Hoe smeer ik dit wiellager?

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik ben bezig met wat verbeteringen aan mijn motor aanhangertje en het viel mij op dat het linker wiel soepeler/langer draait dan het rechter wiel. Rechts maakt ook net wat meer geluid. Ik wil de lagers gaan smeren maar ik weet niet hoe het werkt. Dit is mijn wielding;

aanhangeras.jpg


Er zit wel een soortement van nippel op maar deze is helemaal dicht. Bolvormige ding in het midden is van rubber. Wie weet hoe het moet?
 
Zo als ik al eerder schreef het lager wordt niet vervangen en de beste man gaat de gok nemen en dat moet hij helemaal zelf weten

(ik zou voor die paar rot centen en een uurtje werk de gok niet nemen dat ik de as onderweg sloop en dan een puist met extra werk moet gaan verzetten in mn vakantie)
 
Vanaf de achteras van de motor mag de lengte niet boven 250cm uitkomen.
Het gewicht van de aanhangen incl. lading mag niet meer zijn dan de helft van het ledige gewicht van de motorfiets.
 
Ik heb het idee dat dit niet lang goed gaat.

Wat weegt de aanhanger leeg?

Zo'n 50kg eigen gewicht, lading wordt beperkt. Qua voertuigcontrole etc gaat het allemaal prima. Het enige puntje van kritiek waar ik nu mogelijk tegenaan ga lopen is de temperatuur van het blok. Daarom heb ik een Arduino km teller gebouwd die een temperatuursensor in de oliepan en cilinder kop uitleest en mij waarschuwt als de temperatuur kritiek wordt.

Overigens is het een oude foto waarin de aanhanger niet stabiel is wegens te korte dissel en suicidaal kettinkje dat een soortement van losbreek inrichting moest voorstellen :P


Vanaf de achteras van de motor mag de lengte niet boven 250cm uitkomen.
Het gewicht van de aanhangen incl. lading mag niet meer zijn dan de helft van het ledige gewicht van de motorfiets.

Ik blijf binnen deze specificaties want 1. geen zin in gezeik en 2. zwaardere aanhanger is gewoon niet verantwoord.
 
Laatst bewerkt:
Ach ja de mening van de APK keurdert :')
Ik ben 2x de weg op gestuurd met een doormidden gebroken voor veer na herhaaldelijk te melden dat er verschrikkelijke geluid uit ophanging kwam. Zelfde met een verrotte remklauw aan de voorkant, 2x gemeld dat het niet goed zat en toen ik de krassen een mm diep in de schijf zag zitten gingen ze nog eens goed kijken. Dat was bij twee verschillende garages.
Sindsdien doe ik het zelf wel want zo heb ik nog wel meer garage ervaringen. Hierdoor kan ik niet meer vertrouwen op monteurs als het gaat om veiligheid.

Haha, hoe herkenbaar! Mijn auto werd afgekeurd omdat ik een LED stadslichtje had ipv een gloeilampje :(
Ondertussen wel weggestuurd met een remschrijf vol haarscheuren en slechts gedeeltelijk aan remmen.
Moest er niet aan denken daar een noodstop mee te maken....... -O-

Afbeelding207.jpg


Vanaf dat moment doe ik alles zelf. De garage mag de kleine beurt met de apk uit voeren.
 
Laatst bewerkt:
Wat kost zo'n setje lagers nu, als er al zand tussen heeft gezeten gewoon vervangen.
En voldoende smeren maar zeker niet teveel.
Nu zal in dit geval het teveel smeren wel mee vallen omdat het vet naar buiten kan maar als je in een opgesloten lager teveel vet spuit kan het zomaar zijn dat de kogels niet meer draaien en een keer slippen, resultaat is een kapot lager.
 
@ kapiteinkoek
ANWB Motor | motorrijlessen, motortrainingen, pechhulp, verzekering en meer
dat wordt dan een leuke vakantie in nederland dus dat oververhitten zal wel meevallen dan.

Dat bericht is een tijdje geleden al gedebunked. Het is een sensatie artikel gebaseerd op niks. Ik heb de vraag een tijdje terug ook voorgelegd aan het ministerie en het duurde even maar toen kreeg ik er netjes antwoord op.

Het komt hier op neer:
Je mag in het buitenland gewoon met je motor-aanhanger rijden als je in het buitenland met een motor-aanhanger mag rijden. Je hebt de regels van het land waarin je rijdt te volgen.

De landen waarin ik ga rijden met mijn aanhanger mag ik rijden met mijn aanhanger.

gisteren heb ik een artikel gelezen op de website van de ANWB; 'Motor met aanhanger mag de grens niet over!'. In het artikel staat dat door een fout bij de implementatie van de derde rijbewijsrichtlijn motoren met een aanhanger de grens niet meer mogen passeren. Ik wilde graag aan u vragen hoeveel van dit bericht waar is. Het bericht is summier en het Ministerie IenM wordt aangehaald als bron. Op de website van de ANWB na heb ik nergens informatie kunnen vinden over dit verbod.

Ik ben in de veronderstelling dat landen in de EER elkaars rijbewijzen erkennen. Als de Nederlandse wegenverkeerswet en het rijbewijs ruimte biedt om met een aanhanger te rijden en bijvoorbeeld de Duitse wegenverkeerswet ook, waarop is het verbod dan gebaseerd?

Wellicht dat u mij kunt voorzien van relevantie informatie over dit onderwerp.


Hierbij wil ik reageren op uw mail van 22 oktober aan Informatie Rijksoverheid. Daarin gaat u in op een artikel op de website van de ANWB, waarin staat dat een motor met aanhanger de grens niet meer over mag. U vraagt of dit juist is; u bent in de veronderstelling dat de landen in de EER elkaars rijbewijzen erkennen.



Rond het rijbewijs zijn op Europees niveau afspraken gemaakt die zijn vastgelegd in Europese rijbewijsrichtlijnen, voor het laatst in 2006 in de 3e Europese rijbewijsrichtlijn (2006/126/EG). Daarin zijn veel zaken geharmoniseerd, echter op een aantal punten hebben de lidstaten ruimte om zaken zelf in te vullen.

In de 3e Europese rijbewijsrichtlijnen zijn geen expliciete afspraken gemaakt over het rijden met een aanhanger achter een motor. Omdat Nederland dat vanouds heeft toegestaan, is dat in Nederland nog steeds toegestaan; zoveel ruimte biedt de richtlijn wel.

Er zijn echter ook lidstaten waar het rijden met een aanhanger achter een motor niet is toegestaan. De rijbewijsrichtlijn verplicht die landen niet om dat wel toe te staan.

De situatie is dus als volgt: in Nederland mag u met een rijbewijs A, A1 of A2 met een aanhanger achter de motor rijden. In andere lidstaten is dat mogelijk niet toegestaan; in dat geval mag u de grens niet over met een aanhanger achter de motor.



Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Namens ons eigenste ministerie.
 
Laatst bewerkt:
Terugkomend op de lagers in dit uiterst spannende topic;

Ik bespeur met wiel erop toch enige speling. Waar zou ik het best kunnen kijken voor L44643L lagertjes met korte levertijd?
 
Een lager heeft altijd wel iets speling maar denk dat je dit op het wiel niet mag voelen.
Als je hem niet afgesteld krijgt met de kroonmoer dan lekker vervangen.

Voor de rest wordt er hier weer flink geridderd vanachter het toetsenbord, het ging GVD om het smeren van een lager ondertussen is er een nieuw rijbewijs geschreven en een ruimtevaartschip ontworpen! :S

Vindt het een hartstikke leuke combinatie die motor met dat karretje en volgens mij rijd je er al een tijdje mee rondt, dus gaat hartstikke goed al dat gelul hierzo wordt daar wel eens niet goed van.
 
Ik snap de kritiek zeker wel. Het lijkt een behoorlijk massief ding (is het niet ;)) en komt achter een motor waarbij niemand in de eerste instantie bij denkt goh daar zou je wel eens een karretje achter kunnen hangen. Ik heb er ook een tijdje over nagedacht en er wat aan gerekend en geexperimenteerd en tot nu toe is het allemaal goed gegaan.

Of dat volgende week gaat lukken met volledige bepakking + passagier weet ik niet. De optie dat het een autorit gaat worden staat daarom ook gewoon open. Het is een experiment dat nog loopt, falen kan en mag maar het zou heel leuk zijn als het lukt.


En wat betreft de lagerboeren ik zal dan maandag eens informeren bij de plaatselijke handel. Ik vreesde even dat het lastig zou worden omdat het een UK aanhangertje is en het lager dus geen metrische afmetingen heeft maar dat loopt dus wel los (lolz)


Je kan proberen hem op te stellen.
Splitpen er uit kroonmoer aan draaien tot eerstvolgend borg gaatje.
Let wel...beter iets speling dan dat hij te strak staat.

Dit gaat hem niet worden trouwens, een inkeping verder en dat lager zit enorm vast. Ik zou er een zelfborgende moer op kunnen zetten of hem uitshimmen maar goed dan ben ik ook niet echt lekker bezig natuurlijk :+
 
Laatst bewerkt:
En wat betreft de lagerboeren ik zal dan maandag eens informeren bij de plaatselijke handel. Ik vreesde even dat het lastig zou worden omdat het een UK aanhangertje is en het lager dus geen metrische afmetingen heeft maar dat loopt dus wel los (lolz)

Als dit echt zo is (en waarom zou ik aan jou twijfelen?) heb je grote kans dat het dezelfde lagers zijn als van een classic Mini.

Hou er wel rekening mee dat GB binnenkort uit de EU stapt, dus tijdig bestellen hoor.
 
Ik weet dat het zo is omdat dit op het typeplaatje stond en de huidige lagers netjes 1" zijn. Ik vind voor classic mini's alleen lagers voor dikkere assen maar misschien kijk ik niet goed?
 
Ik weet dat het zo is omdat dit op het typeplaatje stond en de huidige lagers netjes 1" zijn. Ik vind voor classic mini's alleen lagers voor dikkere assen maar misschien kijk ik niet goed?

Om daar zelf achter te komen moet ik nu midden in de nacht mn zijspan naar buiten trekken, en 'heet het zijwiel en remtrommel demonteren. Ik pak liever nog een borrel. Mag dat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan