resultaat oplevert.
En ik heb nu gezien/ gelezen dat uit ervaring blijkt je geen 19mm op standaard klauwen kan zetten. Overkill...
Hiervoor moet er een deel aangepast worden.
 
Laatst bewerkt:
&willem je hebt een berichtje terug!
:W Gezien succes :Y
Bij twee schijven heb je meer olieverplaatsing nodig dus een grotere cilinder.
de grootte van de cilinder in de klauw en de slag die deze maakt bepalen hoeveel olie je moet verplaatsen om voldoende remkracht te verkrijgen ( naast type remblokjes en soort materiaal) De invloed is als volgt, Een te kleine hoofdremcilinder geeft te weinig olie verplaatsing, dus een lange slag van de remhandel en in het slechtste geval dus te weinig druk om goed gedoseerd te kunnen remmen, Een te grote hoofdremcilinder omgekeerd, bouwt te snel druk op en is dus moeilijk te doseren. Het werkt binnen bepaalde grenzen maar verre van optimaal.

Volgens mij kan je met een kleine diameter makkelijker een hoge druk opbouwen als met een grote diameter.
Wel zal de grote diameter een grotere olieverplaatsing hebben bij gelijke slag als de kleine.
Simpel gezegd
"grote" diameter = kleinere slag vd remhendel maar lagere druk dus harder knijpen.
" kleine" diameter = grotere slag vd remhandel maar meer druk dus harder remmen
Dit is dus eenvoudig uitgelegd en er wordt geen rekening met de doseerbaarheid gehouden.

Stukje theorie, nu uitvogelen welke master cilinder en klauwen een perfect match zijn.

Willem sloeg de spijker even op ze'n kop met zijn PM.
Ik wilde voorkomen dat ik allerlei dure uitgaven zou gaan doen, zonder dat dit gewenst resultaat oplevert.
Vandaar ook :Y , persoonlijk weet ik inmiddels wel met dit soort zaken waar je financieel kunt eindigen O-) Heb zelf dan ook een geheel andere insteek als andere mede motorrijders financieel willen dragen.
En ik heb nu gezien/ gelezen dat uit ervaring blijkt je geen 19mm op standaard klauwen kan zetten. Overkill...
Hiervoor moet er een deel aangepast worden.
 
Dat las ik, ik neem aan dat dit bovenste geld voor je circuit fiets?!
Of betreft dit wel de VTR, welke klauwen zijn de F4i van welke motor.

Ik heb je alleen horen zeggen dat het remsysteem onder de maat is, nog niet hoe je het zelf vind remmen op je eigen VTR? :)

In de eerste post zei ik direct dat (alleen) een andere pomp niet ging helpen, en waar de oplossing wel in te vinden is. Ik dacht eigenlijk dat je daaruit wel kon opmaken dat ik uit ervaring spreek en niet zomaar wat roep op basis van aannames of "van horen zeggen" zoals helaas veel mensen hier wel doen.

Maargoed, om het dus even te verduidelijken: Ja ik rij ook een firestorm en vond de remmen ook niet om over naar huis te schrijven. Verschillende blokken geprobeerd maar ook dat bracht niet de gewenste verbetering. Toen eens verder gaan kijken voor een betere upgrade. Als je gaat zoeken vind je al snel dat we niet de enige zijn die graag wat meer remkracht willen aan de voorkant, en dat iemand anders al het werk al voor ons heeft gedaan O-)
Zie hier (gejat van VTR1000.ORG - Index page):
brakes.jpg


Zoals je kan zien heeft de VTR best een goede verhouding (ratio) tussen pomp en klauwen, maar is het spul vergeleken met andere Honda modellen gewoon erg klein. Andere klauwen en pomp monteren is dus de enige echte oplossing.
De klauwen in het lijstje passen allemaal op de storm, sommige zonder modificaties en sommige met hele lichte aanpassingen.
Ik heb zelf de CBR600F4i klauwen erop, samen met de SP1 klauwen de grootste uit het lijstje. Opvallend is dat de CBR een kleinere pomp heeft dan de SP1, ik vermoed omdat de schijven kleiner zijn in diameter. De firestorm heeft dezelfde schijven als de CBR600F4i, dus ik zou met de pomp zelfs met die klauwen nog steeds niet naar 19mm willen. Ik heb een 17,5 mm radiaal pomp erop, dat remt erg goed, groter zou ik persoonlijk niet doen. Eerder nog iets kleiner, ook gewoon de pomp van een CBR600F4i bijvoorbeeld.
 
als je het binnen budget wil zou ik gewoon een passend setje van een modernere supersport aanschaffen (zie wat voorbeelden langskomen) inclusief de bijbehorende rempomp. Mocht je het dan nog niet goed vinden kan je altijd nog naar een brembo overstappen.
 
Beste allen,

Hyperpro
De kogel is door de kerk!
Enkele weken geleden de motoraanhanger achter de auto gezet en afgereisd naar het Hyperpro whalhala in Alphen aan den Rijn. (vanuit Groningen! :W )

De voorzijde en achterzijde van de VTR is voorzien van de welbekende progressieve veren en een service beurtje, de heren werkten zeer profi!
De motor werd eerst van boven tot beneden grondig geïnspecteerd op gebreken in het rijwielgedeelte en vering, ze ontdekten dat het balhoofd te slap stond afgesteld dat eerst maar eens opgelost. (dan nog niet te spreken over de uber slappe meuk aan de voorzijde..)

Na dat gedaan te hebben ging de motor op de brug, en werden de voorpoten gedemonteerd en ontdaan van de zwarte drap die zich in de poten bevond.
Na een grondige reiniging en een korte polijstsessie van de poten, werd met mij overlegd wat ik graag wilde.
Na wat te hebben overlegd dook hij achter de computer om de geschikte veren te vinden.
Na 2 probeersels vond hij bij het derde setje veren dat we de juiste setup gevonden hadden en begon met het terug monteren ook heb ik hierbij de duurdere No Sticky seals van SKF gekozen en het verschil was echt merkbaar.
Ook heeft hij een 'modificatie' uitgevoerd en de originele stofkappen verwijderd en speciale sokjes over de poten heen getrokken waardoor zand en andere zooi minder makkelijk bij me'n seals kan komen.

Tevens heb ik achter ook de veer laten vervangen, de achterste schokdemper was nog in goede conditie.
Het was een erg leuke dag, ik kreeg overal uitleg over 'over het hoe en waarom' en dat is als technicus erg leuk!

Het resultaat: Wat een verschil je herkend alles niet weer terug.
Alles voelt strakker en communiceert veel beter met je, echt geweldig.
''het kost een paar centen maar dan heb je ook wat!''

Banden:
Banden voor die tijd laten vervangen voor een nieuw setje Pilot Power 2CT zowel voor als achter.

Remmen update:
Inmiddels heb ik een setje klauwen aangeschaft van de Honda CBR600F (F4i model) bj 2007.
De originele klauwen van de VTR hebben zuiger diameters van 30mm en 27mm, degene van de CBR hebben 32mm en 34mm (ook 4 zuiger klauwen) toch een degelijk verschil.

Nu alles nog aan het neuzen naar een juiste rempomp, of de Brembo RCS 19 of een gefreesde Galespeed pomp.
Deze laatste pomp is verkrijgbaar in div. afmetingen o.a. 17,5mm en ook 19mm.

Groet,
Jorick :)
Ik wilde jullie toch graag even op de hoogte brengen!
 
Goed bezig! Ik heb zelf ook die dure SKF-seals van Hyperpro Alphen en daar rijdt inderdaad erg lekker! Ik snapalleen niet waarom je helemaal naar Alphen bent gegaan, want ze zitten toch ook iets dichterbij? Apeldoorn kan toch ook? Ze schijnen ook duurzamer te zijn dan de goedkopere. Passen je nieuwe klauwen 1-op-1 of heb je nog een verloopstuk nodig?
 
Laatst bewerkt:
Remmen update:
Inmiddels heb ik een setje klauwen aangeschaft van de Honda CBR600F (F4i model) bj 2007.
De originele klauwen van de VTR hebben zuiger diameters van 30mm en 27mm, degene van de CBR hebben 32mm en 34mm (ook 4 zuiger klauwen) toch een degelijk verschil.

Nu alles nog aan het neuzen naar een juiste rempomp, of de Brembo RCS 19 of een gefreesde Galespeed pomp.
Deze laatste pomp is verkrijgbaar in div. afmetingen o.a. 17,5mm en ook 19mm.

Toch andere remklauwen aangeschaft dus :)
Zoals in de tabel al staat, hebben deze remklauwen een rempomp nodig van bijna 16mm. De RCS 19 is in mijn ogen te groot.

Kon je de standaard rempomp van de CBR er niet bij nemen? Dat zou al een flinke verbetering moeten zijn. En anders zou ik voor een 17,5mm rempomp gaan, zoals de door jou genoemde Galespeed bijvoorbeeld.
 
Ik moet een heel klein stukje uit de binnenkant van de klauw slijpen/ dremelen, wat ik heb gezien is het bijna niets...

Ik ga ook voor de 17,5mm Galespeed Peejay, ik heb de pomp gezien en is een erg mooi stukje techniek. En is verstelbaar tussen 16-18mm ratio.

Over enkele weken wil ik hem bestellen, plaats wel even een fotootje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan