Motor trailer(tje) bouwen

martin117

Plan "B", altijd plan B
13 jun 2014
8.134
9.363
Deventer
Ik ga met een projectje beginnen, probeer ik hier bij te houden. Zal wel een tijdje overheen gaan, want ik ben ook met met mijn auto bezig,en ik heb over het algemeen chronisch tijd te kort. -O- -O-
Ik heb al heel wat ideeen, en loop ook met wat vragen,dus eventueel mee denken mag best.

We hebben 2 bezorg brommers en ik mijn scooter. voor reparatie en onderhoud is het makkelijk dat ik ze kan opladen en weg brengen (en ik hoop het niet, maar bij bij pech of ongeval mee kan ophalen)

Dus ik zit al een tijdje te kijken naar een motor aanhangertje ,liefst licht en klein,meet door een zijpad naar de achter tuin. Zelfbouw van een onderstel of oude vouwwagen was ook een optie.

Nu kwam ik van de week een as/trekboom met 3 wielen (1 reserve) en 2 spatborden tegen,voor heel weinig dus dat is een goede start :)

Breedte tussen de wielen ca. 80cm (totale breedte ca 110cm) As tot einde dissel ca. 160cm. Erg klein dus.

Ik heb gemeten: as tot waar het voorwiel kan komen ca.110cm. Mijn scooter is van voorwiel tot midden onder de achterband 190cm (wielen goed op de kar 200cm).

Achter de as liefst zo min mogelijk overstek ivm gewichts verdeling,wordt dus 90-100cmachter de as. Hoe is de gewichts verdeling van een xcity? voor/achter??

Nu mijn plannen voor de opbouw.

1. rijgoot/unp monteren op de dissel en de as (achter hangt los/steekt uit). Hierop voor/achter een dwars balk met ogen voor spanbanden.
2. Van een paar kokertjes frame maken en hierop een plaat damwand profiel (heb je ook soort van rijgoot) Met voorop een beugel voor het voorwiel.Ogen komen op het frame.
3. Idem,maar geen damwand plaat, maar loop roosters.
4. Idem, maar traanplaat.

Wat zijn de voors/tegens van de 4 opties?
1 spreekt mij het minst aan.

Voor de handigheid (makkelijk verplaatsen/opbergen (niet te zwaar om te tillen)) denk ik erover om het frame afneembaar te maken tov het onderstel. Of afneembaar/kantelbaar heb ik geen oprij plaat nodig)
Hoe zit ik nog over te prakkedenken.

Fotootje van de basis komt nog.

Kentekenplaat komt op een houder op het spatbord (witte motorplaat ivm lekker klein)
3 hoek reflectoren maak ik wel beugeltjes voor.
verlichting: Op mijn auto had ik vroeger een line of fire (is nu stuk,maar komt wel weer terug) Deze heb ik nu ook in mini maat gevonden voor op de motor,werkt met een plak strip.
(dit is dus een LED strip met rijlicht, remlicht en knippers) die wilde ik links/rechts monteren (en dan de binnenste knippers niet aansluiten) Heb je heel subtiel en klein toch alle verlichting.

Zoiets dus:
http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1j_DQ...-High-quality-33-Leds-License-Plate-Light.jpg
 
UNP is in ieder geval (onnodig) érg zwaar, met een paar dikke aluminium hoeklijnen gebout op de vloer ben je er voor een brommer ook wel.

Enkel dwarsbalken geeft inrij-gevaar voor fietsers, ik weet niet hoe het zit met ongekentekende aanhangers, maar met getekend spul mag dat allemaal niet meer. Gok dat het met een ongekentekende wel mag (omdat bouwjaar niet aantoonbaar is).
Los daarvan: zou ik de aanhanger persoonlijk niet te smal willen hebben (vooral met vloer erop), het zijn al ellendige dingen om mee achteruit te rijden en anders zie je ze helemaal niet in de spiegel.

Kantelbaar kan (zoek maar eens op filmpjes van de motorlug), maar dan krijg je wel een hele stijle oprijhoek (niet handig wanneer je hem vooral wilt gebruiken om kapot spul op te halen), en misschien nog wel vervelender, als hij voorin de goot zit staat hij op een helling (dus je moet hem vast blijven houden tijdens het vast zetten van de spanbanden of een slimme wielklem hebben).

Verlichtingsstripjes zien er leuk uit, maar heb het vermoeden dat er geen E-keur opzit (zal een agent misschien ook vermoeden). Je kan kant en klare lichtbalken kopen voor 2 á 3 tientjes, gewoon helemaal stekker klaar. 2 bouten erdoor en de overlengte van de kabel ergens onder het chassis maken en klaar.
Daar zou ik persoonlijk niets voor ga knutselen.

Google
 
Hee testa rossa,
De basis is niet breder,zal het er mee moeten doen.

Optie 1 heeft ook niet mijn voorkeur,zal hem ook niet worden.
Die lichtbalken ken ik wel,maar die zijn te breed, en losse licht units zijn kwetsbaar met eraf schoppen (per ongeluk) bij laden/lossen.

Die strips hebben geen keur, klopt, witte motorplaat als kenteken mag ook niet,verkeerde maat,naast de pot pissen mag ook niet...........

Als het netjes werkt en duidelijk is,krijg je er niet zomaar problemen mee, (line of fire op de auto mag ook niet, vaak zat politie achter me gehad,nooit een probleem)
 
ik heb dit een oude boottrailer lekker laag en goed stabiel maar als er niks op staat is schatten met afstand en bochten je ziet dus geen moer . :?

wel makkelijk op ze kant te zetten en er moet nog aan geknutselt worden tzt

de licht balk is er al een keer af gereden :} maar denk ook eens !aan het gewicht op deze mag maar 400 kilo voor 1 motor is prima maar wil eigenlijk voor 2 motoren voor een weekendje weg of zo .

Dat gaat dus niet vind oom agent niet goed :]
full
 
FF rond gezocht, de driehoek reflectoren zijn niet meer verplicht, het moeten 2 rode reflectoren zijn.
Verder moeten er 2 rode lichten op, 2 remlichten en 2 knipperlichten. Over keurmerken wordt niet gesproken.

Met die stripjes en 2 kleine rode reflectortjes wordt het mooi compact op de achterste dwarsbalk
 
Mooi ding Lastrafo!!
Weer wat ideeen opgedaan.
Misschien toch maar alleen een rijgoot????

En niets zien bij achteruit rijden,ben het gewend,achter mijn auto moet wel een hele grote trailer wil ik hem kunnen zien. Mijn plateau met een bak van 305*180 zie ik ook niet in de spiegels O-) O-) 8-)
 
gewoon plat wagentje maken heb die van mij ook helemaal zelf gemaakt ,en ook voor andere dingen te gebruiken, ben nu wieltje aan het maken voor te kantelen ,kan ik alleen weegt niet al teveel ,dunne hoeklijn en koker
full
liertje erop voor eventueel zware motor ,of lekke band voor onder de bak rij gootje kan er ook een quad mee op lieren 8inch wielen met torsie nieuw gekocht 75 euri dus moest wel pakken.paar keer uitgeprobeert nog geen erg in dat hij erachter hangt ,en makkelijk achteruit steken
 
Laatst bewerkt:
conan 60

das een heel mooie aanhanger plat laag breed kantel baar neemt niet veel ruimte in top
tzt ga ik er ook 1 maken :] mooi ding

martin 117 kijk ook een voor foldycar onder afbeeldingen leuke ideeën


hier ook nog wat fotos van karretjes ligt er ook aan wat voor auto je hebt achter kant van een auto of zo als aanhanger .
full
 
Bij die achterste A4 mis ik de trekhaak :-)

Heb al een goed plaatje in m'n hoofd.
Wordt een rijgoot, met achter een paar kokers en traanplaat. (voorste deel niet, kun je scherper sturen) hij komt toch best heel kort op de trek koppeling.

Helemaal dicht is nie wat, met een breedte van 70cm heeft dat niet veel nut.
 
tonnie 64

een paardentrailer of iets ander is natuurlijk mooi maar je moet wel de plaats voor hebben .
zo een plat ding zet ik op zijn kant in de steeg dus niet ruim behuisd ;)


Klopt het is best een groot ding en zeker niet handig als je niet veel ruimte hebt. Ik heb het voordeel dat de trailer kosteloos gestald kan worden en voor het grijpen staat. Had ik dit niet dan zou ik het ook niet doen.
 
Verlichting is besteld.

Gisteren wilde ik een rijgoot (omega profiel) ophalen, maar de verkoper was onbereikbaar (ik was in de buurt). Helaas, Was een nette oplossing voor weinig.
Heen en terug rijden hiervoor is te ver, voor het benzine geld kan ik net zo goed een "duurdere" in de buurt kopen.

Dit was een tientje voor 2.3 m1.

Verder nog niet veel gedaan, wilde eerst de rijgoot hebben voor de maat, ff kijken, nu is het wat fris om buiten te prutsen. Misschien eerst mijn auto ff afmaken.
 
Martin 117

Het is een beetje de sport om te kijken 8-) en er een aardige prijs er voor te betalen ben zelf ook op zoek maar absoluut geen haast .je kan nog denken aan een stukje damwand profiel .

of bij de plaatselijk ijzer boer een stuk alum of 2 mm plaatstaal laten omzetten
zal ook de kop denk ik niet kosten

komt vanzelf op je pad ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan