yamaha diversion 900, houd fors in

bonnie40

MF'er
25 apr 2015
60
0
mijn diversion start goed , gaat tot 3000 toeren ook goed , maar gaat daarna pruttelen,
carburateurs zijn wel al schoongemaakt , heb ook kleppen gecontroleerd en deze staan prima ,
merk wel als ik choke uittrek dat hij een klein sprongetje maakt ,dus eventjes doorschiet,

denk nu vooral aan ontsteking , kun je daar bij zonder olie af te laten ?
zitten er ergens computertjes?
bougies vonken goed , alhoewel er 1 bougiekabel los zat .
 
heb de cdi vervangen maakt niks uit , kan natuurlijk altijd nog ergens een stekker zijn .
heb WPHB via computer.

maar ik denk me niet te vergissen wat betreft het niet opengaan , omdat het geluid en beeld precies identiek is met of zonder filter , het vacuum moet hij aanzuigen aan de kant v.d kop ofwel vanuit de cilinders ,het filter kan ergens altijd iets schelen ,maar het verschil mag niet zo schrikbarend zijn

ik zou in feite het vacuum moeten kunnen meten ,
 
tsja zal toch wat moeten proberen , heb zojuist de gasstand censor vervangen , dit deed niks

heb van het weekend een heleboel spullen gekocht van sloop motor ,zelfs een goed blok heb ik nu erbij ,de carburateur ervan lijkt me niet zo super.

kan zijn dat de carburateur er toch nog eens afgaat ,een ultrasoon badje zou niet slecht zijn voor de zekerheid
 
heb de carburateurs voor de zekerheid nog eens goed bekeken maar het ziet er allemaal perfect uit,

ik ga me nu eerst toeleggen op het air /uitlaatgas systeem , ik dacht dat er uitlaatgas werd toegevoegd aan de luchtfilter , maar het schema laat zien dat er inlaatlucht v.d filter wordt toegevoegd aan de uitlaatgassen dus andersom.

bij mij staat het buisje wat van het systeem afkomt goed onder druk ofwel er komen onder druk uitlaat gassen in de luchtfilter .

de vraag is klopt dit ? want het geluid wat ik hoor boven 3000 toeren is toenamen van een uitlaat geluid enerzijds en inzakken van vermogen , hij klimt uiteindelijk wel in toeren maar erg genepen.

wat het vacuum betreft v.d carbs ,als er langs de luchtfilter druk binnenkomt ,denk ik dat het niet ten goede komt aan de onderdruk in de carbs.
 
luchtfilter is nieuw ,

als er niks aan kapot kan gaan dan valt die optie ook weg ,
maar is het dan normaal dat er onder redelijke druk gas uitkomt ,ik vond dit ook normaal , maar in het wphb staat het wel andersom .
 
ik ga me nu eerst toeleggen op het air /uitlaatgas systeem , ik dacht dat er uitlaatgas werd toegevoegd aan de luchtfilter , maar het schema laat zien dat er inlaatlucht v.d filter wordt toegevoegd aan de uitlaatgassen dus andersom.

bij mij staat het buisje wat van het systeem afkomt goed onder druk ofwel er komen onder druk uitlaat gassen in de luchtfilter .

de vraag is klopt dit ? want het geluid wat ik hoor boven 3000 toeren is toenamen van een uitlaat geluid enerzijds en inzakken van vermogen , hij klimt uiteindelijk wel in toeren maar erg genepen.

wat het vacuum betreft v.d carbs ,als er langs de luchtfilter druk binnenkomt ,denk ik dat het niet ten goede komt aan de onderdruk in de carbs.

het is helemaal niet normaal dat die leiding onder druk komt te staan. als daar effektief uitlaatgas door wordt geblazen in je luchtfilterkast zal dat wel de oorzaak zijn.
trek ze gewoon eens los aan de luchtfilterkast. draait hij dan wel normaal weet je het meteen. voel je uitlaatgassen blazen door dat darmpje : in dat systeem voor propere lucht aan de uitlaat toe te voegen, zitten readvalves onder de dekseltjes op je cylinderkop. eens open doen, er zal daar dan wel iets mis mee zijn.
 
heb net gereden , met slang los van het AIS leek iets beter (met nadruk op leek ) daarna terug aangesloten ,maakte geen groot verschil ,

filmpje is moeilijk , hij gaat wat zwaarder brommen ,net als lekkende uitlaat en trekt slecht door ,boven 3000
echter ik kan nu wel al naar hogere toeren doortrekken,al is het traag en zonder power,trekt gewoon zoals bv een brommer

voor 900 cc en 90 pk vind ik het niks , maar was rf 900 gewent met 135 pk ,daarvoor vf 700 van 86 pk ,
maar die vf 700 honda zou 2x zo snel zijn geweest ,
heb compressie nog eens gemeten ,kan alleen aan de buitenste cil meten met mijn meter en heb 12 bar.

je zou het inderdaad kunnen zien alsof er een poetslap in luchtfilter of uitlaat zit, erg tam,maar kan nu wel al boven de 3000 geraken
 
heb de bobines nog niet vervangen , heb wel andere liggen , heb veel dubbel gekocht van sloop motor,

heb wel wat zitten meten naar de waarden en ze lijken goed , bougies vonken ook en zijn mooi van kleur (koffie met veel melk)
ga het morgen wel eens doen.

het leek een simpel probleem ,maar dit valt even tegen ,
in elk geval als ik op you tube naar filmpjes van acceleratie kijk van een diversion , dan kan ik met zekerheid zeggen ,zo snel gaat hij niet .

krijgt vanaf 3000 toeren duidelijk een flinke dip, maar knalt ,of stottert niet ,knort wel meer .
 
Wel, bobines kunnen rare dingen doen als ze ouder worden.. vonk in de open lucht zegt nix over vonk tijdens compressie..
Als een oude bobine warm wordt(moet werken) kan hij doorslaan zodra je meer vermogen vraagt(hogere compressie).
Mijn idee zou zijn deze te wisselen al was het maar om het uit te sluiten.
 
heb wel al gewisseld ,maar nog niet gereden

wel ontdekt met de mijne en ook bij de andere dat als ik de stekkertjes (primaire windingen ) uittrek van dacht cil 2 en 3 hij direct afslaat ,
als ik 1 en 4 uittrek blijft hij draaien,
ook wat aan het meten geweest dan naar de draden van bobines naar CDI ,maar deze komen allemaal door , de CDI is ook al gewisseld.

als hij pas loopt is uitlaat nr 1 koeler dan de rest, uiteindelijk warmt hij wel mee op .

motor warm of koud maakt niet uit ,effect is precies hetzelfde.
 
Oorzaak kan ook heel goed in het benzinefilter zitten. In de buurt van de tank kan een simpel benzine filter zitten die vervuild is. In de tank kan de benzinekraan met filter vervuild zijn waardoor je de klachten krijgt die jij hebt. Schokkerig oppakken ven het gas of inhouden.
 
de laatste testrit heeft hij in elk geval op 3 poten gereden , cil 1 word niet warm,
bobine ,bougie,bougie kop gewisseld ,maakte niks uit ,
toen schroefje carb onderbeker uitgedaaid en geen benzine daar , dus die vlotter is waarschijnlijk blijven hangen toen ik de daarvoor de carbs heb bekeken.

in feite is er dan wel weer hoop , hoop het op te kunnen lossen met onderbeker eraf te draaien met de carbs erop.
 
het vlotternaaldje was blijven hangen kon er redelijk makkelijk bij zonder de carbs eraf te halen,dit is bij toeval ontstaan bij het cleanen v.d carbs ofwel door erin te blazen.

hij heeft geen verstopt benzine filter of kraan ,ook erg cleane tank,heb zelfs de hoogte vlotters ofwel benzineniveau in de carbs gemeten.

Vandaag weer eens gereden , maar het is allemaal hetzelfde ,hij rijdt nu net zo slecht als toen op 3 poten, misschien zelfs iets slechter, maar heb ondertussen ook weer wat zitten ruilen met de bobines.
heb onderweg ook de slang van het AIS systeem losgetrokken , maar dit deed ook niks.

kan met mijn compressie meter alleen bij de buitenste cilinders , dit is zonde want ben dan niet helemaal zeker over de binnenste, denk op den duur al aan lekke koppakking ,in feite onwaarschijnlijk maar kan voor de rest niks vinden.
eventueel ontsteking controleren zou nog kunnen.
 
het vlotternaaldje was blijven hangen kon er redelijk makkelijk bij zonder de carbs eraf te halen,dit is bij toeval ontstaan bij het cleanen v.d carbs ofwel door erin te blazen.

hij heeft geen verstopt benzine filter of kraan ,ook erg cleane tank,heb zelfs de hoogte vlotters ofwel benzineniveau in de carbs gemeten.

Vandaag weer eens gereden , maar het is allemaal hetzelfde ,hij rijdt nu net zo slecht als toen op 3 poten, misschien zelfs iets slechter, maar heb ondertussen ook weer wat zitten ruilen met de bobines.
heb onderweg ook de slang van het AIS systeem losgetrokken , maar dit deed ook niks.

kan met mijn compressie meter alleen bij de buitenste cilinders , dit is zonde want ben dan niet helemaal zeker over de binnenste, denk op den duur al aan lekke koppakking ,in feite onwaarschijnlijk maar kan voor de rest niks vinden.
eventueel ontsteking controleren zou nog kunnen.

Even voor de zekerheid: Heb je al goed gekeken naar het mechanisme van de choke? Bij de Div900 komt het nog al eens voor dat die bij één of meerdere cylinders blijft hangen. Tank er af en de choke heen en weer bewegen. Dan per cylinder kijken of het mechanisme werkt. Er beweegt horizontaal een staafje waar alle 4 de caraberatuurs aan vast horen te zitten. Maar soms is er iets losgeschoten waardoor er bij één of twee cylinder iets open of dicht blijft staan. Meestal redelijk simpel te fixen, maar je zoekt je een ongeluk.
 
Laatst bewerkt:
hoi kees ,heb de carbs twee keer eraf gehad en bekeken , ik heb het choke mechanische ook goed bekeken , werkt naar mijn mening goed,

wil wel even zeggen dat ik de motor zo heb gekocht ,had lang stilgestaan naar verluid en de man die hem had gekocht had er alleen een nieuwe accu in gezet ,en wel startend gekregen ,maar niet goed rijdend.

maar jij hebt een diversion zo te zien , klopt het dat er boven 3000 toeren een ander geluid optreed , zeg maar meer een hol geluid .

Bij gas geven gaat hij eigenlijk tegelijk als het ware op de rem , alsof op dat moment een soort klep opengaat bij de cilinders ,waardoor hij druk verliest en compressie .
 
Terug
Bovenaan Onderaan