Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

Goedenavond mannen,
Een hoop vragen en ik zal ze van bovenaf beantwoorden.

De oranje GPz heb ik ook nog steeds in mijn bezit, eigenlijk mijn vriendin want ik heb deze voor haar gebouwd het was een verjaardagscadeau.

De tank ligt aan de buddy-zijde niet hoger dit lijkt misschien wel zo maar hij ligt gewoon op de originele plek.

Het beugeltje aan de voorzijde van de tank dat is van de air temp. sensor, er zit een acewell 4353 analoge /digitale teller op en die meet ook de buiten temperatuur.

De achterbrug: toen ik in 1998 met dit project begon was een geschikte achterbrug vinden wat lastig internet stond in de kinderschoenen dus onderdelen zoeken was wat lastiger dan nu. ik heb zelf een YZF 750R gehad en deze alu brug kon ik altijd wel waarderen plus deze brug is symmetrisch wat inhoud dat ik aan beide zijden een paar mm kon weg frezen om deze pas te maken.
Daarna is het ook makkelijker om het achterwiel in het “midden” te plaatsen en de ketting mooi uit te lijnen.

Het klopt dat deze fiets lijkt op de motoren die uit de werkplaats komen bij Sanctuary Tokyo West deels is dat puur toeval zoals ik al eerder vermelde ben ik in 1998 met dit project begonnen en de voorvork en achterbrug zitten er al vanaf dat moment in. Het kleuren schema heb ik wel van hen gejat dit komt overeen met de RCM-094.

De vraag hoe het zit met de koppeling: Goed……… deze is hydraulisch en werkt perfect.
 
Laatst bewerkt:
Specs van de motor:

Blok is verbust en opgeboord naar 74mm ( 74x66 ) 1135 CC
Yoshimura stage 1 nokkenassen
Mikuni RS36 smooth-bore met K&N Hi-Flow filters
Dyna ontsteking, Dyna coils, Dyna Rev limiter en Taylor bougie kabels.

RVS 4in1 bochten gemaakt door Star Twin met Racefit Growler carbon
Racimex oliekoeler met Goodridge olie leidingen externe olieleidingen voor de cilinderkop.

APE Cilinderstuds, APE Main bearing studs, APE Drain plug, APE Low profile oil filter cover, APE Nokken-as spanner, APE Cam plugs
Koppeling omgebouwd naar hydraulisch, hub aangepast ( APE Clutch hub rebuid kit) APE koppelings platen en veren en APE needle bearing clutch pusher.

Frame is verstevigd en aangepast voor de mono shock en kettinglijn.
Kawasaki ZX7R voorvork 25mm verlengt
ZX7R wielen ( 190 achter, 120 voor )
Achterbrug Yamaha YZF750, schokbreker Öhlins S46HR1C1S
EBC wave discs, Goodridge remleidingen
Supersprox achtertandwiel en een K&J voortandwiel met 5/8” off-set.

Aangepaste kabelboom van een ZRX 1200, Suzuki Bandit heldere koplamp, Rizoma knipperlichten, Acewell 4353 analoge / digitale teller.
ZX636 schakelaars die ook de Acewell teller bedienen
 
Laatst bewerkt:
De motor heb ik geheel in eigen beheer bedacht, gebouwd en uitgevoerd draai- en frees werk, elektronica doe ik allemaal zelf.
Al het TIG laswerk is door een collega gedaan.
Het verbussen en opboren heeft Jan Smit uitgevoerd.
Het spuitwerk is gedaan door Bram van t'Rood van Reds-paint&body met als voorbeeld de RCM-094.
Ik ben hier dus al een aantal jaren (18) mee bezig omdat er veel tijd in zit en ik graag dingen netjes wil wegwerken en monteren.
Ik heb de motor in '98 gekocht van een collega die hem in 1978 nieuw heeft gekocht ben dus de 2e eigenaar.
 
heel compleet antwoord... *O* ..bedankt daarvoor...

1 vraagje komt me op....je hebt een 5/8 inch offset voortandwiel.
dat is om en nabij 16mm...heb je er een support plaat met steunlager op gebouwd of gaat het goed met 16mm offset?
met goed bedoel ik dan dat je baklager heel blijft... :+
 
Hallo Roel
Het is al weer een tijdje geleden, maar heb jij toen niet mijn Tank gelast van mijn 1100 Lawson, en aansluiting benzine kraan verplaatst.[afbeelding]~[/quote]

Hallo Lawson12,

Dat klopt maar ook dit is alweer een tijdje geleden.
Ik heb er nog een foto van.
full
 
heel compleet antwoord... *O* ..bedankt daarvoor...

1 vraagje komt me op....je hebt een 5/8 inch offset voortandwiel.
dat is om en nabij 16mm...heb je er een support plaat met steunlager op gebouwd of gaat het goed met 16mm offset?
met goed bedoel ik dan dat je baklager heel blijft... :+


Het tandwiel zit gewoon op de uitgaande as zonder een supportplaat met lager.
Ik heb er nu zo'n 38000km mee gereden, vakanties in de Alpen, 2x Isle of Man, diverse Kawasaki Z-treffens en Kustom Kulture Forever en nog nooit problemen met de lagers van de uitgaande as gehad, deze zijn trouwens ook nog nooit vernieuwd door mij.
Dus bij mij werkt het, wel heb ik het Frame en de achterbrug aan moeten passen omdat de ketting er tegen aan liep.
 
Hallo Roel
Het is al weer een tijdje geleden, maar heb jij toen niet mijn Tank gelast van mijn 1100 Lawson, en aansluiting benzine kraan verplaatst.[afbeelding]\

Hallo Lawson12,

Dat klopt maar ook dit is alweer een tijdje geleden.
Ik heb er nog een foto van.
[afbeelding][/quote]

Haha, inderdaad al weer een tijdje geleden.
He Roel, ik heb een dynamokap van een gpz1100 B1.
Wel beschadigd, krassen, en onderkant 1 pitje,maar denk wel dat hij dicht is.
Weet niet of het past, of dat je een onbeschadigde wilt hebben.
 
ah mooi snelle reactie...super

ik had al eens gekeken naar die sanctuary motoren en daar viel het me ook al op dat de meesten (zoniet alle) een behoorlijke offset op het tandwiel hadden zonder een support plaat.
nu weet je natuurlijk niet in hoeverre die dingen serieus gebruikt worden dus de ervaring van iemand die daadwerkelijk veel kilometers heeft gemaakt op deze manier weegt zwaar voor mij.
bedankt daarvoor... ;)
ikzelf denk (hoop) niet zoveel offset nodig te hebben omdat ik niet zo breed ga als jij maar slechts een 160 band op een 5 inch (meen ik :? ) velg.
bewust gedaan om allerlij gedoe met de kettinglijn zoveel mogelijk te vermijden. _O-

nog 1 vraag (nou eigenlijk nog wel meer maar ik hou het bescheiden :+ )
waar heb jij die clutch hub kit vandaan??
ik heb 1 drum die bruikbaar (ook niet nieuw maar ok genoeg qua veren) is en verscheidene met gebroken veren.
eigenlijk denk ik eraan om toch die veren te wisselen nu dat ik er nog bij kan maar ik ken die veren en klinken nergens vinden..... -O-
werk is het volgens mij niet echt...losboren veren wisselen en nieuwe klinken erin en ff vast tiggen toch?.....
 
Haha, inderdaad al weer een tijdje geleden.
He Roel, ik heb een dynamokap van een gpz1100 B1.
Wel beschadigd, krassen, en onderkant 1 pitje,maar denk wel dat hij dicht is.
Weet niet of het past, of dat je een onbeschadigde wilt hebben.

Van een GPz/J model heb ik ook nog wel liggen maar daar past mijn wikkelingen voor de dynamo niet in.
De rotor en wikkelingen van een z1000a2 en een GPz zijn compleet anders.
Maar bedankt voor het aanbod.
 
ah mooi snelle reactie...super

ik had al eens gekeken naar die sanctuary motoren en daar viel het me ook al op dat de meesten (zoniet alle) een behoorlijke offset op het tandwiel hadden zonder een support plaat.
nu weet je natuurlijk niet in hoeverre die dingen serieus gebruikt worden dus de ervaring van iemand die daadwerkelijk veel kilometers heeft gemaakt op deze manier weegt zwaar voor mij.
bedankt daarvoor... ;)
ikzelf denk (hoop) niet zoveel offset nodig te hebben omdat ik niet zo breed ga als jij maar slechts een 160 band op een 5 inch (meen ik :? ) velg.
bewust gedaan om allerlij gedoe met de kettinglijn zoveel mogelijk te vermijden. _O-

nog 1 vraag (nou eigenlijk nog wel meer maar ik hou het bescheiden :+ )
waar heb jij die clutch hub kit vandaan??
ik heb 1 drum die bruikbaar (ook niet nieuw maar ok genoeg qua veren) is en verscheidene met gebroken veren.
eigenlijk denk ik eraan om toch die veren te wisselen nu dat ik er nog bij kan maar ik ken die veren en klinken nergens vinden..... -O-
werk is het volgens mij niet echt...losboren veren wisselen en nieuwe klinken erin en ff vast tiggen toch?.....

Ik heb deze onderdelen zelf gedraaid na dat Jan Smit mij alle tips&truuks had verteld en uitgelegd hoe ik dit moest aanpakken.
Je kan deze kit ook bestellen bij APE KZ Zone - Clutches and clutch components
CLUTCH HUB REBUILD KIT For the do it yourselfer. Kit includes heavy duty springs and rivets. CHK1000K Z1, KZ1000 thru '80 $95.00
Maar alles wat uit de catalogus van APE komt heeft een prijs en het draaien koste mij niets.
Na het monteren TIG lassen en de frees er over heen laten lopen zodat de achterzijde weer mooi vlak is
 
Na het lassen vlakken op de freesbank[afbeelding]

je hebt hem niet gebalanceerd nadat je klaar was??? persoonlijk denk ik niet dat het nodig is?

wat voor deksel zoek je precies?? dynamo??? daar heb ik nog wel 1 van over niet netjes als in hij is groen.. _O-
is van een 1000a1...
als je er belang bij hebt roep maar even en dan ga ik kijken of het nog bruikbaar is....
 
Laatst bewerkt:
Het tandwiel zit gewoon op de uitgaande as zonder een supportplaat met lager.
Ik heb er nu zo'n 38000km mee gereden, vakanties in de Alpen, 2x Isle of Man, diverse Kawasaki Z-treffens en Kustom Kulture Forever en nog nooit problemen met de lagers van de uitgaande as gehad,~[/quote]

Er wordt mee gereden! en ook ermee op vakantie ! MIJN HELD ! Kustom culture? da's toch meer Hotrod cars en choppers? Volgens mij ben je net zo gek als ik.(alles is leuk,vooral als het rijd)
 
Het tandwiel zit gewoon op de uitgaande as zonder een supportplaat met lager.
Ik heb er nu zo'n 38000km mee gereden, vakanties in de Alpen, 2x Isle of Man, diverse Kawasaki Z-treffens en Kustom Kulture Forever en nog nooit problemen met de lagers van de uitgaande as gehad, deze zijn trouwens ook nog nooit vernieuwd door mij.
Dus bij mij werkt het, wel heb ik het Frame en de achterbrug aan moeten passen omdat de ketting er tegen aan liep.

Ik heb vroeger ook zonder supportplaat met extern lager gereden, maar als je het vermogen serieus gaat gebruiken (vanaf 120 pk aan het achterwiel), dan zou ik zo'n supportplaat met lager adviseren. Ik heb zelf ook zo'n ding met een 5/8 inch 18 tands voortandwiel nadat mijn ik zelfs mijn uitgaande as en lager kapot had.
Jij hebt het over 74 x 60 (1135cc). Dat moet natuurlijk 66 mm slag zijn ;)
Wat is de lift van die Yoshimura nokkenassen?
Heb je de motor wel eens op een testbank gehad?
 
Ik heb vroeger ook zonder supportplaat met extern lager gereden, maar als je het vermogen serieus gaat gebruiken (vanaf 120 pk aan het achterwiel), dan zou ik zo'n supportplaat met lager adviseren. Ik heb zelf ook zo'n ding met een 5/8 inch 18 tands voortandwiel nadat mijn ik zelfs mijn uitgaande as en lager kapot had.
Jij hebt het over 74 x 60 (1135cc). Dat moet natuurlijk 66 mm slag zijn ;)
Wat is de lift van die Yoshimura nokkenassen?
Heb je de motor wel eens op een testbank gehad?

het is voor jou ook anders denk ik bullfrog....jij hebt idioot (160pk???) vermogen erop staan en sprint ermee.
in mijn geval denk (hoop) ik rond de 100 pk ahw uit te komen en dan gewoon voor straatgebruik.
om eens flink te kunnen rammen heb ik de cbr nog...
ansich ben ik voor een support plaat alleen kan ik ze niet vinden in combinatie met een hydraulische cilinder voor de koppeling.
bovendien hoop ik minder offset nodig te hebben als genoemde 16mm....
dan is de belasting gelijk weer een stuk lager....
 
even gegoogled,

ik denk dat dit de specs van die yoshi st1 nokkenassen zijn

Specifications:
Stage 1 ST-L1 Camshaft Kit
Max. lift - inlet 9.50mm / exhaust 9.00mm
1mm duration - inlet 245 degrees / exhaust 245 degrees
Standard tappet clearance - inlet 0.20mm / exhaust 0.20mm

nog niet wild als je het mij vraagt.....
vergelijkbaar met het kent profiel (zie onder)


Applications Street 1973 / 1982
Power Band N/A
Cam Lift(mm) 8.99mm Inlet/ 8.99mm Exhaust
Valve Lift(mm) 8.86mm Inlet/ 8.81mm Exhaust
Duration 255 Deg Inlet/Exhaust
Timing 18/57 57/18
 
Laatst bewerkt:
uit de usa is idd niet heel handig...
dan kost ie zomaar 200 euro tegen dat je hem in de handen hebt.
zowiezo een deel waar niet moeilijk aan te komen is...
nette gebruikte ook best te vinden of je neemt mijne voor een paar tientjes en vermaakt je een avondje met een pot afbeit... _O-

ik heb overigens net een electrex rotor overgenomen (ro99) van een gestrand project in GB.
nieuw in doos op de deurmat voor 110 euro...never used... _O-
ik ben hem niet nodig want ik heb 1 goeie rotor maar voor dat geld kon ik hem niet laten wapperen.. *O*
dus maar weer een schepje in de bodemloze put gedonderd.. :+

verder komt met een beetje mazzel mijn materiaal morgen om de schokbreker punten aan te passen dus dan gaan we maar weer eens aan de slag....
het hele project heeft al veel te lang stil gelegen...
 
Laatst bewerkt:
tenzij de verkoper akkoord gaat met dat hij een lagere waarde opschrijft voor de deksel, kan je hem net zo goed bij classickawaparts.nl halen, daar is ie wel 95E, maar dan heb je vast wel lagere verzendkosten en sowieso geen omzetbelasting/invoerrechten gezien het uit amerika komt.

Okee, ja dan natuurlijk bij Willem kopen :Y

Was voorheen 185 euro bij hem en dan loont het er één uit de US of A te laten komen (zeker met laag aangegeven waarde :+ )
 
Ik heb vroeger ook zonder supportplaat met extern lager gereden, maar als je het vermogen serieus gaat gebruiken (vanaf 120 pk aan het achterwiel), dan zou ik zo'n supportplaat met lager adviseren. Ik heb zelf ook zo'n ding met een 5/8 inch 18 tands voortandwiel nadat mijn ik zelfs mijn uitgaande as en lager kapot had.
Jij hebt het over 74 x 60 (1135cc). Dat moet natuurlijk 66 mm slag zijn ;)
Wat is de lift van die Yoshimura nokkenassen?
Heb je de motor wel eens op een testbank gehad?~[/quote]

Hallo Xavier,

Uiteraard heb jij gelijk de slag moet zijn 66mm anders kom je ongeveer 100cc lager uit.
De motor is in 2012 op de testbank geweest er kwam toen 103,6pk en 103Nm uit met een Akrapovic demper, de sproeier bezetting moest nog kleiner omdat hij te rijk stond.
De motor moet nu weer worden afgesteld met de Racefit demper die er nu op zit maar dat wordt weer een klusje voor de winter.


full
 
Terug
Bovenaan Onderaan