Doorgereden met te hoge boordspanning, ontsteking kaputt?

Lago

Die hard MF'er
1 jan 2006
354
0
Gemonde
Mensen van t goede leven,

Probleem met mijn Kawasaki ZZR 600 D uit 1990:

Motor liep goed, op een gegeven moment begon de accu te stinken, boordspanning gemeten die leverde 18,6 V laadspanning over de accupolen bij stationair - verhoogd toerental (4k aan toeren).

Spanningsregelaar besteld, echter deze had een aantal dagen levertijd. Vanwege het mooie weer de oude accu bijgevuld en gewoon gaan rijden. Nog eens 300 km gereden met de verhoogde boordspanning tot het moment daar kwam dat tijdens het rijden plots alles uit ging (van dashboard en verlichting tot ontsteking) en zodoende de motor dood viel.

Ding naar huis gebracht, nieuwe spanningsregelaar erop, nieuwe accu erin. Dashboard, relais alles deed het weer, startmotor ging ook fijn rond, echter GEEN VONK :N

Even met de multimeter aan de slag met de volgende meetresultaten in de situatie zonder vonk (spanningsregelaar + accu zijn beide nieuw):

- Boordspanning over accupolen 12.4 V
- Spanning bobine ingaand 12.4 V

Ik vermoed steeds sterker dat mijn ontsteking naar de knoppen is gegaan door wellicht een te hoge boordspanning? Echter, hoe kan ik meten of deze IC-unit stuk is? Iemand suggesties?

Ik heb ook nog een junction box op de ZZR zitten, wellicht alle zekeringen eens nameten?

EDIT:

- Alle zekeringen gemeten in Junction Box: Zijn in orde!
- Nu proberen de HAL-gever de lokaliseren om zo te achterhalen of er een pulssignaal van de HAL-gever naar de IC wordt gegeven.

Ben ik dan stom om nu al te concluderen dat het OF de HAL-gever op de krukas is, OF mijn IC-unit/ontstekingsunit?
 
Laatst bewerkt:
CDI heeft in jouw plaats beslist dat het nu echt wel genoeg is geweest en dat je eerst maar eens je boordspanning onder kontrole moet krijgen voor de motor weer mag rijden. Daarvoor heeft hij wel de zelfmoord-terrorist moeten uithangen door zichtzelf levend op te fikken.

vergelijk het met koorts : als jij 41° hebt en maar blijft marathon-lopen in een bakkende zon in de woestijn, gaat jouw tikkie-tikker op een moment ook zeggen "nu is het genoeg geweest, als die zot hierboven niet zelf door heeft dat dit niet normaal is, doe ik het wel voor hem"
 
Sorry maar uhhhh doorrijden met ruim 18 v, en dan dit in je profiel hebben staan....
HBO Bedrijfsmanagement MKB/Technische Bedrijfskunde/Automotive Management

Nou mijn visie op managers wordt weer eens dik ondersteund
 
Is toch het moderne management?
Zelf een probleem creëren en vervolgens verwachten dat anderen onder je het voor je oplossen en vervolgens jezelf daarna trots op de borst kloppen.
 
Ik zou gewoon zonder ontsteking gaan rijden, het is te slotte mooi weer vandaag. :+

Ik denk dat je alleen met zo veel mogelijk meten kan vinden waar het ligt en niemand er hier een goed antwoord op kan geven, de zwakste schakel is kapot gegaan maar dat kan alles zijn waar 12v op staat en met je ontsteking te maken heeft. Vaak is je cdi wel het gevoeligst.

Maar had je echt verwacht dat het wel goed zou gaan? Of interesseerde het je gewoon niet?
 
Zelf te lui of te stom zijn om door te studeren, stiekem jaloers zijn op de lui die dat wel doen of gedaan hebben en dan hier collectief gniffelend een HBO-er voor knuppel uitmaken, lekker stoer. Terwijl hij zelf direct toegeeft dat ie gewoon doorgereden is. Waarom? Omdat hij motorrijden leuk vind gok ik zo?!

Iemand die en een HBO opleiding heeft afgemaakt en ook nog kan sleutelen/weet hoe een multimeter werkt krijgt hij van mij in ieder geval een respectvol knikje.
 
Zelf te lui of te stom zijn om door te studeren, stiekem jaloers zijn op de lui die dat wel doen of gedaan hebben en dan hier collectief gniffelend een HBO-er voor knuppel uitmaken, lekker stoer. Terwijl hij zelf direct toegeeft dat ie gewoon doorgereden is. Waarom? Omdat hij motorrijden leuk vind gok ik zo?!

Tegen het zere been? })

Er zijn ook nog nuttige HBO studies die niets met management te maken hebben. 8-)
Het ging namelijk alleen over managers en niet over alle hbo'ers |(
Of tellen alleen die hbo management opleidingen voor jou? 8-)
Zelf zeker ook manager? _O- })
 
Sorry maar uhhhh doorrijden met ruim 18 v, en dan dit in je profiel hebben staan....
HBO Bedrijfsmanagement MKB/Technische Bedrijfskunde/Automotive Management

Nou mijn visie op managers wordt weer eens dik ondersteund

Je mag niet alle technische HBO over één kam scheren!
Voorheen op de HTS had je verschillende stromingen. Je kon worden opgeleid toch echte techneut die iets kan maken, of bij de volgende tot verkoper met mooie praatjes en dan had je nog een groep die ging voor regelneef.

Ik ken een HTS-er die net zo handig is als de kat van de buren. De geur van olie is hem vreemd! Toch is die man manager van een productie-locatie. Uiteindelijk zijn ze dus allemaal wel nodig!
 
Laatst bewerkt:
Tsja, als je stationair al meer dan 18V op je accu hebt staan en dat de accu zelfs waarschuwt door flink te stinken en dan toch gewoon gaat rijden..................?
Je roept het dan wel over jezelf af dat de electronica het gaat opgeven.

Het eerste waar ik dan aan denk is: UIT!!

ps CDI's zijn prijzige doosjes.....................!
 
Laatst bewerkt:
Tsja, als je stationair al meer dan 18V op je accu hebt staan en dat de accu zelfs waarschuwt door flink te stinken en dan toch gewoon gaat rijden..................?
Je roept het dan wel over jezelf af dat de electronica het gaat opgeven.

Het eerste waar ik dan aan denk is: UIT!!

ps CDI's zijn prijzige doosjes.....................!
Klopt en als je het verhaal van de TS leest dan denk je maar één ding "niet het slimste jongetje van de klas " terwijl het in real-life best een aardige vent kan zijn. :]
 
Klopt en als je het verhaal van de TS leest dan denk je maar één ding "niet het slimste jongetje van de klas " terwijl het in real-life best een aardige vent kan zijn. :]

Je hebt de moderne managers mentaliteit niet goed begrepen. Vroeger werd er preventief onderhoud gepleegd; tegenwoordig laat je machines gewoon doordraaien tot de zaak in elkaar stort en aan vervanging toe is. Een moderne manager heeft al doorgerekend dat daarmee de maximale rendement uit een machine gehaald wordt.
 
Je hebt de moderne managers mentaliteit niet goed begrepen. Vroeger werd er preventief onderhoud gepleegd; tegenwoordig laat je machines gewoon doordraaien tot de zaak in elkaar stort en aan vervanging toe is. Een moderne manager heeft al doorgerekend dat daarmee de maximale rendement uit een machine gehaald wordt.

Precies, alleen rekenen ze anders dan wat er in realiteit gebeurt...
Leg maar eens uit dat 10% minder snelheid 15% meer output oplevert...( aantoonbaar)...
Nee dan doen ze het bij hoge snelheid niet goed zeggen ze, en dan halen ze LEAN, OEE, Kaisen, Cosby, AO en weet ik er wat niet allemaal bij, en in tien jaar 20 % capaciteit ingeleverd...

MAAR :"NU MAKEN WE WEL KWALITEIT" yeah right
 
Precies, alleen rekenen ze anders dan wat er in realiteit gebeurt...
Leg maar eens uit dat 10% minder snelheid 15% meer output oplevert...( aantoonbaar)...
Nee dan doen ze het bij hoge snelheid niet goed zeggen ze, en dan halen ze LEAN, OEE, Kaisen, Cosby, AO en weet ik er wat niet allemaal bij, en in tien jaar 20 % capaciteit ingeleverd...

MAAR :"NU MAKEN WE WEL KWALITEIT" yeah right

article-2218263-00C3FFBE00000578-865_634x384.jpg
 
:P
Daarom zit er bij mijn kawa nu een mooie boordspanningsmeter gemonteerd in het dash die het voltage aangeeft.
Been there done that. (accu, verlichting, brandstofpomp, dynamo, Spanningsregelaar)
 
Zelf te lui of te stom zijn om door te studeren, stiekem jaloers zijn op de lui die dat wel doen of gedaan hebben en dan hier collectief gniffelend een HBO-er voor knuppel uitmaken, lekker stoer. Terwijl hij zelf direct toegeeft dat ie gewoon doorgereden is. Waarom? Omdat hij motorrijden leuk vind gok ik zo?!

Iemand die en een HBO opleiding heeft afgemaakt en ook nog kan sleutelen/weet hoe een multimeter werkt krijgt hij van mij in ieder geval een respectvol knikje.

Iemand die ondanks 'een' opleiding, laat staan een dergelijke opleiding, op zo'n manier z'n eigen motor verprutst krijgt van mij een facepalm.. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan