Ram's XS750E Scrambler / Tracker project

Er bestaan ook geperste leidingen (net als hydrauliek leidingen op bijvoorbeeld een perscylinder) die NIET draaibaar zijn.
Dat merk je snel genoeg als je probeert het oog te draaien tov de leiding..
 
Er bestaan ook geperste leidingen (net als hydrauliek leidingen op bijvoorbeeld een perscylinder) die NIET draaibaar zijn.
Dat merk je snel genoeg als je probeert het oog te draaien tov de leiding..
IMG_20160708_173221_zpsn0kqxxav.jpg


Soms loont het wel eens om de meegeleverde documentatie te checken |( Maar goed, we blijven mannen he, waarvoor zouden wij een handleiding nodig hebben ?! :9

Ziet er een stuk beter uit zo:
IMG_20160708_174134_zpsjx3wa2xz.jpg


Afgelopen dagen ook de kabelboom afgewerkt, het laatste stukje wat ik nog moest intapen:
IMG_20160708_191707_zpsqybvharz.jpg


Op de motor alles gepast, weggefrommeld en dan met tie-raps alles vast gezet. Kabelboom terug uit de motor en dan stukje per stukje de tie-raps doorknippen en intapen. Dit is het resultaat:
IMG_20160709_110550_zpsh2knip0q.jpg


Kabelboom? Check. Laatste elektrische puntje: batterijbak inrichten en kabeldoorvoeren monteren:
IMG_20160709_114302_zpssv3blmcs.jpg


En "tada":
IMG_20160709_125231_zpspo3euem4.jpg


Linkse doorvoer is de + kabel die naar het starterrelais gaat en daar wordt afgetapt voor de + van het elektrisch systeem. De middelste 2 zijn voor de kabeldoorvoer naar de CDI en de rechtse is voor de massa kabel. Kabel daarvoor moet ik nog maken. Aan de binnenkant is alles lekker ingepakt met schuim (zat bij de batterij):
IMG_20160709_130218_zps0vt618or.jpg


Vandaag op het werk even kijken of ik snel een kabeltje kan fixen, dan kan alles terug in de motor en kan ik eens kijken of het elektrisch systeem nog volledig werkt en dan misschien deze week hem eens in gang proberen te slingeren :P

Succes met de maandag allemaal! :W
 
Daar zijn we weer! Afgelopen week een kabel aangepast zodat ik nu ook een massakabel heb om te kunnen aansluiten:
IMG_20160711_191618_zpsesnq87i7.jpg


Het spatbord ook afgelakt en gemonteerd:
IMG_20160713_184809_zpslak5keo8.jpg


En de kabelboom terug op zijn plek gelegd:
IMG_20160713_193815_zpsu9pwajrd.jpg


Daar ga ik alleen nog wat mee mogen prutsen :+ Koplamp werkt al. Remlicht, tellerverlichting en claxon ook, de rest moet ik even uitzoeken om te kijken hoe alles weer aangesloten moet worden :? Maar het heeft voordien gewerkt, dus dat moet lukken!

Fijne avond! :W
 
Het einde is in zicht! Dus moet ik binnenkort natuurlijk wel veilig een keer kunnen starten zonder mijn prachtige tank te beschadigen. Even langs de dierenwinkel:
IMG_20160714_161809_zpsmuah1lsw.jpg


Niet meer geschikt voor konijnen binnenkort :+ Gisteren ook een stuk aluminium plaat gaan halen om mijn zadelpan van te maken:
IMG_20160714_161836_zpsdy0wtni5.jpg


Met wat verwarmen en mijn gewicht in de strijd gaf hij zich al snel gewonnen en kreeg hij een plaatsje op het frame:
IMG_20160714_172004_zpsvz7wktge.jpg


Ik moet alleen de ronding op het einde en de punt naar voren toe nog afwerken, maar ik had weinig zin om gisteren alles nog smerig te maken met aluminium troep :X Dus maar even verder gewerkt aan de elektro.

De rechterkant van de motor wilde ondertussen al knipperen (ofja werken is beter uitgedrukt, mijn led-relay lijkt weinig te doen, maar gelukkig werkt het standaard relay wel om te testen), maar de linkerkant stribbelde tegen. Alles nagekeken, niets gevonden.. Tot ik mij bedacht dat ik in het begin ook problemen had met de schakelaar :/ Even meten en daarna open schroeven gaf uitsluitsel:
IMG_20160714_192108_zpst7nrkafc.jpg


Een soldeerpunt los gekomen, zoals verwacht. Goed, alles werkt nu weer (olie en neutraalschakelaar heb ik nog niet getest omdat er nog geen aarding ligt van het blok naar het frame / van het frame naar de batterij), maar ik heb wel nog 2 kabeltjes over:
IMG_20160714_195928_zpsff0d60hy.jpg


Een gele uit de grote kabelboom en een licht bruine uit het contact/middencluster. Ik kan alleen niet direct terug vinden waar die in moeten :? Dat wordt dus nog even uitzoeken, alhoewel het er sterk op lijkt dat ze overbodig zijn. Vreemd, maar waar..
 
Laatst bewerkt:
Het einde is in zicht! Dus moet ik binnenkort natuurlijk wel veilig een keer kunnen starten zonder mijn prachtige tank te beschadigen. Even langs de dierenwinkel:
[afbeelding]

Niet meer geschikt voor konijnen binnenkort :+ Gisteren ook een stuk aluminium plaat gaan halen om mijn zadelpan van te maken:
[afbeelding]

Met wat verwarmen en mijn gewicht in de strijd gaf hij zich al snel gewonnen en kreeg hij een plaatsje op het frame:
[afbeelding]

Ik moet alleen de ronding op het einde en de punt naar voren toe nog afwerken, maar ik had weinig zin om gisteren alles nog smerig te maken met aluminium troep :X Dus maar even verder gewerkt aan de elektro.

De rechterkant van de motor wilde ondertussen al knipperen (ofja werken is beter uitgedrukt, mijn led-relay lijkt weinig te doen, maar gelukkig werkt het standaard relay wel om te testen), maar de linkerkant stribbelde tegen. Alles nagekeken, niets gevonden.. Tot ik mij bedacht dat ik in het begin ook problemen had met de schakelaar :/ Even meten en daarna open schroeven gaf uitsluitsel:
[afbeelding]

Een soldeerpunt los gekomen, zoals verwacht. Goed, alles werkt nu weer (olie en neutraalschakelaar heb ik nog niet getest omdat er nog geen aarding ligt van het blok naar het frame / van het frame naar de batterij), maar ik heb wel nog 2 kabeltjes over:
[afbeelding]

Een gele uit de grote kabelboom en een licht bruine uit het contact/middencluster. Ik kan alleen niet direct terug vinden waar die in moeten :? Dat wordt dus nog even uitzoeken, alhoewel het er sterk op lijkt dat ze overbodig zijn. Vreemd, maar waar..

Einde zeker in zicht!

Wel de benzinebestendige versie van de drinkflessen meegenomen hoop ik?
 
Geel is verklikkerlampje dash voor grootlicht, en lichtbruin of chocola is idem voor knipperlicht links
 
Geel is verklikkerlampje dash voor grootlicht, en lichtbruin of chocola is idem voor knipperlicht links
Hah! Dat zou je denken :D Nochtans is die voor het knipperlicht al aangesloten en werkt die ook netjes via de schakelaar en tegelijk met voor-/achter knipperlicht. Alsook werkt het lampje van de high beam in de toerenteller zoals het zou moeten.

Volgens het schema zou er een gele kabel naar de koplamp moeten lopen en daar gesplitst moeten worden in 1x geel voor het groot licht en 1x geel voor het high beam lampje. Maar dit is al niet het geval, er komen 2 enkele losse gele kabels aan in de koplamp. 1 met mannelijke en 1 met vrouwelijke bullit connector.
 
Weekend update! *O*

De veroorzaker gevonden van de niet werkende knipperlichten aan de linkerkant:
IMG_20160714_192108_zpst7nrkafc.jpg


Soldeerverbinding losgekomen.. Dus de soldeerbout boven gehaald en toen werkte de knipperts weer :9 Maar wat zag ik? Het achterlicht deed helemaal niets. Remlicht, knipperts, alles behalve de gewone verlichting. Daar dus ook maar eens opereren:
IMG_20160715_195807_zps8xn5swob.jpg


Het lijkt wel een vloek, losse soldeerverbindingen '( Helemaal los gekomen van de printplaat:
IMG_20160715_200550_zps15aeqqk3.jpg


Gelukkig was de soldeerbout nog warm, dus was ook dat snel opgelost en kon de koplamp weer dicht:
IMG_20160715_210946_zpsy0qjf3vn.jpg


Ondertussen ook nog een pakketje ontvangen:
IMG_20160716_101911_zpslowjtvtq.jpg


Geel H4 lampje en een stuk uitlaatbocht en klem. Maar uiteraard was die hoek het weer nét níet, dus de slijpert erin en met de TIG terug dicht maken:
IMG_20160716_111214_zpsdtvyje3g.jpg


En dan ziet het er zo uit:
IMG_20160716_120548_zpsz03fq8xw.jpg

IMG_20160716_120557_zpsjsa9wbyt.jpg


Iets normalere houding :) Verder ook de achterrem gevuld:
IMG_20160716_123129_zpsytgohr1m.jpg


En ontlucht met de one man brake bleeder:
IMG_20160716_123754_zpsdbaxi3s1.jpg


Zelfde verhaal aan de voorkant:
IMG_20160716_125239_zpsiqapsjlm.jpg


Motorolie ook in het blok gegoten:
IMG_20160716_135639_zpsj8og0t3n.jpg


Zit ongeveer 3L in, dus het niveau gaat nog dalen als ik hem kan laten draaien. Cardan en midden overbrenging ook gevuld:
IMG_20160716_140414_zpsfhtvwkef.jpg


En, omdat er ook andere projecten afgewerkt moeten worden, ook nog wat hout laten schaven voor een tafelblad voor een nog te bouwen tafel:
IMG-20160716-WA0020_zpsqrmszhuk.jpeg


Goed, genoeg voor dit weekend denk ik zo! :9 Fijne avond nog allemaal! :W
 
Volgens mij is dit de meest onderhanden genomen xs750 aller tijden
Goh, er zijn er hier nog een paar, maar toch bedankt ;)

Nog eens een update voor dat oma langs komt.. In de afgelopen dagen de brandstofleidingen geplaatst:
IMG_20160723_153943_zpsncm4n7vr.jpg


Verder ook nog verder gewerkt aan de zadelpan. Die was al grof op de juiste maat, maar behoefde nog wat eindafwerking. Dus eerst de voorkant bijgetrimmed:
IMG_20160723_135023_zpsnmnpzze9.jpg


En dan nog de boog op het einde, daarvoor eerst een DHZ-passer gemaakt en dan aftekenen maar:
IMG_20160723_140432_zpsaolc0v5d.jpg


Grof afgeslepen, een bocht maken met een rechte schijf door 4mm dik aluminium gaat namelijk niet zo lekker :+
IMG_20160723_141710_zpshqsptlix.jpg


Maar met wat ouderwets handvijlen valt er best wel iets van te maken *D
IMG_20160723_150328_zpsaozliygp.jpg


Nog een afspraakje maken om het zadel te gaan bekleden en dan is voor zo ver ik even kan overzien alles klaar!
IMG_20160723_150351_zpscv0c2mww.jpg


Ohja, morgen nog eens even mijn elektrobak volledig aansluiten en dan misschien eens controleren of hij nog wil starten :o Wel nog even controleren of alles werkt zoals het zou moeten, ik merkte bij het uitmeten/aansluiten van de bekabeling dat de bekabeling van de gelijkrichter een beetje warm wordt. Nu lijkt dat ook te kloppen, volgens het elektrisch schema staat dat gedeelte namelijk onder spanning vanaf het moment dat je het contact op zet. Maar goed, morgen eerst nog even checken dus ;)

Fijne avond en een fijne zondag nog allemaal! :W
 
Nog een mini-zondagsupdate, vandaag nog wat gehobbyd namelijk :)

De tank eventjes gepast, om te controleren of de zadelpan geen problemen geeft bij montage:
IMG_20160724_105009_zpstjkl051m.jpg


Dat ziet er goed uit *D Daarna verder gegaan met het inbouwen van de elektrobak, een werkje waar ik al een tijdje tegen op zag :/ Maar goed, na heel wat gekloot zit hij er in en kon de elektra voor de eerste keer gevoed worden door de lithium accu:
IMG_20160724_172620_zpslknpoqi0.jpg


Olie en neutraal lampje werken ook weer met het aansluiten van de CDI, mooi zo 8-) Vervolgens een poging gedaan om met de kickstart het olielampje uit te laten gaan, maar dat was niet zo vruchtbaar.. Goed, dat kan uiteraard ook met de starter, maar daar ging het even niet helemaal lekker.. Schakelaar wilde niet werken, uiteraard door de isolatie van het stuur, dus dat moet ik nog oplossen.

Om dat te overbruggen een verbinding gemaakt rechtstreeks op het starter relais om zo de startknop na te doen, maar na 1 klik viel de spanning volledig weg. Na wat zoeken lijkt het er op dat de lithium gewoon niet heel erg vol is en ik dus gewoon met de kick zal moeten starten om dan de batterij bij te laden. Of een extra batterij met startkabels natuurlijk O-)

Fijne avond allemaal en succes morgen! :W
 
Goed bezig! En als ie strax net zo rijdt als mijn fiets zou het helemaal top zijn
Zo goed dat ik hem wil verkopen? ;)

Vandaag was een werkdag, ook in de garage. Aangezien alles nu zo goed als op zijn plek zit moet ik toch weer eens proberen om hem aan te slingeren :Y

Buiten gezet voor de veiligheid:
IMG_20160725_185503_zps59hj2wws.jpg


Nieuwe plaatsing van de demper is zo ook beter te zien :) Goed, benzine er in, even laten doorlopen naar de carbs en dan kicken! Jammer genoeg helemaal geen actie.. Vreemd :? Misschien dat kicken niet snel genoeg gaat? Extra batterij via startkabels aan de motor gehangen en dan maar via de startmotor proberen.. Ondertussen is het oliedruklampje wel uitgegaan, dat is al iets, maar..

Nog niets |( Vonk controleren? Vonkjes genoeg. Brandstof? Zit er in. Misschien dat de carbs het niet lekker doen? Om die uit te sluiten maar wat remreiniger erin en eens proberen. Plofjes! :o En backfire :( De andere cilinders waar ik geen remreiniger in had gespoten deden ook helemaal niets..

Morgen verder proberen dan maar :/ Ik heb zo'n vermoeden dat de nok van de ontsteking 180 graden gedraaid zit:
full


Nummer 4 dus. Als ik het me goed voor de gedachten kan halen, dan zit daar geen borgnokje of iets dergelijks op (zoals op de vervroeger) en kun je die dus op 2 manieren in de vervroeger monteren. En als dat het geval is, dan ontsteekt hij dus in de verkeerde slag, met backfires tot gevolg.

Klinkt logisch (in mijn hoofd), maar dat zullen we morgen zien :) Dan moet ik ook nog even een ander probleempje oplossen:
IMG_20160725_185506_zps3deyljfr.jpg


Klein zindelijkheidsprobleempje :+ Fijne avond! :W
 
Laatst bewerkt:
Netjes heur! Nu nog een betere camera ;)

Ik neem aan bobines en bougiekabels op de juiste bougies aangesloten?
Gsm camera doet het ok voor het moment ;)

Ik heb met het elektrisch schema er naast nog eens de kleurtjes overlopen en dat komt overeen. Ook de bobines geplaatst en aangesloten op de bougies volgens de handleiding, dus normaal wel ja :)
 
Gsm camera doet het ok voor het moment ;)

Ik heb met het elektrisch schema er naast nog eens de kleurtjes overlopen en dat komt overeen. Ook de bobines geplaatst en aangesloten op de bougies volgens de handleiding, dus normaal wel ja :)

Tja, ik dacht vraag het maar ff. Ik was ook zeker dat ik ze goed had aangesloten, maar het knallen werd hard minder toen ik de draden van 2 en 3 had omgewisseld O-)
 
Tja, ik dacht vraag het maar ff. Ik was ook zeker dat ik ze goed had aangesloten, maar het knallen werd hard minder toen ik de draden van 2 en 3 had omgewisseld O-)
Oh boy! Do I love it when I'm right! *O*

IMG_20160726_182051_zpshdydfvtu.jpg


Dit is bij TDC van cilinder 1, dat klopt dus niet helemaal :+ Maar gelukkig een easy fix, even het deksel er af, ontsteking er af en de nok 180 graden draaien. Nu komt bij het ontstekingspunt alles wel netjes overeen:
IMG_20160726_183935_zpsvjhxeuli.jpg

IMG_20160726_184011_zpszbz7gb3n.jpg


En dan, na wat verdraaien van de stationair mengelschroef krijg je dit:


*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *woop woop*

Jammer genoeg ook wat minder, bij het draaien vond het blok zelf het zo mooi dat hij wat olie moest verpinken:
IMG_20160726_191753_zpsn4ddkcxp.jpg


Maar dat is een werkje voor morgen! Fijne avond allemaal! :W
 
_O- whoop whoop

Einde is in zicht! Kun je weer rustig slapen zonder te piekeren..... :z
Goh.. Vandaag wat inspector Gadget gespeeld, eerst de olie er uit:
IMG_20160727_181348_zps86x6sjk1.jpg


En dan de oliefilterbehuizing eraf, natuurlijk viel daarbij mijn dopsleutel weer in de bak met olie die er onder stond, want zo gaat dat nu eenmaal.. |( Na het verwijderen van die behuizing was al snel het probleem gevonden:
IMG_20160727_183618_zpsqo5pmni5.jpg


Niet echt bevorderlijk voor de afdichting zegmaar.. Het komt ook overeen met het lekpatroon dat ik zag en de hoeveelheid, dus ik zal nog eens een bestelling online moeten plaatsen :) Ik had toch nog wat kleine dingetjes nodig, dus dan kan dit er ook nog wel bij..

In de tussentijd kijken of ik al een begin kan maken met het zadel. En ook een blikje of 3 bier leeg drinken zodat ik daarvan ringen kan maken voor in de luchtfilters. Ik kan immers de sproeiers vervangen door grotere, of ook de hoeveelheid lucht beperken om de verhouding terug goed te krijgen. En dit is simpeler, en leuker! :P

Tot binnenkort! :W
 
Proost , laat ze smaken .
Dat hebben ze gedaan! Had er vandaag nog een beetje last van (ook niet bij 3 gehouden) :+

Vandaag pakje gaan ophalen en even langs de Action geweest:
IMG_20160802_182941_zpskowzliwz.jpg


Extra motorolie, 2 filters (met O-ring), tankrubber, nieuwe toetert en ook nog 2 nokkenaskettingslotjes (moest ik ooit nog de kop er af moeten halen ofzo). Dus vandaag de nieuwe O-ring maar meteen gemonteerd (deze paste een stuk beter, de vorige moest ik wat oprekken om fatsoenlijk te laten passen, hetgeen ook waarschijnlijk de reden is dat hij er tussen is gekomen en kapot was) en gevuld met olie. Uiteraard met de olie die er uit kwam, het zou wat stom zijn als het lek nog niet helemaal dicht / opgelost is en ik iedere keer nieuwe olie er in kieper..

Nu staat hij er zo bij:
IMG_20160802_192325_zpswvkpj0dz.jpg


Hopelijk morgenochtend nog een maagdelijk wit stuk garagepapier :) Zoja, dan kan ik hem nog eens proberen te starten om te kijken of ook onder druk alles lekvrij blijft :Y

Fijne avond nog! :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan