BSA B21 standard project.

Rangie

Die hard MF'er
31 dec 2022
505
500
De beide cx'en zijn klaar, 1 ervan (de rode) gaat in de verkoop in de toekomst, de grijze blijft m'n dagelijkse fiets.

Gisteren wezen kijken naar een nieuwe uitdaging, een BSA B21 standard uit 1938 of 1939.
Een iets grotere uitdaging wat betreft het vinden van de juiste onderdelen.

Verder wil ik het motorische deel reviseren, kwa uiterlijk het geheel zoveel mogelijk laten zoals ie is.
Er missen wel een flink aantal onderdelen, dus dat word zoeken 🙈
IMG-20230321-WA0002.jpg
Screenshot_20230612_191234_Chrome.jpg
 
Stoer man; doen!
Deze 2-en-een-halfjes zijn onterecht ondergewaardeerd aan de 350cc B31, maar ze zijn ontzettend leuk.
Onderdelen worden lastig; ze zijn maar 2 of 3 jaar gemaakt tot het uitbreken van WWII..
 
Thanks! Kwa onderdelen ben ik al even wezen kijken, en ja, dat lijkt idd erg lastig.
Maar weet je? Ik heb de tijd 😇
Beurzen in binnen en buitenland afstruinen was in m'n landrover tijd ook al een hobby, dan worden dit nu motor beurzen 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: PLR
Mooi project! Zelf heb ik 4 BSA's gehad, een C10, B31, B33 en een A10RR, die ik omgebouwd heb naar Rocket Goldstar specificatie. Maar dan wel met Lyta aluminium tank, clipons, Amal 10TT9 carburateur en een Lucas KF2C competitie magneet ontsteking erop.
Je zou het eens bij de BSA Ownersclub kunnen proberen voor de onderdelen, daar was ik ook lid van.
BSA OC Nederland |
 
Dank voor de tip! Ik zal me een verdiepen in de site, en aanmelden lijkt me ook een goed plan!
Ze hebben binnenkort een treffen in pieterburen zag ik, dat is om de hoek 👍
 
Zelf heb ik 4 BSA's gehad, een C10, B31, B33 en een A10RR, die ik omgebouwd heb naar Rocket Goldstar specificatie. Maar dan wel met Lyta aluminium tank, clipons, Amal 10TT9 carburateur en een Lucas KF2C competitie magneet ontsteking erop.
Je zou het eens bij de BSA Ownersclub kunnen proberen voor de onderdelen, daar was ik ook lid van.
Ik heb nog geen idee waar ik aan begin, dit is weer een hele nieuwe wereld voor me.
Ben me er nu wel van bewust dat er niet heel veel meer b21 standard meer zijn?
Je komt ze in de lijsten al niet veel tegen.

Workshop manuals van heynes werden toen nog niet gemaakt 🤣 dus daar ook nog maar iets voor zoeken
 
Ah joh! Da's Jan de Jong! Daar liep ik vroeger nog wel eens binnen 🤣 ik wist niet dat die nog steeds in de klassiekers zat 🫣
 
Ah joh! Da's Jan de Jong! Daar liep ik vroeger nog wel eens binnen 🤣 ik wist niet dat die nog steeds in de klassiekers zat 🫣
Jazeker doet ie dat nog. En goed ook, het bedrijf is verhuisd destijds vanwege schade aan het oude pand in Appingedam. Volgens mij vanwege aardbeving vanwege die gaswinning, maar zeker weten doe ik dat niet.
 
Gewoon kopen dat ding en in ere herstellen; maak er astebliev geen 'caféreesertje' van, maar zoals het heurt.
Kleintjes BSA zijn leuk; mijn neefje heeft ook nog een C15.
Andere tijd, modernere machine...maar mooi 'voor de grijp'..
 
Gewoon kopen dat ding en in ere herstellen; maak er astebliev geen 'caféreesertje' van, maar zoals het heurt.

Caféreesertje? Nee joh! Dan mag ik hem ook niet kopen van de huidige eigenaar 😁
Nee, hij word niet eens gerestaureerd, maar geconserveerd. Alle lak (wat er nog over is) krijgt een laagje owatrol, ook waar geen lak meer zit 😎.
Mechanisch word ie in ere hersteld/gereviseerd met de (zoveel mogelijk) originele onderdelen.
 
Caféreesertje? Nee joh! Dan mag ik hem ook niet kopen van de huidige eigenaar 😁
Nee, hij word niet eens gerestaureerd, maar geconserveerd. Alle lak (wat er nog over is) krijgt een laagje owatrol, ook waar geen lak meer zit 😎.
Mechanisch word ie in ere hersteld/gereviseerd met de (zoveel mogelijk) originele onderdelen.
Als ik al zag hoe je met de 2 CX'en bent bezig geweest, komt dat goed.
 
Na lang wikken en wegen heb ik toch besloten om niet aan de bsa te beginnen. Afgelopen tijd 2 stuks cx 500c opgeknapt voor teveel geld. Verkoop van de grijze gaat al het nodige kosten
Als ik de bsa klaar zou maken volgens mijn eisen, zou deze gewoonweg veel te veel gaan kosten, dat krijg ik er nooit weer uit.
Daar komt bij, dat wanneer de bsa klaar zou zijn, wat kun je er mee? Momenteel neig ik meer naar een comfortabele motor zoals een guzzi california
 
Dat is jammer, maar wel begrijpelijk. Hopelijk gaat ie naar een liefhebber die er wel tijd, en vooral geld genoeg heeft.
Ik weet uit eigen ervaring hoeveel zoiets gaat kosten.
 
Tja, een hobby is leuk en mag ook best wel wat kosten, maar we moeten het wel leuk houden 😇
 
Terug
Bovenaan Onderaan