Ram's XS750E Scrambler / Tracker project

Wimvlis schreef op 23 september 2016 @ 11:16:
Als het voor een MKI carb is en je wilt het kwijt dan weet ik wel iemand :+

Mijn caféachtige heeft heeft MKI en kan beter lopen. Dus zou het niet kloppen hoef je er niet mee te blijven zitten.


Goed om te weten! :t Shims etc. zitten er ook bij voor de gasnaalden, voor het geval je geen verstelbare hebt.

De naalden zijn verstelbaar. Zijn een tandje hoger gezet zodat de carbs iets rijker staan. Maar ik twijfel of dit goed werkt. Motor rijdt net niet lekker. Daarbij moeten de carbs nog gesynchroniseerd worden '( (heb nog geen spullen om dit te doen :/ ).

Maar voorlopig niet heel veel tijd, afgelopen vrijdag mijn badkamer uit de woning gesloopt :X
 
Ik ben het helemaal met je eens, zelden heb ik zo genoten van een topic te volgen.
Posten doe ik niet vaak, maar in dit geval maak ik voor Sander graag een uitzondering

Iemand schreef dat het topic leest als een boek en dat is ook zo.
Ik vind het erg leuk dat je ook aandacht geeft aan de opbouw van je werkplek en je day2day life... opgeleukt met prachtige action shots.

Ben er nog niet uit wat je nu best kan...sleutelen of bloggen maar beide skills zijn alvast top.

Mijn KLE was alvast een compleet andere machine toen de Dynojet (eigenlijk Tovami) set in de carbs gingen (icm luchtfilter en uitlaat-lijn). Ben dus benieuwd hoe de XS gaat reageren.

Ondertussen ben je ook al een echte NederBelg geworden (is officieel zo als je het werkwoord 'kloten' actief toepast :)) Woon in Limburg maar werk in Brussel (Machelen), wil zeker eens in Mechelen afspreken om de XS IRL te bewonderen.

Fijn weekend alvast !

Ps. dit kan je misschien helpen bij het fine tunen van de carbs

[afbeelding]
"Amai" wat een lovende woorden! :$ Leuk om te lezen dat andere mensen genieten van de moeite die ik er in steek om alles te documenteren :t Als je eens wil komen kijken dan moet je maar een pb'tje sturen, dan komt dat vast wel goed :Y

De naalden zijn verstelbaar. Zijn een tandje hoger gezet zodat de carbs iets rijker staan. Maar ik twijfel of dit goed werkt. Motor rijdt net niet lekker. Daarbij moeten de carbs nog gesynchroniseerd worden '( (heb nog geen spullen om dit te doen :/ ).

Maar voorlopig niet heel veel tijd, afgelopen vrijdag mijn badkamer uit de woning gesloopt :X
Zoals "Johnny" al liet zien met het plaatje bij zijn post heeft dit vooral effect op het middengebied, zit daar ook je probleem? Een Carbtune om te synchen is trouwens niet gigantisch duur, maar valt ook perfect zelf te maken, bv.: DIY - Dual/Triple or Quad Carburetor Sync Tool

Van het weekend geen poging meer ondernomen om de motor te starten. Wil even afwachten wat de "engineer" te zeggen heeft over de sproeiers en heb weinig zin om de carburateurs er weer af te halen, bakjes eruit, etc. Morgen zal ik normaal wel een antwoord krijgen. Wel nog iets anders opgelost, namelijk het feit dat de knippers het nog niet deden.

Met de nieuwe (led)knipperts had ik uiteraard ook een LED-relais besteld. De belasting van die knipperts is namelijk te laag om het standaard relais fatsoenlijk te laten werken. Netjes ook een 3-pins uitvoering genomen, ingeprikt, niets. Hmmm :? Gezocht, gezocht, gedacht dat de knippertrelais kapot was, maar gisteren een proefopstelling gemaakt en hij deed perfect wat hij moest doen. B| Dus het schema er nog eens bij gepakt en toen tot de conclusie gekomen dat het standaard relais geen "min" heeft. Ofja, die wordt geschakeld via het automatische uitschakelcircuit (je weet wel, als je meer dan xx meter hebt gereden of na xx seconden schakelt hij automatisch de knipperts uit).

Dus een stekker uit mijn extra kabelboom gehaald, wat connectors et voila:
IMG_20160924_174855_zpsk63u9mgz.jpg


En afgewerkt met wat kabelboomtape:
IMG_20160924_175513_zps3tddhjer.jpg


Op de foto ook al mijn GPS-tracker. Die moet ik nog aansluiten (en ook een simkaartje voor kopen) en dan kan ik hem mooi volgen als iemand anders ongevraagd denkt een stukje te :] :N

Verder de garage wat opgeruimd, de "rommelplank" (liefkozend zo genoemd omdat op de andere planken alles zijn eigen plek heeft) was extreem rommelig:
IMG_20160924_102212_zps9weefzs7.jpg


En daarna niet meer:
IMG_20160924_105022_zpsqkmylkgh.jpg


Verder ook nog wat werk verricht voor een maat van me die een Kawasaki GTR1000 toerbuffel heeft gekocht en waar het 1 en ander aan opgeknapt kan/mag worden. Te beginnen, smerige / roestige glij-remblok-houder-dingen:
IMG_20160924_124231_zpsuz4vn8nf_edit_1474828212627_zpskct5eaem.jpg


Maar even knallen in de zandstraalcabine later:
IMG_20160924_132737_zpsrso6wldu.jpg


*D Zo'n beetje het leukste stuk gereedschap dat ik heb in mijn garage! :} Op de foto ook al enkele verbindings en choke beugels van de carburateurs. De body's uiteraard ook gestraald en op de foto samen met wat nieuwe plastic bakjes van de Action:
received_10208813764314045_zpsryznvans.jpeg


(Sorry voor sommige van de vage foto's trouwens, mijn gsm is zo te merken een keer te veel gevallen en de camera heeft nu moeite met scherpstellen..) Na het stralen moeten ze uiteraard ook even in bad om de binnenkant even schoon te krijgen als de buitenkant:
IMG_20160924_151317_zpsietrz1or.jpg

IMG_20160924_151356_zpsugevle4h.jpg


En dan de doos over de ultrasoon, want dat ding maakt nogal wat herrie :+
IMG_20160924_145756_zps7yxfvyfi.jpg


Kijk eens aan, allemaal netjes gestraald, gewassen, georganiseerd en gelabeled, naast elkaar op de "rommelplank":
IMG_20160924_163643_zpsjjds7mt4.jpg


En dat was het weer voor dit weekend! Prettige avond nog allemaal! :W
 
Mini update: reactie terug van de eBay verkoper. Ze hebben 140 als standaard sproeiers in het systeem staan, sproeiers zijn dus inderdaad te groot..

Ze gaan nieuwe opsturen, in de juiste maat, ik ben benieuwd! :)
 
ik krijg ook zulke foto's als ik vet op mijn lens heb.

Mooi topic dit ;) ik lees al een tijdje mee met veel plezier
 
ik krijg ook zulke foto's als ik vet op mijn lens heb.

Mooi topic dit ;) ik lees al een tijdje mee met veel plezier
Vet is er af, maar door het vallen zit de lens niet meer helemaal in het Center en ja..

Eergisteren met de auto naar Rotterdam geknalt om daar uit te lijnen (volledig nieuwe voortrein gemonteerd), maar natuurlijk moesten daar weer extra kosten geconstateerd worden:
IMG_20160928_144917_zpsxm0jy7s8.jpg


Gescheurde stofhoes B| ochja, gelukkig moet hij ook nog een grote beurt krijgen, naar de keuring, ... Zet de geldkraan maar open!

Ook nog een klein beetje gesleuteld:
IMG_20160930_193517_zpsk8dlpowh.jpg


Carburateurs er terug af om de sproeiers er uit te halen in afwachting van de nieuwe. Die zijn onderweg, maar lijken deze keer als pakket verstuurd te zijn I.p.v. als brief en dan zijn ze wat langer onderweg :/

Maar ook goed nieuws, onderweg met de fiets naar huis van de garage (om die stofhoes te laten vervangen) passeerde ik een loods waar ik een paar motorfietsen binnen zag staan :? Dus zoals ik ben even binnen gestapt en aldaar een nieuw motorwalhalla ontdekt :] Eigenaar moest jammer genoeg dringend door, maar ik ben morgen welkom als ik terug voorbij kom om de auto op te halen! Altijd makkelijk om een extra adresje te hebben voor zaken waar ik zelf het gereedschap niet voor heb :)

Prettig weekend allemaal! :W
 
Mooi om alles in een avond door te lezen .
Je bent netjes bezig . :9~ :9~
 
Laatst bewerkt:
Mooi om alles in een avond door te lezen .
Je bent netjes bezig . :9~ :9~~
Thanks!

Gisteren en vandaag weer wat gesleuteld, maar sproeiers zijn nog altijd onderweg, dus dan maar wat andere dingen gefixed:
IMG-20161003-WA0006_zpseoehmknk.jpeg


Zekering van de auto kapot, door aanhanger aan de auto te hangen. Snel vervangen want woensdag moet hij naar de keuring!

Dan nog wat gevochten met een set remklauwen van een Kawasaki GTR1000 die al 6 jaar stil heeft gestaan. Zowel perslucht als rempomp wilden niet werken, dus een tootlje gemaakt:
IMG_20161002_152216_zpsh012flj2.jpg


M12 moer, gat in de zijkant, schroefdraad getapt, smeernippel er in. En toen wilden ze wel bewegen:
IMG_20161002_153546_zpshrozchtl.jpg


En om af te sluiten nog de set carburateurs van dezelfde motor, gestraald, ultrasoon badje en vervolgens weer gemonteerd:
IMG_20161003_203000_zps4pouzmwl.jpg

IMG_20161003_202922_zpsgwlgkrur.jpg

IMG_20161003_202935_zpsxrxmgcvs.jpg


Blijft toch 1 van mijn favoriete sleutelklusjes! :t

Fijne avond allemaal en hopelijk tot de volgende update, met sproeiers :W
 
Zijn we weer! Vandaag post:
IMG_20161006_161839_zpssc9tlx5h.jpg


Sproeiers zijn eindelijk binnen! *O* 135 t.o.v. standaard 130 voor cilinder 1 en 3, 137,5 voor cilinder 2. Nieuwe stationairsproeiers zaten er ook bij, 40 t.o.v. standaard 37,5 als ik me niet vergis :)

Meteen gemonteerd uiteraard en dan de fiets met zijn kont buiten gezet:
IMG-20161006-WA0002_zpsnv7yxf7p.jpeg
maar jammer genoeg had zowel de batterij (voor de elektrische start) als ikzelf (voor de kickstart) niet genoeg "peut" om hem gestart te krijgen. Met een kop vol snot is een flinke portie kickstarten niet ideaal :+

Hij hangt nu dus aan de lader en morgen nog eens proberen :) Hopelijk morgen beter nieuws! :W
 
Zijn we weer! Vandaag post:
[afbeelding]

Sproeiers zijn eindelijk binnen! *O* 135 t.o.v. standaard 130 voor cilinder 1 en 3, 137,5 voor cilinder 2. Nieuwe stationairsproeiers zaten er ook bij, 40 t.o.v. standaard 37,5 als ik me niet vergis :)

Meteen gemonteerd uiteraard en dan de fiets met zijn kont buiten gezet:
[afbeelding] maar jammer genoeg had zowel de batterij (voor de elektrische start) als ikzelf (voor de kickstart) niet genoeg "peut" om hem gestart te krijgen. Met een kop vol snot is een flinke portie kickstarten niet ideaal :+

Hij hangt nu dus aan de lader en morgen nog eens proberen :) Hopelijk morgen beter nieuws! :W
Als je zelf veel sleutelt aan motoren, is een standaard auto accu + startkabels er bij hebben erg handig :Y
 
Vandaag wat remklauwen opgeknapt voor een maat, maar ook nog wat voor mijzelf gesleuteld. De benzinekranen had ik al opgeknapt voor ik mijn straalcabine had en ja.. Dat stralen werkt toch wat verslavend.. :9 Dus uit elkaar geschroefd:
IMG_20161008_163335_zpsde2px5ke.jpg


En na het stralen en terug monteren:
IMG_20161008_174229_zpsluodwdy1.jpg


Dat ziet er weer picobello uit! :t

Daarna ook nog een poging gedaan om de fiets te starten met mijn nieuwe autobatterij van 95Ah als starthulp, maar geen succes. Hij pruttelt wel, maar wil niet aanslaan. Lijkt me een gevalletje te weinig brandstof. Dus dat is het volgende werkje, controleren of de mini test brandstoftanks goed doorlopen. Vlotterhoogte heb ik nog eens gechecked bij het vervangen van de sproeiers, dus dat mag geen probleem zijn..

To be continued! :W
 
Mogelijk een overbodige vraag maar zijn alle bobines gekoppeld aan de juiste cilinder ?

Ik ben een keer ook een tijdje aan het kl..ten geweest en na enige tijd ontdekt dat ik twee bobines qua aansturing had omgedraaid. En na het ontdekken en omdraaien gelijk starten ....
 
Mogelijk een overbodige vraag maar zijn alle bobines gekoppeld aan de juiste cilinder ?

Ik ben een keer ook een tijdje aan het kl..ten geweest en na enige tijd ontdekt dat ik twee bobines qua aansturing had omgedraaid. En na het ontdekken en omdraaien gelijk starten ....
Toevallig nog gedubbelchecked vandaag, maar staan inderdaad goed. Enige wat ik heb gewijzigd t.o.v. de vorige keer dat hij draaide:
- Luchtfilter begrenzing er uit
- Grotere sproeiers er in
- Gasnaald hoger op 1 en 3
- Gasnaald lager op 2
- 2 sluitringen onder sproeiers er uit (zaten dubbel)
- Vlotterhoogte opnieuw afgesteld (vanaf de rand van de body I.p.v. het pakkingsvlak van de vlotternaald)
- Test brandstoftanks opnieuw gemonteerd

Ik gok dus dat het probleem in een van de laatste 2 zit. Ik heb hem even draaiende gehad bij lang doorstarten, maar na een seconde of 3 viel hij terug uit, lijkt me eerder een geval te weinig brandstof. Mengselschroef zat toen ook op 5 toeren uit, hetgeen ook in de richting van te weinig brandstof wijst.

Morgen maar eens verder onderzoeken :?
 
Laatst bewerkt:
Goed, de carburateurs nóg maar eens van de motor af:
IMG_20161010_180648_zpsxihixpua.jpg


Vlotterbakken er weer af en de vlotters goed afgesteld (25,7 mm vanaf het pakkingsvlak, niet vanaf de rand van de carburateurs zoals in de Haynes staat..). Startbatterij er aan en (klik op de afbeelding voor een filmpje):


Hij doet het weer! *O* Klinkt zelfs best aardig! Maar rond etenstijd ga ik de buren niet lastig vallen. Dus na een paar minuutjes weer uitgezet. Valt wel op dat er aan de ene kant meer gedronken wordt:
IMG_20161010_184457_zpsjkbr6ker.jpg


Nu aanschuiven, ook etenstijd voor mij! :W

Edit: filmpje toegevoegd
 
Laatst bewerkt:
Vandaag even gehobbyd in de garage en een nieuwe test-brandstoftank gemaakt. De ingrediënten:
IMG_20161011_181457_zps5r6ktrql.jpg


Gaatje gemaakt in de onderkant van de drinkbus en daar het kraantje in gemonteerd met een stukje doorzichtige brandstofslang en een T-stuk er aan:
IMG_20161011_183023_zps8omurekq.jpg


En aangesloten op de fiets ziet dat er zo uit:
IMG_20161011_184726_zpsljbaqama.jpg


Meteen even getest en jawel, met de juiste vlotterhoogte wilde hij zonder veel problemen en met praktisch geen choke gewoon starten op de batterij van de motor zelf :t *O*

Aangezien hij zonder choke kan starten moet ik nog even wat met de mengelschroeven draaien, die zullen nog wel wat armer kunnen. Maar ik ga eens proberen alles zo ver klaar te hebben dat ik dit weekend een keer een proefritje kan maken. Met wat gas geven in / voor de garage weet je immers nog niets :)

Fijne avond allemaal! :W
 
Ook hier even updaten :9 Vandaag een snel testzadeltje gemaakt voor de XS uit wat rest MDF en een stuk sleutelmat:
IMG_20161016_141827_zpsiaamnc2a.jpg


Daarna verder gewerkt aan de afstelling van de mengselschroef. Terug op de standaard 2,5 toer uit gezet, gestart, wat pruttelen en laten opwarmen. Bij gas geven waren er wat klappen te horen, dus nog een beetje verdraaien en op een gegeven moment had ik hem zo dat ik én stationair kon regelen, én hij fatsoenlijk bleef draaien én hij netjes opnam op het gas. Dus wat doe je dan :? Pak aantrekken, helm op en test- :]

Na aankomst:
IMG_20161016_181508_zps27vgskck.jpg


Het verdict:
- Afstelling lijkt goed te zijn, niet kunnen betrappen op inhouden of dergelijke
- Koppeling slipt wat bij stevig doortrekken (kabel stond wel wat strak, beetje bijgesteld, volgende keer zien of dat helpt)
- Voorrem piept wat (kan zijn dat ik koperpasta ben vergeten op de remblokken :X )
- Voorrem is redelijk hard, maar werkt wel zoals het moet
- Veervoorspanning achteraan mag iets hoger, paar zwarte strepen op de kentekenplaat als bewijs
- Voetsteunrubbers moeten op 1 of andere manier gefixeerd worden, anders ga ik ze kwijt raken
- Blok zweet iets vooraan, even kijken of ik daar iets aan kan doen
- Zadel is hard zo :+
- Meer brandstof in de testtank was geen slecht idee -O- (al een stuk kunnen duwen..) Volgende keer de echte tank maar eens monteren.

Valt me uiteindelijk best mee en wat een kick om na 11 maanden bezit eindelijk een stukje te kunnen rondrijden! :] :] :] Volgende week nog wat aandacht besteden aan bovenstaande puntjes en uiteraard nog wat testrijden om alle gebreken te vinden ;)

Fijne avond iedereen! :W
 
Het verdict:
- Voorrem piept wat (kan zijn dat ik koperpasta ben vergeten op de remblokken :X )
- Veervoorspanning achteraan mag iets hoger, paar zwarte strepen op de kentekenplaat als bewijs
- Blok zweet iets vooraan, even kijken of ik daar iets aan kan doen
Vandaag bovenstaande puntjes proberen te tackelen :Y Ik was inderdaad vergeten om kopervet te smeren, dus remklauwen er af en smeren maar :9
IMG_20161020_185809_zpstgthdygq.jpg


Schokdempers bijstellen moet normaal met zo'n mooie C-sleutel, maar aangezien ik geen zin had om er 1 te kopen, stukje fietsband er tussen et voila:
IMG_20161020_200712_zpsvzaatxmo.jpg


Dan het zwetende blok, ik dacht, ik zal voor de zekerheid eerst even checken of alle bouten wel goed vast staan. Ik had namelijk bij het kleppen stellen onder het topic "regulier onderhoud" iets gezien van dat je elke 9000 km de bouten eens moet natrekken. Boekje er bij voor de Nm's en de volgorde:
IMG_20161020_193321_zpstyo9gmql.jpg


En shit zeg :o Dat was nodig! Er was geen enkele bout die niet aangetrokken moest worden en bij sommige kon ik ze zelfs een volledige toer draaien :N Dat was dus geen slecht idee (en waarschijnlijk nog niet vaak door de vorige eigenaars gedaan). Alle olie zweetplekjes afgeveegd en volgende testrit zullen we vanzelf zien in hoeverre het aantrekken van de bouten een invloed gaat hebben op het oliezweten :)

Nog een ander puntje: tijdens het veelvuldig (proberen te) starten bij het proberen af te stellen sloeg af en toe de startkoppeling door. Blijkbaar een geregeld voorkomend probleem. Nu heb ik een doos met onderdelen en volgens mij zat er daar nog 1 in. Altijd makkelijker om die te bekijken, evt. herstellen en dan gewoon vervangen als ik het blok nog eens open wil maken :Y De metalen rollen waren al uit hun uitsparingen gekomen, de enige manier om ze vervolgens terug te krijgen is het hele ding uit elkaar te halen. Uit elkaar:
IMG_20161020_202428_zps3vvy6f0y.jpg


Schoongemaakt en gecontroleerd terug in de uitsparingen:
IMG_20161020_202727_zpsnwu7n0st.jpg


Rollen hadden geen sporen van slijtage, de wanden geen gekke slijtplekken of randen, dus gewoon terug in elkaar geschroefd:
IMG_20161020_203657_zpsegmi8qoc.jpg


Als ik daar zin in heb van de winter dus eens de linkerkant van het blok terug open maken en de startkoppeling vervangen :) Fijne avond nog iedereen! :W
 
Je bent goed bezig :)

Heb nog nooit de kopbouten nagetrokken :N Wist ook niet dat dit gedaan moet worden...

En een startkoppeling opentrekken heb ik ook nog niet gedaan. Maar daarvan moet ik zeggen dat ik nog bij geen van mijn XS-en problemen met een startkoppeling heb gehad *D , blijkbaar geluk gehad met mijn XS-en.

Voor een C-sleutel heb ik geluk gehad :Y
Ik heb tweedehands Hagons en daarvan geen sleutel. Dus een mailtje gestuurd of ik een sleutel kon kopen, maar kreeg zonder kosten er gewoon 1 toegestuurd :}
Er zijn dus nog steeds bedrijven die weten hoe service geschreven wordt.
En daarbij de schokdempers werken ook goed :)
 
Je bent goed bezig :)

Heb nog nooit de kopbouten nagetrokken :N Wist ook niet dat dit gedaan moet worden...

Voor een C-sleutel heb ik geluk gehad :Y
Ik heb tweedehands Hagons en daarvan geen sleutel. Dus een mailtje gestuurd of ik een sleutel kon kopen, maar kreeg zonder kosten er gewoon 1 toegestuurd :}
Er zijn dus nog steeds bedrijven die weten hoe service geschreven wordt.
En daarbij de schokdempers werken ook goed :)
Zowel in mijn Haynes als in mijn Clymers kom ik het tegen:
full


Die tip van de C-sleutel ga ik ook eens proberen, heb ook een set hagons op de XJ zitten :9
 
Laatst bewerkt:
Zijn we weer! Net terug thuis van een dagje werken op de "werf" van een maat:
IMG-20161022-WA0000_zpsfh261tce.jpeg


Netje hier, netje daar, netjes werken, dat kunnen we :+
IMG-20161022-WA0002_zpse0xjlf1w.jpeg


Maar goed voor de rug, dat is het niet :N Zeker het vlechten is niet mijn lievelingsactiviteit, maar toch goed opgeschoten :Y Thuis nog even flink doorgewerkt.

Het verdict:
- Voetsteunrubbers moeten op 1 of andere manier gefixeerd worden, anders ga ik ze kwijt raken

Het viel me op dat er iets vreemds aan de hand was met de pedalen, rechts:
IMG_20161022_174522_zpsfdibvyog.jpg


En links, zoek de verschillen:
IMG_20161022_174527_zpsywwuixq3.jpg


Er ontbreekt duidelijk een plaatje dat er voor zorgt dat de rubbers fatsoenlijk blijven zitten. Vreemd, maar goed, voor alles een oplossing! Even slijpen en wat buigen et voila:
IMG_20161022_174534_zpsg98s8gay.jpg


En wat secondelijm en 2 popnagels:
IMG_20161022_175513_zpsartxhdw0.jpg


(Sorry voor de vage foto) Is dat klusje ook weer geregeld! Rubbers blijven nu netjes op hun plek en draaien niet meer rond de pedalen :t Nu klaar maken voor een avondje pilsen! Fijn weekend nog allemaal! :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan