Afstellen V-Strom DL1000, wat is laag midden hoog bereik?

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.720
984
Almere
Ik snap helaas nog niet hoe de vork in de steel zit.

Mijn motor loopt na enkele wijzigingen te arm, daarop heb ik een wideband lambda sensor op MP gekocht en een controller en display in elkaar geknutseld.

Ook heb ik een eigengemaakte yoshbox, waarmee ik voor nu in ieder geval de basis op orde kan krijgen.

Met de yoshbox kan ik de inspuitduratie in percentages -10 -5 0 +5 +10 instellen in het laag, midden hoog gebied.

Maar wat is dat nou exact? Laag in toeren? Zo ja tot welk toerental dan? Of laag in gaspositie en tot wanneer is dat dan?

Er zit een tps sensor op welke je in "dealer modus" op je dashboard ziet maar deze moet gas los al in het midden staan en boven de 2700 rpm al op hoog staan. Dan heb ik 2 gasposities die de ecu kent en 3 gebieden die ik in kan stellen?

De modificaties zijn niet significant trouwens, maar genoeg om dit uit te voeren.

Pair, luchtfilter snorkel, carterontluchting en lambda zijn verwijderd. Heb nog stock uitlaten maar heb een tweede setje liggen waarbij ik de kat wil verwijderen. Verder is het nog standaard.
 
Je hebt zelf een box gemaakt, en nu wil je weten wat dat ding voor waardes en bereiken heeft?

Aangezien je zelf al uitleesspul hebt, waarom probeer je het niet gewoon uit te vinden?
 
Typo, telefoon..

Als iemand het antwoord weet hoef ik niet het wiel opnieuw uit te vinden.

En ja ik kan een volledige rit doen waarbij ik meer op de tellers dan op de weg let en dan achterhalen wanneer een wijziging met de yoshbox in gaat.
 
Die gebieden liggen tussen stationair en max rpm :P

Ff zonder gekheid ik weet niet precies hoeveel rpm je motor max draait maar laag zal zo'n beetje tussen net boven stationair en 3,5Krpm liggen, midden ligt vanaf 3,5Krpm tot 6Krpm ongeveer en daar boven is het hoge gebied tot max rpm.
Dit alles een beetje afhankelijk van je max rpm dus. Want als hij maar 9Krpm max draait dan zullen de waardes een beetje anders zijn.
 
10,5 begint de redline.
Dus dan zal het zijn plusminus zo zijn inderdaad.
Bedankt in ieder geval. Ga eens wat rommelen zo. Stationair zit in ieder geval op lambda 1.20 dus daar moet flink wat bij.
 
Lambda 1 is toch de ideale waarde?
En lager als 1 is te arm en hoger als 1 is te rijk dacht ik.

Als hij stationair verder goed loopt zou ik daar niet al te veel aan veranderen.

Misschien verstandiger om een afr meter te bouwen? Oftewel een air/fuel ratio meter
 
Laatst bewerkt:
Lambda 1 is bij benzine gelijk aan 14.7 inderdaad.

Maar hoger is armer ;)
Lambda 1.20 is gelijk aan 17.6 en dus te arm.
Tegen gevaarlijk arm aan.

Verder kan je weinig verprutsen en de wideband lambda die ik heb is hetzelfde als een afr weergave ;)

Inbouwen begin ik niet aan, geen ruimte voor en de info is 1x handig om af te stellen en daarna niet meer.

Met de zelfbouw die ik nu heb gedaan ben ik in totaal 60 euro incl. sensor kwijt en zo hou ik het leuk voor mijzelf ;)
 
Laatst bewerkt:
Even een testrit gemaakt op een afgesloten parkeerterrein.
Het is bijzonder lastig te zien maar ik denk een omslagpunt bij 3500 rpm te hebben gezien. Echter heb ik midden nu op +10% staan en blijft de motor arm lopen in dit gebied.

Ik denk dat ik niet ontkom aan een powercommander of iets soortgelijks. Of ik moet de yoshbox aan kunnen passen waarbij je meer stappen hebt. Even googlen dus.

Vind de pc3, 4 of 5 bijzonder duur helaas. En betwijfel of ik een willekeurig model kan pakken en de draadboom aan kan passen (of is dat allemaal redelijk universeel?) Ze zijn vaak te koop voor weinig op MP maar dan zonder het juiste harnas. Permanent installeren vind ik geen probleem.

Ik ga ook maar even een tijdelijke cam monteren zodat ik ook op de weg (realistischer) kan rijden en na een rit aanpassingen kan doen.

Heeft er iemand nog tips verder?
Ik wil sowieso de gps aan gaan passen dat deze altijd in de 4e (onbegrensde) versnelling staat om het eenduidiger en regelmatiger te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ja ben ik redelijk van overtuigd, ik hoor en voel niks langs de randen.

Ook heb ik stationair prima op lambda 1, net in het begin (wegrijden) zit ik op L1.5 en daarna weer onder de 1 bij accelereren. Bij cruisen onder de 3000 rpm gaat het goed, 0.9 maar bij gasgeven boven 3500 gaat hij al snel naar 1.4 tot soms wel 1.7 dua dat is echt te arm.

WOT heb ik niet gedaan, wel doorgetrokken tot 7000rpm en dan zie je dat hij rond de 1.1 en 1.2 blijft hangen.

Al met al dus net ff te arm.

Laag naar +10 levert hele lage waarden op, te laag met 0.2 soms.
 
Ik zou eerst je zelfgemaakte dinges testen/calibreren op een moto die wel goed is afgesteld. Dan weet je ten minste of lambda 1 overeen komt met ideaal of niet.

Werken met niet-ge-ijkt gereedschap is hetzelfde als werken in de pikkedonker.
 
Hij is gekalibreerd ;)
Het is een zelfbouw controller en display uit het tijdschrift Silicon Chip (Australië). Daarbij zit ook een test en afstelprocedure specifiek voor de aangesloten sensor.

Die procedure is gevolgd en alle voltages en weerstanden kloppen exact tot 0,001 volt.

De kalibratie gebeurd in de open lucht door wat extra weerstanden aan te brengen en dan diverse testpunten te controleren en met potmeters (20slag) te finetunen.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap jullie opnerkingen niet dus het zal wel.
Schijnbaar weten jullie wel hoe het werkt en hebben jullie om mijn aanpak of opmerkingen? Ipv te vertellen wat er fout gaat en waar op te letten?

Aanname hier hè want heb het gevoel uitgelachen te worden.

Als leek met interesse voor motortechniek probeer ik eens wat nieuws maar kom ik er zonder hulp niet helemaal uit. Door gewoon te doen kom ik een heel eind maar niet altijd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan