Doorgereden met te hoge boordspanning, ontsteking kaputt?

Lago

Die hard MF'er
1 jan 2006
354
0
Gemonde
Mensen van t goede leven,

Probleem met mijn Kawasaki ZZR 600 D uit 1990:

Motor liep goed, op een gegeven moment begon de accu te stinken, boordspanning gemeten die leverde 18,6 V laadspanning over de accupolen bij stationair - verhoogd toerental (4k aan toeren).

Spanningsregelaar besteld, echter deze had een aantal dagen levertijd. Vanwege het mooie weer de oude accu bijgevuld en gewoon gaan rijden. Nog eens 300 km gereden met de verhoogde boordspanning tot het moment daar kwam dat tijdens het rijden plots alles uit ging (van dashboard en verlichting tot ontsteking) en zodoende de motor dood viel.

Ding naar huis gebracht, nieuwe spanningsregelaar erop, nieuwe accu erin. Dashboard, relais alles deed het weer, startmotor ging ook fijn rond, echter GEEN VONK :N

Even met de multimeter aan de slag met de volgende meetresultaten in de situatie zonder vonk (spanningsregelaar + accu zijn beide nieuw):

- Boordspanning over accupolen 12.4 V
- Spanning bobine ingaand 12.4 V

Ik vermoed steeds sterker dat mijn ontsteking naar de knoppen is gegaan door wellicht een te hoge boordspanning? Echter, hoe kan ik meten of deze IC-unit stuk is? Iemand suggesties?

Ik heb ook nog een junction box op de ZZR zitten, wellicht alle zekeringen eens nameten?

EDIT:

- Alle zekeringen gemeten in Junction Box: Zijn in orde!
- Nu proberen de HAL-gever de lokaliseren om zo te achterhalen of er een pulssignaal van de HAL-gever naar de IC wordt gegeven.

Ben ik dan stom om nu al te concluderen dat het OF de HAL-gever op de krukas is, OF mijn IC-unit/ontstekingsunit?
 
Laatst bewerkt:
Zelf te lui of te stom zijn om door te studeren, stiekem jaloers zijn op de lui die dat wel doen of gedaan hebben en dan hier collectief gniffelend een HBO-er voor knuppel uitmaken, lekker stoer. Terwijl hij zelf direct toegeeft dat ie gewoon doorgereden is. Waarom? Omdat hij motorrijden leuk vind gok ik zo?!

Iemand die en een HBO opleiding heeft afgemaakt en ook nog kan sleutelen/weet hoe een multimeter werkt krijgt hij van mij in ieder geval een respectvol knikje.

Zal wel een kern van waarheid in zitten , maar hij is in elk geval te lui en te stom om na te denken wat er gebeurt als je met zo`n laadspanning door rijdt. En dat heb je vaker met die geleerde jopies.
 
Iemand die ondanks 'een' opleiding, laat staan een dergelijke opleiding, op zo'n manier z'n eigen motor verprutst krijgt van mij een facepalm.. :Y
Jij bent van het gespuis die op een forum verwacht dat mensen geen vragen gaan stellen en natuurlijk van alles afweten? Je geniet er ook van zeker om azijn te pissen.
 
jongens, doe eens lief tegen elkaar.
ts maakt een fout, en is ondanks zijn superieure geleerdheid niet alwetend.
Ikzelf bijv weet heel veel van heel weinig.
tzal een wijze les voor hem zijn.
 
Jij bent van het gespuis die op een forum verwacht dat mensen geen vragen gaan stellen en natuurlijk van alles afweten? Je geniet er ook van zeker om azijn te pissen.


Zei de azijnpisser tegen de azijnpisser... :+

Kom op je doet iets stoms, dan ga je ff met de billen bloot.
Er word hartelijk om gelachen, en we gaan weer verder.. })

Thats life,.. we hebben er zelfs een apart topic voor.
 
Laatst bewerkt:
Zei de azijnpisser tegen de azijnpisser... :+

Kom op je doet iets stoms, dan ga je ff met de billen bloot.
Er word hartelijk om gelachen, en we gaan weer verder.. })

Thats life,.. we hebben er zelfs een apart topic voor.
Tuurlijk grapje moet kunnen maar het is niet meer leuk hier om een vraag te stellen. Zijn ook dezelfde zuurpruimen die gaan huilen als je hun topics gaat verzieken.
Je bent zo n beetje verplicht details voor je te houden omdat je er volledig op afgebrand wordt. O wee als je met je bouwmarkt doppensetje een bout dol hebt gedraaid. Stel je voor dat je zelf aan je remmen sleuteld. Of als je durft te vragen waarom product A driedubbel kost dan product B.

Kom op zeg ik dan. Ik zit op meerdere communities en MF steekt wel zijn kop uit als het om zuurpruimen gaat. Meestal zijn dit ook dezelfde figuren. Je wordt een beetje afgestraft hier als je een vraag stelt of als je iets nog niet weet.
 
Tuurlijk grapje moet kunnen maar het is niet meer leuk hier om een vraag te stellen. Zijn ook dezelfde zuurpruimen die gaan huilen als je hun topics gaat verzieken.
Je bent zo n beetje verplicht details voor je te houden omdat je er volledig op afgebrand wordt. O wee als je met je bouwmarkt doppensetje een bout dol hebt gedraaid. Stel je voor dat je zelf aan je remmen sleuteld. Of als je durft te vragen waarom product A driedubbel kost dan product B.

Kom op zeg ik dan. Ik zit op meerdere communities en MF steekt wel zijn kop uit als het om zuurpruimen gaat. Meestal zijn dit ook dezelfde figuren. Je wordt een beetje afgestraft hier als je een vraag stelt of als je iets nog niet weet.


Je gaat me toch niet vertellen dat je met een bouwmarkt doppen sleutel werkt he :( :(
;) :+
 
ik snap de frustratie.
Als ik een topic open, moet ik voor mijn gevoel zeer zorgvuldig mijn woorden kiezen.
De gekozen werkmethoden nauwkeurig omschrijven en zeker ook zorgen dat ik niet als een pruller over kom die niet weet waar hij het over heeft.
En natuurlijk ook beschik over de juiste gereedschappen icm een goed geordende werkplaats voorzien van
gas water en licht, vloerverwarming ed.
O... en "ze" kijken ook vaak in je profiel of je een technische achtergrond hebt ja of nee.
Dat is ook een troef die vaak gehanteerd word.
Ja... pesten is geen spelletje meer tegenwoordig..het is een topsport :9 _O-
 
ik snap de frustratie.
Als ik een topic open, moet ik voor mijn gevoel zeer zorgvuldig mijn woorden kiezen.
De gekozen werkmethoden nauwkeurig omschrijven en zeker ook zorgen dat ik niet als een pruller over kom die niet weet waar hij het over heeft.
En natuurlijk ook beschik over de juiste gereedschappen icm een goed geordende werkplaats voorzien van
gas water en licht, vloerverwarming ed.
O... en "ze" kijken ook vaak in je profiel of je een technische achtergrond hebt ja of nee.
Dat is ook een troef die vaak gehanteerd word.
Ja... pesten is geen spelletje meer tegenwoordig..het is een topsport :9 _O-

Grosso modo kijkt eerst in het profiel. Spreek het profiel aan dan gaan ze mee in het verhaal. Hebben ze geen binding met het profiel dan branden ze de vraagsteller volledig af.
 
Laatst bewerkt:
Als je een topic opent dan de goede reacties gebruiken.
Voor de rest gewoon een "Dikke Huid" of anders een Gladde Rug. => Gewoon negeren dus!!
Dat klopt, maar er moeten wel ergens een grens getrokken worden.

Er is moet een balans in deze driekhoek zitten:
-Gezelligheid, offtopic
-Strictheid, je wilt niet het oude Tweakers.net beleid hebben
-Trolls, dit wil je zo minimaal mogelijk houden.

Veel fora's in Nederland gaan ten onder door dit soort onzin.
Maar goed, er zijn ook moderators die leuk mee doen dus dan valt er niets aan te doen.

Dezelfde trolls zijn meestal ook dezelfde figuren die huillie doen als je gaat trollen in hun topics.
Sommigen hier raken geirriteerd als mensen een vraag stellen. We zitten wel op een forum :+
 
Grosso modo kijkt eerst in het profiel. Spreek het profiel aan dan gaan ze mee in het verhaal. Hebben ze geen binding met het profiel dan branden ze de vraagsteller volledig af.

Heb ik echt nog nooit gedaan.
Of ik reageer is puur afhankelijk van de OP. Heeft de TS zelf al uitzoekwerk gedaan of wil hij een voorgekauwd antwoord, zonder er enige moeite in te steken? Dat speelt voor mij de grootste rol.

En natuurlijk of het een beetje leesbaar is. Zowel qua grammatica als zinsopbouw/interpunctie :P
 
Ik zou echt niet weten waarom ik in iemands profiel zou kijken in zo'n situatie.. is dat niet een beetje eh, bizar?(of sneu..)

Maar nu we TS door de pek & veren hebben gehaald, kunnen we de fakkels & hooivorken opbergen en weer on-topic gaan voor zover het nog leeft?
 
Ik zou echt niet weten waarom ik in iemands profiel zou kijken in zo'n situatie.. is dat niet een beetje eh, bizar?(of sneu..)

Maar nu we TS door de pek & veren hebben gehaald, kunnen we de fakkels & hooivorken opbergen en weer on-topic gaan voor zover het nog leeft?

Volgens mij heeft TS, als hij goed filtert, al bruikbare dingen kunnen lezen.

Korte samenvatting:
Het was niet slim om door te rijden met de te hoge spanning. Grote kans dat de CDI kapot is. Kan je laten doormeten en repareren bij Carmo. En ook vervangen uiteraard, wat goedkoper is dan een originele nieuwe.
Of op zoek naar een gebruikte, die ongetwijfeld te vinden zijn, voor relatief weinig geld.

;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan