Motor stottert bij gasgeven

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.563
957
Zevenhoven (Zuid Holland)
Goedemorgen,

Ik heb een probleem met mijn Diversion dat spontaan is ontstaan, als ik rijd en ik geef gas dan begint de motor te stotteren, dit gebeurd in elke versnelling. Het is net alsof hij op 3 poten loopt.

Ik kan wel met langzaam gasgeven harder rijden maar moet dan heel rustig steeds meer gas geven.

Wat ik al gevonden heb op het internet aan mogelijk oorzaken;
- Bougies (hoe controleer of maak ik Iridium bougies schoon)
- Bougiekabels, ik heb de doppen al losgemaakt ingespoten van binnen met contactspray en weer op de kabel gedraaid.
- brandstoffilter
- Bobines
- Carbs
 
Op lagere toeren doen alle cilinders mee, dus alleen bij abrupt gas geven begint het stotteren, dus dat wordt moeilijk controleren, alles is namelijk heet na het rijden.

als het "hoe abrupter hoe erger" is, en je bv door de gas traag open te draaien wel normaal tot gas open kan gaan, heb je waarschijnlijk een gasschuif die niet goed reageert op de onderdruk.
 
als het "hoe abrupter hoe erger" is, en je bv door de gas traag open te draaien wel normaal tot gas open kan gaan, heb je waarschijnlijk een gasschuif die niet goed reageert op de onderdruk.

Het is wel hoe je omschrijft, stel dat dat het geval is, wat moet ik bestellen als ik de carbs uit elkaar haal om bij de gsschuiven te komen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt ik rijd er inderdaad elke dag mee,tank was wel bijna leeg toen het gebeurde, laten we zeggen nog 2-3 liter erin, dacht eerst dat hij leeg was, maar ook op reserve deed hij dit.

Gisteren even filter losgemaakt en er kwam toch wat bruine prut uit het filter. Zo gezegd ik gooi er eerst Forte in, baat het niet schaadt het niet, dan heb ik nog een 2e hands 8carbarateur set liggen, de staat weet ik niet maar is het proberen waard. Mocht hij dan nog steeds beroerd lopen dan zijn de carbs in ieder geval uit gesloten en ga ik ook eens kijken naar de massapunten, het gekke is wel dat ik op zondag nog lekker getoerd heb en neregens last van had en maandag middag is het in eens een offtheroad als je gas geeft.
Maak nu eerst je carburateurs even schoon, dat kost niets en een grote kans dat je het probleem te pakken hebt.
Groet Jan :W
 
Nee.

Je moet eerst gaan kijken wat er mee is.
En op basis daarvan ga je iets doen, vervangen, schoonmaken, etc...

Ok gaan we dat maar doen, eerst ff tank wat leger rijden, scheelt weer met eraf tillen... ;)

Btw ga gewoon de carbs even omwisselen voor die ik nog heb liggen, kan ik rustig de boel uit elkaar halen.

Is dit een goede Howto...?

Klustips - CARBURATEURS REVISEREN
 
Laatst bewerkt:
Ok gaan we dat maar doen, eerst ff tank wat leger rijden, scheelt weer met eraf tillen... ;)

Btw ga gewoon de carbs even omwisselen voor die ik nog heb liggen, kan ik rustig de boel uit elkaar halen.

Is dit een goede Howto...?

Klustips - CARBURATEURS REVISEREN
Je gaat weer te snel.

Eerst kijken wat er scheelt, dan pas vervolgstappen.

Er is je al eerder gezegd dat je zo de kapjes er af kunt halen, zonder de carbs uit de motor te halen.

Lees je eigenlijk wel?
 
Ja hoor. Ik zal eerst de kapjes eraf halen.
Mooi.

Daaronder zitten veren en de gasschuiven.
Controleer of de veer goed zit, het membraan ok is en de naalden goed in de gasschuif zit.

Hier heb je een blow-out, dan weet je een beetje hoe en wat:

yamaha-xj600n-1994-4ke1-france-244ke-351f1-carburetor_big3IMG01004732_bc4f.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi.

Daaronder zitten veren en de gasschuiven.
Controleer of de veer goed zit, het membraan ok is en de naalden goed in de gasschuif zit.

Hier heb je een blow-out, dan weet je een beetje hoe en wat:

[afbeelding]

Bedankt voor je plaatje en reacties, maar kan je dat allemaal goed zien als het op de motor blijft zitten? Daarom bedoelde ik om de carbs om te wisselen.
 
Bedankt voor je plaatje en reacties, maar kan je dat allemaal goed zien als het op de motor blijft zitten? Daarom bedoelde ik om de carbs om te wisselen.
Zo zitten ze er op:
new24.jpg


Je kunt er dus redelijk goed bij. Is een keuze.

Maar weet je dat de andere carburateur 100% goed is?
 
Hier heb je een blow-out, dan weet je een beetje hoe en wat:

Haha , denk dat de topicstarter zelf een blow-out krijgt als al die onderdelen ziet. Sorry hoor. :)
 
Dat zegt dat het probleem niet in cilinder 1 zit, als je met een dop los gaat rijden zit het probleem in de cilinder waarbij je het minste verschil merkt als je de dop er af hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan