van 230 Volt naar 380 Volt?

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
15.091
10.989
nultwintig
Hoe gaan we dat doen,

wie heeft een schema hoe dat geschakeld kan worden,
Ik had iets gelezen over een frequentie omvormer.. :?
Maar geen idee hoe zoiets geschakeld kan/ moet worden.
380 uit de stoppenkast is niet mogelijk..

Ideeen tip en trucs ik hoor t graag!
 
Werd in oude installaties volgens mij geen nul aangeboden, alleen 2 of 3 fases en de aarde werd aan de waterleiding geknoopt....
Ik heb in den Haag nog de omschakeling van 127 V naar 220 v meegemaakt. Er werd een groepenkast geplaatst met per groep 2 smeltveiligheden omdat de twee draden elk nog steeds 127 V naar de nul/aarde hadden. Pas enkele jaren later werd er 3 x 380 V van gemaakt en moest de monteur de tweede fasedraad losmaken en op de nul aansluiten. Voor apparaten die nog geschikt waren voor 127 V kreeg je per huishouden 4 transformatoren van 220 naar 127 V toegewezen.
 
KOmt dit veel voor in belgie of is het daar ook een uitzondering?

nieuw geen 3x220V meer voor zover ik weet, maar er zijn nog massa's oudere aansluitingen.

ik zou gewoon een omvormer/regelaar kopen van mono 220 naar 3-fase. steek je gewoon in het stopkontakt. heb dat ook gehad voor mijn draaibank, en zoals gezegd bijkomend voordeel : traploos regelbaar toerental van alle motoren die je erop aansluit.
 
Laatst bewerkt:
Via Liander kan je "anoniem" kijken welke aansluiting er voor jouw gaat gelden,
Het zou voor mij de goedkoopste zijn (gelukkig) ongeveer €200.- voor 3x230 aansluiting.

"onder het mom van een inductieplaat in de keuken"

Ik ben iig weer wat verder met de informatie..
Er is een lijstje met tarieven voor de aansluitwaarden (zwaarte van de stoppen).

Krachtstroom met lage afzekering (3 x 20A geloof ik) is gelijk aan een reguliere huisaansluiting. Vastrecht gaat daarmee niet omhoog.

Het daadwerkelijk laten aanleggen van krachtstroom in de meterkast heeft wel kosten, en de rest van de meterkast moet ook al op orde zijn conform regels (hoofdschakelaar voor kracht, aardlek voor kracht, dat soort dingen).

En je hoeft echt niks te verzinnen hoor, je mag gewoon krachtstroom laten aanleggen in je huis.
 
Er is een lijstje met tarieven voor de aansluitwaarden (zwaarte van de stoppen).

Krachtstroom met lage afzekering (3 x 20A geloof ik) (= 3x 25A)is gelijk aan een reguliere huisaansluiting. Vastrecht gaat daarmee niet omhoog.

Het daadwerkelijk laten aanleggen van krachtstroom in de meterkast heeft wel kosten, en de rest van de meterkast moet ook al op orde zijn conform regels (hoofdschakelaar voor kracht, aardlek voor kracht, dat soort dingen).


zie hierboven..

En je hoeft echt niks te verzinnen hoor, je mag gewoon krachtstroom laten aanleggen in je huis.

om gel*l te voorkomen...
 
zie hierboven..om gel*l te voorkomen...
3x25A zou goed kunnen. Weet het even niet meer uit mijn hoofd.

Ik kan me ook niet herinneren dat ik toentertijd bij mij ergens heb mogen, moeten of kunnen aangeven om welke reden ik een andere aansluiting wilde. Het boeit ze denk ik niet zoveel.

Groepenkast moet in orde zijn, en je moet betalen. Dan vinden ze het wel best.
 
En alsmaar blijven praten over de situatie zoals die in Nederland voorkomt, terwijl deze mijnheer in Erps-Kwerps in Belgie woont, waar een 3 x 230 v in driehoek geschakeld net aanwezig is en waarvan bij hem 2 van de drie fasen in huis gebruikt worden.niet van toepassing :(
 
Laatst bewerkt:
Hoe gaan we dat doen,

wie heeft een schema hoe dat geschakeld kan worden,
Ik had iets gelezen over een frequentie omvormer.. :?
Maar geen idee hoe zoiets geschakeld kan/ moet worden.
380 uit de stoppenkast is niet mogelijk..

Ideeen tip en trucs ik hoor t graag!

ik was toch topic starter...
wat heeft dat met de belgen te maken.... :?
 
Ja inderdaad, in dat oude topic van jou staat het wel mooi.
Helaas cirkelen er nog erg veel stoere verhalen en schrikbarende bedragen over krachtstroom rond, terwijl het best mee valt.
Heel veel huizen hebben gewoon al een 3-fasen kabel in de meterkast, waarvan dan maar 1 fase aangesloten is.

Vroeger bij mijn ouders in de straat met allemaal vrijstaande huizen, had iedereen wel krachtstroom in de schuur dat was gewoon normaal.
Bij mijn nieuwbouwhuis wat ik een paar jaar geleden heb laten bouwen heb ik het ook gelijk aangevraagd toen ik de nutsaansluitingen moest aanvragen, alleen de groepenkast was €100 duurder dan normaal.
De buurman (2 onder 1 kap) deed het niet terwijl de beste man timmerman is....
Tja dan wil je later een fatsoenlijke zaagtafel of zoiets kopen en dan moet je alsnog de portemonnee trekken, en is het duurder dan gelijk bij de nieuwbouw.....
 
Laatst bewerkt:
nieuw geen 3x220V meer voor zover ik weet, maar er zijn nog massa's oudere aansluitingen.

ik zou gewoon een omvormer/regelaar kopen van mono 220 naar 3-fase. steek je gewoon in het stopkontakt. heb dat ook gehad voor mijn draaibank, en zoals gezegd bijkomend voordeel : traploos regelbaar toerental van alle motoren die je erop aansluit.

Zie mijn eerdere post
 
Zie mijn eerdere post
nieuw geen 3x220V meer voor zover ik weet, maar er zijn nog massa's oudere aansluitingen.
ik zou gewoon een omvormer/regelaar kopen van mono 220 naar 3-fase. steek je gewoon in het stopkontakt. heb dat ook gehad voor mijn draaibank, en zoals gezegd bijkomend voordeel : traploos regelbaar toerental van alle motoren die je erop aansluit.

voorbeeld?
 
Terug
Bovenaan Onderaan