Waarom zit de neutraal tussen 1 en 2e versnelling?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Jullie hebben me al verschillende keren geholpen met het beantwoorden van vragen die in me op kwamen en ook nu zou ik graag jullie hulp inroepen.
Mijn vraag : Waarom schakeld een fiets 1023456 in plaats van 0123456 ? Lijkt me logischer en voorkomt meer schakelfouten (neutraal i.p.v. 2e versn.) .

Alvast bedank voot de hulp en groeten uit Vietnam.
Hoi,
Aad.
 
heeft geen reden, op een gegeven moment zijn ze dit allemaal gaan doen, om niet af te wijken van de ander, en ze geen reden hebben om een ander model/merk te gaan rijden...
Ik heb nog gereden met 0-1-2-3-4-5
 
Zou het niet zijn omdat je dan sneller naar N kan?
En bovendien komt het praktisch nooit voor dat je van 2 naar 1 zou willen schakelen, maar des te vaker van 2 naar N...
 
Ik trap bij een kruispunt vaak een keer extra om zeker te weten dat ik in 1 zit.
Is voor mij dus wel logica, 1,0, 2, 3, 4, 5. Dan weet je zeker dat je in 1 zit zonder naar het neutraallampje te hoeven koekeloeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik trap bij een kruispunt vaak een keer extra om zeker te weten dat ik in 1 zit.
Is voor mij dus wel logica, 1,0, 2, 3, 4, 5. Dan weet je zeker dat je in 1 zit zonder naar het neutraallampje te hoeven koekeloeren.

Zoals ik al zei, ik heb met 0-1-2-3-4-5 gereden, en net als jij je aan hebt gewend, om bij het stoplicht hellemaal naar beneden door te trappen, en dan zeker te zijn dat hij in de 1 staat, was het voor mij niet meer dan normaal, alles naar beneden te trappen en dan een omhoog, was toen voor mij net zo zeker....
lastiger was de overstap van rechts het schakelpedaal naar links...
( geloof dat ik een owe lul aan het worden ben)
 
Mijn Puchie met nog handvatversnelling (nog oudere lul) had al de 0 tussen de 1 en 2.

versnellingshandel-imitatie-zundapp-3-versn.jpg
 
Ik kan het niet bedenken daarom even wat tekst van Quora.com (een design site) :)


Motorcycles are sold with the One down-Five up shift pattern for two major reasons.

1. When waiting at a red light with the bike in neutral, this shift pattern makes it impossible for you to accidentally engage second gear by pressing the shifter twice. In an all down or all up pattern, you can make the mistake of pressing the shifter twice and trying to pull away in second gear.

2. When downshifting from high gears, this shift pattern will make sure that you never hit neutral and lose crucial engine braking. When braking in a hurry, shifting down repeatedly will take you to first gear, whereas in an all down or all up system, you will end up in neutral.

That is the main reason for this shift pattern, and it has absolutely nothing to do with intuitiveness
 
Mee eens met beide punten.

Ik had met het vorige gebakje nogal eens last dat deze met snel terugschakelen naar zijn 1, de bak niet lekker in zijn 1 stond. En dan schoot ie er rrrrrr weer uit naar neutraal.
De motor moet echt nog rollen voordat je deze in 1 zet anders is het weer tandenpoetsen.
 
Mijn Yamaha FS1 brommer had vrijstand boven en vier versnellingen naar beneden.
Ik wordt ook oud....

Die had ik ook.
En dan in het weekend met mijn crosser gewoon 1 naar beneden en de rest omhoog.
Ik heb me nog nooit vergist, dat ging gewoon automatisch.

Met de fs1 alles naar beneden kon je wel heel snel opschakelen.
 
Die had ik ook.
En dan in het weekend met mijn crosser gewoon 1 naar beneden en de rest omhoog.
Ik heb me nog nooit vergist, dat ging gewoon automatisch.

Met de fs1 alles naar beneden kon je wel heel snel opschakelen.

Ik heb toen bij mijn GSX-R express de hevel omgekeerd zodat het patroon omdraaide. 1 omhoog, de rest naar beneden. Was even wennen maar voor sportief gebruik vond ik dit erg fijn rijden.


Vroeger nog weleens een chinese (merkloze?) brommer gehad. Deze had een half automatische 3 bak. Geen bedienbare koppeling, maar wel een automatische in het blok. Om te schakelen hoefde je alleen maar even je gas los te laten en een versnelling omhoog te tikken. Was wel wennen want op de plaats van je koppeling zat je achterrem :D
 
En de plek van de vrij is ook van belang. In een normaal schakelpatroon zit de vrij tussen 1 en 2 in, dus het is geen volwaardige locatie die je met 1 volle slag van het schakelpedaal kan selecteren. De vrij is de "anderhalfste "versnelling.

Maar bij vrijwel alle andere configuraties, zoals een 01234 bak (heb ik ook), is de 0 alleen bereikbaar d.m.v een volwaardige slag van het schakelpedaal.
 
Laatst bewerkt:
stel dat je ineens een stopproef moet maken, (zoals bij de lessen)

Voor de gene waarvan het examen al lang geleden is: :+
Het is dan de bedoeling dat je zo snel mogelijk afremt, en de motor terug schakelt naar zijn 1. dit om daarna ook zo snel mogelijk, weer je weg te kunnen vervolgen.
(denk aan gevaarlijk en niet oplettend verkeer achter je als voorbeeld)

stel dat je een versnellingsbak hebt met 0,1,2,3,4,5,6. dan moet je in een paniek situatie van zijn vrij naar zijn 1 wat tijd kost. terwijl je bij een bak met 1,0,2,3,4,5,6 je in alle paniek (of onoplettendheid) terug kan schakelen en altijd standaard in zijn 1 terecht komt.

en laten we eerlijk zijn. ik heb mijn motor niet vaak in zijn vrij staan :Y
Vanaf het moment dat ik ga rijden staat hij altijd in zijn versnelling, pas als ik afstap bij een cafe of eindpunt, gaat hij in zijn vrij.

ik moet er niet aan denken om elke keer voor een stoplicht me motor uit zijn 0 te moeten halen en in zijn 1 te zetten omdat ik anders niet zeker meer weet in welke versnelling hij zit.... :]
 
Ik kan het niet bedenken daarom even wat tekst van Quora.com (een design site) :)


Motorcycles are sold with the One down-Five up shift pattern for two major reasons.

1. When waiting at a red light with the bike in neutral, this shift pattern makes it impossible for you to accidentally engage second gear by pressing the shifter twice. In an all down or all up pattern, you can make the mistake of pressing the shifter twice and trying to pull away in second gear.

s



Heeft niets met schakelpatroon te maken dat ie niet van neutraal in zn 2 wil :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een chinese (Lifan venus 150) en bijna identieke Koreaanse (Sym Wolf classic 125) gereden met 0-1-2-3-4-5-0-etc... die je dus rond kan trappen.

Om relaxed uit te rollen is 't best makkelijk om van zijn 5 naar zijn 0 te kunnen en als je weer wilt gasgeven weer naar zijn 5. Maar als je per ongeluk te ver schakelt rij je ineens in zijn 1! Dat lijkt mij met snellere en zwaardere motoren redelijk problematisch.

Ik vind 't wel makkelijk om bij 't stoplicht gewoon naar beneden te blijven trappen tot hij niet verder gaat. Dan weet je altijd waar je zit.
 
Elk jaar laat ik mijn FS1'tje wel eens +15.000 toeren gillen als ik weer eens een middagje ga rondpruttelen op dat apparaat en vergeet dat het ding 'andersom' schakelt :X Gelukkig kost een nieuw zuigertje nog geen 10 euro :P
 
bij sommige motoren moet je andersom schakelen 6-5-4-3-2-0-1, waarbij je de 1 omhoog trekt en de rest naar beneden trapt. voornamelijk bij motoren die in de 'racerij' gebruikt worden, heb ik me laten vertellen door mijn instructeur.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan