xr600r bougie vonkt niet

crazydata

MF'er
18 nov 2015
53
0
rotterdam
Na het kopen van een Honda XR600R Bj 1990 waarvan de bougie niet vonkte heb ik het volgende gedaan

Nieuwe ontstekings/verlichting spoel
nieuwe bobine en bougie kabel
nieuwe bougie en bougie kapje
nieuwe CDI

alle kabels zijn door gemeten en er is geen kabel breuk
en pulse generator ook wel genoemt krukas sensor heeft een weerstand van 398 ohm en dat is binnen de waarde van 360 t/m 440 ohm
Killswitch doorgemeten en zelfs ook al een keer los gekoppeld maar nog steeds geen vonk

dus ik ben eigenlijk aan het einde van mijn zoektocht wat het zou kunnen zijn waarom hij niet vonkt

de verlichting bekabeling is ook aan gerotzooid door vorige eigenaar maar naar mijn inziens heeft dit geen invloed op de ontsteking

dus vandaar dat ik nu mijn zoektocht verder zet op forums en toch de kennis aan moet gaan spreken van andere hobbyisten/monteurs

dus mijn vraag heeft iemand een idee wat het kan zijn of ben ik wat vergeten te checken
 
ik begreep hem gelukkig van het meten en de volt meter die ik gebruik kan dat wel aan is niet een huis tuin en keuken dingetje gelukkig

en ik heb nu nog 1 bestelling lopen die komt tussen 2 en 4 dec dat is een nieuw vliegwiel en doet hij het dan nog steeds niet ben ik ff uitgeknutsled
messchien dat ik nog 1 cdi koop omdat deze toch wel gevoelig zijn en storingen veroorzaken en op dit hele berdag maakt me die paar tientjes voor een nieuwe cdi ook niet meer uit

en ik dacht juist dat hier de handige harry's zaten daarom mijn vraag hierzo... en messchien klinkt het stom maar vind dat het nu wel een uitdaging is geworden hem aan de praat te krijgen
 
Het enige wat ik nu nog kan bedenken is het wegtrekken van massa tijdens het starten, en dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Jij hebt de kabel al verlegt en de waarden van de accu waren goed tijdens de start.
Vliegwiel geloof ik ook niet in, want ik heb wel eens magneten gezien die verre van netjes waren en nog steeds hun ding deden. Als er al opties niets aan te zien is......
Blijft volgens mij alleen de ontsteking, bobine en de cdi over....
En nu zit ik even te denken..., weerstandswaardes goed......., maar Het kan natuurlijk zo zijn dat de contacten van de cdi inwendig doorslaan bij belasting en dat kan je niet meten.
En nu vraag ik mij af, en dat zullen anderen wel weer kunnen vertellen, is het dan niet beter om de uitgaande puls van de cdi te meten ?
 
Laatst bewerkt:
ik heb voor mezelf een plan bedacht..
ik wacht het nieuwe vliegwiel af is dat het ook niet dan nieuwe cdi bestellen en dan 6 lossen draden aansluiten dus niet de kabelboom gebruiken zodat ik zeker weet dat ze nergens massa maken of wat

1 rood/zwart van spoel naar cdi
2 zwart/wit van stop knop naar cdi
3 zwart/geel van cdi naar bobine
4 groen van de massa (welke ik direkt van frame en blok trek
5blauw/geel van de krukas sensor naar cdi
6 groen/wit van krukas sensor naar de cdi

zoals je ziet op de diagram het zou heel simpel moeten zijn

Wiring-Diagram-1985XR350R.gif


ik weet gewoon zeker dat de onstekings spel goed is en krukas sensor en bobine en kabel/kapje dit is nieuw uit doos gekomen en diverse nieuwe bougies geprobeerd

hou jullie geupdate als ik het nieuwe vliegwiel heb
 
Laatst bewerkt:
ik zit alleen nu ff te kijken naar die diagram en ik ben niet echt een ster erin maar zoals deze is opgebouwd zijn de onsteking en de verlichting/spanings regelaar twee aparte circuits.
heel de spanings regelaar is toch niet nodig voor de onsteking
 
Volgens mij haal ik nu twee topics door elkaar :X :$


( ja dus, net deze gelezen ---> Aaaarghhh.....Ducati vonkt niet ! )

haha geen probleem
ik vind het niet erg alle vragen en meedenken en tijd die jullie er in steken om te antwwoorden word hier zeer gewaardeerd en vind het niet erg om soms dubbele antwoorden te geven


k heb alleen nog 1 vraag messchien dat iemand dat weet..
op de onstekins spoel op de ijzeren bracket waar de winidngen om zitten daar zit aan de buiten kant waar dus de magneten langs draaien epoxy hars op kan dat een probleem zijn of moet ik dat er van afhalen
 
Laatst bewerkt:
wat moet ik meten de volt op de bougiekabel ? want dat heb ik al eens gedaan en dat is nihil een paar volt
+
het probleem is een beetje dat ik nergens kan vinden hoeveel volt er op moet staan wat ik meet
daar bedoel ik mee kabel van cdi naar bobine en bougie kabel
overal lees ik weerstand in ohm en die waardes kloppen


Nu denk ik even hard op, en als ik het fout zeg verbeter mij, want van elektronica heb ik ook niet genoeg worst gegeten *D

De functie van de bobine is het omzetten van een relatief lage spanning in een hoge piekspanning. Aan de primaire kant laag (ingaande), secundaire (uitgaande) kant hoog.
Als jij op secundaire kant van de bobine een lage spanning meet, dan wil dat toch zeggen dat de cdi zijn werk wel doet, maar de bobine het niet omzet ?
 
Het is een cdi ontsteking en deze zorgt voor een spanning van een paar honderd volt op de primaire spoel van de bobine.

Oke, duidelijk.
En dan nog even voor de weet. Wat gebeurd er als je de primaire zijde aan massa zou leggen en de massa aan stroom ? Beter gezegd, kan een bobine ook andersom werken ?
 
Laatst bewerkt:
Oke, duidelijk.
En dan nog even voor de weet. Wat gebeurd er als je de primaire zijde aan massa zou leggen en de massa aan stroom ? Beter gezegd, kan een bobine ook andersom werken ?
Als je de massa op de verkeerde primaire aansluiting maakt dan heb je bij sommige bobines kortsluiting want de massa zit inwendig soms aan de kern die weer aan je frame zit en de 2 spoelen zitten allebei aan massa verbonden.
Sluit je hem verkeerd om aan dan heeft je secundaire spoel geen massa.
 
Als je de massa op de verkeerde primaire aansluiting maakt dan heb je bij sommige bobines kortsluiting want de massa zit inwendig soms aan de kern die weer aan je frame zit en de 2 spoelen zitten allebei aan massa verbonden.
Sluit je hem verkeerd om aan dan heeft je secundaire spoel geen massa.

Dat wist ik, maar het ging mij meer om de bobines die geen massa af frame krijgen.

Ik denk weer even hard op : volgens jouw uitleg gebeurd er niks omdat secundaire spoel geen massa krijgt, wanneer de bobine geen massa via het frame krijgt ?
Ik denk dat de spoel in twee richtingen kan werken zolang er geen kortsluiting word gemaakt.
Waar maak ik de denk fout ?
 
Als je de polariteit wisselt dan loopt de massa van de secundaire spoel via de cdi i.p.v. de massa.
Ik zeg niet dat hij dan niet vonkt maar ik zou het risico niet nemen.
Waarom zou je dat überhaupt willen?
 
Als je de polariteit wisselt dan loopt de massa van de secundaire spoel via de cdi i.p.v. de massa.
Ik zeg niet dat hij dan niet vonkt maar ik zou het risico niet nemen.
Waarom zou je dat überhaupt willen?

Nee, niet willen. Het is meer om te kunnen beredeneren wat er gebeurd in het geval de stekkers op de bobine worden omgewisseld. Wat bij de xr mogelijk is.

En even los daarvan, weet ik niet precies wat er aan de oude kabelboom gehobbybobt is, en wat dat voorheen al aan schade heeft opgeleverd. Pulsgever vernield ?
 
Laatst bewerkt:
Het is heel goed mogelijk dat er een blusdiode in de cdi zit die te inductiespanning die in tegengestelde polariteit terug komt ongeveer kortsluit naar massa. ( dit om de elektronica te beschermen tegen de hoge inductiespanningen (een paar honderd volt)
Wissel je de polariteit om op de bobine dan komt er nooit meer dan 0.7 volt op de bobine omdat alles boven 0,7 volt in een richting naar massa word kortgesloten.
Edit:
Dat laatste kan alleen als er een diode in de bobine zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is heel goed mogelijk dat er een blusdiode in de cdi zit die te inductiespanning die in tegengestelde polariteit terug komt ongeveer kortsluit naar massa. ( dit om de elektronica te beschermen tegen de hoge inductiespanningen (een paar honderd volt)
Wissel je de polariteit om op de bobine dan komt er nooit meer dan 0.7 volt op de bobine omdat alles boven 0,7 volt in een richting naar massa word kortgesloten.

:) Ah !* Weer wat geleerd :Y
 
na een dagje zoeken en meten want het laat me niet echt los... heb ik een theorie bedacht
het is een motor uit 1990 en blok uit 1994
en ik zat te denken aan wat Raymond W zei over die onderdelen met verschillende nummers per jaartal
dat ze het vliegwiel van het 1990 blok hebben gebruikt op een 1994 blok en in 1991 is bij de xr600r de ontsteking veranderd
en ik denk om een goed verhaal te hebben bij de verkoop dat door de verkoper is gezegt hij deed het en is opeens gestopt met vonken..
maar dat ze dat andere blok eronder hebben gehangen en spullen hebben overgezet en hij het nooit meer heeft gedaan
het vliegwiel is onderweg en zou er tussen 2 en 4 dec zijn dus kan niet wachten om uit te proberen en om te kijken of me theorie klopt
 
Terug
Bovenaan Onderaan