nieuwe laklaag R69S

toijan

Rookie
16 feb 2015
2
0
Oss
Wie kan mij vertellen of bij een R69S 1966 origineel wel of niet blanke lak over de zwarte lak mag worden gespoten? En is alleen zwarte lak hard genoeg of erg kwetsbaar. Er zit nu alleen zwarte lak 2k ral nr.9005 op. Alle informatie over het opnieuw spuiten is welkom.
 
Wie kan mij vertellen of bij een R69S 1966 origineel wel of niet blanke lak over de zwarte lak mag worden gespoten? En is alleen zwarte lak hard genoeg of erg kwetsbaar. Er zit nu alleen zwarte lak 2k ral nr.9005 op. Alle informatie over het opnieuw spuiten is welkom.


ik heb ooit een R75/5 die iets jonger was gehad,
voorzover ik weet, was dit één laag (blauw) in mijn geval.
extra laag zou verder geen kwaad kunnen en geeft wel extra bescherming.
 
Je kan gewoon 2k zwart nemen , zoals origineel. Maar basis/blanke lak kan ook prima. Biezen werden er origineel na drogen op gepenseeld met nitrocellulose lak. Je kan ook eerst de witte kleur spuiten daar waar de biezen zitten, bies plakken in de juiste maat fine line tape, daarna het geheel zwart spuiten en de tape verwijderen waarna je het geheel onder de blanke lak spuit ( wit en zwart basislak) . Dat is de makkelijkste methode, maar niet origineel. En je bent afhankelijk van de beschikbare fineline tape breedtes. Of basislak zwart , dan de biezen spuiten door de outline af te plakken en daarna blanke lak spuiten. Is een hoop plakwerk , maar benaderd het origineel.
 
Is inderdaad nogal een werkje. Ik heb ook ooit 's een oude BMW gespoten en de originele lak veegde je er met een doekje thinner zo af, was niet echt goed bestand tegen agressieve oplosmiddelen had ik het idee.

Daarna de bekende biezen en schaduwen, wel een werk maar wel een mooi resultaat.


P7310002Medium.jpg

P7310001Medium.jpg
 
Is inderdaad nogal een werkje. Ik heb ook ooit 's een oude BMW gespoten en de originele lak veegde je er met een doekje thinner zo af, was niet echt goed bestand tegen agressieve oplosmiddelen had ik het idee.

Daarna de bekende biezen en schaduwen, wel een werk maar wel een mooi resultaat.


[afbeelding]
[afbeelding]
Hier heb je de rode kleur eerst in zijn geheel gespoten en daarna het zwart en de blanke lak. Daarna de bies en toen nogmaals blanke lak?
 
Is inderdaad nogal een werkje. Ik heb ook ooit 's een oude BMW gespoten en de originele lak veegde je er met een doekje thinner zo af, was niet echt goed bestand tegen agressieve oplosmiddelen had ik het idee.

Daarna de bekende biezen en schaduwen, wel een werk maar wel een mooi resultaat.


[afbeelding]
[afbeelding]
Het spuitwerk ziet er heel netjes uit. De niet originele kleuren, patronen en biezen zijn niet mijn ding.
 
Bij de originele rode kleur is rechtstreeks biezen over de rode en zwarte kleur niet mogelijk zonder eerst blanke lak te spuiten. Ook al is het dan niet origineel voor dit type, de kleurstelling vind ik wel mooi.
full
 
Hier heb je de rode kleur eerst in zijn geheel gespoten en daarna het zwart en de blanke lak. Daarna de bies en toen nogmaals blanke lak?

Nee, gewoon de klassieke manier gevolgd, dus eerst de kleur van de bies gespoten (zilver), daarna de bies getaped, daarna het oranje metallic (niet mijn keus maar vooruit...) en de zwarte schaduw. Toen de getapete bies eraf gestrokken en de boel in de clear.

Vanwege de oranje en zwarte laag over de bies ontstond hier een redelijk diepe overgang (had het oranje niet helemaal vol over de bies gespoten gelukkig) maar die kan je afronden met een stukje scotch brite fijn (grijs). 2 lagen clear, natschuren en nog 2 lagen clear en dan polijsten.

Dat was het een beetje.
 
Nee, want dat is niet zoals de kleur origineel is opgebouwd. Wel is een egaal grijze ondergrond geschikt als basis, maar niet noodzakelijk.

Als ik mag vragen: hoe zet jij die bies dan uit?

Zoals ik het doe maak ik gebruik van tape om een bies te zetten. Ik spuit dus de kleur van de bies (zilver), plak er van fine-line tape een biesje overheen, spuit de resterende kleuren en trek het tape er weer af. Zo heb ik tientallen Zundapps gespoten.

Nadeel is dan dat je ten eerste afhankelijk bent van het verkrijgbare tape waardoor je in principe alleen maar biezen van 3, 6 en 9 mm kunt maken, en ten tweede stapel je alle verf over je tape heen waardoor er een behoorlijke overgang kan ontstaan tussen bies en de rest. En ik trek een tape of maskeerfolie er graag direct na het spuiten vanaf zodat de natte rand kan straktrekken. laat je dat tape een week zitten nadat er overheen gespoten is dan wordt de rand niet mooi strak meer.

Ik heb ook wel 's een enkele bies over bestaand werk gespoten en het voordeel is dan dat je die bies iedere breedte mee kan geven die je wilt maar dan moet je de bies gaan uitzetten, dus een ruimte afplakken die je in de kleur van de bies volspuit, en het valt niet mee om de breedte dan overal perfect gelijk te houden. Ook een kort bochtje valt niet mee omdat het tape kan gaan liften.

Maar als ik kijk naar die superconsistente lijnen op die BMW dan heb jij daar niet zoveel moeite mee. Echt super vakwerk :}
 
Laatst bewerkt:
Ik vind, vanaf de foto, dat jouw kwaliteit er niet veel voor onder doet. :}


Bedankt voor het compliment maar er zit inderdaad wel wat verschil tussen een hobbyist in een eigenbouw cabine en een vakman met tig jaar opleiding, ervaring én professioneel gereedschap.

Dat professionele gereedschap heb ik ook wel (spuiten en lak), maar de cabine is niet te vergelijken.

Laten we zeggen dat ik een goede klant ben van 3M Finesse-it polijstmiddelen... ;)
 
Als ik mag vragen: hoe zet jij die bies dan uit?

Zoals ik het doe maak ik gebruik van tape om een bies te zetten. Ik spuit dus de kleur van de bies (zilver), plak er van fine-line tape een biesje overheen, spuit de resterende kleuren en trek het tape er weer af. Zo heb ik tientallen Zundapps gespoten.

Nadeel is dan dat je ten eerste afhankelijk bent van het verkrijgbare tape waardoor je in principe alleen maar biezen van 3, 6 en 9 mm kunt maken, en ten tweede stapel je alle verf over je tape heen waardoor er een behoorlijke overgang kan ontstaan tussen bies en de rest. En ik trek een tape of maskeerfolie er graag direct na het spuiten vanaf zodat de natte rand kan straktrekken. laat je dat tape een week zitten nadat er overheen gespoten is dan wordt de rand niet mooi strak meer.

Ik heb ook wel 's een enkele bies over bestaand werk gespoten en het voordeel is dan dat je die bies iedere breedte mee kan geven die je wilt maar dan moet je de bies gaan uitzetten, dus een ruimte afplakken die je in de kleur van de bies volspuit, en het valt niet mee om de breedte dan overal perfect gelijk te houden. Ook een kort bochtje valt niet mee omdat het tape kan gaan liften.

Maar als ik kijk naar die superconsistente lijnen op die BMW dan heb jij daar niet zoveel moeite mee. Echt super vakwerk :}


Zoals je al zegt ben je met de bovenstaande methode afhankelijk van de breedtes die verkrijgbaar zijn in fine line. Nou is iedere breedte te ( laten ) maken, maar over het algemeen is 3, 6 en 9 mm het meest verkrijgbaar. Grootste probleem geef je zelf al aan. Stel dat je een meerlaagskleur moet spuiten met bijv. een grof metallic ondergrond. Als je daar eerst een bieskleur voorspuit en die afplakt en daarna begint met de kleuropbouw, dan komt de bies wel heel diep te liggen. En bij het ''aftoppen'' van de overgang loop je wel een heel groot risico dat langs de randen van de bies de grijze metallic ondergrond van de hoofdkleur er doorheen komt. Zeker groffe metallic gaat omhoog staan tegen het plakband. Bij de rood zwarte kleur van de BMW zou de rode kleur langs de randen van de bies onder het zwart zichtbaar worden en moet je alsnog de bies afplakken en tussen het plakband door bijspuiten. Dat kun je voorkomen door als laatste de bies te spuiten( of penselen). En zoals je al schrijft, dan moet je afplakken en tussen het plakband spuiten. Bies plakken van de juiste breedte of smaller en daaromheen plakken en daarna de eerste bies er tussenuit halen.Vooral in korte bochten is dat wel lastig met plakken van de binnenbocht, maar het is niet anders. Ook moet de rest goed dichtplakken anders heb je gegarandeerd nevel op je hoofdkleur, zeker goed zichtbaar als de bies een metallic is op een donkere uni hoofdkleur.

Nou is de kleur van die BMW zo dat je zowiezo niet over de rode basecoat kunt spuiten zonder dat de bovenliggende kleur veranderd en je de bies niet rechtstreeks op het rood oof zwart kunt spuiten. De bies wordt dan ook rood ivm de inkt toevoeging in de rode kleur. Je zult dan eerst blanke lak moeten spuiten , of beginnen met de bieskleur en de bies later bijspuiten. Gek he ,dat het meer dan een paar honderd euro kost om zo'n tank te spuiten.
 
Gek he ,dat het meer dan een paar honderd euro kost om zo'n tank te spuiten.

Oh, ik dacht dat ik de enige was die voor gek wordt verklaard als ik 200 euro vraag voor het spuiten van een tank in meerdere kleuren..... :X

Maar bedankt voor je uitleg, het klopt inderdaad dat het stapelen van de kleuren tegen die geplakte bies aan soms een probleem kan zijn, dat oranje metallic was ook een combi kleurtje (Lamborghini-orange geloof ik) met een extra tint over de oranje base. Dan nog zwart eroverheen en je hebt een opstaande rand bij je bies waar je je jas aan op kunt hangen.

En je hebt inderdaad gelijk dat je dan tegen die rand aan de onderliggende kleuren kunt zien, ook niet mooi.

thanks, weer wat geleerd.

Wat ik wel heb ervaren tijdens het spuiten van die oranje BMW is dat het effect van die 3-laags kleur snel teniet gedaan werd door die zwarte schaduwrand. Je moet hem uitnevelen maar de geringste zwarte nevel zorgde ervoor dat de mooie xirallic oranje meteen dichtsloeg en er van het heldere effect weinig overbleef. Dat was wel even opletten en met de airbrush van de oranje vlakken wég spuiten... :/
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan