Accu weer stuk?

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Ha luitjes,

Twee vragen:

1. Mijn motor start moeilijk, als ik mijn multimeter op mijn accu zet meet ik 12.2V, als ik hem start duikt de spanning richting de 8V en komt daarna weer omhoog naar 14.2V. Istie stuk?

2. Dit is de 2e accu in vrij korte tijd, ik denk 3 jaar. Nu moet ik erbij zeggen dat ik 3 jaar geleden amper reed vanwege burnout, en de laatste tijd juist heel veel kleine stukjes naar het ziekenhuis en mijn ouders (ongeveer 2km). Kan dit rijgedrag ermee te maken hebben? Het gaat om een BMWR1200 GSA uit 2008.

Alvast bedankt!
 
Ja accu gaat bij diep ontladen sulfateren. Er groeien een soort kristallen op de platen die het normale proces belemmeren. Hoe langer de accu ontladen staat, hoe erger het wordt. En het is onomkeerbaar.
Hier kun je meer lezen over sulfateren en de oorzaken hiervan:

Voorkom sulfatering van tractiebatterij - Indubatt - Tractie accu's
Binnen een tractiebatterij kan sulfatering ontstaan door diepontladen van de accu. Indien de batterij te ver wordt ontladen kan er loodsulfaat ontstaan met een zodanige kristalstructuur dat deze niet meer afbreken tijdens het laden van de batterij. Een diepteontlading kan al ontstaan doordat de chaurffeur of bediener van een heftruck de batterij verder leeg rijd dan toegestaan. Een ander veel voorkomende oorzaak is een batterij die geladen is te lang stilstaat zonder dat deze weer geladen wordt. Andere oorzaken die in meer of mindere maten sulfatering in gang zetten zijn.
  • De batterij gedurende lange tijd niet opgeladen stil laten staan.
  • De batterij niet volledig opladen (= stratificatie van het elektrolyt).
  • Het elektrolyt komt niet meer boven de bovenkant van de platen.
  • Afwezigheid van corrigerende maatregelen op achterblijvende cellen.
  • Bijvullen met gewoon water in plaats van met demi-water (gedemineraliseerd water).
  • Inzet en opslag van de batterij bij extreem hoge temperaturen.
  • Regelmatige onderbelasting.
 
al ontelbare accu's tegen gekomen met 0 volt in de heftruckwereld, maar geen enkele lag in kortsluiting.
niet dat het goed is voor de accu's maar bijna altijd werken ze toch weer na laden.
0 Volt is erg weinig,
maar een tractionaccu kan (veel) meer ontladen worden dan een gewone startaccu.
Zelf heb ik eens de mazzel gehad om van een auto nog amper 4 Volt in de accu te hebben,
na deze opgeladen te hebben nergens last van gehad.
 
al ontelbare accu's tegen gekomen met 0 volt in de heftruckwereld, maar geen enkele lag in kortsluiting.
niet dat het goed is voor de accu's maar bijna altijd werken ze toch weer na laden.
Die accu's zijn niet te vergelijken met hetgeen in een motor zit.
De capaciteit is altijd duidelijk lager als een lood zuur accu onder de 7 volt valt. (Maximale startstroom zakt ook)
 
Die accu's zijn niet te vergelijken met hetgeen in een motor zit.
De capaciteit is altijd duidelijk lager als een lood zuur accu onder de 7 volt valt. (Maximale startstroom zakt ook)
dat gebeurt ook bij die hun accu's hoor. net als een startmotor niet meer rond wil gaan, trekken pomp en traktiemotoren het voltage zo ver naar beneden ( bij een te lege accu) dat de electronica of de lijn-kontaktor uitvalt
 
dat gebeurt ook bij die hun accu's hoor. net als een startmotor niet meer rond wil gaan, trekken pomp en traktiemotoren het voltage zo ver naar beneden ( bij een te lege accu) dat de electronica of de lijn-kontaktor uitvalt
Wat ik wou zeggen is dat de accu's in een heftruck niet te vergelijken zijn met die in een motor.
Dat ze ook mishandeld worden , is duidelijk.

Een AGM accu kan bijvoorbeeld nog slechter tegen helemaal leeglopen dan een simpele loodzuur.
(Dat is toch de ervaring op m'n werk met +-1000 accu's op een hondertal locaties)
We zijn omgeschakeld van loodzuur 200Ah accu's naar 50Ah AGM (zelfde startstroom) om gewicht te besparen voor de mensen die ze moeten vervangen. (200Ah accu weegt +- 60kg)
Zolang de AGM accu's niet onder de 8-9volt komen blijven ze goed.
De loodzuur accu's blijven goed tot +-6V zonder duidelijk verlies.

20J geleden hebben ze tractie accu's gebruikt en die konden nog een stuk meer mishandeling verdragen maar te duur.
 
Stelregel is: hoe dunner de loodplaten, hoe sneller de accu kapot gaat bij mishandeling.

Dikkere de platen=minder kortsluitstroom/startstroom
Dunne platen =hogere kortsluitstroom/startstroom.

Dat is vermoedelijk de reden waarom de motobatt accu's sneller defect geraken bij mishandeling.
 
Stelregel is: hoe dunner de loodplaten, hoe sneller de accu kapot gaat bij mishandeling.

Dikkere de platen=minder kortsluitstroom/startstroom
Dunne platen =hogere kortsluitstroom/startstroom.

Dat is vermoedelijk de reden waarom de motobatt accu's sneller defect geraken bij mishandeling.
Ik denk dat dit wel klopt, maar vlak ook de gebruiker niet uit...
Motor wegzetten in oktober en na 5 maanden niet naar omgekeken te hebben is er gewoon een aardige kans dat je een nieuwe kan gaan halen.
En met de mentaliteit "voor 6 tientjes kan je niet tobben" zal dat ook niet veranderen. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.

Ik heb de afgelopen 10 jaar 1 accu gekocht: die zat in een van de motoren die ik kocht en die een tijd bij de vorige eigenaar door omstandigheden langere tijd praktisch stil had gestaan. Ging steeds na opladen nog net rond, maar had geen zin in een verrassing ergens onderweg. Yuasa met wat hogere CCA erin en ik verwacht dat die ook weer heel lang meegaat.
Ik heb wel een rijtje laders aan de muur hangen en die zijn alleen werkloos als er met een motor (of 50cc scootertje) gereden wordt.
 
Prima:
  1. Korte ritjes zijn slecht voor de olie: je krijgt dan mayonaise achtige troep in het blok. Kan weer voor allerlei verstoppingen van oliekanalen leiden.
Oh echt???
  1. Korte ritjes zijn slecht voor de uitlaat: vocht verdampt niet en blijft achter. Wat voor corrosie kan zorgen.
Welk schadelijk vocht verdampt niet??? Water???
  1. Korte ritjes zijn slecht voor de accu, wordt onvoldoende bijgeladen. Waardoor de accu zwaarder belast wordt bij starten.
Dat is dan jammer voor die accu, alstie stuk is gaat er een nieuwe in
  1. Korte ritjes met de motor slaan helemaal nergens op, de argumenten
  1. waarom zal ik hier maar niet noemen. O-)
Dat is het enige juiste


Die motor is er voor jou, jij niet voor die motor
 
  • Verdrietig
Waarderingen: lapo
Ik heb begrepen dat druppelladers juist niet goed zijn voor AGM accu's. Telkens opnieuw laden zou het einde sneller naderbij brengen. Of is dit meer voor Lithium?
Anyway, ik heb nu kleine AGM accu's in mijn klassieke motoren in plaats van de ouderwetse natte lood accu's. Die ontladen maar heel langzaam. Eigenlijk hoef ik er heel de winter niet naar om te kijken, in het voorjaar even bijladen en ze zijn weer prima. Dit scheelt echt heel veel getob met accu's. Ik hoef er geen startmotor mee rond te draaien, mijn motoren hebben al die nieuwerwetse fratsen niet ;)
 
Ik denk dat dit wel klopt, maar vlak ook de gebruiker niet uit...
Motor wegzetten in oktober en na 5 maanden niet naar omgekeken te hebben is er gewoon een aardige kans dat je een nieuwe kan gaan halen.
En met de mentaliteit "voor 6 tientjes kan je niet tobben" zal dat ook niet veranderen. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.

Ik heb de afgelopen 10 jaar 1 accu gekocht: die zat in een van de motoren die ik kocht en die een tijd bij de vorige eigenaar door omstandigheden langere tijd praktisch stil had gestaan. Ging steeds na opladen nog net rond, maar had geen zin in een verrassing ergens onderweg. Yuasa met wat hogere CCA erin en ik verwacht dat die ook weer heel lang meegaat.
Ik heb wel een rijtje laders aan de muur hangen en die zijn alleen werkloos als er met een motor (of 50cc scootertje) gereden wordt.
Dat is het wel zo'n beetje samengevat. Een druppellader is een verzekering. Het houdt je accu in conditie, zodat de motor je niet laat staan op het moment dat je hem wil gebruiken. Ik voorkom liever dat mijn geplande toertochtje in het water valt, omdat de accu overleden is. Of gedoe onderweg, omdat de motor niet meer wil starten.
Ik heb begrepen dat druppelladers juist niet goed zijn voor AGM accu's. Telkens opnieuw laden zou het einde sneller naderbij brengen. Of is dit meer voor Lithium?
Anyway, ik heb nu kleine AGM accu's in mijn klassieke motoren in plaats van de ouderwetse natte lood accu's. Die ontladen maar heel langzaam. Eigenlijk hoef ik er heel de winter niet naar om te kijken, in het voorjaar even bijladen en ze zijn weer prima. Dit scheelt echt heel veel getob met accu's. Ik hoef er geen startmotor mee rond te draaien, mijn motoren hebben al die nieuwerwetse fratsen niet ;)
Heb een druppellader met een AGM-modus. Weet het verschil niet, maar impliceert wel dat je een AGM accu anders moet behandelen.
 
Dat is het wel zo'n beetje samengevat. Een druppellader (mijne heeft een aparte AGM modus?) is een verzekering. Het houdt je accu in conditie, zodat de motor je niet laat staan op het moment dat je hem wil gebruiken. Ik voorkom liever dat mijn geplande toertochtje in het water valt, omdat de accu overleden is. Of gedoe onderweg, omdat de motor niet meer wil starten.
Je kan jezelf niet verzekeren van een goede accu, op één manier na.. Accu's zijn veel te wispelturig om te kunnen zeggen dat die nog 3 jaar, twee maanden of 5 jaar mee gaan. In mijn Overtakten gaan voor alle 20 slechts 3 soorten accu's in en die heb ik gewoon nieuw op de plank. Is er één dood gaat er een nieuwe in.

Die ene manier??? Door die accu na een functionele tijd op voorhand te vervangen is de enige mogelijkheid om niet voor verassingen te staan, wat kost zo'n ding nou tegenover het geouwehoer dat je (o.a. op MF) hebt door alles voor te zijn
 
Er worden merken accu's - van oudsher- goed aangeschreven maar war je hier en daar toch wat gemor over leest, er zijn accu's van 20 euro..
Is yuasa nog steeds 'het' merk?
Wat is NU een 'veilig' merk accu?
Vraag dit idd ook beetje voor mezelf omdat ik twijfel aan een bepaald geel ding..
 
Terug
Bovenaan Onderaan