Nieuwe motor met koppelingsdefect? (Kawa Z800)

8 mei 2016
9
0
Den Haag
Hallo,

Ik heb sinds november mijn motorrijbewijs gehaald en heb toen gelijk een nieuwe motor Kawasaki Z800 barracuda gekocht. (eerste eigenaar)
Ik heb de motor nu ongeveer 6maanden, 1200km gereden (heel weinig dus).

Vandaag is mijn motor voor de 2e keer ''kapot'' gegaan, de koppeling voel ik pas heel laat en als ik gas geef zie ik de toeren omhoog gaan maar snelheid blijft dezelfde.
Dit heb ik dus eerder al een keer gehad, ben naar mijn garage gegaan en volgens hun lag het aan mij...(motoport wateringen) Ik heb uiteindelijk uit eigen zak rond de 150euro betaald (vervangen koppelingsplaat) omdat het volgens hun (motoport en kawasaki) niet onder garantie valt.

Omdat ik vrij weinig verstand heb van motor vroeg ik me dus af of het echt aan mij kan liggen... Ik hoor van veel mensen dat het haast niet mogelijk is (omdat de motor nog nieuw is)

Wat denken jullie?
 
Indien je normaal er mee rijdt, dan ligt het probleem aan de motor. Je zegt dat het een nieuwe kawa is, zoek dan eens een andere kawasaki dealer op. Garantie is daar ook geldig.
 
Het ding is nieuw, het probleem ligt aan jezelf, ze vervangen alsnog wel koppelingsonderdelen en je mag toch nog dokken ook?

Dit lijkt me toch een probleem dat een monteur met een testrit ook kan ervaren?
 
Indien je normaal er mee rijdt, dan ligt het probleem aan de motor. Je zegt dat het een nieuwe kawa is, zoek dan eens een andere kawasaki dealer op. Garantie is daar ook geldig.

Ik heb vandaag een paar keer gas gegeven, vrije versnelling, wat wel elke motor bestuurder doet.

Daarnaast heb ik rechte stuk, snel opgetrokken tot max 120km/u ( 1e en 2e versnelling gebruikt)

Kan een motor zo kwetsbaar zijn vraag ik mezelf af!?
 
Ik heb vandaag een paar keer gas gegeven, vrije versnelling, wat wel elke motor bestuurder doet.

Daarnaast heb ik rechte stuk, snel opgetrokken tot max 120km/u ( 1e en 2e versnelling gebruikt)

Kan een motor zo kwetsbaar zijn vraag ik mezelf af!?


Weet je heel zeker dat dit alles is? Of vergeet je voor het gemak maar wat?

Is wel een raar verhaal. Een motor waar de kinderziektes uit zijn toch kapot krijgen met een normale rijstijl. En dit al voor de 2de keer in 1200km.

Eigenlijk kan dit niet , of het moet al 2 keer een productiefout zijn. Of Wateringen stelt de koppeling af als een altijd slippende koppeling?
 
Weet je heel zeker dat dit alles is? Of vergeet je voor het gemak maar wat?

Is wel een raar verhaal. Een motor waar de kinderziektes uit zijn toch kapot krijgen met een normale rijstijl. En dit al voor de 2de keer in 1200km.

Eigenlijk kan dit niet , of het moet al 2 keer een productiefout zijn. Of Wateringen stelt de koppeling af als een altijd slippende koppeling?


Als ik sportief rij, schakel ik hoge toeren ( maar dan niet tot het rode gedeelte), ik heb misschien MAX MAX 5keer misschien gas gegeven in vrije versnelling en dan niet langer dan 2 tot 3seconde.

Vind het zelf ook allemaal raar en vreemd. Ik vind die 150euro niet eens zo heel erg, maar ben bang dat ik dalijk voor een 3e en 4e keer weer langs moet gaan dan gaat het me heel wat kosten.
 
Het is wel een slijtdeel, dus in theorie heeft de dealer gelijk.
Toch is het een hele slechte service.

Of kom je onbetrouwbaar en met een grote mond over? Opzich kom je wel bij mij over als een beschaafd iemand. Geen onbenul.
Maar ik heb jouw hoofd nog niet gezien :+
 
Laatst bewerkt:
Het is normaal dat dit niet onder de garantie valt.

3 dingen die mogelijk zijn:

1. Je koppeling had een productiefout, het probleem zal nu dus niet meer voorkomen.

2. Je rijdt onbewust met heel veel slippende koppeling

3. Wellicht was de speling in de koppelingshendel te weinig, met als gevolg dat je met slippende koppeling reed.

Alleen aan 2 kun je zelfs iets doen, om dat uit te sluiten, trek rustig op en laat de koppelingshendel bij wegrijden maar heel kort bediend. Gewoon zoals op je rijles.
 
Het is wel een slijtdeel, dus in theorie heeft de dealer gelijk.
Toch is het een hele slechte service.

Of kom je onbetrouwbaar en met een grote mond over? Opzich kom je wel bij mij over als een beschaafd iemand. Geen onbenul.
Maar ik heb jouw hoofd nog niet gezien :+

Ik denk dat ik juist te netjes over kom, waardoor zei zoiets hebben van laten we eerst even kijken of hij (dus ik) het zelf wilt betalen.

Probleem is dat ik weinig verstand van motors heb. Als ik zeker wist dat het niet aan mij lag, zou ik het anders aanpakken
 
Het mag dan wel een slijtdeel zijn, maar ook daar mag je een zekere levensduur, oftewel een zeker aantal kilometers van verwachten. binnen 1200 km 2 keer de koppeling kapot, is absoluut abnormaal, zelfs 1 maal is al abnormaal.

Misschien een optie om de motor eens na te laten kijken door iemand, zoals Erik van Lent ?
 
Maar ik ben er nog steeds niet achter hoe nu precies jouw rijstijl is?

Trek je meestal normaal op en schakel je normaal over?
Of trek je de motor bijna altijd in elke versnelling door naar de 10000 toeren?

Het 2e doe ik ook meestal wel minimaal 5 keer in een rit van 150km. Laat ik het zo zeggen, meestal rij ik redelijk beschaafd, maar de motor moet wel geregeld even werken.
Maar er zijn ook veel momenten dat ik het gewoon rustig aandoe.

En de vraag is of je misschien ongemerkt met een slippende koppeling rijd? Waar zit je linkerhand? Gewoon aan het handvat of constant rustend op de koppelingshendel?
 
1200 km, 3e set platen.

Klopt niet.

:^

Er zijn een aantal technische mogelijkheden waardoor je koppelingsplaten zo snel zouden slijten en er is de mogelijkheid dat je als bestuurder iets heel erg stoms doet die datzelfde effect zou kunnen hebben, maar dat moet je als bestuurder wel echt heel erg je best doen het kapot te krijgen.

Zonder motor gezien t hebben is er natuurlijk voor niemand iets zinnigs en sluitends over te zeggen, maar de kans dat er iets mis is met de motor lijkt bij 99,82562% ( bij benadering ) groter dan dat het aan de bestuurder zou liggen.
 
Ik lees net, dat de barrracuda uitvoering een aantal accessoires van de fabrikant Barracuda heeft gekregen, waaronder een instelbare koppelingshandel. Standaard is deze niet instelbaar. Misschien, dat de barracuda koppelingshandel niet goed past, waardoor de koppeling blijft slippen ? Zou dan niet de eerste aftermarket handel zijn, waarvan de pasvorm niet deugt. Heb zo ook al aanlopende remmen gezien. Een dingetje om te controleren, want een fabrieksfout in de koppeling zelf geloof ik niet in. Dan was er wel e.e.a. te vinden geweest op het www.
 
1200km gereden, dan zit je/Ben je net uit de inrijfase. Misschien dat je je niet aan bepaalde inrijvoorschriften hebt gehouden? (Zelf geen ervaring met inrijden). Volgend op dat, hoe zit het met je olie? Dat kan de koppeling flink beinvloeden.

Verder is een vervanging van de koppeling in 1200km totaal niet normaal, zolang je zelf normaal rijdt zoals hierboven vermeld en de koppeling niet door jouw schuld slippend staat afgesteld ligt het probleem buiten jouw schuld.

Oja, motoport is voor zover ik weet niet echt bepaald het juiste adres voor een kwalitatief technisch advies...
 
1200km gereden, dan zit je/Ben je net uit de inrijfase. Misschien dat je je niet aan bepaalde inrijvoorschriften hebt gehouden? (Zelf geen ervaring met inrijden). Volgend op dat, hoe zit het met je olie? Dat kan de koppeling flink beinvloeden.

Verder is een vervanging van de koppeling in 1200km totaal niet normaal, zolang je zelf normaal rijdt zoals hierboven vermeld en de koppeling niet door jouw schuld slippend staat afgesteld ligt het probleem buiten jouw schuld.

Oja, motoport is voor zover ik weet niet echt bepaald het juiste adres voor een kwalitatief technisch advies...


Ik hoor het hier heel vaak, maar dat dat altijd voor elke vestiging moet gelden?
Beetje raar, ik heb ook andere ervaringen :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan