Stationairsproeier blijft verstoppen

Axxis rider

Rookie
5 mrt 2016
16
0
Beste forumleden

Ik heb een Yamaha DT125 van '82 gekocht met elektrische problemen, deze zijn nu reeds opgelost en ik heb er een halve dag mee kunnen rijden. Hierna begonnen de problemen, de carb verstopt elke keer op nieuw. Soms verstopt de hoofdsproeier maar meestal is het enkel de minieme stationairsproeier. Ik krijg de motor gestart op hoge toeren maar vanaf ik in toeren iets minder valt hij uit en als ik dan de carb open is het sproeiertje keer op keer verstopt. Ik blaas hem uit en soms wanneer ik hem even terug in de carb vijs is hij al terug verstopt.

Voor mij is het echt een raadsel, jullie andere ideen?
 
dat vuil komt ergens vandaan waarschijnlijk uit de tank. iets van roest of coating die is losgekomen. zolang je niet de aanvoer van vuil stopt zullen de sproeiers blijven verstoppen. een extra brandstoffilter in de benzine leiding wil tijdelijk nog wel eens helpen maar ook die zal gaan verstoppen bij permanente aanvoer van vuil.
je bent dus toe aan een grote schoonmaak van het hele brandstofsysteem.
 
De tank is vanbinnen op het zicht proper, het benzinekraantje ook, daar zitten ook enkele propere filters in, daarnaast zit in de benzineleiding een extra (nieuwe) filter dus ik vermoed niet dat het uit de tank komt. Dat is de reden waarom ik het zo vreemd vind.
 
dan zou ik de sproeiers toch eens een keer echt schoon maken in plaats van alleen open blazen. gewoon eens een keer de hele carb een volledige schoonmaak behandeling geven in een ultrasoonreiniger.
en het kan alsnog uit de tank komen je kan vaak niet zien tot aan de benzine kraan en een tank kan van boven dus best netjes schoon lijken en onderin toch al een behoorlijke verzameling roest hebben. ook oude brandstof slangen kunnen broos worden en langzaam van binnen afbrokkelen . en een brandstoffilter gaat na verloop van tijd ook vuil doorlaten als hij verzadigt is met vuil.
 
en een brandstoffilter gaat na verloop van tijd ook vuil doorlaten als hij verzadigt is met vuil.

Dus als een filter verzadigd raakt met vuildeeltjes die groter zijn dan de doorlaat van het filter (anders zouden deze immers niet door het filter worden tegengehouden), gaat het filter deze deeltjes ineens doorlaten?

Ik weet niet waar jij je brandstoffilters haalt, maar ik zou een andere leverancier overwegen.
 
Zon moeilijk raadsel kan het niet zijn toch? Je neemt met de benzine toch wat vuil mee naar de carbs. Ik zou eens beginnen met een extra filter in de leiding. Als die ook snel verstopt weet je dat je de tank eens goed van binnen moet bekijken :)
 
Dus als een filter verzadigd raakt met vuildeeltjes die groter zijn dan de doorlaat van het filter (anders zouden deze immers niet door het filter worden tegengehouden), gaat het filter deze deeltjes ineens doorlaten?

Ik weet niet waar jij je brandstoffilters haalt, maar ik zou een andere leverancier overwegen.
even een simpel voorbeeld. ik gebruik even je luchtfilter van je motor dan is het resultaat wat makkelijker te zien zonder microscoop. neem een normaal papieren luchtfilter en ga lekker veel rijden over stoffige wegen zoals offroad liefst met anderen voor je. je zal zien dat na je eerste ritje het filter prima heeft gewerkt maar na het zoveelste ritje ga je toch zien dat er stof doorheen gaat komen. ja de grove partikels worden nog wel tegengehouden maar de grote hoeveelheid vuil samen met de luchtstroom geeft krachten op het filter waardoor stof wat eerst gevangen werd toch door het filter wordt gedrukt.
vuil met stroming geeft ook rek in het filter waardoor de poriën ook groter worden. het is allemaal marginaal maar het kan wel net het verschil maken.
 
Er zit ook nog wel verschil in denken dat de sproeier verstopt zit, en daadwerkelijk verstopt.
Misschien krijgt TS de motor wel aan de gang op hoge toeren, maar slaat ie gewoon weer af in de lagere toeren omdat dat ielepielie stationaire kanaaltje in de carburateur verstopt zit.
Dan kun je de sproeier wel 100 keer schoonmaken.

Ik denk dat Ts schuim ziet in de gaatjes van de sproeier. Ik ben ook wel eens aan het turen geweest. Zitten de helft van de gaatjes nu verstopt of lijkt dat maar zo? Ja dat leek inderdaad maar zo, na doorblazen is het weg.
Dompel je de sproeier weer in de benzine dan zie je weer ongeveer hetzelfde.


Quote TS: "Ik blaas hem uit en soms wanneer ik hem even terug in de carb vijs is hij al terug verstopt."
 
Laatst bewerkt:
even een simpel voorbeeld. ik gebruik even je luchtfilter van je motor dan is het resultaat wat makkelijker te zien zonder microscoop. neem een normaal papieren luchtfilter en ga lekker veel rijden over stoffige wegen zoals offroad liefst met anderen voor je. je zal zien dat na je eerste ritje het filter prima heeft gewerkt maar na het zoveelste ritje ga je toch zien dat er stof doorheen gaat komen. ja de grove partikels worden nog wel tegengehouden maar de grote hoeveelheid vuil samen met de luchtstroom geeft krachten op het filter waardoor stof wat eerst gevangen werd toch door het filter wordt gedrukt.
vuil met stroming geeft ook rek in het filter waardoor de poriën ook groter worden. het is allemaal marginaal maar het kan wel net het verschil maken.

een fatsoenlijk en onderbouwd antwoord ... op MF.... nou nou ;)
:}
 
Ja maar dat wil toch niks zeggen? Ik kan bij mijn tank vanuit de vulopening echt niet de gehele tank van binnen zien.
En ik zei ook, er komt via de benzinetoevoer blijkbaar toch vuil binnen. Ik zeg niet dat dat per se door de tank komt maar daarom eerst een filtertje ertussen :). Stoppen met speculeren en sluit zaken uit.

hij zegt: "De tank is vanbinnen op het zicht proper, het benzinekraantje ook, daar zitten ook enkele propere filters in, daarnaast zit in de benzineleiding een extra (nieuwe) filter dus ik vermoed niet dat het uit de tank komt. Dat is de reden waarom ik het zo vreemd vind."
 
Bedankt voor het meedenken: het enige wat ik indd kan doen is uitsluiten en dat probeer ik als volgt:

Als eerste natuurlijk nieuwe benzine (zelf voorgemengd omdat ik niet zeker was dat de onafhankelijke oliepomp werkt)

Tank gecontroleerd: Gekeken door de vuldop en het gaatje van het benzinekraantje en oppervlakkig niets te vinden (ik weet het niet 100% failproof maar ik probeer maar wat)

Benzinekraantje uitgekuist: alle interne filtertjes opengelegd en nagekeken, een beetje vuil maar niets ongewoon voor een oldtimer.

Benzineleiding en filter is nieuw en zou dus geen probleem mogen zijn. In de benzinefilter is niets te zien van vuiligheid

De grote sproeier verstopt niet (blijft mooi rond gaatje waar je kan doorkijken) maar de minieme stationairsproeier wel. Kan dit doordat ik de benzine heb gemengd met 2takt olie en er een te visceus mengsel komt? Normaal wordt die bij een DT pas ingespoten in de carb zelf. Mogelijks zie ik zoals Boevie zegt schuim, maar dan hij wel moeten lopen op lage toeren? Nu ben ik bezig met de carb helemaal uit te kuisen voor de 10de keer...
 
Ik denk dat je misschien niet weet dat er nog een heel klein kanaaltje in de carb zit voor de lagere toeren. (of het moet zo zijn dat jouw carb dat toevallig niet heeft?)

Ik denk dus gewoon dat het psygisch, jij denkt dat de sproeiers de hele tijd weer opnieuw verstopt zitten, maar het is gewoon dat kleine kannaltje waar jij geen weet van hebt?



Nu ben ik bezig met de carb helemaal uit te kuisen voor de 10de keer...


En dan blijf je inderdaad bezig met schoonmaken.
 
Laatst bewerkt:
Chips, ik had al zo n onderbuikgevoel. TS komt wel over als iemand met meer kennis van zaken dan gemiddeld.

Haha, waarom denk je dat? Ik heb niet zo heel veel kennis van motoren, ik heb enkel nog een kreidler waar ik regelmatig aan sleutel maar die dingen zijn doodsimpel. (of was het sarcastisch? )

Ik heb het gevoel dat er niet meer kan veranderd worden aan de carbu. Helemaal proper, geen vuiltje te bekennen.
Vandaag startte hij, heb ik 30 meter kunnen rijden en dan valt hij stil. Echt heel vreemd. Als hij te rijk of te arm staat moet hij normaal toch blijven draaien (mss niet ideaal maar toch).

Wat kan er voor zorgen dat een moto na 2-20 seconden afslaat?
 
Haha, waarom denk je dat? Ik heb niet zo heel veel kennis van motoren, ik heb enkel nog een kreidler waar ik regelmatig aan sleutel maar die dingen zijn doodsimpel. (of was het sarcastisch? )

Ik heb het gevoel dat er niet meer kan veranderd worden aan de carbu. Helemaal proper, geen vuiltje te bekennen.
Vandaag startte hij, heb ik 30 meter kunnen rijden en dan valt hij stil. Echt heel vreemd. Als hij te rijk of te arm staat moet hij normaal toch blijven draaien (mss niet ideaal maar toch).

Wat kan er voor zorgen dat een moto na 2-20 seconden afslaat?


Nouja, ik vind dat je bij de basicvragen gewoon het goeie antwoord geeft. En heel belangrijk, je wilt het niet beter weten.
Toch wel de echte genen voor een sleutelaar die ook nog wil bijleren. Ipv van maar Google zegt dit en dat.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het compliment, het geeft hoop!

ik zal het snel genoeg vullen van de vlotterkamer controleren door een directe leiding te leggen en het vlotterniveau te verhogen. Ik hoor hier net van mijn buurman dat ik de uitlaat ook eens moet nakijken of die niet dichtgekoold is, kan dit zo plots na dat ik er een dag wel fatsoendelijk heb mee kunnen rijden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan