T-stuk aanpassen ja/nee

gs500driver

Die hard MF'er
19 jul 2010
772
0
Kan ik zonder gevaar voor sterkte 2 gaatjes boren en M8 draad trekken in mijn t-stuk op de plaats van die rooie bolletjes? Het nokje die er nu nog op zit zou ik ook weg schuren. Ik zou de nieuwe M8 gaten dan gebruiken om het frame van mijn koplamp op te monteren. Dus er komt een 3mm dikke staalplaat tegen het t-stuk gebout.

Oja, het is een T-stuk van een GSXR1000 K3
full


Doen of toch maar zo laten?

Groeten :W
 
Ik zou het wel durven, maar waarom dan meteen M8? 2 stuks M5 zou toch ook wel een koplampje op zijn plek moeten houden, of desnoods 4x M5 i.p.v. 2x M8.... zou moeten kunnen als je het mij vraagt.... Maarja wie ben ik om dat te zeggen he...
 
Geen optie om het aan de onderkant te doen? Dan kan je de gaten in het midden maken wat mij qua krachten in de plaat minder ongunstig lijkt

Zeg maar ter plaatse van de nokjes maar dan aan de onderkant
2m5x8pu.png
 
Ik zou het wel durven, maar waarom dan meteen M8? 2 stuks M5 zou toch ook wel een koplampje op zijn plek moeten houden, of desnoods 4x M5 i.p.v. 2x M8.... zou moeten kunnen als je het mij vraagt.... Maarja wie ben ik om dat te zeggen he...
:^ Ik zou voor M6 gaan. Mooi in het midden, en die vieze gietgal wegpolijsten. Een koplamp, en zeker een moderne van kunststof weegt niets. Ik zou er ook geen 3mm strip voor nemen. Liever buis, maar niet meer als 2mm.
 
"Ik wil wat aanpassen aan mijn kroonplaat, kan dat?"

ja hoor geen probleem

nee ik zou het niet doen

kan makkelijk

te gevaarlijk

kan zeker wel

kan zeker niet

kan niets gebeuren

dat overleef je niet



En wat ben je nu eigenlijk wijzer geworden?

Mooi medium toch dat internet... ;)
 
"Ik wil wat aanpassen aan mijn kroonplaat, kan dat?"

ja hoor geen probleem

nee ik zou het niet doen

kan makkelijk

te gevaarlijk

kan zeker wel

kan zeker niet

kan niets gebeuren

dat overleef je niet



En wat ben je nu eigenlijk wijzer geworden?

Mooi medium toch dat internet... ;)

Ja dat kan, nee bij M8 is de diameter erg groot en je speelt op safe door gewoon M6 te nemen. Montage met iets stevigers dan strip, want stripjes buigen graag en buisjes of profielen niet.
 
Ik zou het daar niet doen, de voorste radius van de kroonplaat is wat de hoogte belasting opneemt tijdens hard remmen.
Met het boren van gaten en zeker mat het snijden van draad introduceer je nogal wat spanningspieken (stress raisers) aan de oppervlakte waarvanuit je de eventuele schuurvorming nieteens ziet ontstaan,(bijna alle scheurvorming begint bij bewerkingsgroeven)

Als je daar een bevestigings punt wilt maken zou ik deze vanuit de neutrale (hart vorkpoot /hart balhoofdpen )lijn nemen daar is de belasting het minst,

Succes met de afweging.

Maarten
 
Ik zou het daar niet doen, de voorste radius van de kroonplaat is wat de hoogte belasting opneemt tijdens hard remmen.
Met het boren van gaten en zeker mat het snijden van draad introduceer je nogal wat spanningspieken (stress raisers) aan de oppervlakte waarvanuit je de eventuele schuurvorming nieteens ziet ontstaan,(bijna alle scheurvorming begint bij bewerkingsgroeven)

Als je daar een bevestigings punt wilt maken zou ik deze vanuit de neutrale (hart vorkpoot /hart balhoofdpen )lijn nemen daar is de belasting het minst,

Succes met de afweging.

Maarten

ben ik het niet mee eens,
ik denk dat een horizontaal (axiaal) gaatje minder (geen) problemen geeft dan een vertikaal (radiaal) gaatje..
 
Ik heb wel eens de neiging om de dingen die ik maak veel te sterk te maken :+ daarmee ook deze vraag.. De meningen zijn toch verdeeld als ik het zo allemaal lees!

Na gisteren nog wat meten en puzzelen ga ik toch eerst eens proberen een beugel te maken die gebruik maakt van de bestaande draadbusjes.. Op de onderzijde van het t-stuk zitten nog 2 draadbussen die ik toch niet meer gebruik. De beugel zal iets complexer zijn.. maar we komen er wel uit! Plan B kan ik dan nog altijd doen moest de beugel nix worden.

Bedankt alvast om mee te denken!
 
Als de triple plate staal was zou ik zeggen doen, bij alu zou ik het zelf niet doen i.v.m. scheurvorming, maar dat is niet gebaseerd op feiten, meer een "theoretisch" onderbuik gevoel :P
Toch knap lullig als hij zou breken, al denk ik dat ze wel zwaar overbemeten zijn.

Op het werk mag er ook nooit een scherpe rand zitten in stressed aluminium (luchtvaart)

Ben je een for swap aan het doen op je GS500? *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan