Bringin' an R45 back to life!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik neem aan dat je hebt gecontroleerd of beide carburateurs benzine doorlaten en dat beide bougies regelmatig vonken? Haarscheurtjes in de bougiekabels komen bij oude kabels nogal eens voor. Wissel b.v. de bougiekabels eens om (links/rechts) en kijk dan eens wat hij doet.
Overigens lekkage van de carburateur komt doorgaans door een vlotter die blijft hangen (even schoonmaken dus).
 
Laatst bewerkt:
En dan zet je hem gewoon weer in de schuur? Het is een grote Lego brommer, dan haal je de fout er toch uit? Onbegrijpelijk zoveel geduld :/


En ongeduld dan?
Weet je, ik heb niet eens plaats in de schuur, het sleutelen moet gewoon in de tuin gebeuren. Komt nog bij dat ik niet echt over veel kennis/sleutelervaring beschik, ik zal alles moeten gaan ontdekken, en haastige spoed.....

Maar goed, ik heb de linkercarburateur even bekeken. De vlotter beweegt soepeltjes op en neer, en sluit goed af. De pakking is gewoon naar de bliksem, die moet vervangen worden. Beide bougies vonken prima, maar de rechtercilinder doet helemaal niets. Ook de linkerkant doet niet meer dan plof-plof-plof. Ik zoek het in eerste instantie in de carburateurs. Binnenkort die dus maar eens eraf halen en wat beter bekijken. Daarnaast heb ik opeens een probleem met de sluiting van de buddy. Daar is geen beweging meer in te krijgen. Ook maar eens naar kijken dus. Hoop echt dat ik het voor elkaar ga krijgen. Als hij eenmaal goed loopt, ga ik de remklauw en cilinder aanpakken en dan de motor eens wat poetsen. Eigenlijk vind ik het gewoon een leuk, eigenwijs ding.

enne......Halflive....ik weet inmiddels wel dat jouw kennis van de boxers omgekeerd evenredig is aan je geduld. :+

Je input wordt beslist op prijs gesteld.
 
Laatst bewerkt:
:^
Je weet intussen ook dat je de vlotter eenvoudig kunt controleren op doorstroming en afsluiting door gewoon de bak er af te halen? Vinger tegen de vlotter, kraantje open. vingertje laten zakken en er komt benzine. Ik vermoed dat dat bij jou rechts niet zo is.
Dat ploffen plop-plop-plop klopt wel. Op 1 cilinder wil hij net niet aanslaan. Als de tweede er bij komt maakt hij voldoende toeren om fatsoenlijk vacuum te zuigen. Dan pakt hij ineens op.
Er zitten toch geen contactpuntjes in? Bij de grote modellen uit 1980 nog wel -O-
~[edit]
Volgens realoem heb jij inderdaad points in a can -O- -O-
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad even de afstelling van de puntjes controleren testen met een voelermaatje en een spanningzoekertje.
 
Het hoerige van points in a can is dat de mechanische vervroeger verstopt zit. Als hij vastgerot zit, of de veertjes liggen er af zie je dat niet direct. Als hij vast zit zou hij natuurlijk wel moeten starten. Statische timing kan je inderdaad goed met een lampje en batterij doen.
 
Ik geef toe, er zit niet veel leven in dit topic. En in de BMW ook niet. Ik was vanmiddag van plan om even de rechter carburateur er af te halen en na te kijken, toen ik merkte dat het gashandvat muurvast zat. Geen milimeter beweging in te krijgen. Eerst dat maar eens even nagekeken.

full
 
Met wat schoonmaken en nieuw vet ging alles al snel weer als vanouds. Nu dus maar even de carburateur er af en schoon maken. Sproeiers eruit, doorblazen, je kent het wel.
full
 
Alles weer gemonteerd en de kraan open tot de linker carburateur overstroomt (die lekke pakking, weet je nog?) Even de vlotterbak van de rechter eraf, en ziehier, die zat vol benzine. De bougies vonken als een gek, dus....proberen. Nou ja, helemaal niets dus. Na een behoorlijke poos starten kreeg ik de indruk dat de motor wel wilde, maar de accu begon wat af te zwakken. Misschien maar even aan de lader zetten? Niet dus. Ik was even vergeten dat het slot van de buddy zijn taak opeens heel erg serieus had genomen, er is geen beweging in te krijgen. Wel in het slotje, maar niet in het mechanisme. De buddy blijft dus gewoon waar hij is. Erg lastig.

Nou ja, ik zie wel wanneer ik weer tijd en zin heb om mij met het beestje te gaan bezig houden.
 
Heb je de sproeiers al doorgeblazen? Ik kan het even niet terugvinden.
Probeer hem eens te starten zonder inlaatbochten en spuit daar WD40 in. Dat spul brand prima.
Met dat net niet aanslaan krijg ik het gevoel dat de choke kanalen of de stationair sproeiers verstopt zijn.
 
Perslucht is ook een optie.

Leuk om deze opknapbeurt te volgen, ik ben bezig met een R80. Maar voor 1500 euro is die niet opgeknapt hoor..


Beetje mosterd na de maaltijd, maar als je remzuigers met perslucht er uit probeert te krijgen..houd er een doek omheen of een stuk hout dat ze je niet om de oren vliegen zoals bij mij het geval was. Ben wel even aan het zoeken geweest.

Leuk fietsje trouwens. :)
 
Niet dus. Ik was even vergeten dat het slot van de buddy zijn taak opeens heel erg serieus had genomen, er is geen beweging in te krijgen. Wel in het slotje, maar niet in het mechanisme. De buddy blijft dus gewoon waar hij is. Erg lastig.
De constructie zal hetzelfde zijn als de latere modellen. Aan de buddy zit een pen waar het slot ingrijpt. Om die pen zit een forse tapse rubber ring die in een uitholling van het frame valt. Het is een ondersteuning van de buddy.

Ik heb ook gehad dat de buddy niet meer opengeklapt kon worden. Gepast geweld gebruikt en hij schoot los. Oorzaak: rubber was wat vervuild en verteerd en zat vastgeplakt in de uitholling. Ring en uitholling goed schoongemaakt en het plakken is over.
 
Als je die accu leeggestart hebt, moet je hem wel weer ff opladen hoor, niet zo wegzetten. Als je niet bij de accu kunt komen kan je wellicht ook ergens anders een plus pakken, en de min op je frame.
 
:(
Wat een gepruts weer met die ouwe zooi....

Koop eens wat leuks, een tweetakt of zo. Dat loopt gelijk weer. })

;)
 
Laatst bewerkt:
Met een viertakt heb je 2x zoveel problemen als met een tweetakt.
Maar goed, Dep is nog jong, hij moet de wereld nog ontdekken, en dat gaat met vallen en opstaan.
 
De constructie zal hetzelfde zijn als de latere modellen. Aan de buddy zit een pen waar het slot ingrijpt. Om die pen zit een forse tapse rubber ring die in een uitholling van het frame valt. Het is een ondersteuning van de buddy.

Ik heb ook gehad dat de buddy niet meer opengeklapt kon worden. Gepast geweld gebruikt en hij schoot los. Oorzaak: rubber was wat vervuild en verteerd en zat vastgeplakt in de uitholling. Ring en uitholling goed schoongemaakt en het plakken is over.

Ik zal hem wel even helpen met losmaken,.. *O* -O- ;)
 
Als je die accu leeggestart hebt, moet je hem wel weer ff opladen hoor, niet zo wegzetten. Als je niet bij de accu kunt komen kan je wellicht ook ergens anders een plus pakken, en de min op je frame.
Je kan tussen het linker zijdeksel en het frame zo bij de plus pool.
 
Ja, dat heb ik gezien.

Alle sproeiers en kanaaltjes zijn vrij, dus dat is het probleem niet.

Halflive, waar kan ik meer info vinden over die "points in a can" en die mechamische vervroeger die vastgerot zou kunnen zitten?

IJzervreter: hij moet daarna ook gewoon weer dicht kunnen hoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan