Kawasaki Versys 650 - kettingspanning 'ineens' te strak

Boemba5

Die hard MF'er
7 jun 2012
717
0
Achterhoek
Hallo allemaal,

Iemand die mij kan helpen of dit probleem kent? Ik ben dit weekend naar Frankrijk op en neer geweest (1600km) in het mooie weer van afgelopen dagen B| en net voordat ik gisteren thuis kwam en merkte ik een 'tik' in de motor. Niet echt hoorbaar, wel voelbaar in de stepjes, de frequentie was gelijk aan de snelheid waarmee ik reed. Thuis gekomen de motor nagelopen en ontdekt dat de ketting onwijs strak staat :? Ik snap echt niet hoe dit kan, iemand een idee waardoor de ketting uit zichzelf strakker kan gaan staan? Hij is afgesteld met de normale speling en daarna niet meer aangepast.

Extra info: het gaat om een Versys 650 uit 2015 met 12 000 km op de teller. De week voor vertrek heb ik een scott oiler gemonteerd. We hebben erg slecht weer en vieze wegen gehad, een paar stukken off road geweest (kan er niks mee te maken hebben lijkt me). Uit de ketting zijn veel O-ringen verdwenen aan 1 kant (als je achter de motor staat links). Aan de achteras (positie)/stelbouten, voor- en achtertandwiel is niks opmerkelijks te zien. Het laatste stuk van de rit ging over de Duitse autobahn, waar iets meer gas gegeven heb dan normaal O-) (lijkt me ook niet relevant, maar dan is in ieder geval het hele verhaal compleet).

Ik wil morgen sowieso contact opnemen met de dealer (die zijn vandaag gesloten) om te kijken of zij een idee hebben of dat dit eventueel onder de garantie valt. Maar ik ben benieuwd of iemand hier dit probleem kent of nog een tip heeft waar ik even naar moet kijken of wat het zou kunnen zijn.. Ik kan de ketting wel weer opnieuw stellen, maar het voelt niet lekker om er daarna mee verder te rijden zonder de oorzaak te kennen (sowieso dat er nieuwe op zou moeten vanwege de schade die ontstaan is) :/
 
Zitten de kettingspanners nog tegen de aanslag?
De vierkante aluminium blokjes moeten de spanboutjes raken, anders is je wiel naar achter geschoven.
Als dat gebeurt is zat je wiel niet goed vast.
Kan het zijn dat de ketting gespannen is zonder gewicht op de motor en dat er nu bagage op zit?
 
:^ je typt snellerder :P

waarschijnlijk heeft het stelmechanisme niet goed vast gezeten, is het wiel (deels) naar achteren geschoven en heb je zo met een strakke ketting gereden.

feit dat er oringen weg zijn zegt al genoeg, daar heeft te lang teveel kracht op gestaan :/

of de ketting is in het begin niet goed afgesteld geweest, zonder dat er iemand opzit bijvoorbeeld.

als je de scottoiler hebt gemonteerd neem ik bij deze aan dat je de ketting ook zelf hebt gesteld.
als het wiel idd iets verschoven is hoef je dat niet persee te kunnen zien aan bijvoorbeeld de achteras.

vanwege de verdwenen o ringen zou ik de complete kettingset vervangen (indien dit mijn eigen motor was).

ben benieuwd wat de dealer zegt.

volgende keer hopelijk ook beter weer ;)

succes
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor deze snelle reacties :)

Zitten de kettingspanners nog tegen de aanslag?
De vierkante aluminium blokjes moeten de spanboutjes raken, anders is je wiel naar achter geschoven.
Als dat gebeurt is zat je wiel niet goed vast.
Kan het zijn dat de ketting gespannen is zonder gewicht op de motor en dat er nu bagage op zit?

Ja de kettingspanners zitten nog tegen de aanslag en ook de blokjes zitten zoals ze horen. De ketting is gespannen met gewicht op de motor inderdaad en ik had bagage mee, maar dat was voor drie dagen niet noemenswaardig. Tevens blijft de ketting op spanning nadat al het gewicht eraf is, dan zou die toch weer terug moeten gaan?

:^ je typt snellerder :P

waarschijnlijk heeft het stelmechanisme niet goed vast gezeten, is het wiel (deels) naar achteren geschoven en heb je zo met een strakke ketting gereden.

feit dat er oringen weg zijn zegt al genoeg, daar heeft te lang teveel kracht op gestaan :/

of de ketting is in het begin niet goed afgesteld geweest, zonder dat er iemand opzit bijvoorbeeld.

als je de scottoiler hebt gemonteerd neem ik bij deze aan dat je de ketting ook zelf hebt gesteld.
als het wiel idd iets verschoven is hoef je dat niet persee te kunnen zien aan bijvoorbeeld de achteras.

vanwege de verdwenen o ringen zou ik de complete kettingset vervangen (indien dit mijn eigen motor was).

ben benieuwd wat de dealer zegt.

volgende keer hopelijk ook beter weer ;)

succes

Ja idd, ik hoop ook op beter weer! Ketting(set) gaat hoe dan ook vervangen worden, maar ik wil eerst zeker weten wat de oorzaak is. Niet dat het bij de nieuwe ketting weer gebeurd, zou zonde zijn.

De o-ringen aan een kant zijn verdwenen ?
Laat er nieuw spul opzetten en garantie kun je wel vergeten , het zijn slijtage onderdelen.

Ook slijtage onderdelen kunnen onder garantie vervangen worden als blijkt dat er een productiefout de oorzaak is geweest, lijkt me toch?
Ja dat de o-ringen aan één kant verdwenen zijn vind ik nog het meest opmerkelijk. Dat ze kapot gaan door een te grote kracht (te strakke kettingspanning) zou zowel links als rechts (van bovenaf op een schakel gekeken) van invloed moeten zijn. Niet enkel aan de linkerkant. Je zou haast denken dat de olie van de Scott de ringen heeft aangetast, maar volgens mij smeert die de hele ketting
 
Laatst bewerkt:
Als je kettingspanners nog aan zitten en je ketting staat te strak, dan stond hij dat ook al na de laatste keer stellen.
Ik heb nog geen ketting gezien die korter werd. Hoe schuin staat je wiel er in dat je ringen aan een kant kapot zijn gegaan? Als je het wiel een stukje draait staat de ketting dan nog zo strak?
 
Nee daarom juist, ik snap er ook niks van. De tandwielen zijn niet groter geworden, de ketting niet korter en de motor niet langer :+ en toch staat de ketting 'ineens' te strak. Hij is goed afgesteld met de juiste kettingspanning de laatste keer en dat is nu zo'n week of 5 geleden. Tot aan gisteren niks raars gemerkt.
Ik weet ook niet of de o-ringen zijn verdwenen door een te hoge kettingspanning (maar waarom dan alleen links?) of dat de ketting strakker staat door ontbrekende o-ringen (hij scharniert een heel stuk moeilijker nu) Maar dat lijkt me haast niet dit grote verschil in spanning te kunnen verklaren... :?

Het wiel staat er niet schuin in, beide kanten gelijk afgesteld op de streepjes. Er zit nu iets spanningsverschil in over de lengte van de ketting, maar dat komt omdat sommige schakels moeilijker scharnieren dan andere. Maar in beide gevallen staat die hoe dan ook te strak.
 
Nee daarom juist, ik snap er ook niks van. De tandwielen zijn niet groter geworden, de ketting niet korter en de motor niet langer :+ en toch staat de ketting 'ineens' te strak. Hij is goed afgesteld met de juiste kettingspanning de laatste keer en dat is nu zo'n week of 5 geleden. Tot aan gisteren niks raars gemerkt.
Ik weet ook niet of de o-ringen zijn verdwenen door een te hoge kettingspanning (maar waarom dan alleen links?) of dat de ketting strakker staat door ontbrekende o-ringen (hij scharniert een heel stuk moeilijker nu) Maar dat lijkt me haast niet dit grote verschil in spanning te kunnen verklaren... :?

Het wiel staat er niet schuin in, beide kanten gelijk afgesteld op de streepjes. Er zit nu iets spanningsverschil in over de lengte van de ketting, maar dat komt omdat sommige schakels moeilijker scharnieren dan andere. Maar in beide gevallen staat die hoe dan ook te strak.
Ik denk dat je zelf wel weet dat dit niet mogelijk is.
 
het enige wat het dan zou kunnen zijn is dat er iets mis is met de vering. en hij daar doorheen gezakt is?

Zou ik dat niet direct moeten vernemen dan, al niet tijdens het rijden? Ik heb er gisterenavond niet naar gekeken, volgens mij veerde die nog gewoon, maar ik ga dit vanavond wel even controleren (al is het maar om weer iets te kunnen uitsluiten).
 
Klinkt als een versleten ketting wanneer er schakels vast zitten/stroef scharnieren.Al is de km stand vrij laag voor zo een versleten ketting,en dan ook nog een Scottoiler.
Hopelijk heb je geen schade aan je lager van de uitgaande as.
 
.. Hoe schuin staat je wiel er in dat je ringen aan een kant kapot zijn gegaan? ...

Hier zat ik nog even over na te denken. Bij het afstellen is links en rechts gekeken dat het aantal streepjes op de brug gelijk zijn. Bij de voorlaatste keer ketting stellen (1ste keer na aanschaf motor) ontdekte mijn vriend dat hier verschil in zat (oftewel het wiel er scheef in zou zitten). Toen hebben we hem afgesteld op basis van de streepjes van het frame. Hier is bij de beurt naderhand niks over gezegd.
Dat zou betekenen dat of in eerste instantie het wiel er scheef in heeft gezeten, en dat nu pas zichtbaar wordt (nadat het wiel dus al een halfjaar wel recht staat). Of dat het wiel fabrieksaf goed uitgelijnd was en nu scheef zit. Maar dan zouden de streepjes op het frame niet kloppen en had de dealer dit dan ook niet kunnen constateren bij het beurtje (aan de hand van slijtage band/ketting oid)?

Eigenlijk ga ik ervan uit dat het tot aan de beurt nog allemaal goed zat, eigenlijk nog wel tot aan het monteren van de Scott Oiler vorige week. Sterker nog; tot aan het uitrollen van de motor uit garage voor vertrek vrijdag. De ketting stond gisteren zo ongelooflijk strak dat je dit kon voelen bij het rollen van de motor, het knarsen en kraken was behalve hoorbaar ook voelbaar.
 
Hier zat ik nog even over na te denken. Bij het afstellen is links en rechts gekeken dat het aantal streepjes op de brug gelijk zijn. Bij de voorlaatste keer ketting stellen (1ste keer na aanschaf motor) ontdekte mijn vriend dat hier verschil in zat (oftewel het wiel er scheef in zou zitten). Toen hebben we hem afgesteld op basis van de streepjes van het frame. Hier is bij de beurt naderhand niks over gezegd.
Dat zou betekenen dat of in eerste instantie het wiel er scheef in heeft gezeten, en dat nu pas zichtbaar wordt (nadat het wiel dus al een halfjaar wel recht staat). Of dat het wiel fabrieksaf goed uitgelijnd was en nu scheef zit. Maar dan zouden de streepjes op het frame niet kloppen en had de dealer dit dan ook niet kunnen constateren bij het beurtje (aan de hand van slijtage band/ketting oid)?

Eigenlijk ga ik ervan uit dat het tot aan de beurt nog allemaal goed zat, eigenlijk nog wel tot aan het monteren van de Scott Oiler vorige week. Sterker nog; tot aan het uitrollen van de motor uit garage voor vertrek vrijdag. De ketting stond gisteren zo ongelooflijk strak dat je dit kon voelen bij het rollen van de motor, het knarsen en kraken was behalve hoorbaar ook voelbaar.
Bij het uitlijnen van wiel en ketting, kijk je niet naar de streepjes van het stelmechanisme. Daarvoor gebruik je meetgereedschap dat daar los van staat.

Bij een grote beurt hoort ketting goed zetten, en daarmee ook de uitlijning van het wiel. Dat hoort ook bij de afleverbeurt van een nieuwe motor, die zo uit de fabriek komt.

Nou is een klein beetje off niet zo'n probleem, dat te strak staan wel.
 
Bij het uitlijnen van wiel en ketting, kijk je niet naar de streepjes van het stelmechanisme. Daarvoor gebruik je meetgereedschap dat daar los van staat.

Bij een grote beurt hoort ketting goed zetten, en daarmee ook de uitlijning van het wiel. Dat hoort ook bij de afleverbeurt van een nieuwe motor, die zo uit de fabriek komt.

Nou is een klein beetje off niet zo'n probleem, dat te strak staan wel.

Misschien een domme vraag :$ maar ik heb dat meetgereedschap niet. Ik dacht juist dat de fabrikant die streepjes erop zet, zodat je als particulier (redelijk) recht je achteras kan aanleggen na bijvoorbeeld het stellen van de ketting. Is snap dat die streepjes je grofweg een indicatie geven, en dat uitlijnen specifieker gereedschap behoeft, maar als je tov van die strepen ziet dat er links en rechts verschil is, dan staat of je as scheef of zijn de streepjes onjuist, toch?
 
het enige wat het dan zou kunnen zijn is dat er iets mis is met de vering. en hij daar doorheen gezakt is?
Als de kettingspeling goed is afgesteld heb je nog iets speling op het strakste punt en dat is wanneer de motor een stuk is ingeveerd. Als door een defect van de veer de motor inzakt moet je nog steeds speling hebben.
 
Misschien een domme vraag :$ maar ik heb dat meetgereedschap niet. Ik dacht juist dat de fabrikant die streepjes erop zet, zodat je als particulier (redelijk) recht je achteras kan aanleggen na bijvoorbeeld het stellen van de ketting. Is snap dat die streepjes je grofweg een indicatie geven, en dat uitlijnen specifieker gereedschap behoeft, maar als je tov van die strepen ziet dat er links en rechts verschil is, dan staat of je as scheef of zijn de streepjes onjuist, toch?
Streepjes zijn ter indicatie.

Een lasertje oid werkt nauwkeuriger.

Ook wiel paar keer draaien tijdens stellen is noodzakelijk (strakste punt zoeken, tevens zichtcontrole van de gehele ketting).
 
Een ketting gaat uit zichzelf strakker staan wanneer er roest of vuil in zit. Met die verdwenen o-ringen is dat niet denkbeeldig. Ik denk dat orzaak en gevolg door de andere posters door elkaar gehaald worden.
 
Een ketting gaat uit zichzelf strakker staan wanneer er roest of vuil in zit. Met die verdwenen o-ringen is dat niet denkbeeldig. Ik denk dat orzaak en gevolg door de andere posters door elkaar gehaald worden.

Een scott oiler en off road....
Ik vermoed dat je ketting vuil heeft aangetrokken en daardoor veel te strak is komen te staan.

Opzich is dit iets wat ik vrij makkelijk kan controleren. Tenminste, ik neem aan dat wanneer ik de ketting schoonmaak, de oorspronkelijke lengte weer terug moet komen?

Toch kan ik het me haast niet voorstellen dat enkel door vuil de ketting zo strak komt te staan; de stelmoeren moesten meer dan drie slagen gedraaid worden om weer een acceptabele kettingspanning te krijgen (ongeveer 1 streepje). Zeker gezien alle regen die we hebben gehad. Voordat ik een scott oiler gemonteerd had, spoelde juist veel vet (en troep) van de ketting af als ik door de regen reed.

Bovendien is enige nuance hier ook wel op z'n plek. Ik schreef inderdaad offroad, maar daarmee bedoelde ik meer die achtergestelde Franse wegen die ooit eens zijn geasfalteerd, waar wekelijks een boer overheen rijdt en in het midden de pollen gras staan. Echt onverhard rijd ik eigenlijk nooit. Het kan dus enkel gaan om het zand wat op die binnenwegen ligt, wat icm het regenwater tegen de motor is opgespat.
 
Mijn vorige ketting stond soms ook te strak. Draaide je het wiel iets dan was die weer helemaal slap. Stukje verder en weer (veel te) strak.

Je zou het eens kunnen bekijken of dit het geval is.


Ik had dit nog nooit meegemaakt en voordat ik het in de gaten had duurde ff. Heb eerst een paar keer geconstateerd dat die opeens veel te strak stond zonder dat ik begreep hoe, want dat stond die niet bij het stellen.
 
Laatst bewerkt:
Een ketting gaat uit zichzelf strakker staan wanneer er roest of vuil in zit. Met die verdwenen o-ringen is dat niet denkbeeldig. Ik denk dat orzaak en gevolg door de andere posters door elkaar gehaald worden.
Maar waardoor zijn die ringen allemaal verdwenen?
Ik heb wel eens off-road gereden met een ketting zonder o-ringen maar die werd alleen maar langer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zojuist nog even de motor bekeken en met de achtervering is niks mis. Veert gewoon in en uit.

Is de ketting de laatste tijd nog gesmeerd?
Zo niet, smeer hem dan maar eens.
Dan zul je zien dat de ketting slapper komt te staan.
Ik hoopte juist door montage van de Scott Oiler de ketting minder vaak te hoeven smeren :P
Mijn vorige ketting stond soms ook te strak. Draaide je het wiel iets dan was die weer helemaal slap. Stukje verder en weer (veel te) strak.
Je zou het eens kunnen bekijken of dit het geval is.
Ik had dit nog nooit meegemaakt en voordat ik het in de gaten had duurde ff. Heb eerst een paar keer geconstateerd dat die opeens veel te strak stond zonder dat ik begreep hoe, want dat stond die niet bij het stellen.
Nee dit is absoluut niet het geval, hij was over de gehele lengte veel te strak. Met de hand eigenlijk niet te bewegen.
Maar waardoor zijn die ringen allemaal verdwenen?
Ik heb wel eens off-road gereden met een ketting zonder o-ringen maar die werd alleen maar langer.
Ja dat is ook (een deel van) mijn vraag. Zijn de ringen verdwenen door de te hoge kettingspanning of zijn de ringen verdwenen en is de ketting daardoor stugger/strakker geworden? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan