xr600r bougie vonkt niet

crazydata

MF'er
18 nov 2015
53
0
rotterdam
Na het kopen van een Honda XR600R Bj 1990 waarvan de bougie niet vonkte heb ik het volgende gedaan

Nieuwe ontstekings/verlichting spoel
nieuwe bobine en bougie kabel
nieuwe bougie en bougie kapje
nieuwe CDI

alle kabels zijn door gemeten en er is geen kabel breuk
en pulse generator ook wel genoemt krukas sensor heeft een weerstand van 398 ohm en dat is binnen de waarde van 360 t/m 440 ohm
Killswitch doorgemeten en zelfs ook al een keer los gekoppeld maar nog steeds geen vonk

dus ik ben eigenlijk aan het einde van mijn zoektocht wat het zou kunnen zijn waarom hij niet vonkt

de verlichting bekabeling is ook aan gerotzooid door vorige eigenaar maar naar mijn inziens heeft dit geen invloed op de ontsteking

dus vandaar dat ik nu mijn zoektocht verder zet op forums en toch de kennis aan moet gaan spreken van andere hobbyisten/monteurs

dus mijn vraag heeft iemand een idee wat het kan zijn of ben ik wat vergeten te checken
 
Hoeveel ruimte zit er tussen de kern van de spoel en de magneten?
Als dat minder is dan 1a2mm gaat dat vliegwiel het verschil niet maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat is niet echt te meten omdat de spoel op de zij cover van het blok zit en en als je die weer dicht makt dan pas de spoel in het vliegwiel valt
de reden dat ik hier op gok een beetje is omdat het het enigste nog is wat het zou kunnen zijn omdat alles is vervangen of is door gemeten en er ook verschillende part nummers zijn van jaren vliegwielen
 
Misschien is het handig als je eens duidelijk gaat zoeken welke onderdelen uit welke bouwjaren je op je motor hebt zitten?

Volgens de onderdelennummers zijn niet alleen de vliegwielen anders.
Maar ook de bobines, stator en misschien nog wel veel meer.

Om je even op weg te helpen kan je hier de verschillen gaan zoeken:
http://www.cmsnl.com/honda-xr600r-1990-belgium_model6873/partslist/

http://www.cmsnl.com/honda-xr600r-1993-belgium_model6890/partslist/

let wel, ik zeg niet dat het niet kan werken met een mix uit 2 bouwjaren maar ergens zit er iets waardoor de vonkerij het af laat weten.

Misschien kunnen ze je meer vertellen in het xr-topic?
 
ok zou ff een update geven maar heb het vliegwiel vervangen en nog steeds geen vonk... :/
ik zit nu te wachten op een CDI en dan is alles van het 1994 blok tot aan het bougiekapje 1994
dus ik hou jullie geupdate hoe of wat het moet goed zijn gewoon met die nieuwe CDI
 
er komt 74 volt wisselspanning op de piek van de trap op kickstart op de zwart/rode draad
en ja zwart/witte draad van motorstop is ook losgekoppeld geweest en deed hij ook niks
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik ook het idee dat de reden is geweest spullen van 1990 op een 1994 blok wat Raymond zei.
Omdat er in 1991 grote verandering is geweest in de onsteking.
Ontstekings spoel had in 1990 weerstand tussen de 300 en 400 ohm en na 1991 weerstand tussen de 100 en 200 ohm en dan krijg je toch hele andere waardes van volt die naar de CDI gaan
dus morgen komt de nieuwe 1994 CDI binnen en dan maar weer proberen want dan is alles spoel ,vliegwiel, CDI ,pulsegever , en bobine en bougie kabel en kapje model 1994.
dus er komt zeker een update dan hoe of wat
 
met cdi losgekoppelt de weerstand van de pulsgever meten op de aansluiting van de cdi. Meet die ook tijdens het kicken. De gemeten weerstand moet veranderen dan.
 
Heb ook de zwart/gele draad gemeten die naar de bobine gaat hoeveel daar uit komt dat is op piek van kick 29 volt..
Weet niet of dat genoeg is mij lijkt van niet maar kan nergens die waardes vinden..
Weet iemand hoeveel volt er de bobine in moet gaan.. rare is wel dat er geen stroom uit bobine komt..
Vandaar mijn idee dat 29 volt te weinig is
 
jah dat dacht ik zelf ook E,G.J
en thx Raymond voor de URL had hem zelf ook al met forum door zoeken gevonden en doorgelezen
nou zoektocht dan maar naar hoeveel volt er uit de geel/zwarte draad komt die vanuit CDI naar bobine gaat
er staat me iets bij dat ik ergens had ge;ezen over 200 volt maar heb zoveel info gezien laaste weken over XR600R dat ik het niet meer zeker weet
 
Laatst bewerkt:
Het is een cdi ontsteking en deze zorgt voor een spanning van een paar honderd volt op de primaire spoel van de bobine.


zoektoch in google brengt me naar me eigen topic.... :+ dus dat antwoord had al was ik al alleen vergeten

nou wat zag op track en trace is me CDI er binnen enkele uren kan niet wachten om hem te proberen zou die motor dan toch nog vandaag tot leven komen.... *O*
 
Jemig...ik ben onderhand net zo benieuwd als jij.Wat een geëmmer zeg! Daar zou je kierewiet van worden.Alles vervangen wat erop zit zo'n beetje en niks opschieten. Ik hoop echt dat je je beessie aan de praat krijgt.Maar heb ook een bang voorgevoel.. Het zal toch niet hè...
Duim voor goed nieuws,succes!

Groet,Auke.

En in het ergste geval gewoon weer opnieuw beginnen.Je weet nu in elk geval dat je spullen goed zijn dus dan kan het alleen nog naar in de verbindingen zitten zou ik denken. Maar hopelijk komt het zover niet.
 
dacht toen ik hem kocht dat het een makkelijke klus zou worden om hem aan de praat te krijgen
maar het is meer een uitdaging geworden nu om hem aan de praat de krijgen..
voor ik hier aan begon had ik bijna tot niks kaas gegeten van elektronica van een motor .. maar dat is aardig bij gespijkerd nu :P
en zit ook met smart te wachten nu op de CDI... kom op meneer DHL :)
het moet haast wel de CDI zijn omdat alles tot aan de CDI goed is en uit de CDI naar de bobine te weinig stroom gaat om een vonk te genereren
maar wat de uitkomst ook is vanavond staat het hierzo en doet hij het niet beginnen weer weer van voor af aan met meten en cotroleren
 
Terug
Bovenaan Onderaan