regelbare electromotor

RVF750R

MF veteraan
4 jan 2003
2.567
245
Nootdorp
Hallo,

voor het lassen van uitlaatsystemen ben ik op zoek naar een electromotor die ik traploos van 0 rpm naar max 15 rpm kan regelen.

Nu werk ik met een motor die zelf al met een laag toerental draait en met behulp van div schijfjes kan ik het toerental aanpassen.

weet iemand hoe ik dit kan doen of heeft iemand iets te koop hoor ik het graag
 
Er zijn imho 2 goedkope oplossingen, waarvan een de makkelijkste is...
Koop een oude naaimachine ( 50 euro op mp), met voetpedaal, en maak een overbrenging van de naaimachinemotor naar een draaitafel, en voila een totaal traploos draaibare voetgeregelde draaitafel
2 ruitenwissermotor die zijn vrij goed te regelen , maar hebben wel 12 of 24 volt nodig
 
bedankt voor de reacties,

de ruitenwissermotor heeft dan mijn voorkeur, maar hoe kan ik deze dan regelen? aansluiten?? (van ijzer / metalen heb ik wel verstand maar electra -O- -O- )

gr Rob

Er zijn imho 2 goedkope oplossingen, waarvan een de makkelijkste is...
Koop een oude naaimachine ( 50 euro op mp), met voetpedaal, en maak een overbrenging van de naaimachinemotor naar een draaitafel, en voila een totaal traploos draaibare voetgeregelde draaitafel
2 ruitenwissermotor die zijn vrij goed te regelen , maar hebben wel 12 of 24 volt nodig
 
Daar zal je een omvormer voor moeten gebruiken, of een accu, en dan een schakelaar met een paar standen om het toerental aan te passen.

Mijn voorkeur zou de naaimachinemotor zijn, die is gewoon op 230 volt en traploos regelbaar.
 
Laatst bewerkt:
Nope, om de snelheid van een ruitenwissermotor aan te passen moet je iets anders doen. Hebben we op school nog behandeld maar da's wel al bijna 25 jaar geleden. Had iets te maken met een weerstand er voor. Alleszins een ander principe als "weerstand er voor verhogen en toerental gaat omlaag", het was juist iets andersom. Maar er zullen hier vast wel een aantal techneuten zijn die weten hoe dat ook alweer precies in zijn werk gaat.
Voorlopig vind ik die van de naaimachine nog de beste oplossing!
 
Daar zal je een omvormer voor moeten gebruiken, of een accu, en dan een schakelaar met een paar standen om het toerental aan te passen.

Mijn voorkeur zou de naaimachinemotor zijn, die is gewoon op 230 volt en traploos regelbaar.

Mijn vermoeden, want ik weet dat niet zeker, is dat er in de naaimachine ook een trafo zit.
Neemt niet weg dat die meestal wel een voetpedaal hebben wat volgens mij best handig kan zijn tijdens het lassen.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou best kunnen inderdaad.
Waar ik inderdaad op doelde is het handige voetpedaal en het feit dat het een kant en klare oplossing is.
Veel naaimachines hebben aan de zijkant een knop om hem met de hand te draaien, die draait mee met de motor, als je daar een aandrijfriem of iets dergelijks omheen legt ben je al een eind op weg.
Of eventueel op dat asje een kleine pulley maken zodat je een vertraging in de overbrenging hebt.
 
Heb me er nooit in verdiept hoe het werkt, maar een naaimachinemotor HEEFT EEN POELIE, en de voetschakelaar die ik wel eens uit elkaar heb gehaald had allemaal plaatjes, als ik me niet vergis van een soort koolstof, dus denk niet dat die met een trafo werken, maar met een grote potmeter
 
hangt er ook een beetje van af hoeveel kracht het moet zetten en hoeveel geld je uit wilt geven.

mooiste oplossing: is een stappenmotor met de bijbehorende drive.
voordelen compact ultiem regelbaar krachtig
nadelen kostbaar en je hebt best wat kennis nodig om het allemaal goed in te regelen.

krachtige oplossing: draaistroom motor frequentieregelaar.
voordelen stuk betaalbaarder en makkelijker verkrijgbaar als een stappenmotor en veel makkelijker in te regelen. gewoon een potmeter voor de snelheid en een schakelaar voor start en 1 voor de draairichting als dat nodig is.
nadelen de motor is een stuk groter en je gaat nooit vanaf nul kunnen regelen. dat vinden draaistroom motoren niet leuk en ze worden dan erg heet. je hebt dan een aangepaste motor nodig met aparte koelventilator maar dan nog wordt meestal aangeraden niet lager te gaan 25Hz. maar je kan wel weer wat extra toeren geven dus met de juiste reductiebak moet je kunnen regelen tussen 5 en 15 RPM.

ouderwetse oplossing: geregelde gelijkstroom motor.
voordelen de techniek is zeer simpel en makkelijk te begrijpen hoe hoger de spanning hoe hoger het toerental. je kan dus gewoon regelen met een zware potmeter zonder tussenkomst van elektronica.
nadelen je hebt een goede gelijkstroom bron nodig en alle apparatuur is lomp groot en moeilijk te krijgen omdat bijna niemand het meer gebruikt. bijkomend nadeel is dat het toerental afhankelijk is van de belasting. als je er dus kromme pijp aan hebt hangen die soms omhoog gaat en soms omlaag varieert het toerental en dat is niet bevorderlijk voor de kwaliteit van de las.

laatste oplossing is niet elektrisch regelen maar mechanisch in de vorm van een manueel bediende CVT.
deze oplossing zie je steeds meer komen bij onder andere kolomboormachines de instelling gebeurt dan door planetaire wielen die je bediend met een hendel.
in gebruik werkt het erg goed maar ik zou zo niet weten waar je de spullen los kan kopen.
 
bedankt allemaal voor jullie tijd en reacties, het mooist is idd dat ik het toerental traploos kan regelen omdat er verschillende diameters pijp gelast moeten worden (daarom is de omtreksnelheid verschillend)
 
Ik heb zo'n vermoeden dat je het precies andersom bedoelt...

Nee beide kan

220V 1 fase in en 3 fase 220 uit.

400v 3 fase in en 400 / 220 3 fase uit.

Meeste is uiteraard 3 fase 400 volt in en uit.

Of bedoel je de externe koelventilator ?
Het staat een beetje raar geschreven maar volgens mij klopt het wel.
Maar het is geloof ik al opgelost bij TS.
 
Laatst bewerkt:
[
Als ik zelf iets moet bouwen ga ik een mega knal fabriceren 400v in uit faze in uit etc😬😝


quote]ronk schreef op 29 december 2015 @ 18:27:

[...]


Nee beide kan

220V 1 fase in en 3 fase 220 uit.

400v 3 fase in en 400 / 220 3 fase uit.

Meeste is uiteraard 3 fase 400 volt in en uit.

Of bedoel je de externe koelventilator ?
Het staat een beetje raar geschreven maar volgens mij klopt het wel.
Maar het is geloof ik al opgelost bij TS.~[/quote]
 
Er zijn imho 2 goedkope oplossingen, waarvan een de makkelijkste is...
Koop een oude naaimachine ( 50 euro op mp), met voetpedaal, en maak een overbrenging van de naaimachinemotor naar een draaitafel, en voila een totaal traploos draaibare voetgeregelde draaitafel
2 ruitenwissermotor die zijn vrij goed te regelen , maar hebben wel 12 of 24 volt nodig

Slim :Y
 
[
Als ik zelf iets moet bouwen ga ik een mega knal fabriceren 400v in uit faze in uit etc😬😝


quote]ronk schreef op 29 december 2015 @ 18:27:Nee beide kan

220V 1 fase in en 3 fase 220 uit.

400v 3 fase in en 400 / 220 3 fase uit.

Meeste is uiteraard 3 fase 400 volt in en uit.

Of bedoel je de externe koelventilator ?
Het staat een beetje raar geschreven maar volgens mij klopt het wel.
Maar het is geloof ik al opgelost bij TS.\
[/quote]


Ja gaat om de koeling, hoe minder toeren je maakt, hoe meer vermogen er in warmte omgezet wordt, dus des te meer geforceerde koeling heb je nodig...
Een hoop van onze machines hebben we afgeregeld op een minimaal toerental, omdat ze anders veel te heet worden, en de hele grote motoren hebben we echt grote fans op zitten....
Wel zijn we bij vervanging aan het kijken of we de overbrenging niet in een betere verhouding kunnen brengen, zodat motoren meer op hun ideale snelheid draaien
 
Terug
Bovenaan Onderaan