Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

leuk ding die groene idd....
ik zit te dubben om de bovenste schokbreker bevestiging een paar cm naar voren te plaatsen voor de looks....
eigenlijk geen idee of het nog voor of nadelen heeft???qua werking dan??
het is wel weer een pens vol extra werk waar ik eigenlijk ook niet op zit te wachten -O-
de originele punten iets verbreden is vlot klaar....mmmm.... -O-~[/quote]

Ben geen expert,maar zou denken dat hoe schuiner de schokdemper staat er meer torsie/frictie erop komt te staan ? Bij customs (Yamaha Virago,Kawasaki Vulcan,bv)staan ze ook schuiner dus wordt het wel toegepast. Er zullen best nog wel wat forum leden zijn die er meer verstand van hebben.......
 
Ben geen expert,maar zou denken dat hoe schuiner de schokdemper staat er meer torsie/frictie erop komt te staan ? Bij customs (Yamaha Virago,Kawasaki Vulcan,bv)staan ze ook schuiner dus wordt het wel toegepast. Er zullen best nog wel wat forum leden zijn die er meer verstand van hebben.......
Met de bovenste punten verder naar voren wordt de vering slapper.
Als ik me niet vergis hebben we het er in DIT topic zelfs al een keer over gehad.....

EDIT: Nee, zal in een ander topic geweest zijn.
In het kort: Als de schokdempers haaks op de achtervork staan moeten ze het meest ingedrukt worden als het achterwiel inveert. Ze zijn op die manier in de meest stugge stand gemonteerd. Als ze platter liggen (door de bovenste montagepunten naar voren te plaatsen) hoeft voor dezelfde invering van het achterwiel minder veer ingedrukt te worden. Je hebt meer moment of hefboomwerking van de achtervork. Idem als je de schokdemper in zijn geheel onder dezelfde hoek naar voren zou plaatsen of als je een langere achtervork zou monteren. Meer hefboom achter de schokdemper, dus meer kracht op de veer, dus een slappere. De demping wordt ook zachter. Bij dezelfde invering maakt de plunjer immers minder slag.
Het resultaat van een paar cm naar voren schuiven zul je niet echt merken, maar in theorie zal de achtervork met hetzelfde gewicht erop meer inzakken, dus iets meer negatieve veerweg hebben, en verder inveren bij dezelfde kracht tijdens het rijden.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk is mijn verhaal herkenbaar voor de meeste forumleden die ook aan het sleutelen/bouwen zijn als mijn foto's de revue passeren.
Dus hierbij de restanten van de ontsteking,frame/voorvork 10°naar rechts,wederopbouw van de "nieuwe" fiets.
De uitlaat was ook aan vervanging toe dus dan maar een low-budget Marshall eronder (ik wil kost wat kost blijven rijden).....

full

full

full

full
 
Ben nog niet uit geluld: low-budget all the way.....andere wielen erin want deze had betere banden met profiel en zowaar een ander kleurtje (Action what else)?
full

Jaartje later:hier en daar wat aluminium verf (met de kwast,goedkoper kan het niet)normale steps(is fijner als je op vakantie gaat)tevens breder stuur met normale handvatten,knipperlichten erop(ook wel makkelijk in het donker en ik hoef nu niet meer mijn hand uit te steken en ander zadel want de oude was vergaan en zelf nieuwe banden nu..........tada !
full

tjonge het wordt nog eens wat(en nog steeds kick-only
full

en zoals gezegd: bagagerek erop,zijtassen,tanktas en wat olie en gereedschap mee en gewoon op vakantie door Europa in de zomer van 2010 en pakweg 4000km probleemloos(beetje olie aanvullen en wat kabels/draaipunten smeren) De vrouw reed achter mij op haar Zephyr750 en daar moest ik ook wat olie bijvullen en om de zoveel tijd ketting spannen/invetten (that's it).....kortom Kawasaki is the best.......
full
 
Daar ben je aardig druk mee geweest

Ik vind het vooral leuk om te zien dat je er ook mee op vakantie gaat! Wordt ie uiteindelijk nog goed gebruikt ook
 
Daar ben je aardig druk mee geweest.
Ik vind het vooral leuk om te zien dat je er ook mee op vakantie gaat! Wordt ie uiteindelijk nog goed gebruikt ook
Dat doen jij en Robberobbe er ook mee toch?
De rest gebruikt 'm alleen om een beetje te poetsen, te 'winterstallen' en een rondje om de kerk mits er geen wolkje aan de lucht is. :o
Nu is het wel zo dat velen de Z voor 'erbij' hebben en de andere motor mishandelen in de pekel :X en daar ook mee op vakantie gaan. 8-)
 
Dat doen jij en Robberobbe er ook mee toch?
De rest gebruikt 'm alleen om een beetje te poetsen, te 'winterstallen' en een rondje om de kerk mits er geen wolkje aan de lucht is. :o
Nu is het wel zo dat velen de Z voor 'erbij' hebben en de andere motor mishandelen in de pekel :X en daar ook mee op vakantie gaan. 8-)

Jawel, en nu is er natuurlijk niets mis mee als je je machientje zo koestert; die blijven op die manier tenminste zo goed als nieuw
Bovendien rij ik zelf normaal ook niet als het regent, tenzij het moet, en zeker niet als er pekel ligt

Wat ik probeer te zeggen is dat het wat moois heeft om met zo'n oude fiets op vakantie te gaan, of een langere reis en dat is mooi om te zien :Y
 
Wat ik probeer te zeggen is dat het wat moois heeft om met zo'n oude fiets op vakantie te gaan, of een langere reis en dat is mooi om te zien :Y
Ja zeker, ik begrijp wat je zegt. Prachtig om te zien en te doen.

Ik heb zelf geen kofferrek en een tanktas erop en zijtassen eraan hangen levert me net teveel 'schade' op.
Dat is het me niet waard voor mijn Z, dus knoop ik die zooi tot nu toe op mijn 'winterfiets.'
Om nou alleen met een rugzak te gaan kamperen.. . . Dat wordt wel een héél klein tentje.
Ik wil nog wel een keer met de Z naar Luxemburg, in dat geval met minimale bagage op een plaats waar het geen 'schade' oplevert en dan overnachten in een blokhut of zo..

Wel wel mooi om te zien inderdaad dat er mensen zijn die hun Z nog gebruiken waarvoor ie origineel bedoeld is.
 
Laatst bewerkt:
Met de zijtassen die ik gebruik raken ze ook de zijkapjes aan. Daar heb ik voor dit jaar van die stickers geplakt (die je er ook makkelijk weer af kan halen)
Dat zijn van die stickers die ze ook gebruiken om je tank te beschermen tegen krassen, werkt prima en kan je toch veel bepakken!
 
Met de zijtassen die ik gebruik raken ze ook de zijkapjes aan. Daar heb ik voor dit jaar van die stickers geplakt (die je er ook makkelijk weer af kan halen)
Dat zijn van die stickers die ze ook gebruiken om je tank te beschermen tegen krassen, werkt prima en kan je toch veel bepakken!
Dat is nog te overwegen inderdaad. Ik houd 'm in gedachten...
 
Jawel, en nu is er natuurlijk niets mis mee als je je machientje zo koestert; die blijven op die manier tenminste zo goed als nieuw
Bovendien rij ik zelf normaal ook niet als het regent, tenzij het moet, en zeker niet als er pekel ligt

Wat ik probeer te zeggen is dat het wat moois heeft om met zo'n oude fiets op vakantie te gaan, of een langere reis en dat is mooi om te zien :Y

Ik koester ´m zeker, mijn machientje :Y Rij er nooit mee in de regen (helaas toch een keer gebeurd toen mijn broer hier was en we samen een tourtje reden :( )
Rij er regelmatig in Oostenrijk mee rond en ga er ook regelmatig mee naar Italië maar dan altijd met maximaal een rugzakje :+
 
Ben nog niet uit geluld: low-budget all the way.....andere wielen erin want deze had betere banden met profiel en zowaar een ander kleurtje (Action what else)?
[afbeelding]
Jaartje later:hier en daar wat aluminium verf (met de kwast,goedkoper kan het niet)normale steps(is fijner als je op vakantie gaat)tevens breder stuur met normale handvatten,knipperlichten erop(ook wel makkelijk in het donker en ik hoef nu niet meer mijn hand uit te steken en ander zadel want de oude was vergaan en zelf nieuwe banden nu..........tada !
[afbeelding]
tjonge het wordt nog eens wat(en nog steeds kick-only
[afbeelding]
en zoals gezegd: bagagerek erop,zijtassen,tanktas en wat olie en gereedschap mee en gewoon op vakantie door Europa in de zomer van 2010 en pakweg 4000km probleemloos(beetje olie aanvullen en wat kabels/draaipunten smeren) De vrouw reed achter mij op haar Zephyr750 en daar moest ik ook wat olie bijvullen en om de zoveel tijd ketting spannen/invetten (that's it).....kortom Kawasaki is the best.......
[afbeelding]

Leuke ST :} en wordt gebruikt zoals het hoort en ik het vroeger ook altijd gedaan heb :Y
Kilometers vreten was vroeger het devies, even naar het Garda meer omdat mijn broer daar op vakantie was en ik een paar dagen vrij kon krijgen (altijd grappig zo´n verassingsbezoekje :+ , onder het mom van "ik was toch in de buurt"!)

Leuke buddy heb je nu op de ST :Y past er goed bij :9

Ondanks zwaar ondergewaardeerd, met een Z1000-ST kan je niet veel fout doen :N
 
Leuke ST :} en wordt gebruikt zoals het hoort en ik het vroeger ook altijd gedaan heb :Y
Kilometers vreten was vroeger het devies, even naar het Garda meer omdat mijn broer daar op vakantie was en ik een paar dagen vrij kon krijgen (altijd grappig zo´n verassingsbezoekje :+ , onder het mom van "ik was toch in de buurt"!)

Leuke buddy heb je nu op de ST :Y past er goed bij :9

Ondanks zwaar ondergewaardeerd, met een Z1000-ST kan je niet veel fout doen :N~[/quote]

Kilometers vreten: ja ik herken dat: ff in het weekend op en neer naar een Duits vriendinnetje die vlakbij Freiburg/Duitsland woonde en omdat ze jarig was ?
(in die tijd waren we nog jong en flexibel)
 
Kijk gevonden in een oude schoenendoos: Op weg naar een camping bij Toulon/Zuid-Frankrijk gekiekt in de buurt van Lyon op de Peage.
Ik denk in 1988. Z1A maar alreeds in de customfase (16" wiel-6" overstock voorvork,turnout uitlaat etc) Tent en andere rotzooi achterop,zijtassen en de slaapzakken op de voorvork. Ik zit op mijn gemak achterop en mijn meisje (nu mijn vrouw) is aan het sturen.(toen hadden we maar een motor)
full
 
1075 vind ik de max met een 1015 cilinderblok...
voor het 903(? hoeveel ook weer precies?)blok is de max 1015cc
dit zonder te verbussen.
er zijn lui die een 1015 blok boren naar 1105 (of 1106?) maar dat wordt links en rechts afgeraden ivm scheuren van de bussen.
wiseco heeft er wel een kit voor.....

mijn (1015) blok wordt geboord naar 1075 (2mm groter)....de nokkenassen zijn geslepen naar een kent-cams profiel.
niet voor het vermogen zozeer maar om de base cirkel te verkleinen zodat ik weer stock lengte klepstelen kan gebruiken :+ _O-
de vergassers ben ik nog niet over uit maar ik neig naar keihin cr 29mm als ik er eens wat zwarte poen voor over heb liggen :+ :+

Met de standaard cilinderbussen is 1105cc het maximum, maar dan zijn de wanden inderdaad te dun, dus niet ver der gaan dan 72 mm = 1075 cc. Met het Z1 cilinderblok en andere cilinderbussen is het max. 1200cc (76 mm boring). Met het Z1000 cilinderblok en andere bussen is 1260cc het maximum (78mm boring). Daarboven moet je een ander cilinderblok gebruiken, bijv. 80 mm boring = 1327cc. Ik heb nu een Wiseco big block met 82 mm boring = 1394 cc. Het max. daarmee is 1428 cc (83 mm boring).Er zijn ook toepassingen met 85 mm boring = 1500cc.
Als je gaat verbussen of een ander cilinderblok gaat gebruiken is een extra oliekoeler aan te raden.
 
Kijk gevonden in een oude schoenendoos: Op weg naar een camping bij Toulon/Zuid-Frankrijk gekiekt in de buurt van Lyon op de Peage.
Ik denk in 1988. Z1A maar alreeds in de customfase (16" wiel-6" overstock voorvork,turnout uitlaat etc) Tent en andere rotzooi achterop,zijtassen en de slaapzakken op de voorvork. Ik zit op mijn gemak achterop en mijn meisje (nu mijn vrouw) is aan het sturen.(toen hadden we maar een motor)[afbeelding]

Prachtige foto..
 
Hallo,

Ik zal mij eerst even voor stellen, ik ben Roel 47 en woonachtig in Noord Holland.
Ik lees al een tijdje mee op dit Z1000 forum maar nog nooit ergens op gereageerd.
Ik ben in het bezit van een iets aangepaste Z1000 A2 uit 1978.
Nu ben ik op zoek naar een dynamodeksel die van mij heeft wat krassen opgelopen en is lek.
Mocht een van jullie er eentje over hebben en er afstand van willen doen laat het mij dan even weten.
Zodat ik mijn Zed deze winter weer gereed kan maken voor 2017
 
Hallo,

Ik zal mij eerst even voor stellen, ik ben Roel 47 en woonachtig in Noord Holland.
Ik lees al een tijdje mee op dit Z1000 forum maar nog nooit ergens op gereageerd.
Ik ben in het bezit van een iets aangepaste Z1000 A2 uit 1978.
Nu ben ik op zoek naar een dynamodeksel die van mij heeft wat krassen opgelopen en is lek.
Mocht een van jullie er eentje over hebben en er afstand van willen doen laat het mij dan even weten.
Zodat ik mijn Zed deze winter weer gereed kan maken voor 2017
Roel Hallo Nog steeds bezig met kawa's >
Gr uit Arnhem :]
 
Ik ben in het bezit van een iets aangepaste Z1000 A2 uit 1978.
Ik zeg 'welkom in het topic en kom maar door met die foto :Y '
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik zal mij eerst even voor stellen, ik ben Roel 47 en woonachtig in Noord Holland.
Ik lees al een tijdje mee op dit Z1000 forum maar nog nooit ergens op gereageerd.
Ik ben in het bezit van een iets aangepaste Z1000 A2 uit 1978.
Nu ben ik op zoek naar een dynamodeksel die van mij heeft wat krassen opgelopen en is lek.
Mocht een van jullie er eentje over hebben en er afstand van willen doen laat het mij dan even weten.
Zodat ik mijn Zed deze winter weer gereed kan maken voor 2017

Hi Roel,

Is een gezocht item en denk niet dat er hier veel zijn die er ééntje "over" hebben.
Voor een redelijk normaal bedrag koop je die bij Willem (Classic Kawa Parts) of bij eBay:

Lichtmaschinendeckel LiMa-Deckel f Kawasaki Z1000 Z 1 Z 900 14031-053 14031-1020 | eBay
 
zo glimmend zijn ze toch niet org. ?
wordt vanzelf wat doffer :Y
Je weet toch wel hoe een Z1000-A2 er uit ziet :+ _O-
Ben eigenlijk ook wel benieuwd :Y
Ik heb geen idee _O-

Roel schrijft 'iets aangepast.' Dan ben ik altijd benieuwd...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan