Duke 690 2012 start niet meer

Maakho

Rookie
23 okt 2012
16
0
Swalmen
Beste MFers,

Sinds 1 week ben ik het bezit van een Duke 690.
De laatste paar dagen start de motor niet meer goed.

In eerste instantie dacht ik dat het om de accu ging, de motor heeft aan de acculader gehangen.
Gisteren een mooie tocht gepland. :]
Gestart (sprong meteen aan) naar het tankstation gereden om de hoek en volgegooid.
Nu wou ik de motor starten maar sprong niet aan.

De motor overgestart met een auto en hij liep weer.
Na +- 150 km een stop gemaakt, de motor starte moeilijk maar sprong uiteindelijke aan.

Bij thuiskomst even afgetankt en weer hetzelfde probleem niet starten.

De accu wordt bijgeladen met 14,8V als de motor loopt, dit heb ik gemeten.
Met koud starten springt de motor aan.
Zodra deze even gelopen heeft is die voor geen mogelijk aan te krijgen.
Heb ook een andere accu geprobeerd dit had geen effect.

Iemand tips?

Groetjes Marco
 
Beste MFers,

Sinds 1 week ben ik het bezit van een Duke 690.
De laatste paar dagen start de motor niet meer goed.

In eerste instantie dacht ik dat het om de accu ging, de motor heeft aan de acculader gehangen.
Gisteren een mooie tocht gepland. :]
Gestart (sprong meteen aan) naar het tankstation gereden om de hoek en volgegooid.
Nu wou ik de motor starten maar sprong niet aan.

De motor overgestart met een auto en hij liep weer.
Na +- 150 km een stop gemaakt, de motor starte moeilijk maar sprong uiteindelijke aan.

Bij thuiskomst even afgetankt en weer hetzelfde probleem niet starten.

De accu wordt bijgeladen met 14,8V als de motor loopt, dit heb ik gemeten.
Met koud starten springt de motor aan.
Zodra deze even gelopen heeft is die voor geen mogelijk aan te krijgen.
Heb ook een andere accu geprobeerd dit had geen effect.

Iemand tips?

Groetjes Marco

al het probleem er niet in zit dat de motor slecht start als deze warm is (vaak het geval bij een benzinepomp) zou ik toch even kijken hoeveel volt de accu nog aangeeft op het moment dat je start, dan moet die niet onder de 10 volt zakken.

kan dat beiden accu's niet goed (meer) zijn en de auto accu wel.
 
Het niet aanslaan van de motor.
Bij een koude start springt deze meteen aan.
Zodra de motor gelopen heeft krijg ik hem niet meer aan met de elektrische start.
De startmotor gaat normaal rond het klinkt alsof die net het laatste zetje niet haalt.

Heb het gedaan zoals ze in de handleiding voorschrijven 5 sec indien de motor niet start weer 5 sec. wachten en opnieuw proberen.

Ik heb ook een andere accu geprobeerd hiermee krijg ik hem ook niet gestart.

Het FI lampje gaat branden als de motor niet meteen aanspringt, hij geeft geen foutcode.
 
en indien niet particulier gekocht zou ik er uiteraard mee terug gaan en indien particulier gekocht zou je toch op zijn minst een belletje er aan kunnen wagen of de vorige eigenaar het probleem herkend.
 
al het probleem er niet in zit dat de motor slecht start als deze warm is (vaak het geval bij een benzinepomp) zou ik toch even kijken hoeveel volt de accu nog aangeeft op het moment dat je start, dan moet die niet onder de 10 volt zakken.

kan dat beiden accu's niet goed (meer) zijn en de auto accu wel.

Dat ga ik vanmiddag even meten.
Het vreemde van gisteravond dat ik de motor zelfs niet gestart kreeg met een auto accu.
Met draaiende motor, de binneverlichting en dashboardverlichting begon te knipperen.
 
Net klaar met meten, ik kom er niet uit wat het probleem zou kunnen zijn.
-Startmotor gaat goed rond.
-Aarde gecontroleerd en bedrading.
-Zekeringen

Het enige is het FI lampje, wat aangaat.
Aangezien ik de motor net heb en niet teveel zelf aan wil sleutelen toch maar de dealer bellen.

Wordt vervolgd.
 
Een filmpje gevonden met precies dezelfde symptomen als die van mij.
Hopen dat de uitkomst toch wat beter is als wat in het commentaar staat....


Tuimelaar en nokkenas gebroken
 
Maar als je tochten van 150 km hebt gemaakt met een kapotte tuimelaar dan moet je toch meer hebben gemerkt als alleen slecht starten ? Ik kan me niet voorstellen dat een blok dan nog lekker draait.
Anyway,hoop wel voor je dat het gefixed word en datje nog een mooi motorseizoen hebt.

Groet,Auke.

Edit,Vraag me ook af of dit niet de reden is geweest dat de vorige eigenaar hem te koop heeft gezet,maar dat zal je ws toch nooit weten, of de motor moet vanaf het eerste moment problemen hebben gegeven maar dan had je hem niet gekocht waarschijnlijk.Je kunt natuurlijk ook gewoon gruwelijk pech hebben.
 
Laatst bewerkt:
Maar als je tochten van 150 km hebt gemaakt met een kapotte tuimelaar dan moet je toch meer hebben gemerkt als alleen slecht starten ? Ik kan me niet voorstellen dat een blok dan nog lekker draait.
Anyway,hoop wel voor je dat het gefixed word en datje nog een mooi motorseizoen hebt.

Groet,Auke.

Edit,Vraag me ook af of dit niet de reden is geweest dat de vorige eigenaar hem te koop heeft gezet,maar dat zal je ws toch nooit weten, of de motor moet vanaf het eerste moment problemen hebben gegeven maar dan had je hem niet gekocht waarschijnlijk.Je kunt natuurlijk ook gewoon gruwelijk pech hebben.

De motor startte in het begin meteen sprong ook meteen aan geen vreemde geluiden.
Qua vermogen heb ik niks gemerkt, mijn vriendin zat namelijk achterop geen gekke dingen gedaan.
Normaal gereden redelijk laag in toeren. Hij trok wat minder hard maar nam aan dat het kwam dat we met 2 personen op de Duke zaten en ik het gas niet volledig open heb getrokken. Misschien dat dat mijn geluk is geweest dat het heel is gebleven?

Hij wordt op dit moment gerepareerd ze zijn nog aan het wachten op de onderdelen.

Met de koop was er niks mis 1000km terug onderhouds beurtje nieuwe akra en achterband.
Of de verkoper het wist zou ik niet durven te zeggen.

Wat de dealer mij vertelde is dat het rolletje van de tuimelaar speling krijgt en hierdoor de timing veranderd van de kleppen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan