yamaha diversion 900, houd fors in

bonnie40

MF'er
25 apr 2015
60
0
mijn diversion start goed , gaat tot 3000 toeren ook goed , maar gaat daarna pruttelen,
carburateurs zijn wel al schoongemaakt , heb ook kleppen gecontroleerd en deze staan prima ,
merk wel als ik choke uittrek dat hij een klein sprongetje maakt ,dus eventjes doorschiet,

denk nu vooral aan ontsteking , kun je daar bij zonder olie af te laten ?
zitten er ergens computertjes?
bougies vonken goed , alhoewel er 1 bougiekabel los zat .
 
voor de zekerheid ga ik ze vervangen ,en ga ook eens kijken of ik mijn meter kan aanpassen om compressie te meten v.d binnenste cilinders . maar normaal gezien stroomt de benzine goed.
 
de benzinepomp daarnet geprobeerd ,die spuit zo'n 100 cm ver heb die van mij maar laten zitten , daar zit het niet in,

vervolgens heb ik mijn compressie meter kunnen verbouwen om ook bij de binnenste cilinders te komen , het metertje was van een oude compressor en is niet meer zo precies ,
maar over het algemeen bleef cil nr 3 net iets onder de 12 bar (11,8) de beste was nr 1 die was net iets boven de 12 bar en de rest 12 bar ,
dus geen wezenlijk groot verschil tenzij de nr 3 ,maar 0,2 bar ligt wel binnen de grenzen geloof ik.
hiermee sluit je een beetje uit dat er een slechte klep of kapotte pakking in zit of dat de nokkenasketting verkeerd ligt ,maar is alleen maar een indicatie lijkt mij.

wat nu nog kan is met de lamp ontstekingstijdstip bekijken , en als laatste 1 uitlaat eraf halen om te kijken of de uitlaten niet teveel tegenhouden.
Want ik heb er wel zelf een RVS collector voor gemaakt en de buizen zijn inwendig 6 mm kleiner dan oorspronkelijk, lijkt onmogelijk maar om den duur sluit je niks meer uit.

alles wat ik openhaal is volgens mij zo te zien nog nauwelijks beroerd of opengemaakt dus aan de motor is niet geprutst.

het rare is je merkt het verschil zo goed onder de 3000 gaat alles normaal dan is het een soepele motor ,en daarna is het over.
 
wat nu nog kan is met de lamp ontstekingstijdstip bekijken , en als laatste 1 uitlaat eraf halen om te kijken of de uitlaten niet teveel tegenhouden.
Want ik heb er wel zelf een RVS collector voor gemaakt en de buizen zijn inwendig 6 mm kleiner dan oorspronkelijk, lijkt onmogelijk maar om den duur sluit je niks meer uit.

Want ik heb er wel zelf een RVS collector voor gemaakt en de buizen zijn inwendig 6 mm kleiner dan oorspronkelijk, lijkt onmogelijk maar om den duur sluit je niks meer uit.
Dat dus..
 
uitlaatgas niet goed kwijtraakt, zou dan nog voor mij een optie zijn ,
zal er gelijk aan toe voegen dat het dan wel raar is om direct bij 3000 in te houden , dan zou je zo iets verwachten in de hoge toerental gebieden,

maar voorlopig weet ik niks beters ,na controle ontstekingstijdstip ,
 
heb het even opgezocht verschil tussen compressie in de cilinders mag tussen laagste en hoogste max 1 bar bedragen , dus daar zit ik ruim tussen ,
dit ziet er dan op zich goed uit ,
 
Pfff ik leef met je mee.. heb je een alom geprezen bulletproof motor.. heb je dit..
Ik ben geen kenner van deze motoren maar heb wel interesse in dit probleem.
Ik hoop dat je er vlug uitkomt. het heeft nu wel lang genoeg geduurd..
 
bedankt voor het medeleven, ondertussen kan ik het wel gebruiken , ik snap er ook niks meer van ,kan geen serieuze oorzaak vinden ,
natuurlijk zijn al mijn testen niet waterdicht ,denk dus nog aan 1 uitlaat er af schroeven op afgelegen gebied ,maar moet er wel bij zeggen dat hij het probleem ook had in het begin met de originele collector, alleen zat daar ergens bij 1 bocht (denk cil 3)een prop van grafiet (pakking uitlaatbocht ) ,dus dacht ook dit al als oorzaak gevonden te hebben + later nog gevonden een losse aansluiting van cil nr 2,dan heb je toch al wat zou ik zeggen ging er daarom dit voorjaar van uit dat het wel goed zat (was winterwerk)

voor de rest zou nog kunnen die andere carbs erop zetten ,bougies zien er wel erg licht van kleur uit ,dus zeker een arm mengsel.

overal waar ik sleutel aan de motor merk ikzelf ook dat hij degelijk in elkaar zit ,eenvoudig maar sterke bouw,maar blijkbaar nog niet eenvoudig genoeg.

waar ik niks van snap is dat hij op 3 poten net zo goed reed als nu op 4 poten,dan zou je toch denken dat er boven de 3000 iets niet meer meegaat,
ergens in de buurt is een testbank daar hebben ze naar verluid al bij velen de problemen opgelost, dit zou ook nog een optie zijn dan kun je eens meten boven 3000 toeren en aandrijving ,gelijk weer een idee misschien kan het ook wel stilstaand (vonk)
 
Hey, misschien dat ik de plank mis sla maar ik kan zelf- ik ben niet zo sterk- knettergek worden van dit soort dingen.

Is het een optie om de motor opzij te zetten, te laten rusten, lekker rijden op een andere goedkope eenvoudige fiets, en als je eens wat extra info vindt.. misschien dit najaar er nog eens naar te kijken?
Is er geen type/merk club van deze dingen?
 
Ikzelf beschouw de motor maar als hobby, wegens zware lichamelijke klachten kan ik maar zeer beperkt rijden en heb ik als hobby het sleutelen dan maar genomen , dus ik laat me door de motor niet gek maken , de lichamelijke klachten die ik op wek door te testen die zijn dan wel weer erg lastig sommige kunnen funest zijn (vooral de handen ).

anderzijds ik ben erg tevreden over dit forum ,de meeste dingen die werden aangedragen ken ik ,maar had gehoopt dat iemand het probleem herkende ,doch je wordt nog eens op iets gewezen wat dan weer ideeën opleverd dus ik vind het hier erg positief,ook geen dood forum genoeg reacties en steun.

wel komen er nu ideeën door die al lang achterhaald zijn (geen ramp verder hoor) ,dus even snel beetje doorlezen dan zie je wat er allemaal is uitgesloten
Het Diversion Forum is volgens mij niet zo toegespits op techniek,meestal is er niks mis mee,de dingen rijden volgens mij altijd (ook de mijne rijdt alleen met de snelheid van fiets)

vandaag gereden en uitlaat eraf gehaald , maakte geen verschil,even met de lamp(stroboscoop)
alle bougies langs gegaan bij warme motor en hoge toeren ,maar ontsteking blijft het gewoon doen.

heb nu alle kleine dingen doorlopen , benzine toevoer (pomp,filter,tank),CDI,carbs,bobines,bougies ,kabels,ontstekingstijdstip ,aansluitingen,
compressie,klepspeling,uitlaten.

ondanks goede compressie sluit ik lekke koppakking niet uit ,misschien kan ik iets maken om cilinders af te persen .

het is lastig maar ook weer wel een uitdaging
 
heb ik liggen ,heb alles liggen blok ,carbs ,bobines ,kabelboom ,benzinepomp enz
maar de carbs zijn clean ,zeker alle sproeiers , ook gaatje voor vacuum te zuigen (trouwens getest met stofzuiger) ,niveau is goed, ook geen valse lucht.
er kan nog wel iets niet goed aan zijn , alleen verwacht ik het niet meer +dat ik eerder een verbetering zou verwachten na twee keer cleanen,
het is een kleine moeite om die andere nog te proberen ,maar verwacht er niet veel van.

ik ga proberen de cilinders onder druk te zetten en kijken hoe snel de druk wegloopt , dit kan ik dan ook doen met mijn reserve blok doen en vergelijken.

verder zal ik mijn blok niet openhalen ,maar gewoon uitwisselen, mocht daarna alles hetzelfde zijn ,dan heb ik het toch niet om zeep geholpen ,maar ben voor zo'n ingreep erg voorzichtig is wel een redelijk grote klus voor mijn doen .
 
vandaag gereden en uitlaat eraf gehaald , maakte geen verschil,even met de lamp(stroboscoop)
alle bougies langs gegaan bij warme motor en hoge toeren ,maar ontsteking blijft het gewoon doen.




Begrijp ik uit deze regel goed dat ie wel normaal in toeren toeneemt als ie geen vermogen hoeft te leveren?

IK had met mijn XJ900F soortgelijke problemen, en daar was dit de oorzaak :
Bol d'or Albert in "XJ/FJ 600/900 topic"
 
Laatst bewerkt:
Controleer de hele kabelboom nog eens goed. Accu los, en controlleer _alle_ stekkerverbindingen op corrosie, ook die stekkertjes die aan de bobines zitten.
Gecorrodeerde contacten goed reinigen, insprayen met zuurvrije vaseline, en weer dichtklikken.

Het is al een behoorlijk levensverhaal aan het worden met de Div... Hopelijk kom je snel achter de oorzaak en kun je af en toe lekker rijden !
 
Laatst bewerkt:
in elk geval dat afpersen geprobeerd ,maar dat gaat niet druk zakt direct weg langs cilinders,je hoort lucht in carter stromen.

wat ontsteking betreft en stekkers allemaal nagelopen ,alle belangrijke draden komen door ,van CDI naar bobines ,naar pick up spoel,naar gassensor,naar stuur,
ontsteking staat op punt en vervroeging werkt,alle cilinders gedaan werken allemaal.
sluit trouwens de lamp aan tussen de bougie en de bougiekop dus als zeg maar de bougiekop niet goed zou zijn dan zou lamp geen licht geven.

vraag is de ontsteking eventueel bij te stellen ,vroeger of later ?


Hij pruttelt niet echt hij gaat wel in toeren en trilt dan wat ,maar het is net alsof je een zware kar moet meeslepen + er komt een ander geluid naar boven zoiets als een lekke uitlaat ,lekkende kleppen of zoals vroeger met de oude motoren een decompressie klep die open staat ,en juist dit geluid heb je niet als er gewoon een component weigert,
in elke versnelling en zowel koud als warm,het kan zeker zijn dat ik iets gemist heb ,maar normaal gezien als je alles al eens hebt bekeken en gewisseld dan zou je iets moeten vinden bij zo'n grove storing,blijf natuurlijk een amateur.

voor ik blok wissel laat ik het even bezinken en doe nog wat meer metingen ,ook draaiend het benzine niveau in de vlotterkamer nog eens meten,zien wat het doet boven 3000 toeren.

het wordt inderdaad een heel verhaal ,had dit nooit verwacht , weet altijd wel de hoofdprijs te kopen , maar uiteindelijk kunnen we er Hopelijk weer iets uit leren.
 
ben op youtube wat gaan rondzoeken of de gasschuiven zonder luchtfilter nu wel goed moeten reageren of dat dit alleen met luchtfilter gebeurt ,daar hebben we het hier over gehad,ik herkende dit niet van bij mijn vorige motoren.

het benzine niveau in de bekers met draaiende motor is trouwens wel goed.

over het algemeen zie ik dat het zonder luchtfilter ook gewoon goed gaat of goed moet gaan als motor warm is.

bij mij komen ze nog niet tot de helft en dan komt het voor mij bekende (prut) geluid,
heb nu eens geprobeerd,d.m.v. latje (bovenop luchtinlaat ) de luchtstroom te beïnvloeden ,op een bepaald moment was er een goede reactie.

iets te veel bedekken niet goed ,iets te weinig ook niet goed , daar zit misschien iets te behalen.
ondertussen zijn de oude carbs er al af ,doe dit nu al in record tijd en ben benieuwd wat de andere nu gaan doen ,deze zijn nog niet open geweest op 1 onderbeker na.
 
heb wel al gewisseld ,maar nog niet gereden

wel ontdekt met de mijne en ook bij de andere dat als ik de stekkertjes (primaire windingen ) uittrek van dacht cil 2 en 3 hij direct afslaat ,
als ik 1 en 4 uittrek blijft hij draaien,
ook wat aan het meten geweest dan naar de draden van bobines naar CDI ,maar deze komen allemaal door , de CDI is ook al gewisseld.

als hij pas loopt is uitlaat nr 1 koeler dan de rest, uiteindelijk warmt hij wel mee op .

motor warm of koud maakt niet uit ,effect is precies hetzelfde.

Ben je hier al op doorgegaan? 2 en 3 werken maar 1 en 4 lijken dan niet te werken.
ging hij wel anders lopen of maakte het helemaal geen verschil?
Je hebt toch de reserve bobine gemonteerd, ik zou dan even rijden.
succes er mee.
 
jawel nr 1 daar was vlotternaald blijven hangen in de carb,dus daarom viel hij ook direct uit als ik 2+3 wegnam.
Dus nu voor de zekerheid eerst nog die andere carb proberen,hier is geen benzine in blijven staan zo te zien , verwacht geen wonderen ,maar als ik stilstaand zonder rijden kan uittesten i.v.m met luchtfilter/vacuum /uitlaten dan is dat wel in mijn voordeel.
 
eindelijk we zijn er , vandaag al een toertje gedaan van 60 km ,dat was voorheen zijn maximum snelheid.

wat heb ik nog gedaan ,nog eens contacten +inspuiten ervan,daarna dus de andere carbs ,
hij deed nog even prut prut en daarna was het ineens een andere motor zonder luchtfilter ,direct goed reageren op het gas.

Tsja neem aan dat de carbs het hem toch deden , vind het ongelofelijk elk gaatje van die andere was open en overal ging de lucht erdoorheen,deze waren zo vies en smerig+ je kon niet eens de gas bedienen die zat helemaal vast ,heb ze moeten splitsen om de kleppen terug 1 voor 1 gangbaar te krijgen ,
heb alleen de buitenkant schoon gemaakt , heb er 1 bekertje afgehaald ,en er had in deze geen bezinksel gestaan was heel clean ,waarschijnlijk door de val (onderdelen van schade motor ) er zalin het begin alles uitgelopen zijn denk ik en zodoende geen bezinksel

De motor beviel verder goed , in elk geval goed schakelen,goed weggedrag en een erg soepel blok je kunt heel veel in 4 en 5 rijden ,een 6 zou niet misstaan .

Of ik hem houdt zal er aan liggen hoe sterk ik erop reageer , het zijn de trillingen die klachten opwekken, vooral in de handen (blijvend) ,hij trilt wel wat bij optrekken ,bij 100 en 120 is hij erg rustig.
Het stuur heb ik al aangepast en in de rubbers gehangen ,deze zouden nog soepeler mogen zijn , maar tenslotte moet het toch altijd nog vast staan en komen er altijd trillingen door,elke motor trilt.(tenzij elektrisch)

Het is een heel verhaal geworden hier en uiteindelijk was het hetgeen wat ik in het begin dacht en met die gedachte was hij ook aangekocht, maar die verraderlijke carburateur heeft me toch op het verkeerde been gezet(en wat er nu aan scheelt ???)

iedereen die heeft gereageerd heel erg bedankt, het gaf ideeën en steun ,omdat ik zo veel onderdelen had was ik er niet zo bang voor,maar het heeft toch nog even geduurd (heb nu nog even wat van die componenten uitgetest ,die zijn allemaal oke).
 
Een XJ900 hoort niet dusdanig te trillen dat je er last van hebt. Als ie bij die snelheden die jij aangeeft nog irritant trilt loopt ie niet synchroon. Of door verkeerde afstelling of door half verstopte sproeiers/benzine kanalen. Kan ook nog door een slecht vonkende bougie komen trouwens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan