Een savage gekocht

lowlandwolf

Rookie
16 dec 2015
13
0
Nieuw op het forum.
maar ik denk dat ik in de afgelopen week wel aardig bijgelezen heb :)

Goed. een savage gekocht dus. blind. een klant had dat kreng in de weg staan.
"wat moet je ervoor hebben?" vroeg ik.
"Pff.. doe tweehonderd knikkers en neem dat kreng alstjeblieft mee." zij hij.

juist ja.. daar doe ik dus niet moeilijk over.
Schijnbaar rijdend weg gezet.
morgen volgt een foto van de dame, die er onder een dikke laag stof (2 jaar stil gestaan) nog best okey uitziet. ze komt uit "92. ikzelf uit "91. kan precies.

Starten deed ie niet. er was me verteld dat de accu het leven had gelaten. bij gebrek aan een vervangend exemplaar toch maar een paar uurtjes aan de lader gehangen. Eenmaal teruggehangen en aangesloten hoorde ik bij het omdraaien van de sleutel een zacht tikje.
dat zal de beruchte kleplichter zijn. bij een startpoging begon er een relais dat ergens onder het zadel verstopt zat te tikken.

morgen gaat er een accu met wat meer puf in. kijken of dat zin heeft.

Oja. er hangt een raar rubberen slangetje los aan de linker zijde van de motor. komt onder het blok vandaan. met een binnen diameter van ongeveer 3 millimeter.
iemand enig idee?

ik zal wel meer gaan posten. want ze zal wel kuren hebben. morgen volgen de foto's.
 
dat komt allemaal nog benzine, olie, oliefilter.
maar ik heb dat ding sinds 3 uur vanmiddag, dus nog niet zoveel tijd voor gehad (er moest ook gewerkt worden) ik wil gewoon even een slag horen.
gewoon iets wat me zegt "ïk leef nog".
en dat slangetje baart me een beetje zorgen. rubberen slangetjes horen niet los te hangen.
 
dat komt allemaal nog benzine, olie, oliefilter.
maar ik heb dat ding sinds 3 uur vanmiddag, dus nog niet zoveel tijd voor gehad (er moest ook gewerkt worden) ik wil gewoon even een slag horen.
gewoon iets wat me zegt "ïk leef nog".
en dat slangetje baart me een beetje zorgen. rubberen slangetjes horen niet los te hangen.
Overloopslangetjes wel. Zal het ook wel zijn.
 
Het tikken is het startrelais, omdat de accu niet meer genoeg vermogen heeft om de startmotor rond te laten gaan.

Er is op het forum een checklist dacht ik, voor wat te doen bij motoren die lang stil gestaan hebben. (En wat juist niet te doen)

Misschien verstandig om die even na te lopen?
 
erg leuke ploffers die savages! :]

maar het aller aller belangrijkste is OLIE!!
liever iets teveel dan een ietsiepietsie te weinig..
een savage word snel een ravage als het oliepijl te laag is.;(

voor je het weet komt er niet genoeg olie in de kop en zijn je nokken, nokvolgers en tuimelaars volledig naar kloten..

heel veel savages zijn helaas zo aan hun einde gekomen. ;(

dat slangetje is zoals aangehaald waarschijnlijk een overloop/ontluchting.

het decompressie systeem kan wel een kuren geven, maar het is eigenlijk een volledig mechanisch systeem, dus mocht de solenoid niet werken kan je gewoon aan de kabel trekken om de klep te openen en dan los te laten als de starter ronddraait.
 
bedankt voor de positieve reacties mensen, maar we zijn er nog niet.

Het verloop van vandaag:

-carabateur afgetapt. ik weet niet wat er in zat. maar het was fel groen, en leek amper
meer op brandstof. weg met die troep.
-Tank verwijdert, oude brandstof eruit. van een collega een paar liter verse benzine
geconfisqueerd
-Sterkere accu geintaleerd, we hebben overslag!
-verse olie erin.
-Bougie verwijdert, geconstateerd dat de vonk behoorlijk "uitwaaierde"
bij gebrek aan een nieuwe bougie de oude even schoon gemaakt en iets opgeschuurd.
de vonk is nu prima.
-door middel van flink starten en wat remreiniger toevoegen aan het luchtfilterhuis werd
ik blij verrast door wat gepruttel. we hebben ontsteking.
-tank er weer op gezet, en de boel weer aangesloten. en de PRI stand even aan laten staan
-starten, starten niet lopen. met wat remreiniger wel een paar slagen
-bout onder uit de carb gedraaid. daar zat wat benzine in. zoals het hoort.
-starten, starten, starten, af en toe een paar slagen. maar niet meer dan een stuk of 5.
en stabiel blijven lopen al helemaal niet.
-2 accu's leeg. reset en try again tomorow.

okey, tot zover het dagverslag. nu begint mijn vraagstuk.
wie o wie weet waar ik nu het probleem moet zoeken?
verse olie: present
verse brandstof: jazeker.
ontluchtingsklep: doet het.

er loopt zeker benzine in de carb. en met remreiniger intsteekt ie ook.
 
Lucht zelf ? Luchtfilter niet verstopt met muizenesten etc.

Verder is de kans groot aanwezig natuurlijk dat de carburateur inwendig vervuild en verstopt is geraakt. Goed schoonmaken (bv. in de ultrasoon) en nog een keer proberen.

benno
 
-carabateur afgetapt. ik weet niet wat er in zat. maar het was fel groen, en leek amper
meer op brandstof. weg met die troep.
Dan zal het met de binnenkant van de carburateur niet best gesteld zijn, als in behoorlijk aangekoekt en verstopte sproeiers en kanaaltjes. Daar zit weinig anders op als de carburateur onderuit (gelukkig is het er maar 1), open maken en GOED schoon (laten) maken. Alleen ff doorspuiten met remmenreiniger zal hier niet meer voldoen vermoed ik. Maar plaats maar wat plaatjes als je 'm uit elkaar hebt.
Mij hoofdsproeier had ook niet echt meer het originele kleurtje......
13606551_1259452430754080_548648052868593896_n.jpg


Dit weekend ff de carbs in de ultrasoon.
 
bedankt voor de positieve reacties mensen, maar we zijn er nog niet.

Het verloop van vandaag:

-carabateur afgetapt. ik weet niet wat er in zat. maar het was fel groen, en leek amper
meer op brandstof. weg met die troep.
-Tank verwijdert, oude brandstof eruit. van een collega een paar liter verse benzine
geconfisqueerd
-Sterkere accu geintaleerd, we hebben overslag!
-verse olie erin.
-Bougie verwijdert, geconstateerd dat de vonk behoorlijk "uitwaaierde"
bij gebrek aan een nieuwe bougie de oude even schoon gemaakt en iets opgeschuurd.
de vonk is nu prima.
-door middel van flink starten en wat remreiniger toevoegen aan het luchtfilterhuis werd
ik blij verrast door wat gepruttel. we hebben ontsteking.
-tank er weer op gezet, en de boel weer aangesloten. en de PRI stand even aan laten staan
-starten, starten niet lopen. met wat remreiniger wel een paar slagen
-bout onder uit de carb gedraaid. daar zat wat benzine in. zoals het hoort.
-starten, starten, starten, af en toe een paar slagen. maar niet meer dan een stuk of 5.
en stabiel blijven lopen al helemaal niet.
-2 accu's leeg. reset en try again tomorow.

okey, tot zover het dagverslag. nu begint mijn vraagstuk.
wie o wie weet waar ik nu het probleem moet zoeken?
verse olie: present
verse brandstof: jazeker.
ontluchtingsklep: doet het.

er loopt zeker benzine in de carb. en met remreiniger intsteekt ie ook.
Dat groene aan de binnenkant zie ik vaker.
Carbs volledig reinigen.

Luchtfilter checken is ook n goeie. En voor je gaat rijden, ook ff aandrijving, banden, verlichting en remmen nalopen.
 
Na wat onderzoek en youtube gespeur ben ik er achter hoe en waarom een carburateur precies doet wat ie doet.
het hele "op remreiniger wel ontsteken maar op brandstof niet" is nu ook meteen duidelijk.
De doorgewinterde technicus zal misschien een binnensmonds "amateur" laten horen, maar ik ben blij met mn bevindingen.

up next:
- cararuteur naalden

Daarna:
- nieuw luchtfilter.
- nieuwe bougie.
- carburateur volledig en profecioneel reinigen.

Ver daarna:
-iets met een recht stuur enzo

hier een foto van de dame. waarschuwing voor de iets jongere lezer, ze heeft niet veel meer aan.
full
 
Na wat onderzoek en youtube gespeur ben ik er achter hoe en waarom een carburateur precies doet wat ie doet.
het hele "op remreiniger wel ontsteken maar op brandstof niet" is nu ook meteen duidelijk.
De doorgewinterde technicus zal misschien een binnensmonds "amateur" laten horen, maar ik ben blij met mn bevindingen.

up next:
- cararuteur naalden

Daarna:
- nieuw luchtfilter.
- nieuwe bougie.
- carburateur volledig en profecioneel reinigen.

Ver daarna:
-iets met een recht stuur enzo

hier een foto van de dame. waarschuwing voor de iets jongere lezer, ze heeft niet veel meer aan.[afbeelding]
Wat ga je met naalden doen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan