Verlichting, xenon look

Rob-z

Die hard MF'er
1 nov 2015
671
67
Ik wil een nieuw bolletje (H7) in mijn koplamp zetten. Zo'n xenon look lijkt me leuk, mooi en functioneel.
Een echte xenon set lukt naar alle waarschijnlijkheid niet omdat dat niet past.

Nu lees en hoor ik dat die xenon look lampen ook een leuk en functioneel alternatief kunnen zijn.

Welke raden jullie aan?

Zie hier een setje van Philips

En welk getal 3000k of 4000k of anders is goed aan te raden? Ik heb nu dat standaard halogeen verlichting.

btw, ik heb een BMW F800R
 
Laatst bewerkt:
:^

5000 of 600k is het mooist, 5000 is wit,6000 geeft een licht blauwe gloed.

Omvormer/ballast kan gewoon op de stekker worden aangesloten waar nu je halogeenlamp op zit, en die zijn inderdaad erg klein dus die prop je zo ergens weg.

En wat al gezegd is maar heel belangrijk, heeft de motor can-bus dan moet je een daarvoor geschikte set aanschaffen.
 
:^

5000 of 600k is het mooist, 5000 is wit,6000 geeft een licht blauwe gloed.

Omvormer/ballast kan gewoon op de stekker worden aangesloten waar nu je halogeenlamp op zit, en die zijn inderdaad erg klein dus die prop je zo ergens weg.

En wat al gezegd is maar heel belangrijk, heeft de motor can-bus dan moet je een daarvoor geschikte set aanschaffen.


Hoe kom ik er achter dat er een "can-bus" aanwezig is?

Ik heb een BMW F800R uit 2012
 
Ik heb gewoon de Philips xtreme vision. Lichtopbrengst is aanmerkelijk beter als een klassieke halogeen, licht is ook helderder (witter). Ze zijn niet echt goedkoop maar ik vind het dik de investering waard. Je moet gewoon het lampje vervangen, dus ook minder werk als een xenonkit installeren.
 
Let op in de EU is het niet toegestaan verlichting te hebben wat niet is goed gekeurd .
Binnen in de doosjes staat dan in welke landen wel (maar dan heb je ze al gekocht )
Ik heb ze al eens moeten vervangen bij een aanhouding .
IK had mijn reserve set bij maar het was in het donker een hele klus om het voor elkaar te krijgen ( bij een fort focus ).
De Philips 100 % lampen mogen wel en geven ook een helderlicht waar je ogen ook nog beter op reageren.( kleur licht )
En de spiegels kunnen hier wel tegen
Deze lampen zijn met een vulling gemaakt dat de verdamping van de gloeidraad weer beter kan compenseren en daardoor de draad warmer kan worden zonder dat de levensduur te kort is geworden.
En het grootste voordeel is dat andere tegenliggers dan ook eerder het gemene pitje wat eerder doven.
De licht gevoeligheid is voor dat vieze licht gewoon slecht.
 
Let op in de EU is het niet toegestaan verlichting te hebben wat niet is goed gekeurd .
Binnen in de doosjes staat dan in welke landen wel (maar dan heb je ze al gekocht )
Ik heb ze al eens moeten vervangen bij een aanhouding .
IK had mijn reserve set bij maar het was in het donker een hele klus om het voor elkaar te krijgen ( bij een fort focus ).
De Philips 100 % lampen mogen wel en geven ook een helderlicht waar je ogen ook nog beter op reageren.( kleur licht )
En de spiegels kunnen hier wel tegen
Deze lampen zijn met een vulling gemaakt dat de verdamping van de gloeidraad weer beter kan compenseren en daardoor de draad warmer kan worden zonder dat de levensduur te kort is geworden.
En het grootste voordeel is dat andere tegenliggers dan ook eerder het gemene pitje wat eerder doven.
De licht gevoeligheid is voor dat vieze licht gewoon slecht.
Goedgekeurd betekent type-goedkeuring voor je voertuig en niet voor welke landen het wel mag,dus als het voertuig standaard met xenon uitgevoerd is geen probleem maar als dat niet zo is dan kun je in een aantal landen problemen krijgen.
Ik heb een led lamp geplaatst mag ook niet maar ja alles wat niet mag is bedacht om te kunnen overtreden. })
 
Als je meer licht wilt kun je toch ook kiezen om je groot licht door te verbinden ;-) heb je gelijk ook beide koplampen aan het branden. En ja mijn groot licht werkt ook nog.

1531871_10153298877394579_52119519271126651_n.jpg
 
Let op in de EU is het niet toegestaan verlichting te hebben wat niet is goed gekeurd .
Binnen in de doosjes staat dan in welke landen wel (maar dan heb je ze al gekocht )
Ik heb ze al eens moeten vervangen bij een aanhouding .
IK had mijn reserve set bij maar het was in het donker een hele klus om het voor elkaar te krijgen ( bij een fort focus ).
De Philips 100 % lampen mogen wel en geven ook een helderlicht waar je ogen ook nog beter op reageren.( kleur licht )
En de spiegels kunnen hier wel tegen
Deze lampen zijn met een vulling gemaakt dat de verdamping van de gloeidraad weer beter kan compenseren en daardoor de draad warmer kan worden zonder dat de levensduur te kort is geworden.
En het grootste voordeel is dat andere tegenliggers dan ook eerder het gemene pitje wat eerder doven.
De licht gevoeligheid is voor dat vieze licht gewoon slecht.

Als jouw voertuig aan de eisen hier in Nederland voldoet, mag je daar in de hele EU mee rijden.

Iets wat hier verboden is maar wordt gedoogd is natuurlijk een ander verhaal.
 
toevallig gister philips blue vison h4 lampen er in gezet.
hier zit een standaard lamp in en een philips blue vision.

nog niet in het donker geprobeerd maar lijkt op het eerste gezicht wel mooi.
full
 
De simpelste oplossing is nog niet genoemd: installeer een 80W lampje. Heb ik ook gedaan in mn BMW S1000RR, verschillende fora hadden gebruikers die hier geen problemen mee hebben ondervonden (in de S1000RR). Lichtbeeld is eender, lichtopbrengst hoger. Ditzelfde zou je ook kunnen doen in de F800, maar zoek eerst even ervaringen van anderen: bij sommige lampbehuizingen is de extra warmte een probleem. (80W tov 55W = ~50% meer, dus even voor het gemak kunnen we ook stellen dat de energie die omgezet wordt in warmte ook ~50% is toegenomen.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan